[Probleem] Spanning op mijn geluidsset

Pagina: 1
Acties:

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
Recentelijk heb ik weer mijn geluidsset aangesloten op mijn PC en nu heb ik een probleem waar ik zelf niet helemaal uit kom. het wil namelijk zo dat wanneer ik mijn speakers aan heb staan en een schakelaar omgooi (hetzij van de lichtschakelaar in mijn kamer tot de lichtschakelaar van de badkamer 1 verdieping lager) ik een harde tik hoor uit mn speakers.

Geen idee waar het aan zou kunnen liggen behalve dat mijn speakers niet goed geaard zijn o.i.d.
Ik heb de Behringer 2031A speakerset. Hierbij gebruik ik stereo kabels met jack pluggen die geaard zouden moeten zijn.

Hier houdt het nog niet op, ik heb tussen mijn speakers en mijn PC ook een mengpaneel staan (Gemini PS-626i) en wanneer ik met de gain op 0dB zit of meer (hij versterkt het signaal dus een beetje) vervormt het geluid gigantisch wanneer ik muziek aan heb staan. Wanneer ik geen muziek aan heb staan hoor je een geluid wat praktisch hetzelfde klinkt als een aflevering van The little buzzers heel leuk natuurlijk, alleen schiet ik er niet zoveel mee op :)

Alvast bedankt!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Gevalletje van aarde / spul in de voeding die niet helemaal lekker is, gok ik. iig, bijv de Logitech Z-5500's hebben ook last van plopjes als je bijv. iets aanzet wat veel stroom zuipt. Misschien dat een ups / goede stekkerbak helpt. Vervorming is niets aan te doen, je stuurt dan gewoon te hard uit. Enige remedie is om het spul -wel- op volumes binnen de marge te houden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BHQ op 15-07-2006 18:43 ]

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
Yapser schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 18:36:
Gevalletje van aarde / spul in de voeding die niet helemaal lekker is, gok ik. iig, bijv de Logitech Z-5500's hebben ook last van plopjes als je bijv. iets aanzet wat veel stroom zuipt. Misschien dat een ups / goede stekkerbak helpt. Vervorming is niets aan te doen, je stuurt dan gewoon te hard uit. Enige remedie is om het spul -wel- op volumes binnen de marge te houden ;)
Thanks!

Ik heb mijn speakers in 2 aparte stopcontacten zitten die gewoon geaard zijn. Misschien dat ik teveel van mijn stroomgroep vraag? Staat wel veel op aangesloten, maar ik weet niet of dat kan resulteren in de plopjes.

1 probleem heb ik trouwens opgelost. Die vervorming. Dat kwam waarschijnlijk doordat de Line in open stond naar binnen als naar buiten.. heel apart. Doordat ik hij nu niet meer naar buiten open staat ben ik die vervorming kwijt. Is dit misschien vergelijkbaar met een microfoon die je tegen een speaker aan houdt en je dus een soort van eeuwige loop hebt?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

1e: Volgens mij maken verschillende stopcontacten niet uit, het is echt de voeding gezien ze ook ploppen bij bijv. een lamp. Dan is er -iets- niet heel goed afgeschermd / van goede kwaliteit in de voeding.

2e: dunno, verder geen inhoudelijke verstand van ;)

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:23
Ik had een soortgelijk probleem dat verdween met het vervangen van een spaarlamp.
Een vrij zwaar en heel oud type spaarlamp zat op het zelfde contact als de PC, een stereoset zat op een andere wanddoos maar in dezelfde stoppengroep, die stereoset hing uiteraard aan de geluidskaart van de pc.
Bij het aan/uitschakelen van lamp, stereo of pc terwijl de anderen ook aanstonden kreeg ik een hoop geknetter en getik erbij kado. Dit verdween met het plaatsen van een nieuw model spaarlamp. Ik vermoed dat die nieuwe types betere starters of transformators hebben.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Verwijderd

Jaren geleden een soortgelijk probleem gehad: elke keer als de koelkast aansloeg ging dat gepaard met een flinke tik over m'n speakers. Koelkast vervangen was geen optie, en de versterker wilde ik niet vervangen (maanden gespaard voor die Luxman LV105)...

Ik heb toen bij de plaatselijke electro-boer een staafje weekijzer gekocht, en daar de voedingskabel van de versterker een keer of 12 strak omheengewikkeld. Gevolg: sindsdien geen tik of plop meer gehoord. :)
Pagina: 1