Toon posts:

Herrie schoppende CPU fan.

Pagina: 1
Acties:
  • 861 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had in het verleden problemen met mijn computer. Dat bleek het moederbord te zijn. Nu betreft het een hp d330 computer met een mixro atx moederbord (merk onbekend). Nu heb ik dit moederbord vervangen voor een ASRock P4i65G. Ik heb dit in combinatie met een Celeron 2.40ghz socket 478 cpu met originele koeler. Deze koeler is altijd stil geweest. Maar sinds ik de computer met het nieuwe moederbord gebruikt maakt deze zeker 10x zoveel geluid en draaid naar mijn weten ook een stuk sneller.

http://www.asrock.com/product/P4i65G.htm

Hoe komt dit. Is er een mogelijkheid dat ik de snelheid van de koeler terug kan draaien. Of ligt het aan het moederbord?

Verwijderd

Kijk eens in je bios bij het hardware monitoring gedeelte oid, als er een temperatuur treshold staat, zet deze dan ergens rond de 55 graden. Verder, welke cpu zit erin? En zit je koelblok nog steeds goed gemonteeerd op je cpu?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 00:53:
Kijk eens in je bios bij het hardware monitoring gedeelte oid, als er een temperatuur treshold staat, zet deze dan ergens rond de 55 graden. Verder, welke cpu zit erin? En zit je koelblok nog steeds goed gemonteeerd op je cpu?
Er zit een Intel Celeron 2.40Ghz fsb 400mhz 128km cache. Op socket 478.
Ik ben nu Service Pack 2 aan het installeren daarna ga ik ff in de bios kijken. Was een herinstallatie van Windows aan het doen omdat ik ook op zolder nog 2x 80gb harddisks vond. In plaats van mn oude 1x 40gb. :D

Verwijderd

Koeler op 7V (5V en 12V) laten draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe je dat?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kan met verschillende programma's (onder andere) zoals Motherboard Monitor geloof ik.
Anders kan je het misschien in het BIOS instellen...
Mocht dat ook niet kunnen, kan je een fan controller er tussen hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit net te kijken alleen ik zou mijn god niet weten hoe ik nu die bios in kom :S

edit: ik heb het al F2 sorry

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 01:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
In de bios bij H/W Monitor staat dat:

CPU temperatuur 39 graden
M/B temperatuur 35 graden

CPU Fan speed ca. 6000rpm
Chassis Fan speed ca 2500rpm
er staat geen temperatuur treshold in mn bios

er staan wel waarden wat betreft de voltages maar die kan ik niet aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 01:31 ]

Verwijderd

Je draait gewoon het 5V en 0V draadje in de (female) molex om. Vervolgens plug je de molex (male) - fan connector (female) convertor in.

Voordeel van 7V is dat je echt niets meer hoort en dat alle fans hier nog prima op draaien (i.t.t. 5V). Ik heb zelf alle fans op 7V draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een noob ik zou niet weten welke draadjes ik moet pakken wat moet wissel etc?

Ik neem aan dat je het kleine stekkertje aan mn cpu fan bedoeld? Alleen ik krijg die draadjes er niet uit. En welke zou ik om moeten wissellen?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 02:00 ]

Verwijderd

DOE NOG NIKS!!!

Als je het softwarematig aan kan passen is dit veel beter. Nu, kijk in de bios of je ergens een temperatuur in kan stellen. Zo ja, zet deze dan op 55 graden. Zo nee, probeer het dan eens met Speedfan. Installeer dit eens en kijk of je onderaan de fan speed kan wisselen. Zo nee, vraag dan maar aan mij. Zo ja, ga naar rechtsboven in het programma, en zet automatische regelen aan ;) .

De temperatuur van je cpu is perfect, dus de koeler is gewoon goed gemonteerd. De fan draait echter gruwelijk hard, die hoor je 2 kamers verder nog :) .

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 02:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de speed01 en speed02 op 50% gezet maar er gebeurt niks :S

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 02:27 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De fans zijn niet altijd te regelen met Speedfan. Hier staat een lijstje met AsRock moederborden die ondersteund worden, maar jouw moederbord staat er niet tussen. Je kan eventueel een fanmate ertussen doen. Dan kan je zelf met een draaiknopje regelen hoe hard de fan moet draaien. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06

Theo

moederbord

Als de fan een herrie maakt kan dit ook betekenen dat hij op en versleten begin te raken. Jouw celeron en koeler zijn ook al weer een aantal jaren oud. Je zou dus kunnen kijjken naar een eenvoudige andere cooler die oko nog eens stil is. Voor twee tientjes heb je al een leuke stille cooler.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Ok je verandert de speed maar er gebeurt niks. Dat is vrij normaal. Kun je een screenshot maken van speedfan als je hem opstart (het "readings" tabblad dus)? Klik dan eens op "Configure" en ga naar "Advanced". Als het goed is zie je daar "Chip" staan. Hierachter kan je een lijst openen. Klik op een chip in deze lijst en maak een screenshot. Maak van alle chips even een screenshot. Deze screenshots moet je dus maken:

