[Printer] HP1300 (laser) geeft vieze afdrukken

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:43

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Mijn printer, een HP Laserjet 1300, geeft sinds enige tijd vieze vegen op de pagina's.
Het ding is nu zo'n 2,5 jaar oud. Er zal in die tijd vast wel een hoop stof in terecht gekomen zijn, maar hoe krijg ik het weer schoon? Er zit wel een soort reinigings-programma bij, dan gaat er heel langzaam een velletje papier doorheen wat er gerimpeld uit komt, maar dat heeft bij mij ook niet geholpen.

De viezigheid zit in een baan van boven naar onderen. En het lijkt of er een soort "echo" in zit van wat er eerder is afgedrukt.

Zie hier een voorbeeld van een vieze pagina

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-12 07:50
perslucht busje kopen om stof eruit te blazen. Ik zou niet zelf gaan blazen. Daar kan hardware kapot van gaan omdat er altijd wat vloeistof deeltjes in je adem zit

• Kermit.de.Kikker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 02:28
Tijd om je imaging drum te vervangen lijkt me zo

[ Voor 75% gewijzigd door Kermit.de.Kikker op 15-07-2006 19:15 ]

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-12 22:44
Waarschijnlijk is de drum (of het onderdeel dat de drum moet schoonmaken) in de cartridge defect. Bij monochrome HP laserprinters zitten de toner zelf en de imaging drum in dezelfde cartridge. Deze drum bestaat uit een materiaal waarvan de elektrische weerstand veel lager wordt op het moment dat er licht op valt. De laser kan daarmee voor lokale ladingsverschillen op de drum zorgen zodat alleen op de gewenste locaties toner wordt aangetrokken.

Als de originele tonercartridge nog in de printer zit heeft deze waarschijnlijk z'n levensduur bereikt. De drum zelf en ook de kunststof onderdelen die voor het schoonmaken zorgen gaan niet eeuwig mee.

Om wat meer zekerheid te krijgen kan je de afstand opmeten totdat de "echo" optreedt. Als deze gelijk is aan de omtrek van de drum dan is de kans groot dat deze inderdaad de oorzaak van het probleem is. Indien dit niet het geval is dan zou je zoals in het bericht hieronder wordt vermeld naar de fuser kunnen kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Pc123 op 15-07-2006 19:34 ]

• AceRimmer
  • Nu online

AceRimmer

What a guy...

Heb gisteren net een Laserjet 4 met exact hetzelfde probleem uit elkaar gehaald.
Daar was toner / rotzooi op de metalen rol van de fuser aangekoekt. De laatste afdruk was hier ook zichtbaar.
Heb het met heel fijn waterproof schuurpapier (600) het spul weggehaald, daarna nog ff met wasbenzine poetsen. (maar dat had waarschijnlijk ook wel met een droge doek gekund).

De fuser unit is zo ongeveer het laatste gedeelte waar het papier doorheen gaat, met allerlei waarschuwingsstickers erop dat het een heet oppervlak is. (en dat klopt...)

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

• hneel
  • Laatst online: 10:43

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Het was inderdaad de toner.

Met een nieuwe is alles weer ok.
Pagina: 1