[JEE] Verslag interactief maken in webapplicatie

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Aangezien er in dit geval weer erg veel wegen naar Rome zijn, had ik graag wat tips of ervaringen in dit probleemgebied opgedaan. De webapplicatie handelt over een administratie applicatie voor elektronische dossiers, waarbij voor bepaalde handelingen interactieve verslagen (brieven) nodig zijn.

Doelstelling: In bepaalde scenario's in deze applicatie wordt de gebruiker gevraagd om een verslag op te stellen. Voor de opmaak van deze brief zal in eerste instantie een template dienst moeten doen, die de standaard opmaak zal bepalen. In deze template zullen dan de dynamische velden opgevuld worden; afhankelijk van de context.
Maar soms moet het voor de gebruiker nog steeds mogelijk zijn om additionele informatie toe te voegen aan het verslag of brief. Er is dus interactie nodig en het simpel renderen van het verslag als pdf is dus geen optie aangezien er ook een terugkoppeling moet zijn.

Er zijn dus 2 probleemdomeinen in dit proces.

Het eerste probleem is het verzorgen van de template naar de eindgebruiker toe, zodat de dynamische velden applicatie gewijs ingevuld kunnen worden naargelang de context. Ik heb een aantal mogelijkheden in gedachte, maar ik weet niet precies welke oplossing het best op mijn domein aansluit:
Jasper reports
Velocity
• ...

Om het geheel interactief (2de probleem) te maken, had ik gedacht om de applicatie misschien te voorzien van een rich-text box, zoals FCKEditor of TinyMCE, eventueel nog een andere...? Zo kan ik in de rich-text box de gerenderde template inladen, de gebruiker de wijzigingen laten aanbrengen en dan het verslag/brief nog altijd renderen als PDF via bvb iText

De eindgebruiker moet dit verslag uiteraard afdrukken, maar dit kan ik niet forceren via het web. Waarschijnlijk zal de gebruiker expliciet gevraagd worden ofdat de afdruk gebeurd is.

Ik heb dus al aardig wat zitten zoeken, maar er zijn hier vast nog mensen die ervaring hebben met dit soort 'probleem'?

Conclusie?
- Templating, wat is de handigste manier (en tool) in dit geval?
- Interactie, voor extra informatie toe te voegen. Rich-text een goede keuze?
- Afdruk, afhankelijk van de gebruiker input bewaren in meta-data?
- Andere ervaringen, tips, comments, ...

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Je wilt dus eigenlijk een template waarin de gebruiker kan typen op de daarin aangegeven plaatsen? Een soort Excel template waarin bepaalde zaken ingevuld worden en andere zaken gelocked zijn?

Dat is volgens mij vrij lastig op het web, tenzij je zo'n eenvoudige template hebt met alleen header, content, footer ofzo waarin de content ingevuld moet worden.

Als je iets meer controle wilt, leg dan tekstvelden neer op de invulbare plaatsen en eventueel een FCK Editor zonder werkbalken.

Dit voldoet volgens mij wel, zolang je template maar vastligt.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
In principe hoeven de delen niet gelockt te worden.
Er moet wel mogelijkheid zijn tot templating (zoals aangegeven), waarin de dynamische velden afhankelijk van de gebruiker en context ingevuld worden. Deze rendering wordt dan aan de gebruiker getoond (in een rich-text), waarin deze hem nog kan aanpassen en op het moment van 'saven' hem deze tekst als PDF ter download aangeboden wordt.

Het gaat me eerder om de keuze van het verwezenlijken van dergelijke template. Hoe bouw ik deze het best op en welk framework gebruik ik daar dan het beste voor? Er zijn veel mogelijkheden.

