Toon posts:

Welke SATA drivers installeren en wat betekenen die?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag m'n nieuwe computer binnengekregen en bij m'n moederbord een aantal schijfjes en een cd met drivers gekregen. Ik heb alleen geen flauw idee wat die verschillende drivers doen en wat de verschillen zijn. De handleiding helpt ook niet. Ik heb een Abit moederbord (AT8 32X), processor AMD Athlon 64 X2 4200+ en een Maxtor MaXLine III 300GB Serial ATA II/300 harddisk.

Ik heb zogenaamde SiliconImage 3132 SATA Driver, SiliconImage 3132 RAID Driver, en ULi SATA RAID Driver (en ook nog te downloaden: ULi SATA driver disk). Ik heb geen meerdere harddisks, dus geen RAID toch? Moet ik dan de SiliconImage 3132 SATA driver hebben? Van de ULi SATA drivers kan je echter weer een driver disk van internet downloaden... zie ook http://www2.abit.com.tw/p...r&fSEARCHTEXT=AT8+32x
die ik dan blijkbaar weer tijdens WinXP install kan gebruiken. Zijn SiliconImage 3132 en ULi twee merknamen, of doen die drivers echt verschillende dingen en moet ik dus zowel de SiliconImage 3132 SATA driver installeren en de de ULi SATA drivers. En moet ik die dan ook tijdens WinXp install met F6 al installeren of kan dat ook later? M'n harddisk kan namelijk bij install maar maximaal 131 GB groot worden (terwijl die 300 GB groot zou moeten zijn).

Please help want ik ben een beetje lost :\'( Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is heel simpel.
Wil je de S-ATA connectoren gebruiken die aan de ulichip hangen, dan pak je de drivers van de ULI chip.
Wil je de S-ATA connectoren gaan gebruiken die aan de Silicon Image hangen pak je de drivers daarvan.
Met een enkele schijf heb je geen raid nodig, dus kan de controller gewoon in ATA modus staan. Dus kies de drivers die je wilt gebruiken, zorg dat je hdd daar ook aanhangt en druk F6 bij het installeren.

Verder kan het klopen dat je hdd maar 131GB groot is, omdat je dan met de 28bit lba zit. Om dit op te lossen moet je 48bits lba gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij dat het simpel is, maar ik snap niet veel van je antwoord. Zou je 't in iets meer lekentaal willen uitleggen? Hoe weet ik of de S-ATA connectoren aan de ulichip of de Silicon Image hangen? Als ik een Abit AT8 32X moederbord en een Maxtor MaXLine III 300GB Serial ATA II/300 harddisk heb, weet jij dan welke ik moet hebben?

Ik zit blijkbaar met 28bit lba (maar wat is dat?).. maar wat betekent dat en hoe gebruik ik dan 48bits lba? Ik ben blij dat je zo snel een antwoord geeft, maar ik hoop dat je iets meer uitleg wilt geven, zodat ik er ook verder mee kan. Alvast super bedankt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in het boekje van je moederbord en in de FAQ van het juiste subforum: Opslagmedia & I/O Controllers :)

Dit topic is gesloten.