Hoe JPEG workflow aan te pakken

Pagina: 1
Acties:

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-01 21:41
Ik heb een tijdje geleden een hele dag foto's gemaakt op een dag met een tiental bands en acts. Op deze dag heb ik een stuk of 3000 foto's geschoten (veel, ik weet het, maar beter teveel dan te weinig). Dit zijn er echter zoveel, dat 'simpel' uitzoeken niet leuk meer is.

Hoe gaan jullie om met deze orde van grootte aan foto's ? Gaat mij er vooral om, om op een snelle manier mijn foto's te kunnen uitzoeken die ik wel gaan gebruiken voor de klant en welke er voor de klant 'ongeschikt' zijn. Als ik die foto's eenmaal gekozen heb (misschien stuk of 25 per act), kan ik ze zelf wel makkelijk bewerken in photoshop oid.

Voor mijn raw foto's gebruik ik zelf RawShooter Essentials 2006, echter is deze niet te gebruiken voor JPEG (helaas, maar logisch).

Ben erg benieuwd hoe jullie hiermee om gaan!

• Massiefje
Ben ik de enige die zoveel foto's maakt of is iedereen op vakantie ?

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
Massiefje schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 01:43:
Ben ik de enige die zoveel foto's maakt of is iedereen op vakantie ?
Je kan 't bv. doen met Adobe Bridge en met metadata de fotos steeds meer wegfilteren... succes

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik gebruik Adobe Photoshop Element 4.0. Met deze kun je veel. En als je daarnaast ook Photoshop zelf gebruikt voor editing dan heb je een mooi compleet product.

Ik heb er verschillende formaten inzitten. Alleen RAW heb ik niet omdat mijn camera dat niet heeft. Maar Elements kan er wel mee omgaan.

Info: http://www.digikids.be/dk...nl_Content_Review_CS2.pdf

PS: In maak ook zo 600 foto's op 1 normaal middagje. Dus 3000 foto's is helemaal niet zo gek.

[ Voor 16% gewijzigd door bolke op 18-07-2006 08:03 ]

http://www.hroling.nl

• Massiefje
Ik gebruik zelf de Adobe CS2 Suite. Dus zal me eens verdiepen in Bridge. Kijken of dat kan wat ik wil. Wat ik er ooit van gezien had, was het niet zo geweldig voor mij, maar wie weet.....

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Misschien als volgt?

- 1 folder maken met backups van alle files
- subfolders maken per band/act en de betreffende foto's in de juiste subfolder doen
- met Bridge in deze folder een selectie maken d.m.v. de ratings en proberen de top 25 je maximale rating te geven. Je kunt vervolgens alle te lage ratings weggooien (een backup heb je toch nog)
- vervolgens met deze 25 foto's per subfolder verder gaan. Als je ze allemaal nog wilt bewerken: gewoon d.m.v. batch actions adjustment layers laten aanmaken, vervolgens per foto editen en saven en tot slot d.m.v. een batch action op de gewenste manier wegschrijven.

Verwijderd

Ik doe het zo:

1. Map aanmaken op HD: 2006-01-01 Nieuwjaar (YYYY-MM-DD om goed te sorteren)
2. Submap aanmaken: RAW (ookal zijn het JPEG's)
3. Submap aanmaken: bewerkt
4. Alle foto's kopieeren naar beide submappen
5. Submap 'bewerkt' doorlopen: foto's die waardeloos zijn gaan naar de prullenbak (deze staan sowieso nog in 'RAW)
6. Overgebleven foto's bewerken waar nodig

Tja, als je zo 3000 foto's door moet lopen duurt het inderdaad vrij lang, maar dat duurt het sowieso, op welke manier je het ook doet.
Pagina: 1