Toon posts:

Komt er nu een Bijbelse profetie over Damascus uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.920 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In tegenstelling tot fok waar een serieuze discussie soms moeilijk is, nog afgezien van nivo en vaak resulterend in offtopic posten. Hoop ik dat hier op zijn plaats is de vraag of de huidige ontwikkelingen in en om Israel uiteindelijk zullen uitdraaien op het uitkomen van wederom een zogenoemde 'eind-tijd profetie'.

Ik kan het namelijk heel goed mis hebben, maar stel dat wat ik hier straks neerpen werkelijk nu staat te gebeuren in plaats van pas over enkele jaren of nog verder in de toekomst.

Oke, waar gaat het om, ik zal een schets geven.

--

Momenteel is denk ik heel goed mogelijk dat een profetie van Jesaja kan gaan uitkomen, deze verhaalt van (in de eindtijd) de volledige vernietiging van de stad Damascus. De stad Damascus (Syrie) is 1 van de oudste, continue bewoonde steden op aarde en is nog nooit vernietigd. Damascus werd al genoemd in de Bijbel gedurende de tijd van Abraham.

Hierop zou de Ezechiel oorlog kunnen volgen (of later na een tijd van wapenstilstand na de enorme schok van Syrie), maar dat is weer een ander onderwerp.

Hieronder bijhorende schriftgedeelten

Let op, soms is ingeweven uitleg van mijn kant, vast staat echter dat Damascus vernietigd zal worden, ook dat de profetieen vrij duidelijk zijn. Echter het is goed mogelijk dat deze gebeurtenis pas later gebeurt, de situatie op het moment lijkt echter steeds meer aan te geven dat het toch wel eens heel dichtbij zou kunnen zijn.

Deze oorlog welke weergeven wordt in de Bijbel omvat Syrië, (mogelijk ook Jordanie), Libanon en de Palestijnen.

Syrië – Jesaja 17:1, Zacharia 9:1 en 11:2-3, Jeremia 49:23-25
Libanon – Zacharia 11:1 en 9:2-4
Palestijnen – Jesaja 17:3 (Aroer) Zefania 2:8-9 (Ammon)

Damascus zal volledig vernietigd worden. Jesaja 17:1 en Jeremia 49:23-27 De mate van vernietiging lijkt te wijzen op een nucleare vergelding ! Er wordt verhaald van het volledig ophouden van het bestaan van de stad. (bijbel) “Zie Damascus wordt weggenomen, zodat het geen stad neer is; het wordt een puinhoop, een bouwval.” En “ik zal een vuur aansteken binnen de muur van Damascus, dat de burchten van Benhadad zal verteren”.

De Palestijnen zullen mogelijk van de gelegenheid gebruik maken (de oorlog tussen Israel en Syrie) en een poging doen hun palestijnse droom waarheid te zien worden. Maar wanneer ze het lot van Damascus zullen horen dan verkeren ze in totale angst (bijbel, Zacharia 9:5) “Askelon zal het zien en vrezen, ook Gaza en het zal hevig beven.........dan zal de koning (regering palestijnen) verdwijnen ( Zacharia 9-6) “Ik zal de trots van de Palestijnen uitroeien”.

Libanon, Syrie en mogelijk Jordanie zullen branden. Zacharia 11:1-3.

Als een gevolg van de vernietiging van Damascus zal de internationale gemeenschap in beschuldigingen over Israel heen vallen, internationale woede en veroordeling van Israel zal haar lot zijn. Deze gevolgen zullen voor God’s volk reden zijn zich wederom te richten tot hun God zoals in het verleden. Jesaja 17:4, 12. verhaald van een uitdunning van Israel en kan enerzijds duiden op het gegeven dat Israel niet ongeschonden uit de strijd zal komen, maar ook dat het veracht wordt in de rest van de wereld om wat gebeurd is.

Als laatste (want anders blijf ik schrijven) Jesaja 17:3 verteld over dat de regering, het koningschap zal verdwijnen uit Damascus. Dit heeft ook een inhoudelijke betekenis die verder gaat dan de vernietiging van deze stad. Als een regering of koning niet langer kan regeren over een land dan zou heel goed kunnen dat Israel zelfs grote gebieden van de verslagen natie(s) wederom in bezit zal nemen, ondanks dat dat niet hun intentie was van het begin.

Graag jullie gedachtes............

