Slecht bereik Siemens WLAN modem van KPN IPB

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-04 19:55
Ik zit nu al een maand met een probleem waar ik geen oplossing voor kan vinden, hopelijk kan iemand helpen.

Sinds vorige maand hebben we InternetPlusBellen van KPN. Hierbij zat een Siemens gigaset wlan modem, wat in de meterkast geplaatst moest worden. Dit zorgt voor een laag bereik in de kamer 10m verderop waar mijn computer staat.

Met de bijgeleverde Siemens Gigaset 108 USB adapter kan ik het signaal nog wel redelijk opvangen, waarbij hij een paar keer per uur uitvalt. Echter met mijn nieuw aangeschafte Linksys wmp54g pci wlan kaart lukt dit niet. Heel soms krijgt hij wel verbinding, maar ipv. 54mbit staat hij dan op 24mbit. De verbinding is dan vreemd genoeg wel 'goed'. Opzich wel vreemd want de antenne van die pci kaart is veel langer dan van dat usb adaptertje.

Heb vervolgens geprobeerd m'n Sitecom router (WL-025, 11mbit) erop aan te sluiten, maar ook die red het niet. Is nu de enige mogelijkheid een range extender, of zou er softwarematig iets mis zijn met de instellingen voor die linksys kaart?

Het modem staat overigens ingesteld op WEP encryptie, kanaal 6 (heb andere kanalen geprobeerd, maar het werd eerder slechter dan beter). WPA kan ik helaas niet instellen omdat 2 laptops, die ook op internet moeten kunnen, dat niet ondersteunen.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Waarom zou je je router in de meterkast moeten hangen?
Niemand die je daartoe verplicht.

Die Experiabox schijnt een horrording te zijn, maar probeer eens te zoeken naar WDS op dat ding.
Als dat kan kun je een range extender/AP met WDS kopen en op die manier een soort range extender gebruiken.

Plak die router bijvoorbeeld eens op de buitenkant van je meterkast, den dat je signaal daar al veel beter van wordt.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anti-XP schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 22:38:
Waarom zou je je router in de meterkast moeten hangen?
Niemand die je daartoe verplicht.
Nee, het is voor een goed werkende adsl verbinding ook niet noodzakelijk, maar omdat je de experiabox ook voor al je telefoontoestellen gebruikt, is het wel handig hem strategisch neer te zetten.

Voor de snelheden die kpn met IPB biedt (vaak ver onder de 8mbit), kan je in bijna alle gevallen wel telefoonlijnen tot een meter of 10-15 gebruiken zonder dat dit nadelige invloed heeft op de adsl verbinding. Ik zou ook experimenteren met de plaatsing.
Die Experiabox schijnt een horrording te zijn, maar probeer eens te zoeken naar WDS op dat ding.
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Alleen hoor je er veel meer over omdat dit een apparaat is dat buitenproportioneel vaak verkocht wordt, simpelweg omdat er geen ander merk is dat zomaar 100.000 units verpatst :P. En ook nog aan relatief veel leken, dus dan krijg je snel verhalen ;).

Aangezien andere wlan verbindingen dezelfde problemen opleveren, denk ik dat je probleem meer "situatie-georienteerd" is dan "apparatuur-instellingen" georienteerd. Ik zou eens met de plaatsing van de wlan modem experimenteren voor aanschaf van nieuwe apparatuur :).
Plak die router bijvoorbeeld eens op de buitenkant van je meterkast, den dat je signaal daar al veel beter van wordt.
Da's inderdaad stap 1. Je kan hem ook gewoon los een beetje door het huis plaatsen, dan kan je niet bellen enzo, maar kan je wel zien hoe goed/slecht het wlan signaal is :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• B-Buster
De Experia box kan niet ergens anders heen. De kabels van de telefoons die door het huis verspreid zijn komen in de meterkast uit en zitten aangesloten in de EB. Het is nogal een klus om dat allemaal te gaan verleggen.

Heb al wel geprobeerd de router midden in de hal te zetten maar ook dan schiet het niet veel op. Bereik op de 1e verdieping is dan wel beter, maar hier is het nog steeds niet best. Komt omdat hier 2x is aangebouwd en daardoor het signaal door 2 oude buitenmuren heen moet.

Kan die router natuurlijk wel weer op zijn oude plaats zetten in de huiskamer, maar dan moet er een kabel dwars door de kamer richting de meterkast. Niet iedereen hier in huis is daar van gecharmeerd. :)

De EB heeft wel de mogelijkheid voor een Repeater (WDS dus), vandaar dat ik daar naar aan het kijken ben. Schrok alleen wel van de prijzen, 80 euro voor een extender / AP?!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je overal al kabels hebt liggen, waarom sluit je de pc dan niet gewoon met een kabel aan en zorg je dat er op een of twee plekken waar je met een laptop wil werken een accespoint staat. zodat je daar in elk geval wireless kan werken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Romke

Romke

Dieselhead

Tsja, wireless is nou 1 keer aan de prijs en het blijkt niet altijd goed te werken.
Heb nou zelf ook weer een klant die toch maar voor een draadje kiest ;)

Maar dmv. WDS is er wel wat mogelijk.
Wat je misschien ook zou kunnen proberen is een Senao AP in te zetten, welke meer zendkracht heeft zegmaar.
Die krengen zijn wel 'duur' maar daar heb je dan ook wel wat voor.
Als je dan ook nog een voldoende krachtig kaartje hebt/koopt, ben je bijna altijd verzekerd van een goeie verbinding.

Wireless is nou 1 keer duur en locatie-afhankelijk, het is niet anders.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• B-Buster
@JvS: de kabels die er liggen zijn voor telefoon, voor adsl oid is er niets aanwezig verder, omdat we hiervoor kabel hadden. De kosten om kabels door te gaan boren, wegwerken etc zijn aanzienlijk hoger dan bijv een AP dus dat is niet aan de orde helaas. Ik zou ook liever een vaste kabel hebben maarja, dat zit er niet in.

@Anti-XP: bedankt voor je suggestie, maar ik wil/kan niet meer dan iets van 70 euro uitgeven voor een range extender. Heb bijv. deze gevonden. Zou dat een goede oplossing zijn, en werken icm mijn linksys kaartje?

Verder stel ik geen extreem hoge eisen aan de verbinding, ik wil gewoon een voldoende bereik met mn pci kaart zodat ik dat usb prul weg kan doen.

• Romke

Romke

Dieselhead

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Belkin.
Ik prefereer over het algemeen Linksys of Senao, maar het zal vast goed werken.

• B-Buster
Waarom geen fan van belkin als ik vragen mag?

Heb nu een linksys pci kaartje dus dat heeft opzich ook wel mijn voorkeur inderdaad, maar daar heb ik zover alleen routers met AP functie van kunnen vinden. Dat lijkt me toch een wat minder goede oplossing als een echte AP.

Pagina: 1