Toon posts:

[School] Welke laptop voor 850 euro?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Informatie
Voor mijn opleiding moet ik in het tweede jaar een laptop kopen (het jaar dat over een grote maand begint) hij moet aan enkele eisen voldoen, nu stellen die eisen niet zo heel veel voor maar ik zal een paar belangrijke toch opnoemen:

• Wifi
• Windows XP
• 2MB Cache

Gebruiksdoel
En dan een specslijstje waar hij minimaal aan moet voldoen. Het belangrijkste is dat ik hier snel en soepel op het draadloze netwerk van mijn school kan surfen, presentaties, huis en ander schoolwerk op de pc kan maken, en hij moet mijn huidige pc die niet goed tegen deze temperaturen kan (dank u AeroGate 2) vervangen, wat dus inhoud dat ik er af en toe mee wil gamen, veel wil downloaden, en dvd's mee wil kunnen branden.

Nou ben ik eigenlijk al een paar jaar helemaal niet meer thuis in configuraties van pc's, de ontwikkeling gaat te snel, en door de bomen zie je het bos gewoon bijna niet meer. Ik heb me de laatste weken weer proberen in te lezen door tig blaadjes en folders uit te spitten, en vorige week een dagje uit te rekken om in Eindhoven rond te kijken naar een laptop. Zo ben ik de Media Markt, Computerland, MyCom, BCC en de (ik dacht) It's binnengelopen, maar overal kom je compleet andere laptops tegen.

Budget
Mijn budget is ook niet bepaald heilig (€850,-) maar daar kan je zo'n maximaal 100-150 euro speling aan optellen.

De enige eisen die ik heb zijn de 3 bovengenoemde, maar windows is niet verplicht, die hebben we hier wel liggen. Wifi is wel noodzakelijk, en een losse stand-alone videokaart met eigen geheugen.
Grote, dikte en zwaarte maakt me bar weinig uit, de standby tijd mag lang zijn maar is ook geen vereiste omdat ik hem de hele dag aan netspanning kan leggen.

1 Laptop die ik wel wil delen die ik gevonden had en mij wel iets leek was de volgende:
de Fujitsu Siemens Amilo m1437
Deze kost €1079,- bij de mediamarkt, en heeft als negatieve eigenschappen dat ie warm word, en een korte batterijduur, maar ligt dus wel een stuk boven mijn budget, alhoewel we wel een korting krijgen bij de MM ivm kortingspas broer. Korting word pas bij de kassa bepaald, en alleen mijn broer krijgt die korting dus we weten niet wat de korting bedraagt.

Een andere was de
Acer Jewel 2500
Deze kost €849,- en zou met de videokaart etc dus eigenlijk aan mijn eisen voldoen...alleen, is die videokaart niet alweer veel te oud/traag om huidige games fatsoenlijk af te kunnen spelen? Hard overclocks zoals op mijn oude 9500np 64mb zal denk ik niet mogelijk zijn hierop, dus ik koop dan liever iets snellers...en de tests waar die in vooruit komt zijn ook alweer vrij oud, dus dat is niet echt relevante info.

Ik hoop dat jullie een beetje licht op de zaken kunnen werpen, en jullie me door het bos heen kunnen leiden, want mijn ouders en ik komen er helaas niet zelfstandig uit, en om nou de eerste de beste laptop te kopen beginnen we ook niet aan. :)

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 16:11
Nou, ik ben zelf in het bezit van de Fujitsu, en de batterij duur is idd wel wat kort, maar als je de Silent Modus gebruikt valt dat al mee. Hij wordt enkel warm bij echt zware games (denk aan Oblivion) of bij veel HDD-gebruik. Maar hij is ontzettend degelijk. Bij de Makro was hij laatst voor €900, misschien speuren waar hij goedkoper is, want bij de MM is ie te duur naar mijn mening.

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

Bij mij komt de gedachte omhoog:
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ;)
Een laptop om goed echt goed op te kunnen gamen vind je gewoon niet onder de 1000,- Euro.
Ze zullen de games vaak wel draaien maar verwacht geen wuifende graspieten te zien en dergelijke.
Warmte maakt op zich niet veel uit zolang je hem maar plat op een bureau laat staan, wat waarschijnlijk bij jou wel het geval is op school. Dus dat is niet echt een issue.
De fuji is op zich een mooi dingetje, zelf ben ik niet zo'n fan van Jewel maar dat is persoonlijk.