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 23:10 ]

Verwijderd

Op het gevaar af voor troll versleten te worden: waar is de logische stap in de redenatie: 'er gebeurt nu toevallig iets op Israel-Palestina-gebied' -> ... -> 'er komt een bijbelse profetie uit'.

Het feit dat er dingen zijn die je kunt kwalificeren onder één of andere bijbeltekst wil natuurlijk niet zeggen dat dat een 'profetie is die uitkomt'. Tenzij je het natuurlijk per se zo wilt kwalificeren, in dat geval is er geen speld tussen te krijgen.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:11
Mijn gedachte?

De bijbel is een heeeeeel groot boek met dingen die allemaal op zeer veel verschillende wijzen geïnterpreteerd kunnen worden, en waar dus af en toen dingen misschien "waar" van kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 23:09:
Op het gevaar af voor troll versleten te worden: waar is de logische stap in de redenatie: 'er gebeurt nu toevallig iets op Israel-Palestina-gebied' -> ... -> 'er komt een bijbelse profetie uit'.

Het feit dat er dingen zijn die je kunt kwalificeren onder één of andere bijbeltekst wil natuurlijk niet zeggen dat dat een 'profetie is die uitkomt'. Tenzij je het natuurlijk per se zo wilt kwalificeren, in dat geval is er geen speld tussen te krijgen.
Geen probleem, begrijp je reactie.

Doom scenario's zijn natuurlijk in op momenten dat er of een oorlog aan de hand is, een comeet langsraast of de zoveelste aardbeving plaatsvind.

Mijn (en een behoorlijk aantal andere christenen) gedachte is meer dat de situatie er nu naar is gezien alle oorlogsretoriek van omringende landen richting Israel. Plus de (uiteindelijk) te verwachten vernietiging van Damascus het plausibel lijkt dat de omstandigheden "passend" zijn voor deze profetie.

Je 2'e punt, tja het is dus wel zo dat ik prive werkelijk geloof in het uitkomen van Bijbelprofetieen. Dus dat zou inderdaad een dogmatische kwalificatie verdienen :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 23:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dersan schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 23:09:
Mijn gedachte?

De bijbel is een heeeeeel groot boek met dingen die allemaal op zeer veel verschillende wijzen geïnterpreteerd kunnen worden, en waar dus af en toen dingen misschien "waar" van kunnen zijn.
Dan denken we verschillend helaas, verder geen probleem natuurlijk (been there, done that). Maar ik ga je niet proberen te overtuigen, dat werkt niet en tevens is dit topic hier niet voor.

Verwijderd

Topicstarter
Ter verduidelijking en tja wie weet ben ik te optimistisch ingesteld (of gewoon naief) over de medegedachtes van fellow tweakers. Mijn punt is meer, als je enigzins credibiliteit toekent aan eschatalogie hoe sta je dan tegenover de gedacht dat we ons mogelijk op de tijdschaal bevinden waarover de genoemde profeten spreken.

Want dat zou er duidelijk op wijzen dat we op een climax afstevenen inzake de wereld zoals wij hem kennen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 23:17:
Je 2'e punt, tja het is dus wel zo dat ik prive werkelijk geloof in het uitkomen van Bijbelprofetieen.
Dan is deze profetie al ten tijde van de zesdaagse oorlog uitgekomen, of tijdens een van de andere eerdere conflicten.

Afgezien daarvan: je kan niet glashard locaties in de Bijbel aan huidige locaties linken en je kan omschrijvingen in de Bijbel niet glashelder aan gebeurtenissen nu linken. Zodra je wat ruimte laat, zijn er voor iedere plaats en gebeurtenis oneindig veel varianten, waardoor je altijd huidige gebeurtenissen wel kan vertalen als iets dat in de Bijbel staat en andersom. Als je daar zou leven, zou je deze profetie waarschijnlijk iedere dag zien uitkomen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Racle
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11-2023
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat je precies bedoelt met die eind tijd profetie?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:57
Kan er hier iemand met droge ogen beweren dat profeties daadwerkelijk iets te maken hebben met toekomstige gebeurtenissen? Wat maakt een bewering over de toekomst gegarandeerd uitkomen? Niks toch? Er kan toch geen verband zijn, buiten de, jawel, self-fullfilling prophecy, in goed Nederlands ook wel de Thomas-regel genoemd (geloof in een bewering verandert de toekomst, zelfbevestigende verwachtingen).

