[XP] Booten niet meer mogelijk na tijdelijke dualboot*

Pagina: 1
Acties:

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Topicstarter
Gisteren een nieuwe hardeschijf aangeschaft. Hierdoor heb ik nu twee hardeschijven:
- Hitachi Deskstar 7K250 160GB (oud)
- Hitachi Deskstar T7K250 250GB (nieuw)

Op de 160GB stond dus nog Windows XP en tevens ook al mijn oude documenten, foto's, media etc.
Deze wou ik graag allemaal backuppen dus heb ik op de nieuwe schijf (de 250GB) ook Windows XP geinstalleerd; en het werkte! Dualboot

Even geboot vanaf de nieuwe 250GB schijf, en al mijn documenten, foto's, media gekopieerd naar de 250GB schijf.

De 160GB wou ik hierna leegmaken, deze zou dienen voor opslag van films. Helaas heb ik geen diskettedrive dus het verwijderen van de partities op de 160GB schijf heb ik maar als volgt gedaan:
(160GB schijf was als volgt gepartitioneerd: |C: - OS| |D: - GAMES| |E: MEDIA|)
Ik ben dus vanaf de OS op de 250GB schijf naar My computer gegaan --> Manage --> Disk management --> en daar heb ik D: en E: van de 160GB zonder moeite kunnen verwijderen. C: kon ik echter niet verwijderen (was primary partition). Deze heb ik op de volgende manier verwijderd:
- Booten vanaf Windows XP CD
- Windows Setup --> C: deleted
- 160GB schijf was nu 100% "Unpartitionated Space"

Echter, nu kon ik ineens niet meer booten vanaf de 250GB schijf; terwijl ik daar helemaal niets heb aan veranderd! Kreeg in eerste instantie de bekende NTLDR missing error, maar na wat gepruts van mij is dit nu 'Cannot boot from hardware disk..bla..' oid

In elk geval: wat is er fout gegaan? Ik heb niets aan de OS op de 250GB veranderd, waarom boot ie dan niet?

(Ik heb trouwens op de 160GB maar weer Windows geinstalleerd en zit nu dus hier vanaf te posten:
Afbeeldingslocatie: http://img324.imageshack.us/img324/5725/untitledos2.jpg)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Koudijs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik zou in dit geval ook eens "spelen" met de commando's die je hebt in de Recovery Console.
Dan met name:

FixBoot
FixMBR
en als dit na een reboot nog niet werkt:

Bootcfg /rebuild

De bovenste 2 commando's gaan proberen al je opstart bestanden recht te trekken en op de goede plek neer te zetten.
Met de onderste kun je je boot.ini aanpassen (waarin staat verwezen vanaf welke vaste schijf Windows op moet starten).

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

SpamLame

niks

YellowNeck schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 20:40:
- Booten vanaf Windows XP CD
- Windows Setup --> C: deleted
- 160GB schijf was nu 100% "Unpartitionated Space"
In elk geval: wat is er fout gegaan? Ik heb niets aan de OS op de 250GB veranderd, waarom boot ie dan
Dat heb je fout gedaan. Tijdens de install van je tweede XP zijn gegevens aangepast op de (toen nog) C partitie. De boot.ini waar Koudijs het over heeft... nadat je de partities hebt verwijderd is er geen boot.ini meer en geen boot.ini dan ook geen windows (opstarten)

Door weer Windows op de 160 Gb te installeren heb je niet je dual boot weer terug.
Beter was om (als je dan toch opnieuw installeerd) windows over de huidige windows install op die 250 GB disk te zetten, nadat je die als pri master had gemaakt (en evnt de ander had afgekoppeld).