"Readings":
Afbeeldingslocatie: http://img291.imageshack.us/img291/3313/readingsnu1.th.jpg

en

"Configure" --> "Advanced" --> en dan van iedere chip een screenshot, ik heb er maar 1:
Afbeeldingslocatie: http://img291.imageshack.us/img291/5421/advancedah7.th.jpg

Als je dat hebt gedaan, kan ik verdere uitleg geven :)

Nogmaals, ga nog niet met kabels kl*ten, dit is pas de allerlaatste optie!!!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
je kan ook makkelijk een zalman fanmate kopen, en die tussen je moederbord plug en de fan stekker plaatsen, deze fanmate's hebben beide een knopje om de snelheid te regelen. zo heb je zelf controle over de fanspeed. of je kan natuurlijk met een fan controller nemen die eigen power heeft.

fanmate
Afbeeldingslocatie: http://rbcm.nl/webshop/catalog/images/zalman_fanmate.JPG

fanmate 2
Afbeeldingslocatie: http://www.mediacomputers.co.uk/shop/acatalog/fanmate2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Bulls op 16-07-2006 12:11 ]

Verwijderd

Zie dit absoluut niet als een flame!

Waarom lastig doen met een fanmate oid als het softwarematig ook kan? Softwarematig is altijd beter en vooral goedkoper. Verder kun je softwarematig ook gewoon een temperatuur instellen en dan houd je koeler je proc precies op die temperatuur. Ik gebruik al jaren speedfan en ik wil niet meer anders :) .

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 12:13:
Waarom lastig doen met een fanmate oid als het softwarematig ook kan? Softwarematig is altijd beter en vooral goedkoper. Verder kun je softwarematig ook gewoon een temperatuur instellen en dan houd je koeler je proc precies op die temperatuur. Ik gebruik al jaren speedfan en ik wil niet meer anders :) .
Omdat Speedfan iig niet met elk moederbord werkt misschien? Zie ook de link die ik in m'n vorige post gaf. Daarnaast is softwarematig lang niet altijd beter. Hoe jij 'beter' ook mag definiëren. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door _the_crow_ op 16-07-2006 12:30 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
dit was ook bedoeld als het softwarematig niet wil, om dan het knip en plak werk over te slaan 8)

Verwijderd

_the_crow_ schreef op zondag 16 juli 2006 @ 12:29:
Omdat Speedfan iig niet met elk moederbord werkt misschien? Zie ook de link die ik in m'n vorige post gaf. ;)
Daar heb je helemaal gelijk in, maar daarom wil ik die screenshots hebben. Dan kan ik zien of speedfan werkt met zijn mobo of niet. Die lijst bestaat trouwens uit inzendingen van mensen die zeggen dat hun mobo perfect werkt met speedfan. Als je mobo er nog niet tussen staat, betekend dat niet dat hij niet werkt met speedfan :) .

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 12:32:
Daar heb je helemaal gelijk in, maar daarom wil ik die screenshots hebben. Dan kan ik zien of speedfan werkt met zijn mobo of niet. Die lijst bestaat trouwens uit inzendingen van mensen die zeggen dat hun mobo perfect werkt met speedfan. Als je mobo er nog niet tussen staat, betekend dat niet dat hij niet werkt met speedfan :) .
Nee, dat klopt. Het is geen garantie dat het echt niet kan. Maar van AsRock verwacht ik niet onwijs veel, moet ik eerlijk bekennen. Daarnaast gebruiken redelijk veel mensen Speedfan, dus ik denk dat die lijst redelijk maatgevend is. Maar goed, een screenshot om het uit te sluiten danwel te bevestigen lijkt me wel een goed plan. :)

Verwijderd

_the_crow_ schreef op zondag 16 juli 2006 @ 12:38:
Nee, dat klopt. Het is geen garantie dat het echt niet kan. Maar van AsRock verwacht ik niet onwijs veel, moet ik eerlijk bekennen. Daarnaast gebruiken redelijk veel mensen Speedfan, dus ik denk dat die lijst redelijk maatgevend is. Maar goed, een screenshot om het uit te sluiten danwel te bevestigen lijkt me wel een goed plan. :)
Mmm daar heb je gelijk in met die lijst. Die van mij stond er btw wel in en werkte ook :).

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Dus het gaat om de Winbond W83627HF. Onderaan klagen meerdere mensen met verschillende moederborden over het niet kunnen instellen van de fanspeeds. Dus ik vrees dat je een andere oplossing moet zoeken in de vorm van bijvoorbeeld een fanmate. :)

Tenzij Da mr Jackal een manier weet.

[ Voor 4% gewijzigd door _the_crow_ op 16-07-2006 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
En hem op 7 volt aansluiten hoe doe je dat dan. Ik heb zo een klein stekkertje met 3 draden.