Als de bewering al uitkomt zal dat dus per definitie toeval moeten zijn. Bovendien moet je die teksten interpreteren, ergo: je kunt nooit loepzuiver vaststellen of de profetie al uitkomt (stellen dat Damascus vernietigd zal worden kan heel wat verschillende dingen betekenen, of daar sprake van is kunnen en zullen de meningen over verschillen).

Mooi voorbeeld is Nostradamus. Die kerel heeft ontzettend veel beweerd en volgens velen is een groot deel van z'n profetieen uitkomen en zal anders zeker uit gaan komen. Een van z'n beweringen was:

In de Stad van God zal er een grote donder zijn
Twee broers verscheurd door chaos
Terwijl het fort standhoudt,
Zal de grote leider bezwijken.
De derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.

Hierin kan je met een beetje 'goeie' wil een voorspelling voor 9/11 in zien.
Eigenlijk staat er natuurlijk helemaal niks en is de tekst bewust ambigue gehouden, precies zoals dat met horoscopen gedaan wordt interpretatie op zoveel verschillende mogelijke manieren toe te staan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
met ^^
Er is voor iedere profetie een enorm grote manieren om te interpreteren.

Dat neemt niet weg dat het een beetje enge situatie word met:
Israel met atoomwapens
waarschijnlijk iran ook. Syrie vast ook.

en israel heeft carte-blanche van de g8 gekregen zolang ze hun militairen niet terug krijgen (yeah like thats gonna happen)

* Flapp heeft familie in israel zitten, waarvan 1 nog in dienst is...

"Stilte, een gat in het geluid...."

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12 23:02
Misschien zitten wel al in het 2e deel van je betoog: Libanon bleek al een tijd niet een 'echte' regering te hebben.

Maar je kunt over zoveel dingen speculeren. Met maar 1 uitkomst: je weet het niet (zeker).
Ik maak me er geen zorgen om. Anders komt er teveel op je af.
Wat maakt het uit. Het eindigt toch allemaal als 'een dief in de nacht'. Hij kan vanavond komt, morgen, volgende week, of over 22 jaar.
Wacht gewoon rustig af. :)

let the past be the past.

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 17:04
SPee schreef op zondag 16 juli 2006 @ 23:26:
Misschien zitten wel al in het 2e deel van je betoog: Libanon bleek al een tijd niet een 'echte' regering te hebben.

Maar je kunt over zoveel dingen speculeren. Met maar 1 uitkomst: je weet het niet (zeker).
Ik maak me er geen zorgen om. Anders komt er teveel op je af.
Wat maakt het uit. Het eindigt toch allemaal als 'een dief in de nacht'. Hij kan vanavond komt, morgen, volgende week, of over 22 jaar.
Wacht gewoon rustig af. :)
volgenmij moet je een stukje verderlezen

1 Tess 5:
16 Wees altijd verheugd, 17 bid onophoudelijk, 18 dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat hij van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt. 19 Doof de Geest niet uit 20 en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. 21 Onderzoek alles, behoud het goede

en volgenmij word dat hier ook gedaan :)

ik ben zelf de bijbel voor me liggen wikipedia er bij genomen om te kijken hoe het allemaal met die landen zit. bijbelgenootschap en zit het allemaal te lezen... Ik ben zelf christen en vind het goed dat je zulke dingen bespreekt. En vind het zelf ook heel intressant want zo stuit je weer op allemaal andere teksten.
Volgenmij moet je het niet links laten liggen en denken het komt allemaal wel goed, deze dingen zijn volgenmij geschreven om "blinden" weer te laten zien. En ons als mensen ook wakker te schudden: "let ff op mss kan het wel morgu zijn, ben je er al klaar voor???" en dat moet je je wel afvragen ben je er klaar voor als hij komt als een "dief in de n8"?

Je moet niet afwachten je moet er ook na toe leven volgenmij... maar zo zie ik het.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 19:59
Als de bijbelse profetie in Ezechiel uitkomt, raken er ook UFO's bij betrokken.

"En ik zag en zie, een stormwind kwam uit het noorden, een zware wolk met ... met flikkerend vuur met daarbinnen een metaalachtige glans” (Ez. 1)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:57
Mastermind schreef op maandag 17 juli 2006 @ 20:16:
Als de bijbelse profetie in Ezechiel uitkomt, raken er ook UFO's bij betrokken.

"En ik zag en zie, een stormwind kwam uit het noorden, een zware wolk met ... met flikkerend vuur met daarbinnen een metaalachtige glans” (Ez. 1)
Weer zo'n mooi voorbeeld van een uitspraak waar je honderd dingen in kan zien. De 1 UFO's, de ander F16's en weer anderen onweer.