Edit jewel inderdaad ook niet echt een denderend merk nee.

[ Voor 19% gewijzigd door ModmaN op 16-07-2006 13:24 ]

get rich or die try'in

Verwijderd

Wat dacht je van de dual core met x1400, 4 uur batterijduur. de Dell Insperion 6400 heeft deze specs en is rond de 850,- met de juiste kortings bonne.

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 13:18:
Wat dacht je van de dual core met x1400, 4 uur batterijduur. de Dell Insperion 6400 heeft deze specs en is rond de 850,- met de juiste kortings bonne.
Ik heb zelf de X1400 getest naast mijn 9700 die ik allebei in een notebook tegenkwam, en man wat was die X1400 prut zeg. Dat is uit mijn hoofd een X700 maar met 4 of zelfs 2 pixe pipelines. Niet echt om over naar huis te schrijven dus.En de Dell gebruikt de T2250.
Waarschijnlijk komt er bij die dell nog wel 90 euro bezorgkosten bij en dergelijke grappen? Zie DELL:

€ 999 oude prijs
€ 899 nieuwe prijs

BTW en verzendkosten NIET inbegrepen (wat neerkomt op dik oven de 1000 euro)

[ Voor 12% gewijzigd door ModmaN op 16-07-2006 13:25 ]

get rich or die try'in

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 21:33

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Die tweede laptop is geen Acer maar een Jewel.
Jewel is een bagger merk( over het algemeen). De behuizingen zijn te slap en gaan snel kapot.
De behuizingen zijn slap en gaan regelmatig kapot.

Ik zou zelf kijken naar een Dell, echte Acer of een Toshiba. Dat zijn top laptops

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al aangaf mag het tot de 1000 euro ongeveer, mijn ouders betalen er 850 van, en ik kan zelf op het moment wel tot zo'n 150 euro bijleggen.

Heb net gekeken naar de Dell Inspirion 6400, maar ik weet ook meteen weer waarom ik niet meer naar Dell pc's kijk, zo onoverzichtelijk allemaal. De jewel valt dus af, ik heb niet graag dat de behuizing breekt, de laptop moet toch zo'n 3 jaar mee gaan, en moet ook goed tegen vervoer in de auto kunnen.

Verwijderd

Je weet dat je als student vaak extra korting kan krijgen he? Onder 'Onderwijs'. Zoals bij Apple en Dell. Zie bv:

http://www1.euro.dell.com...ault.aspx?c=nl&l=nl&s=edu

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar heb ik al gekeken, maar het blijft te onoverzichtelijk en duur om een laptop bij Dell aan te schaffen, we hadden al wat opties bekeken, ze hadden voor onze school ook al een special offer gemaakt, maar het was echt 3 keer niks.

De ATi Mobile X700 met 128mb geheugen, is dat iets? Als die kaart namelijk goed te doen is, en word het denk ik gewoon de Fujitsu Siemens, tenzij iemand een betere oplossing weet voor me :)

Verwijderd

Je kan veel beter een x1400 neme, stadnaard is die even snel als de x700. Maar in nieuwe games is de x1400 sneller dankxij vertex shader 3. Veder draait die onder ander perfect serius sam 2 op 1280* 1024 + HDR.

Dankzij de nieuwere technologie wordt de x1400 minder warm, verbruikt minder stroom waardoor je accu langer mee gaat, en is heel goed over te cloken.

Verwijderd

Topicstarter
Modman hierboven zegt juist weer dat dit een tragere X700 is?
Ik ga even zoeken naar benches tussen de beide.

/Edit:
afgezien van wat ervaringen op dit forum en een vraag op fok valt er niet echt iets zinnigs hierover te zeggen, afgezien dat de X700 middle, en de X1400 low-end is, waarbij de X700 8 pixelpipelines heeft, en de X1400 de helft minder, 4 heeft.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 14:31 ]

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 16:11
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 14:21:
Je kan veel beter een x1400 neme, stadnaard is die even snel als de x700. Maar in nieuwe games is de x1400 sneller dankxij vertex shader 3. Veder draait die onder ander perfect serius sam 2 op 1280* 1024 + HDR.

