Toon posts:

Welk systeem is goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al veel gezocht naar een goed systeem om te gamen ook vooral voor in de toekomst, ook videobewerking moet goed kunnen draaien. Ik heb al een aardig systeempje maar ik weet niet precies wat ik nou moet doen daarom noem ik wat mogelijkheden mischien dat jullie er meer over weten.

Budget: Rond de 800 euro
Bij Salland Automatisering

Eerst het moederbord, ik heb er 2 uitgekozen (mischien weten jullie nog anderen) :)
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/26063.jpg-
Asus P5W DH Deluxe
- LGA775 socket for Intel Core2 Duo, Core2 Extreme and next generation Mulit-Core CPU
- Intel 975X +Intel ICH7R
- 1066/800MHz
- Dual-channel DDR2 800/667/ 533 max 8GB
- 2 x PCI-E x 16 / 2 x PCI-E x 1/ 3 x PCI
-Support ATI CrossFire graphics cards
- Intel Matrix Storage technology
- Dual Gigabit LAN
- Dolby Master Studio technology
- ASUS EZ-Backup
- ASUS Digital Home features

Of het moederbord van MSI met dezelfde chipset (dus alvast voor de Intel Conroe)
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/21475_100_100.jpg
MSI Moederbord 975X Platinum
• Intel® 975X Chipset
- Supports FSB 800/1066MHz.
- 2 PCI Express controllers in the MCH enable either 1 x 16 or 2 x 8 operation.
- Supports dual channel, DDR2 400/533/667.
• Supports up to 8GB memory size.
• Supports dual channel DDRII memory architecture.
• Supports DDRII 533/667 memory interface.
Two PCI Express x16 slot. (supports PCI Express Bus specification v1.0a compliant)
- Supports into 2 x8 slot.
- Supports ATI® Crossfire™ technology.

Vragen:

Ik zie weinig verschil tussen deze borden behalve dat de Asus 2 LAN poorten heeft en dat hij PC6400 DDR 2 aankan terwijl de MSI max. PC5300 aankan, maar is PC6400 wel nodig want aan PC5300 heb je volgens mij ook wel genoeg en dit bord is wel weer 40 euro goedkoper

Geheugen:
Dit voor de MSI:
PQI DDR2 Turbo Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 4

Dit voor de Asus:
OCZ Memory EL Gold Dual Channel 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5

Vragen:
Ik weet niet of het geheugen van PQI mischien dat iemand nog een andere weet maar ik wil het wel graag in Dual Channel gebruiken, Ze zijn allebei 2 x 512 MB

Processor:
Intel Pentium D 930 3.0 GHz, 800 MHz

Volgens mij is deze processor wel goed voor videobewerking en snelle laadtijden bij games

Voeding:
Asus Voeding 450W Power Supply 450 Watt , Blue Leds

Dit is volgens mij wel een goede voeding maar ik heb op zo'n site alles ingevuld en daar stond dat je een 543 watt voeding nodig had en met 2 x een x1800xt een 660 watt voeding dus ik weet niet of dit wel genoeg is.

Raptoxx Voeding Raptoxx 2.0 550 Watt, Zwart, 24-pins
Ik weet niet of dit goede kwaliteit is maar hij heeft wel 550 watt, ik weet ook niet of hij Crossfire ondersteunt en S-ata Schijven. Mischien dat iemand een andere voeding weet die niet te duur is.

Videokaart:
Sapphire VGA Radeon X1800 XT 256 MB

Een goede kaart met goede resultaten ik hoop dat hij ook next-gen games aankan zoals Ghost Recon Advanced Warfighter en games die nog uitgaan komen zoals Brothers in Arms Hell''s Highway

Maar ik zag vandaag ook een nieuwe kaart staan die iets duurder is maar ik kon er geen tests van vinden.

HIS VGA Radeon X1900GT 256 MB
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/26144.jpg

Als iemand nog opmerkingen heeft of gewoon andere hardware dat in mijn budget past dan hoor ik het graag :*)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Moederbord, ik zou die nemen die DDR2 ondersteunt, en dan ook meteen dat DDR2 geheugen natuurlijk.