Die teksten moet je niet zo gebruiken, daar kom je gewoon niets verder mee.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Damascus is voor iedereen een heilige stad (oa door Johannes de Doper. z'n hoofd ligt in de Ommayaden-moskee (reserveMekka)), dus zal daar niet gek veel misgaan. Ook is de stad ouder dan de bijbel of de Torah, dus ik vermoed dat ze ook deze crisis wel zal doorstaan en zo altijd het paradijs zal blijven. En daarbij, zelfs een kernbom zal de stad wel overleven. Maar zovr zal het toch echt niet komen.

Profetien zijn 1 ding, dagelijkse praktijk valt voor iedereen wel mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 17-07-2006 20:55 ]

Verwijderd

Een interessant dilemma in dit soort discussies over profetieën is dat bepaalde personen c.q. groeperingen deel uit maken van het "regelen" van de uitkomst. Bijvoorbeeld het verraad van Judas om Jezus uiteindelijk aan het kruis te krijgen was zogenaamd onderdeel van God's Plan. . .anders zouden de voorspellingen niet uitkomen. . .Jezus moest sterven om voor de zonden van de mensen te boeten. . .alleen een God zou deze boete kunnen verdragen (op zich is de boetdoening van Jezus dus een fluitje van een cent geweest en stelt niets voor: . . .effe sterven in dit klote oord dat ze aarde noemen en dan snel terug naar de hemel om weer bij Papa te zijn. Mijn Heilige Geest kan het niet meer aan. . .Ik doe het nooit weer. Zelfs niet als ik God de Vader er door zou worden).

Zo, God had nog een klein zondebokje nodig (Jezus was de Grote Zondebok 8) ) en zette Judas in voor de rol. . .iemand moest het toch doen. . . waarom niet Judas? Voor een kleine fooi van 30 stukken zilver ging Judas er voor en nu brandt hij in de Hel voor zijn daden (denken veel mensen). . . in werkelijkheid zit hij nu aan Gods Troon af en toe een harp te spelen en druiven te eten, zonder dat iemand op aarde er weet van heeft, als beloning, omdat ie zo goed was om zondebokje te zijn! Ik heb het van de gene zijde doorgekregen.

Maar nu even naar de puinhopen in Israël en Libanon en misschien in Damascus (als alles uiteindelijk in puin ligt kunnen engineers er weer lekker aan verdienen om het weer op te bouwen, tot de eindtijd over is :+ )

Om de profetieën te laten uitkomen zijn er weer zondebokken (of helden?) nodig om de voorspelde zaakjes aan het rollen te krijgen. . .anders worden de profeten, die TS zou gretig citeert, leugenaars. Dat willen we natuurlijk niet.

Zo, om Damascus in puin te krijgen heeft God iemand nodig om het te doen. Waarom de Israëliërs niet? Zijn ze soms minder heldhaftig dan Judas was om zondebok te zijn? Natuurlijk niet: ze zijn er geknipt voor! Ze zijn slim en hebben nukes (natuurlijk geen toeval). Ook zitten ze lekker vlakbij, dus zijn ze een logische keuze om het te doen.

God heeft de Joden al van meet af aan uitverkoren: eerst om als zondebok te dienen (omdat ze Jezus aan het kruis nagelden), door middel van God’s prachtige keuze op Hitler om veel van hun en snel met o.a. Zyklon B de hemel in te jagen en de overblijvende Joden ijzersterk te maken om ze wederom uit te kiezen om de arbieren en palastijnen de stuipen op het lijf te jagen en Damascus plat te gooien (zoals beloofd werd door de profeten die TS citeert).

Uiteindelijk worden de Joden de groatste winnaars onder het Rad van Fortuin (HET DUURT NOG EVEN) en zullen ze als laatste lachen nadat ze allemaal gedood zijn door de G16 grootmachten (als onze straf voor hun daden) en naar de hemel gevaren zijn, waar ze hun vriend Judas, nog steeds aan de Troon van God , zullen tegenkomen. . .waar Judas inmiddels een vet varken is geworden van het lekkere eten aldaar en hij de harp niet meer zo goed kan spelen met zijn vette vingers. . . De Joden zullen zich aan de voet van De Troon neer vleien en mooie woorden van God te horen krijgen over hun heldendaden. Na de toespraken zullen de Joden tot ereburgers in de hemel worden benoemd en bloedrode lintjes krijgen.