Verwijderd

_the_crow_ schreef op zondag 16 juli 2006 @ 14:39:

Tenzij Da mr Jackal een manier weet.
Je zou nog kunnen proberen met die Khz'en te kloten, maar als dat niet werkt is het softwarematig gewoon onmogelijk. Dan zou je idd een fanmate moeten kopen en via een molex 7volt af moeten tappen. Hoe dit gaat weet ik helaas niet, ik heb het nog nooit gedaan :o .

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien software matig het geluid niet aangepast kan worden ben ik even opzoek gegaan naar een andere oplossing. Mijn huidige koeler draaid met een toerental van 6000rpm. Nu heb ik een andere koeler gevonden van Artic die draaid volgens de gegeven maximaal 2300rpm.

http://www.azerty.nl/prod...persilent-4-ultra-tc.html

Dit zou een aanzienlijke geluids reductie moeten opleveren volgens mij. Ondanks dit feit is het dan toch raadzaam om een fancontroller erbij te bestellen?

En zijn er eventueel nog op of aanmerking voor mijn keuze? Houd er wel rekening mee dat mijn budget beperkt is. Het is natuurlijk zonde te gaan investeren in een dure koelinstallatie als die 50% van de dagwaarde van mijn pc zou moeten zijn.

Verwijderd

Je hoeft helemaal geen nieuwe koeler, de koeler die je nu heb is gewoon goed genoeg voor je cpu. Hij draait alleen 6000rpm, hetgeen veel te snel is. Als je nu een fancontroller koopt, bv de Fanmate 2 van Perfect Systems(NL) koopt, kan je deze langzamer laten draaien en is hij dus stiller. Dan ben je ook nog eens voor €7,93 klaar( Perfect Systems is het goedkoopst d.m.v. de laagste verzendkosten). Dat is niet te duur toch? :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar die koeler is ook maar 7.97 euro :) Dan zou ik hem ophalen met de auto kost me paar eurotjes diesel. Maar dan heb ik het wel direct. En dan heb ik een stillere koeler en betere koeling. Wat zou dus een betere keuze zijn.

Ik zie dat die cooler ook TC is wat inhoud dat hij temperatuur controlled is. En dat zou volgens mij inhouden dat hij zijn eigen toerental aanpast. Alleen werkt dat dan ook op mijn moederbord?

Die fancontroller is natuurlijk een prima oplossing maar dan zit je met zo een iritant kastje met extra bedrading enzo erbij. En als ik hem buiten mn kast wil hebben moeten die snoeren ergens door een gaatje wat er beetje cheapass uitziet. Daarom zou ik liever zo een nieuwe fan hebben.

Alleen ik wilde er ff het fijne van weten.

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2006 00:54 ]

Verwijderd

Mmm ja die 7,97 is ook het geld niet, en dan heb je idd meteen een betere koeler + koelpasta. Dan zou ik voor de koeler gaan ;) . Volgens mij werkt die temperature control ook op jou moederbord, want als ik het goed begrijp wordt deze aangestuurd door een sensor op de heatsink. Dus mijn advies: Ga voor de koeler :)

offtopic:
Ik heb een 45km bak, ben pas 16 :P, dus diesel ownt!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag de artic cooler op gehaald. Wat een wereld van verschil zeg. Hij draaid nu ca 1000 rpm en bepaald zijn eigen toerental maar gaat niet hoger dan 2300rpm. Ook zonde de casefan blijft mijn computer prima koel. En is nu aardig stil.

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Ok bij mijn Speedfan staat er dit:

Found ACPI temperature (83,0C)

83 graden is vrij warm niet? Er staat ook nog een ventilator achter mn laptop, ken je nagaan. Help wat moet ik doen? Me laptop smelt anders weg en volgens mij wordt hij er ook slomer van.

EDIT: En hij maakt al een ontiegelijk hard geluid, dus de cooler werkt wel gewoon.

[ Voor 15% gewijzigd door FerdiV op 17-07-2006 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe oud is je laptop? Mischien moet hij eens ontdaan worden van stof. En je hebt ook zomaar kans dat het normaal is dat een laptop gewoon warmer word dan een desktop.

Verder word een laptop warmer als je hem op je schoot of op een zachte onder grond etc hebt staan. Als hij op een tafelstaat koelt hij beter omdat hij dan vrij van de ondergrond staat. Hou ook in je achter hoofd dat het vrij warme dagen zijn. Dus ik denk dat er nog niet veel reden tot zorgen is.

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Ja klopt het is warm en heb hem dan ook anders opgesteld; 2 boeken aan de zijkanten zodat de ventilator ook onder de laptop door blaast. Dit voorkomt ook verbranding aan mijn vingers want mijn muisvak (geen id hoe je dat noemt bij een laptop) wordt ook aardig heet :P
Hij is 1 jaar oud en ik zat ook al aan stof te denken, zal er vanavond naar gaan kijken...
Pagina: 1