Processor zou ik een conroe nemen, bijvoorbeeld de e6400. Voeding zou ik die Asus doen.

Videokaart weet ik niet >:) :+

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:35

Theo

moederbord

cpu zou ik idd gaan voor de conroe, niet de pentium D. Is hetzelfde als vroeger een P3 kopen als de P4 net uit is

Verder zal ik als je ook leuk wil gamen toch voor 2* 1024 MB gaan, ipv 2 * 512 MB.

Verder, waarom wil je per se een crossfire moederbord?? Je wilt maar één grafische kaart aanschaffen. Over een jaartje is het helemaal niet meer relevant om een tweede kaart ij te plaatsen omdat DX10 er dan ook al is. Ik zou daarom eens gaan kijken naar een bord zonder crossfire of SLI mogelijkheden, deze zijn ook vaak goedkoper.

En als laatste, ik denk dat 450 Watt wel voldoende is voor een conroe met één videokaart./

Nu met WP, PV, EV en PC

• Peter
  • Laatst online: 02-02 15:33
theodouma schreef op zondag 16 juli 2006 @ 10:16:
cpu zou ik idd gaan voor de conroe, niet de pentium D. Is hetzelfde als vroeger een P3 kopen als de P4 net uit is
offtopic:
Toen de P4 net uit kwam was de P3 nog beter
;)

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:15
-Zoals al gezegd is, ga voor de conroe, zoveel duurder is ie niet maar je zal er wel een stuk meer aan hebben :)

-Verder is het an sich wel handig om even de prijzen te vermelden van de producten

-Misschien is het de moeite waard om naar een 1900XT te kijken met 512 Mb videogeheugen? als je dan toch toekomstgericht bezig bent :)

succes ermee

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Verwijderd

Bij Salland is de E6300 11 euro duurder dan de 930. De performance winst zal wel meer zijn dan die 11 euro waard is, dus zeker voor de E6300 gaan.
Verder denk ik niet dat je zo een uitgebreid high-end moederbord nodig hebt. Misschien een niet-SLI mid-range mobo gebaseerd op de P965 chipset?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Verschilletjes:
-Asus heeft 2x Marvell lan en MSI heeft 1x Realtek, Realtek is een goedkoper merk.
-Asus heeft dolby digitlal live.
-Asus gaat voor 99% zeker quadcore ondersteunen en MSI is een vraagteken nog.
-Asus zal wat royaler zijn kwa bios en kwa features.

Verwijderd

Topicstarter
Welk moederbord zou ik dan moeten nemen want ik wil wel graag dat hij conroe en quad core ondersteunt??

Asus Moederbord: 208 euro

MSI Moederbord: 163 euro

OCZ Memory EL Gold Dual Channel 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5 101 euro

PQI DDR2 Turbo Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 4: 96 euro

Videokaart x1800xt: 257 euro

Videokaart x1900gt: 290 euro

asus voeding: 50 euro

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 15:53 ]

• Theo
  • Laatst online: 20:35

Theo

moederbord

Ik zou een mobo nemen die met conroe onverweg kan. Als je nu een mobo neem die quad core ondersteunt ben je erg duur uit. Bovendien heb je een verouderd moederbord als quad core daadwerkelijk uitkomt. Sta je dan met je hight end quad core op een zwaar verouderd bord. Kun je alsnog je mobo vervangen voor een recente en heb je dus eigelijk nu voor niets een quad core mobo gekocht.

Nu een conroe mobo nemen en een quad cpu mobo nemen als je hem nodig heb, anders betaal je je nu scheel voor (over een tijdje als quad core er is) ouwe troep, en dat is gewoon doodzonde

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

De MSI die jij noemde in je TS kan niet overweg met een conroe/kentsfield(quadcore)! Daarvoor moet je de 975X Platinum PowerUp Edition hebben!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 16:19 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
theodouma schreef op zondag 16 juli 2006 @ 16:03:
Ik zou een mobo nemen die met conroe onverweg kan. Als je nu een mobo neem die quad core ondersteunt ben je erg duur uit. Bovendien heb je een verouderd moederbord als quad core daadwerkelijk uitkomt. Sta je dan met je hight end quad core op een zwaar verouderd bord. Kun je alsnog je mobo vervangen voor een recente en heb je dus eigelijk nu voor niets een quad core mobo gekocht.