Ze zullen de eer waardig dragen: " We zijn uiteindelijk het slimste volkje op aarde geweest. . .toch?"

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2006 01:42 ]

Verwijderd

Ik denk dat het bovenstaande stukje met een korreltje zout moet worden gehouden (kijk ook even naar de spelling, wil je). Samengevat van hierboven: voorspellingen kunnen vaag zijn en iedereen kan er wat anders erin zien. Als je er in wilt geloven prima, ik zelf hecht er niet zoveel waarde aan.

(1) Als ik mij zou inleven dan denk ik dat het niet per se Damascus hoeft te zijn maar een willekeurige stad die niet in de ideeen van de bijbel, thora of koran geloven. En dus vernietigd of bekeerd zou moeten worden.

(2) Een andere theorie van mij is het volgende: vroeger (overal op de wereld) werden er op grottenwanden afbeeldingen gemaakt van dieren die aangevallen worden door jagers. Dit om het 'ritueel' van jagen extra kracht bij te zetten. Zodat de jagers met de grootste gemak de dieren konden doden zodat ze weer te eten hadden, Is dit dan niet hetzelfde? Zou alleen het vermelden van de vernietiging van de stad Damascus kunnen aanzetten dat het ook werkelijk vernietigd wordt? Of is dit een rare kronkel?

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dersan schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 23:09:
Mijn gedachte?

dat is de reaktie die hij op Fok! zou krijgen ;)

Maar vraag aan de TS: Waneer zie jij de profetie als vervuld? Een paar bommetjes als retaliatie? Of moet er echt een atoombom vallen?

Er schijnt ook zo'n profetie te zijn geweest over een of ander havenstadje wiens naam mij is ontschoten. Die zou 'veroverd' worden en 'nooit meer herbouwd'. Dat is nog een steeds een florerend havenstadje... maar, zeggen de letterlijke bijbel aanhangers, het stadje ligt nu op een iets andere locatie... of 'het stadje was vroeger meer een rijk en nu is het alleen nog maar een stadje'

[ Voor 44% gewijzigd door FunkyTrip op 19-07-2006 10:09 ]

Dit dus.

Verwijderd

FunkyTrip schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 10:00:
[...]

Maar dat maakt het niet minder terecht..
In essentie zegt dersan hetzelfde als een aantal anderen hier; het hangt allemaal af van de wil om het in de teksten te zien..
Ik heb die wil overigens niet.

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 16:11
Ten eerste moet ik toch opmerken dat volgens mij Israel wel twee keer zal nadenken voordat het Syrie in de oorlog betrekt. Vooralsnog loopt Damascus volgens mij geen gevaar.

Verder moet je volgens mij de teksten in context zien van de periode waarin ze geschreven zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 22:54:

Deze oorlog welke weergeven wordt in de Bijbel omvat Syrië, (mogelijk ook Jordanie), Libanon en de Palestijnen.
Geen Israel? Dan lijkt mij het meteen een zinloze oefening om hier het uitkomen van een profetie in te zien.
Damascus zal volledig vernietigd worden. Jesaja 17:1 en Jeremia 49:23-27 De mate van vernietiging lijkt te wijzen op een nucleare vergelding ! Er wordt verhaald van het volledig ophouden van het bestaan van de stad. (bijbel) “Zie Damascus wordt weggenomen, zodat het geen stad neer is; het wordt een puinhoop, een bouwval.” En “ik zal een vuur aansteken binnen de muur van Damascus, dat de burchten van Benhadad zal verteren”.
Daarvoor is geen atoombom nodig hoor. In de klassieke oudheid was het volledig met de grond gelijkmaken van steden zeker niet ongehoord. Denk bijvoorbeeld aan wat de romeinen deden met Carthago. Maar ook Midden-Oosterse volkeren zoals de assyriers konen er wat van hoor.
De Palestijnen zullen mogelijk van de gelegenheid gebruik maken (de oorlog tussen Israel en Syrie) en een poging doen hun palestijnse droom waarheid te zien worden. Maar wanneer ze het lot van Damascus zullen horen dan verkeren ze in totale angst (bijbel, Zacharia 9:5) “Askelon zal het zien en vrezen, ook Gaza en het zal hevig beven.........dan zal de koning (regering palestijnen) verdwijnen ( Zacharia 9-6) “Ik zal de trots van de Palestijnen uitroeien”.
Het vernietigen van steden in de oudheid had als bedoeling een signaal af te geven. Volledig in lijn met wat een in de oudheid levende schrijver zou verwachten zouden veel steden denken aan overgave om eenzelfde lot bespaard te blijven.
Als een gevolg van de vernietiging van Damascus zal de internationale gemeenschap in beschuldigingen over Israel heen vallen, internationale woede en veroordeling van Israel zal haar lot zijn. Deze gevolgen zullen voor God’s volk reden zijn zich wederom te richten tot hun God zoals in het verleden. Jesaja 17:4, 12. verhaald van een uitdunning van Israel en kan enerzijds duiden op het gegeven dat Israel niet ongeschonden uit de strijd zal komen, maar ook dat het veracht wordt in de rest van de wereld om wat gebeurd is.
Israel was een beetje een vreemde eend in de bijt in het Midden Oosten, veracht werd het toch wel, om beurten door Egypte, de Hettieten, de Babyloniers enzovoorts. Dit doet mij dan ook meer denken aan een soort propagande: "We moeten ons meer tot God richten om deze tijd te overleven." Want de Levant was gedurende een groot gedeelte van de oudheid een strijdtoneel waar veel midden-oosterse grootmachten elkaar ontmoetten en bestreden. Het was vrijwel altijd een onderdanige vazalstaat, de speelbal van machtiger landen.
Als laatste (want anders blijf ik schrijven) Jesaja 17:3 verteld over dat de regering, het koningschap zal verdwijnen uit Damascus. Dit heeft ook een inhoudelijke betekenis die verder gaat dan de vernietiging van deze stad. Als een regering of koning niet langer kan regeren over een land dan zou heel goed kunnen dat Israel zelfs grote gebieden van de verslagen natie(s) wederom in bezit zal nemen, ondanks dat dat niet hun intentie was van het begin.
Een ander klassiek machtsmiddel in de oudheid was het verplaatsen van de hoofdstad. Veel koningen hebben nieuwe hoofdsteden gebouwd. Dat soort moves hadden grote invloed op het leven en de economie en de machtspositie van die steden.

Ik denk dus dat je deze profetie moet zien niet in een tijd van atoombommen en verenigde naties, maar in een tijd van pijlen en bogen en het bouwen van rijken door egypte, babylon, assyrie enzovoorts. Daarbij was Jeruzalem en Israel een speelbal, die schatplichtig was nu eens aan Egypte, dan weer aan Assyrie enzovoorts. Werd tribuut niet betaald dan kwam er een strafexpeditie. Deze profetie zou je dan ook meer moeten zien als een soort scenario van hoe dingen zouden kunnen lopen, als men zich beter tot God zou keren, waardoor men die naties zou kunnen inmaken en zelf als Israel de touwtjes in handen zou kunnen krijgen.

De huidige situatie lezen in het oude testament is imho op zijn zachtst gezegd een geval van wishful thinking.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Verwijderd

Breepee schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:15:
Kan er hier iemand met droge ogen beweren dat profeties daadwerkelijk iets te maken hebben met toekomstige gebeurtenissen? Wat maakt een bewering over de toekomst gegarandeerd uitkomen? Niks toch? Er kan toch geen verband zijn, buiten de, jawel, self-fullfilling prophecy, in goed Nederlands ook wel de Thomas-regel genoemd (geloof in een bewering verandert de toekomst, zelfbevestigende verwachtingen).

Als de bewering al uitkomt zal dat dus per definitie toeval moeten zijn. Bovendien moet je die teksten interpreteren, ergo: je kunt nooit loepzuiver vaststellen of de profetie al uitkomt (stellen dat Damascus vernietigd zal worden kan heel wat verschillende dingen betekenen, of daar sprake van is kunnen en zullen de meningen over verschillen).

Mooi voorbeeld is Nostradamus. Die kerel heeft ontzettend veel beweerd en volgens velen is een groot deel van z'n profetieen uitkomen en zal anders zeker uit gaan komen. Een van z'n beweringen was:

In de Stad van God zal er een grote donder zijn
Twee broers verscheurd door chaos
Terwijl het fort standhoudt,
Zal de grote leider bezwijken.
De derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.