In de toekomst zou het eventueel zelfs mogelijk moeten zijn dat de gebruiker een eigen vorm van templating zal gebruiken, die de default overrulen (maar hier houdt ik tot dusver geen rekening mee)

• JKVA
  • Niet online

JKVA

JasperReports is zeker een goeie optie lijkt mij. Die kan namelijk zowel PDF als andere opmaak genereren, zoals HTML en XML. Dat geeft je redelijk veel opties, zoals het versturen/printen van het uiteindelijke verslag in PDF, terwijl het in HTML aangepast wordt. Het aanpassen van die HTML kan dan weer prima in een editor zoals FCK.
Ook kun je er een mooi tooltje bij gebruiken voor het maken van de templates, namelijk IReport:
http://ireport.sourceforge.net/

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bij ons op het werk zijn er wel verschillende collega's vrij enthausiast over.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Zijn er nog andere mogelijkheden buiten Jasperreports? Op zich leek me dit wel een goede match te zijn, vooral owv de verschillende export mogelijkheden in combinatie met deze interactie (dus eerst HTML, aanpassingen, PDF) en is deze terugkoppeling wel mogelijk of is het beter om vanuit de HTML rechtstreeks de PDF te genereren?

Welke toegevoegde meerwaarde kan Velocity oid bvb bieden?

Ik heb zelf ook al goede dingen over Jasperreports gehoord, daar niet van, maar ik zou toch graag de mogelijkheden openhouden en de keuze laten vallen op de tool/framework die het meest bij mijn requirements aansluit. Daarom wil ik andere opties zeker nog even open houden.

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Overigens moet je wel opletten bij het genereren van PDF's. Dat kan, zeker als ze wat groter zijn, weleens wat processortijd kosten. Stukken zwaarder dan HTML.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 14:51
Misschien kun je wat met Reportmill
Voor een ongeveer zelfde situatie hebben wij ooit in het verleden gekozen voor XML templating met en Docbook DTD en de grafische XMLMind XMLEditor. De uiteindelijk XML-files werden dan gerenderd naar PDF met Docbook FO.
Dit was echter in een fat client.

• JKVA
  • Niet online

JKVA

JKVA schreef op maandag 17 juli 2006 @ 09:10:
Overigens moet je wel opletten bij het genereren van PDF's. Dat kan, zeker als ze wat groter zijn, weleens wat processortijd kosten. Stukken zwaarder dan HTML.
Weet iemand eigenlijk hoe zwaar JasperReports is? Ik heb deze wijsheid van horen zeggen, maar nu zit ik eigenlijk met dezelfde vraag.

Voor mijn project moeten we ook lijsten gaan printen. En HTML/CSS biedt niet genoeg opties waardoor we bijna aan PDF vastzitten. Bovendien zijn het vrij grote lijsten, waardoor performace (zoals altijd) wel een issue kan worden...

Iemand hier ervaring mee?

• TukkerTweaker
JKVA schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 07:31:
[...]

Weet iemand eigenlijk hoe zwaar JasperReports is? Ik heb deze wijsheid van horen zeggen, maar nu zit ik eigenlijk met dezelfde vraag.

Voor mijn project moeten we ook lijsten gaan printen. En HTML/CSS biedt niet genoeg opties waardoor we bijna aan PDF vastzitten. Bovendien zijn het vrij grote lijsten, waardoor performace (zoals altijd) wel een issue kan worden...

Iemand hier ervaring mee?
Bij grote rapporten, met name bij subrapporten, vraagt het inderdaad nogal veel.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Vraagt het idd nogal veel? Dat is wel een erg onduidelijke beschrijving waar niemand iets aan heeft imho. Ik ben er trouwens nog altijd niet uit.

Vooral omdat ik niet goed weet wat er nu het best in mijn situatie past. Jasperreports is idd een optie, maar lijkt me eerder een reporting tool te zijn ipv van het generen van brieven/verslagen, die altijd op een A4 moeten passen. Langs de andere kant, kan je er wel mooi template-files mee creëeren (iReport), die dan dienst kunnen doen als algemeen ontwerp. Maar dan zit ik wel met veel faseringen binnen een enkele use case.
ReportTemplate -> HTML -> HTML bewaren in DB -> PDF generen.

Als er dan dus iets aan de reportTemplate verandert, worden deze veranderingen niet doorgevoerd op de plaatsen waar er enkel HTML gebruikt werd. Ook kunnen de gebruikers op deze manier de layout wel erg goed naar de haaien helpen.