Dankzij de nieuwere technologie wordt de x1400 minder warm, verbruikt minder stroom waardoor je accu langer mee gaat, en is heel goed over te cloken.
You're wrong at that. De X700 overtreft de X1400, dat nieuwe techniek gedoe zal allemaal wel kloppen, of het een verschil is als dag en nacht is ook weer discutabel.

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-01 13:54

Xe0n

^ Me

misschien is het al vermeld maar ga lekker voor de dell insprion 6400 en dan de goedkoopste versie. ding is goed snel ziet er goed uit en heel veel tweakers zijn er positief over. zie ook -> Dell Inspiron 6400 (E1505) deel 3.

...

• Theo
  • Laatst online: 20:35

Theo

moederbord

Misschien een rare vraag, maar waarom moet de laptop een cpu hebben die 2 MB cache heeft?? Hiermee beperk je de keus dus alleen maar tot laptops met een core duo/solo cpu. Alles van Amd valt af, net als veel van de Pentium-M cpu's

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Nja, ik vond dat dus ook ontzettende onzin, dat strepen we maar van het lijstje weg.
Zoals al gezegd, die Dell Inspirion 6400 word met verzendkosten en onzin toch snel weer 11-1200 euro, en dat heb ik er echt niet voor over, of ik het graag zou willen of niet.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een laptop zonder wifi en/of zonder Windows XP is niet gemakkelijk te vinden, 2MB cache is zinnig of nutteloos afhankelijk van de processorcore.

X1400 is vergelijkbaar met GeForce 6600 (zonder GT) en is merkbaar trager dan X700.

Wat je met de laptop gaat doen en eisenpakket is nog niet gedetailleerd genoeg. Onder schoolwerk kan men vanalles en nog wat verstaan. Ik verwijs door naar een topicstart over MCT-laptops. [rml][ MCT laptop 2006] Keuze tussen 3 Dell laptops[/rml]

Zonder de nodige info zal de topic hierin stranden. rapture in "2 Pc's 1 High end 1 Textverwerker Budget..."

[ Voor 23% gewijzigd door rapture op 16-07-2006 16:05 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Mensen zitten hier wel die Jewel af te kraken, maar zulk soort problemen waren er alleen met de oudere versies. De Diamond 2400, 2500 en 2600 hebben geen last van die problemen. De behuizingen zijn gewoon stevig en ze hebben ook geen last van dingen waar de oude versies wel last van hadden, zoals scheurende schermen/scharnieren en het toetsenbord dat tegen het scherm aan komt. 2 Vrienden van me hebben allebei een Jewel Diamond 2400 en die werken na dik een jaar nog steeds perfect en de behuizingen zijn ook gewoon nog helemaal heel. Dan zou ik eerder uitkijken voor merken als Acer, waar zelfs de nieuwste modellen last hebben van dingen als scheurende scharnieren, etc.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu ineens deze langs komen op Computer-land.nl en begin nu ineens heel erg te twijfelen, als dit een goede is pik ik em morgen namelijk op...

http://www.computer-land.nl

Jewel Diamond 2600+

Ik ga even ervaringen opzoeken, ze mogen hier ook gepost worden (graag zelfs!)

• Theo
  • Laatst online: 20:35

Theo

moederbord

Paddixx schreef op zondag 16 juli 2006 @ 16:07:
Mensen zitten hier wel die Jewel af te kraken,.
Bij Jewel krijg je maar 3 maanden garantie op de accu, en die korte garantie is er niet voor niets. Bij ieder ander merk is dat minstens 4 maal zo langer. Voor mij was dit ook de reden dat ik een half jaar geleden geen Jewel had gekocht, ondanks dat het voor mij de ideale laptop was (goede looks, goede specs en goede prijs)

[ Voor 40% gewijzigd door Theo op 16-07-2006 21:53 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

Pagina: 1