Hierin kan je met een beetje 'goeie' wil een voorspelling voor 9/11 in zien.
Eigenlijk staat er natuurlijk helemaal niks en is de tekst bewust ambigue gehouden, precies zoals dat met horoscopen gedaan wordt interpretatie op zoveel verschillende mogelijke manieren toe te staan.
Eigenlijk is dat wel niet door Nostradamus gemaakt, maar is het een hoax ;)
http://www.snopes.com/rumors/predict.htm
Maar je ziet wel (op die pagina) ook hoe de profetieen openstaan voor verschillende interpretaties

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik geloof niet dat de God zoals jij die kent is zoals hij in de bijbel zoals jij die kent is zoals jij hem kent. Capice? :) Kortom, er even vanuit gaande dat het godsbeeld (Jaweh) zoals jij die hebt en die geschetst is door koning Josia (of was het nou Hosia?) in de 9de eeuw voor Christus juist is: nee, ik denk dat niet. Zoals al gezegd: er is daar al zoveel ergs gebeurdt en steden werden vroeger ook al van binnenuit platgebrand. Niets nieuws onder de zon daar vrees ik.

En daarnaast zeg je:
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 22:54:

Syrië – Jesaja 17:1, Zacharia 9:1 en 11:2-3, Jeremia 49:23-25
Libanon – Zacharia 11:1 en 9:2-4
Palestijnen – Jesaja 17:3 (Aroer) Zefania 2:8-9 (Ammon)
en daarin stel je dat de Palestijnen hetzelfde volk zouden zijn als de Aroer maar ik zie die link niet zo. Het volk van de Palestijnen zoals die er nu zitten is een mix van Joden (!), arabische volken, grieken, romeinen etc. En ze wonen in het gebied wat als Palestine werd aangeduid vroegâh.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

Het is niet zeker hoe ver dit conflict zal escaleren, laat staan dat Damascus verwoest zal worden. Je haalt alleen oud testamentische boeken aan, waar het gaat over het feit dat Israël zich weer tot God keert en dat verbind je met de huidige tijd. Daarnaast is Israël niet alleen (tenzij je Joods bent) Gods volk, dus het lijkt dat dit niet op gaat, laat staan dat Damascus in zijn geheel vernietigd wordt. Ik denk dus dat je wel er goed erover nagedacht hebt, maar vanuit mijn standpunt is het niet geheel juist.

Verwijderd

Kort antwoord (van iemand met een christelijke achtergrond):

Volgens de bijbel is de de Eindtijd is begonnen met Pinksteren. Die is al een tijdje aan de gang dus.
Verder heeft Israël in het verleden vaker ruzie gehad met één of meer buurlanden.

Antwoord op je vraag is dus: "Nee".

Een bepaalde groep christenen die samengevat wordt onder de noemer 'charismatische stroming' leest de Bijbel anders (hyperletterlijk) en die menen overal de Duivel en Tekens van God in te zien. Zou heel goed kunnen dat zij vinden dat het antwoord 'ja' moet zijn.

Maar volgens de manier van lezen van de meer traditionele kerken (RKK + PKN + gereformeerde kerken + luthersen etc.) is het antwoord dus "Neen".

Het Palestijnse volk dat we nu kennen is niet te relateren aan een van de volkeren uit de Bijbel. Het zijn geen Kanaänieten, geen Filistijnen oid maar 'arabieren'. Je hebt heel wat 'inlegkunde' nodig om dat ervan te maken. Sorry.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Confusion schreef op zondag 16 juli 2006 @ 00:00:
[...]

Dan is deze profetie al ten tijde van de zesdaagse oorlog uitgekomen, of tijdens een van de andere eerdere conflicten.

Afgezien daarvan: je kan niet glashard locaties in de Bijbel aan huidige locaties linken en je kan omschrijvingen in de Bijbel niet glashelder aan gebeurtenissen nu linken. Zodra je wat ruimte laat, zijn er voor iedere plaats en gebeurtenis oneindig veel varianten, waardoor je altijd huidige gebeurtenissen wel kan vertalen als iets dat in de Bijbel staat en andersom. Als je daar zou leven, zou je deze profetie waarschijnlijk iedere dag zien uitkomen.
Je eerste punt komt op mij niet overtuigend over en doet af aan veel voorzeggingen in de Bijbel die heel goed een bepaald punt of tijdsperiode aangeven.

na 2 keer nalezen heb ik hetzelfde probleem met je uiteenzetting daarna, mmm, hoe dit nu te beantwoorden ?