[ Voor 51% gewijzigd door SpamLame op 15-07-2006 20:57 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Koudijs schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 20:49:
Ik zou in dit geval ook eens "spelen" met de commando's die je hebt in de Recovery Console.
Dan met name:

FixBoot
FixMBR
en als dit na een reboot nog niet werkt:

Bootcfg /rebuild

De bovenste 2 commando's gaan proberen al je opstart bestanden recht te trekken en op de goede plek neer te zetten.
Met de onderste kun je je boot.ini aanpassen (waarin staat verwezen vanaf welke vaste schijf Windows op moet starten).
Hmm, das het probleem. Ik kan namelijk geen Recovery kiezen, en dus niet in de Recovery Console komen. Want wanneer ik boot vanaf de WinXP CD kom ik meteen in de 'partities' menu. Wel vreemd, want vroeger kon ik dus altijd kiezen; Recovery of Enter (= install)
SpamLame schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 20:49:
[...]

Dat heb je fout gedaan. Tijdens de install van je tweede XP zijn gegevens aangepast op de (toen nog) C partitie. De boot.ini waar Koudijs het over heeft... nadat je de partities hebt verwijderd is er geen boot.ini meer en geen boot.ini dan ook geen windows (opstarten)

Door weer Windows op de 160 Gb te installeren heb je niet je dual boot weer terug.
Beter was om (als je dan toch opnieuw installeerd) windows over de huidige windows install op die 250 GB disk te zetten, nadat je die als pri master had gemaakt (en evnt de ander had afgekoppeld).
Klopt! Ik heb nu Windows weer op de 160GB staan en inderdaad geen Dualboot meer.
Ja, maar als ik Windows ga installeren over de huidige Windows op mijn 250GB ben ik dus al mijn documenten kwijt :'( .

Maar er is dus geen simpele 'truc' om die boot.ini aan te passen? Want ik kom wel in de boot/system partitie van die 250GB schijf. En ik heb die Boot.ini gevonden

En verder; Als ik nu eens mijn 160GB'er loskoppel. En op die 250GB'er Windows opnieuw installeer, en daarna dus die 160GB'er er weer aan koppel en formateer, dan moet ie et toch doen?

Edit: Aaah nee!! Kheb één van mijn belangrijkste mappen (zakelijk) "Private" gemaakt, deze kan ik dus niet kopieren naar een backup media! :(

Beter nieuws:
Mijn huidige boot.ini:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

En mijn oude boot.ini (backup gevonden diep in Windows :P)
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Yes! Ik zit weer in de 'goede windows'! :D
Helaas moet ik wel telkens F11 drukken (Boot selection)
Ligt niet aan de BIOS, staat allemaal goed, maar aan die Boot.ini dus

En gefixed! :D
Alles helemaal in orde, phew :D.. hele dag mee bezig geweest :P
Voor toekomstige tweakers die in etzelfde bootje komen te zitten: edit je boot.ini! http://support.microsoft.com/kb/289022/

[ Voor 46% gewijzigd door Yellowneck op 15-07-2006 23:44 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Pff, op navervolging van het bovenstaande verhaal (alles werkte dus), maar mijn Bootdisk had als driveletter D:. Dit wou ik echter als C: hebben en heb toen in via Regedt32.exe de volgende key hernoemd:
HKEY LOCAL MACHINE \ System \ MountedDevices\
en daar \DosDevices\D: hernoemd naar \DosDevices\C:

Nu dus een Windows waar alleen de welkomstscherm wordt getoond :(

In de FAQ van dit subforum even lopen zoeken en toen heb ik NTPassword gevonden: Windows Clients - FAQ

Een bootable registry editor.
Maar ik zit nu momenteel dus in het Register daarmee, in subfolder System\MountedDevices.
Maar ik kan de key <\DosDevices\C:> (staat wel tussen de lijst) niet veranderen?! 'key <\DosDevices\C:> not found'.

Andere varianten hierop werken ook niet :(.

Wat doe ik fout of ideeën om mijn bootdrive letter weer terug te zetten?

Wacht, ik open een nieuw topic, een heel nieuw probleem namelijk :P

Edit: Never mind, doet et alweer; Duallboot --> Import Hive en regkey weer teruggezet :)

[ Voor 13% gewijzigd door Yellowneck op 16-07-2006 14:01 ]