Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ponyprog2000 doet het niet voor Atmega 32

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Programmer gemaakt van de site www.circuitsonline.nl, die programmer heeft verscheidene malen gewerkt bij vrienden. Alleen nu ik zelf ponyprog2000 heb wil het er niet op schrijven op de Atmega 32 microcontroller.

Ik heb de JTAG in- en uitgeschakeld, AVR micro geselecteerd en dan voor d Atmega 32 gekozen, af en toe gecalibreerd met geen enkel effect.

Bij de interface setup werkt alleen de Parallel AVR ISP I/O, maar lezen lukt niet en er staat de melding: unknown or missing device met de opties abort, retry en ignore, waar ik altijd abort doe, anders is de atmega naar de klote
Zelf gebruik ik WinAVR om te programmeren en open altijd .hex bestanden bij ponyprog.

Alleen wat kan het probleem zijn dat ik niet op de Atmega kan lezen en schrijven? |:(

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
misschien moet je drivers hebben waardoor je de parallele poort aan kan sturen? Vanaf windows 2000 kan je daar namelijk niet meer direct bij...

Misschien zijn hier andere mensen die je kunnen helpen, want ik heb er zelf geen ervaring mee... zit er misschien een readme bij de ponyprog waar staat welke drivers je nodig hebt?

edit: staat je parallele poort misschien disabled in je bios? die moet vast op ECC en je adressen moeten ook kloppen. als in als in de bios een bepaald adres toegewezen is aan de poort, dan moet die in dat programma hetzelfde zijn...

[ Voor 29% gewijzigd door MeMoRy op 16-07-2006 12:31 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Wat zou kunnen is dat in de securitybits staat aangegeven dat hij een extern kristal moet gebruiken. Als dit zo is dan kun je hem alleen benaderen als hij ook daadwerkelijk aan een kristal hangt. Dit probleem heb ik al vaker meegemaakt.

Heb je meerdere atmel's? probeer dan een andere. Als dat niet zo is en deze atmel werkt wel bij je vrienden dan moeten we verder zoeken ;)

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Steef1983 schreef op zondag 16 juli 2006 @ 13:47:
Wat zou kunnen is dat in de securitybits staat aangegeven dat hij een extern kristal moet gebruiken. Als dit zo is dan kun je hem alleen benaderen als hij ook daadwerkelijk aan een kristal hangt. Dit probleem heb ik al vaker meegemaakt.

Heb je meerdere atmel's? probeer dan een andere. Als dat niet zo is en deze atmel werkt wel bij je vrienden dan moeten we verder zoeken ;)
De parallelle poort is niet disabled in de bios. De drivers voor de parallelle poort heb ik al. De Atmel werkt wel bij vrienden, denk dat ik gewoon ponyprog2000 verkeerd instel op de atmega 32 microcontroller :/

Alleen dat heb ik ook in alle mogelijke combinaties uitgezocht. Heeft iemand al eens met ponyprog op de atmega32 geprogrammeerd? Kan die persoon mij misschien vertellen hoe zijn instellingen zijn, want wat ik ook probeer hij geeft de melding: missing or unknown device (-24) :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 18:40 ]

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Staat je ISP fuse van je Atmega wel aan? Je hebt het namelijk over de JTAG fuse, maar je zegt een ISP programmer te gebruiken, dat is toch wat anders.

Verwijderd

Topicstarter
Joca schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:16:
Staat je ISP fuse van je Atmega wel aan? Je hebt het namelijk over de JTAG fuse, maar je zegt een ISP programmer te gebruiken, dat is toch wat anders.
Jawel, als ik het goed heb wel. Bij de parallelle poort kies ik voor ASP ISP, maar dat werkt ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand toevallig een Nederlandstalige handleiing met alle tips voor ponyprog2000. Ik ben over mijn ideeen heen |:(

Verwijderd

Topicstarter
niemand die het weet :'(

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:35
probeer eens een externe 5V aan te sluiten op de M32 mss kan jouw'n LPT poort de M32 niet voeden of is de spanning van jouw'n LPT poort te laag.

Ik snap trouwens niet hoe jij erbij komt dat jij als je geen abort kiest je dan je M32 opblaast, die buffer chip moet er juist voor zorgen dat hij niet naar de eeuwige AVR velden gaat als jij iets fout doet. Plus AVR's zijn behoorlijke stevige jongens... ik heb ooit een keer een ATmega 8535 aan gesloten op 12V doordat ik een opgeblazen 7805 opnieuw gebruikte... nieuwe 7805 er op en niks aan de hand. MISO en MOSI een keer verkeerd angesloten op een Tiny2313(Of was het een 90S2313) anyway ook nix aan de hand. Je moet ze echt goed pijnigen willen ze het opgeven die AVR's... tenminste dat is mijn ervaring.

Er is wel een truukje op een AVR HEEL snel te vernielen: Door terwijl er 5V op een poort staat te wisselen van input naar output... kost je je poort. Maar goed dit soort verhalen horen in een ander forum thuis geloof ik.

-edit- mag ik trouwens aanraden om ook een LPT kaartje te kopen van €15-€20, dit om te voorkomen dat jij je LPT poort van je MOBO niet opblaast(Als dit al niet gebeurd is)

[ Voor 10% gewijzigd door Vuikie op 20-07-2006 19:23 . Reden: lpt kaartje kopen mss?? ]

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 10:12
Ik gebruik zelf avreal (mooi simpel progje), is ook via de parallele poort en ondersteund meerdere programmers, misschien ook wel die van jouw, ik heb de allersimpelste gemaakt ; FBPRG, en programmeer hem met de volgende commando's:
code:
1
2
avreal32.exe +MEGA32 -p378 -ap -e-   (ERASEN)
avreal32.exe +MEGA32 -p378 -ap -w -f_low=FF,_high=C9 -v+ SHuisman.hex  (PROGRAMMING+VERIFYING)

-ap =powered by parallel port
-v+ = verify all registers
-p378 = poort
-f_low..._high =fuses
SHuisman.hex = hex file

Ik kreeg ponyprog ook niet aan de praat, daarom hier naar toe gegaan, mede door het topic van Sprite_tm en zijn 7x7 led display

[ Voor 11% gewijzigd door Shuisman op 21-07-2006 15:29 ]

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Die programmer van CO heeft de pinnen in de 10-pins ISP connector precies andersom dan gebruikelijk staan, misschien is dat het probleem?

www.madwizard.org

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:35
zolang jij ervoor zorgt dat de juiste pin op he juiste draadje zit zou dit niet moeten uitmaken, je moet wel opleten dat je MISO, MOSI en CLK goed aangesloten zitten
Pagina: 1