--

Ik zal je een ander voorbeeld geven, probeer hierbij te denken aan het gegeven dat voor het jaar 1948 er eigenlijk helemaal geen sprake meer was van Israel als staat of feitelijk land, er was geen regering, alleen de steden en een kleine groep Joden hielden de gedachte aan het vroegere Israel nog levend. (even een zijsprong; Waar dacht je trouwens dat de vervangingstheorie van de vroege kerk vandaan kwam, er werd in de Bijbel gesproken over Israel, de bruid van God etc..... maar er was geen Israel meer tussen 750 BC en 1948 anno nu.)

Nu geef ik je twee profetieen uit het oude testament, eens kijken wat je hierbij denkt (zonder mijn uitleg). Doe serieus je best oke ?

Bijbel passage : Amos 9:14-15, oude testament
Geschreven : rond 750 BC
Tijds gebeurtenis : het koninkrijk van Israël verloor zijn onafhankelijkheid aan het Assirische rijk.
Vervuld : (vul maar in)

Ik zal een keer brengen in het lot van mijn volk Israël: verwoeste steden zullen zij herbouwen en bewonen; wijngaarden zullen zij planten en de wijn ervan drinken; boomgaarden zullen zij aanleggen en de vrucht daarvan eten. Dan zal ik hen planten in hun grond, en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit de grond die ik hun gegeven heb, zegt de Here, uw God.

==

Bijbel passage : Jesaja 66 : 7-8, oude testament
Geschreven : waarschijnlijk tussen 701 en 681 BC
Vervulling : (vul zelf maar in, als je goed nadenkt weet je het antwoord)

Jesaja 66 : 7-8 -- "Voordat zij smarten kreeg, heeft zij gebaard; voordat de weeën haar overvielen, heeft zij een zoon ter wereld gebracht. Wie heeft zoiets gehoord, wie heeft iets dergelijks gezien? wordt een land op één dag voortgebracht of een volk op eenmaal geboren ? Maar Sion heeft nauwelijks barenweeën gekregen, of zij baarde haar kinderen.

Om bovenstaand vers van Jesaja beter te begrijpen dien je je te verdiepen in de zionistische beweging voorafgaand aan de uitroeping van de staat Israel en de reactie van omringende buurlanden direct na de oprichting van Israel.

een verdere verduidelijking wil ik evt later wel geven, nu laat ik het liever over aan jou zelf..

Verwijderd

Topicstarter
Lange Draak schreef op zondag 16 juli 2006 @ 21:55:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat je precies bedoelt met die eind tijd profetie?
Ik begrijp je vraag denk ik niet helemaal, kun je het verduidelijken ? Wat ik bedoel met mijn stelling in de startpost lijkt me duidelijk, namelijk dat ik de kans dat Jesaja 17:1 heel binnenkort weleens uit zou kunnen komen behoorlijk groot acht.

Verwijderd

Topicstarter
Breepee schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:15:
Te makkelijk gedacht, soms kan je geloven in iets tot je een ons weegt, maar gebeuren doet het niet. Jouw redering is niet waterdicht, een uitgekomen profetie wel !
Wederom een mooie filosofische benadering, betreft Damascus is de profetie redelijk duidelijk, totaal vernietigd, ophouden te bestaan als Stad, nooit meer bewoond. 't kan aan mij liggen, maar de definitie van vernietiging laat mijns inziens weinig twijfels over in de profetie aangaande Damascus.

Verwijderd

Topicstarter
FunkyTrip schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 10:00:
[...]

Maar vraag aan de TS: Waneer zie jij de profetie als vervuld? Een paar bommetjes als retaliatie? Of moet er echt een atoombom vallen?

Er schijnt ook zo'n profetie te zijn geweest over een of ander havenstadje wiens naam mij is ontschoten. Die zou 'veroverd' worden en 'nooit meer herbouwd'. Dat is nog een steeds een florerend havenstadje... maar, zeggen de letterlijke bijbel aanhangers, het stadje ligt nu op een iets andere locatie... of 'het stadje was vroeger meer een rijk en nu is het alleen nog maar een stadje'
Ik zal de profetie als vervuld zien als de stad vernietigd wordt in die mate als de Bijbel beschrijft, met welke middelen dan ook. In onze tijd is het niet denkbeeldig dat een volledig vernietigen c.q. laten ophouden te bestaan als stad zou kunnen plaatsvinden met nucleare wapens. Maar dat hoeft niet !!

Dat andere stadje wat je bedoelt is waarschijnlijk Tyre, onderwerp voor een ander topic :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 12:57 ]

Pagina: 1