Alle ideeën nog steeds welkom dus :)

• jAnO!
  • Laatst online: 14-12-2025

jAnO!

lalalavanillevla

Snelle lightweight oplossing:
Form voor de dynamische velden en vrije textveld. > Database

Los templatefiles in xml, van waaruit pdfjes gemaakt kunnen worden.

Vullen templates doe ik zo:

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
  private void doUpdate(final String whatever1, String whatever2) throws IOException, UpdateException {
    StringBuffer request = readFile("mijnTemplate.xml"); //$NON-NLS-1$

replaceString(request, "Voornaam", //$NON-NLS-1$
        whatever1);
    replaceString(request, "Achternaam", //$NON-NLS-1$
        whatever2);
    doErIetsMee(request);

}
  /**
   * Reads a file with name fileName from the request templates dir and returns
   * the content of the file as a StringBuffer.
   * @param fileName name of the file to be read. The file is expected to be in
   *          the request templates dir.
   * @return the content of the file
   * @throws IOException if the file can not be found or opened or read
   */
  private StringBuffer readFile(final String fileName) throws IOException {
    FileInputStream fis = null;
    InputStream is = null;
    InputStreamReader isr = null;
    StringBuffer request = new StringBuffer();
    int bufsize = 1000;
    char[] input = new char[bufsize];
    int nrRead;
    try {
      is = this.getClass().getClassLoader().getResourceAsStream(
          "requesttemplates/" //$NON-NLS-1$
              + fileName);
      isr = new InputStreamReader(is);
      while ((nrRead = isr.read(input, 0, bufsize)) != -1) {
        String s = new String(input, 0, nrRead);
        request.append(s);
      }
    } catch (FileNotFoundException fnfe) {
      throw fnfe;
    } finally {
      if (fis != null) {
        fis.close();
      }
    }
    return request;
  }

/**
   * Replaces oldValue with newValue in StringBuffer s. If s does not contain
   * oldValue, nothing changes.
   * @param s a StringBuffer in which one substring must be replaced by another
   *          String
   * @param oldValue a substring of s that must be replaced
   * @param newValue the String that replaces the specified substring in s
   */
  private void replaceString(final StringBuffer s, final String oldValue,
      final String newValue) {
    int index = 0;
    if ((index = s.indexOf(oldValue)) != -1) {
      s.replace(index, index + oldValue.length(), newValue);
    }
  }

gaat in mijn projectje als de spreekwoordelijke brandweer.

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
jAnO! schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 11:57:
Snelle lightweight oplossing:
Form voor de dynamische velden en vrije textveld. > Database

Los templatefiles in xml, van waaruit pdfjes gemaakt kunnen worden.

Vullen templates doe ik zo:
Java:
1
//implementatie
gaat in mijn projectje als de spreekwoordelijke brandweer.
Dat is natuurlijk wel een oplossing, maar imo niet echt een mooie. Je werkt eigenlijk gewoon met een aantal string patterns die at runtime ingevuld zullen worden met een aantal database variabelen. De oplossing die ik tracht te vinden is iets meer generieker.

Ik denk dat ik maar voor de JasperReports oplossing zal gaan, maar sta er toch niet 100% achter omdat ik het gevoel heb dat ik niet alle mogelijkheden op een deftige manier met elkaar heb kunnen vergelijken. Ik zit met deze oplossing namelijk nog steeds met data redundantie, aangezien ik de user-input uit het richtextbox volledig op correctheid aanneem en deze data ook zal bewaren in de database en dus niet de template met de ingevulde waarden. Op basis van deze html zal de pdf dan gegenereerd worden.

Als er nog andere en betere ideeën zijn, hoor ik deze graag natuurlijk!

• TukkerTweaker
Wat vond je van mijn reportmill?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Nog niet echt serieus naar gekeken. Ik vermoed dat het wat in dezelfde lijn als JasperReports ligt, maar ik weet niet in hoeverre het mijn probleem op kan lossen. Ik dien eerst van template naar HTML te gaan, zodat de gebruiker nog eventuele aanpassingen kan doen. En van die HTML moet er dan een document gegenereerd worden, die de eindgebruiker dan kan afdrukken.