Nu een conroe mobo nemen en een quad cpu mobo nemen als je hem nodig heb, anders betaal je je nu scheel voor (over een tijdje als quad core er is) ouwe troep, en dat is gewoon doodzonde
Zo denk ik er ook over, je weet niet of je er echt wel wat mee kan met quadcore.
Quadcore lijkt mij intressant als je ook de beschikking hebt om het moederbord goed te managen, bijvoorbeeld 2cores met 1 thread samen te laten werken.
Persoonlijk lijkt me zonde als je quacore heb en je moet 4 zware processen gaan draaien om er wat van te merken, het zou mooier zijn dat een gebruiker zelf kan bepalen of er cores moeten samen gaan werken.

Het is er nog niet maar intel is er wel mee bezig, er schijnt een soort van voorproefje te zitten in de i975 boarden, core multiplexing heet het. (eigenlijk een soortgelijk iets als AMD al wilde doen met omgekeerde hypertreading maar dan handmatig).
bron: reviews: De zin en onzin van 'omgekeerde HyperThreading'

Ik denk dus dat als je met een p965 board of i975 board (is nu al verouderd, maar uitstekend voor de core 2 duo), dat je dan wel erg ver de toekomst in kijkt als je je daarmee al wil voorbereiden voor de quadcore. Ok hij komt redelijk snel, maar ik vermoed dat er een hoog prijskaartje aan gaat hangen, en denk dat veel gebruikers het nog niet snel nodig hebben.
Je houd het nog wel even uit dan hoor met je core duo 2 :p
En het mooiste is dan natuurlijk om direct met een nieuw chipset een quadcore cpu te nemen.]

Verwijderd

Ik weet niet zeker, maar volgens mij gingen alle moederborden die de conroe ondersteunen ook de quadcore kentsfield ondersteuenen.

Dus:
Asus P5W DH Deluxe
+ Conroe E6300 (of wat je budget toelaat)
+ 2x 1024mb PC6400 geheugen
+ Radeon X1900GT (als je budget het toelaat)

Kun je nú mooi je conroe overclocken (->400mhz fsb ipv 266)
en in de toekomst (2e kwartaal van volgend jaar) upgraden naar Kentsfield

Verwijderd

hoef je geen harde schijf?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:49
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 16:37:
Ik weet niet zeker, maar volgens mij gingen alle moederborden die de conroe ondersteunen ook de quadcore kentsfield ondersteuenen.

Dus:
Asus P5W DH Deluxe
+ Radeon X1900GT (als je budget het toelaat)

Volgens mij heb ik gelezen dat de X1900GT minder presteert als de X1800XT..

http://www.legionhardware.com/document.php?id=550&p=2 <-- linky

De X1900GT heeft dus minder punten in 3DMark, daar moet je je echter niet te veel op vastbijten, als je verder kijkt dan zul je zien dat de X1800XT de X1900GT ver voor blijft in bijvoorbeeld Quake 4, Doom 3, etc.

Conclusie: http://www.legionhardware.com/document.php?id=550&p=10

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 16:37:

Dus:
Asus P5W DH Deluxe
+ Radeon X1900GT gewoon de x1800xt halen, verschil is minimaal en van dat geld kan je beter een conroe kopen (als je budget het toelaat)

Verder helemaal eens met hem ^

Verwijderd

Topicstarter
dit is uit het topic van de quadcore boven de 4 ghz:

De Kentsfield wordt op een Intel D975XBX-moederbord geprikt, dat helaas problemen blijkt te hebben met hogere bussnelheden in combinatie met de quadcore, want hij komt nauwelijks boven de standaardsnelheid uit zonder te crashen. Het MSI-moederbord dat eerder werd gebruikt leek daar geen problemen mee te hebben, maar hoe dan ook was niet alle hoop verloren, aangezien de multiplier volledig geunlocked is.

Is dit niet het MSI moederbord wat die ik voorstelde want dan kan hij dus wel Quad-core aan.?????
Pagina: 1