Toon posts:

Computer gefragged BSODs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was America's Army aan het spelen, toen bevroor het beeld en na een tijd werd ik naar windows geboot met een critical error. In Windows merkte ik dat uitpakken van bestanden traag ging en de divX die ik wilde kijken liep ook niet meer soepel. Toen deed ik een reboot en kreeg een BSOD, ik kon het niet lezen want de PC deed meteen een reboot. Daarna lukte het pas na vier keer opstarten om in windows te komen. Daarna weer een BSOD. Kan ik ergens instellen dat de BSOD blijft staan zodat ik het kan lezen? Dan kan ik de error posten en kunnen jullie mij hopelijk helpen.

Het is een redelijk nieuwe bak, vier maanden oud:

AMD Socket 939 X2 4200+
Asus A8-sli se s939
2x Dane-Elec Dual Channel 1GB PC3200 CL3
XFX 7800 GT 256 exr. pci-e
Maxtor 300GB HD

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 16:54 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 12:23
Maxtor zelf heeft wel een tooltje om ff je hd te checken. Ook kan je kijken of je pc wel lekker werkt met een van je 2 geheugen reepjes.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
aiiii kleute.... Something got busted!

Anyway (sorry ik heb een engels OS)

- rechts op my computer
- properties
- tabje Advanced
- settings van startup and recovery
- Automatically restart uitvinken

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik heb ook een Engels OS. Volgende BSOD zal ik ff noteren.

• Postie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-04 00:16

Postie

No beer, no glory

je kan ook op F8 drukken voordat windows opstart, krijg je een menuutje. Daarin kun je ook selecteren dat de reboot uitmoet.

Live every day, as if it's your last one

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Een open deur bij dit soort vage problemen is het uitvoeren van Memtest. Misschien is je geheugen stukgegaan, want dat is vrij gevoelig spul. Zeker met dit warme weer kan er wat mis gaan. Een kameraad van mij had ook zo spontaan problemen met de PC, bleek er een geheugenmodule defect te zijn geraakt (was niet overgeclocked ofzo).

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Hier is de BSOD
----
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Stop: 0x000000D1 (0x00000060, 0x00000002, 0x00000000, 0xBA61F4C6)

nvata.sys - address BA61F4C6 BASE AT BA60C000 DATESTAMP 428A9013
----

nv? Iets met mijn Nvidia videokaart drivers?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 11:14

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 17:32:
Hier is de BSOD
----
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Stop: 0x000000D1 (0x00000060, 0x00000002, 0x00000000, 0xBA61F4C6)

nvata.sys - address BA61F4C6 BASE AT BA60C000 DATESTAMP 428A9013
----

nv? Iets met mijn Nvidia videokaart drivers?
Nee dat nvata.sys hoort bij je Nvidia chipset drivers, dacht de IDE driver(correct me if i'm wrong).

Herinstal die eens.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikRedbeard op 15-07-2006 17:38 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat zegt google? Lijkt me een probleem van een nvidia ata driver. Wat voor moederbord is dat? A8-sli se geeft 0 hits op de asus site :X Heeft die een nvidia chipset met ata controller?
Ook het feit dat uitpakken van bestanden langzaam gaat doet op een fout van HDD, HDD-driver of ata/sata driver wijzen.

Maar die nr's moet je even door google gooien, wij kennen natuurlijk de stopcode's van windows ook niet vanbuiten 8)7 Misschien dat den bill ze kent, maar zelfs dat zou me straf lijken.
Wij zouden ook google gebruiken :)

Dus gelijk hierboven, ide/ata driver verdenk ik ook.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb in de device manager de IDE drivers geuninstalled en het lijkt wel weer te werken. Vraag me af of het werken zonder de officiele moederboord drivers nog een performance hit geeft.
Alleen nu heeft firefox maar weer eens besloten om mijn bookmarks weg te flikkeren...

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12
Er zijn genoeg mensen die de Windows IDE drivers gebruiken i.p.v. de Nforce IDE drivers. Echt ontzettend veel performance verschil zit er niet in volgens mij :)

@kluyze, hij bedoelt hoogstwaarschijnlijk de A8N-SLI SE ;)

Verwijderd

De meest voorkomende stopcodes staan in de Windows FAQ, dus kijk daar eerst eens voor je je een weg probeert te banen door alle KB's van Microsoft :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen,
het lijkt weer goed te werken en ook heb ik mijn bookmarks gerestored
Toch wel vreemd dat die bug ineens op komt zetten en dat ik er niet eerder last van heb gehad.

Verwijderd

Herken dit probleem ook. Mijn pc liep ontzettend instabiel, en toen ik eenmaal die Nvidia opslagvolume drivers had uninstalled, was het probleem volledig verholpen.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 19:15:
Bedankt allen,
het lijkt weer goed te werken en ook heb ik mijn bookmarks gerestored
Toch wel vreemd dat die bug ineens op komt zetten en dat ik er niet eerder last van heb gehad.
Dat kan komen door de wat hogere temperatuur en daardoor oververhitte hardware. Wat je kunt doen: Met Prime95 de torture test doen. Hierdoor worden het geheugen + cpu extra warm.

Om je nVidia of ATI kaart te testen op te warm worden, kun je ATItool gebruiken. Hier zit een scan for artifacts knop om je videokaart even heerlijk te verwarmen.

Crasht bij één van beide tools je pc, dan worden onderdelen te warm. Terugklokken en/of extra koeling does the trick :).
Pagina: 1