Blijkbaar is dit niet zo triviaal dan ik eerst verwachtte, aangezien niemand een antwoord kan geven op het (duidelijke?) probleem.

• JKVA
  • Niet online

JKVA

-FoX- schreef op maandag 24 juli 2006 @ 20:41:
Blijkbaar is dit niet zo triviaal dan ik eerst verwachtte, aangezien niemand een antwoord kan geven op het (duidelijke?) probleem.
Het woord "duidelijk" begin ik een beetje aan te twijfelen. :+

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Wat is er niet duidelijk dan?

Een webapplicatie moet printbare brieven kunnen genereren. Gewone html-pagina's kunnen geen dienst doen, aangezien deze nog altijd afhangen van de browser (er wordt bvb standaard de header/footer geprint die het webadres e.d. bevat). Deze brieven moeten opgemaakt worden adh van een soort templating systeem, aangezien deze variabele gegevens zal bevatten. De gebruikers krijgen dan een vooropgemaakte brief voorgeschoteld, waar zij nog een laatste aanvulling aan te dienen doen. Dan moet deze "ter print" ter beschikking gesteld worden.

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Dat begrijp ik, maar waarom we geen antwoord kunnen geven, zie ik even niet. Er zijn een paar opties genoemd. Het enige lastige lijkt me het netjes tonen van de brief terwijl je deze mag editen.

Als een previewoptie ook voldoet, is het niet zo moeilijk volgens mij, dan leg je gewoon een stel velden neer waar de params in gezet worden.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 11:33
Je kan ook zoiets maken met XSL-FO.

Input van gebruiker structureren in XML, eventueel met wat simpele opmaak tags. Transformeer die XML met een XSL stylesheet naar FO wat je met bv. Apache FOP naar een PDF kan omzetten.

Voor je opmaak tags kan je bijvoorbeeld wat simpele templates maken zoals dit:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<xsl:template match="p">
    <fo:block space-after="0.6cm">
        <xsl:apply-templates/>
    </fo:block>
</xsl:template>

<xsl:template match="br">
    <fo:block/>

<xsl:template match="b">
    <fo:inline font-weight="bold">
    </fo:inline>

Nadeel is wel dat je regelijk goed XSL-FO moet kennen en dat je geen standaard report framework hebt zoals met de andere mogelijkheden; je hebt niet 1-2-3 een rapport in elkaar geflanst.

Deze methode heb ik een keer gebruikt om een stuk of wat brieven te genereren voor een applicatie, opzich vind ik het wel een mooie oplossing. De complexiteit van die brieven en wat de gebruiker er aan kon wijzigen viel wel mee trouwens.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

TeeDee

CQB 241

En, misschien te simpel, maar als je nu een PDF formulier online zet? Als het minimale aanpassingen zijn lijkt me dat het makkelijkste.

Door 'ergens onderaan je form' een submit button te plaatsen kan je hiermee netjes de post vars uitlezen, zeker met iText (als iTextSharp het kan, moet iText het zeker kunnen).

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• TukkerTweaker
matthijsln schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 15:39:
Je kan ook zoiets maken met XSL-FO.

Input van gebruiker structureren in XML, eventueel met wat simpele opmaak tags. Transformeer die XML met een XSL stylesheet naar FO wat je met bv. Apache FOP naar een PDF kan omzetten.

Voor je opmaak tags kan je bijvoorbeeld wat simpele templates maken zoals dit:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<xsl:template match="p">
    <fo:block space-after="0.6cm">
    </fo:block>

<xsl:template match="br">
    <fo:block/>

<xsl:template match="b">
    <fo:inline font-weight="bold">
    </fo:inline>

Nadeel is wel dat je regelijk goed XSL-FO moet kennen en dat je geen standaard report framework hebt zoals met de andere mogelijkheden; je hebt niet 1-2-3 een rapport in elkaar geflanst.

Deze methode heb ik een keer gebruikt om een stuk of wat brieven te genereren voor een applicatie, opzich vind ik het wel een mooie oplossing. De complexiteit van die brieven en wat de gebruiker er aan kon wijzigen viel wel mee trouwens.
Die optie had ik ook al genoemd maar daar werd niet op gereageerd.
Pagina: 1