Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Clio 1.4 S '94] Vermoed lekke koppakking hoe controleren?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Ik heb tijdelijk een clio tot mijn beschikking waar ik in rij (meer dan dat de eigenaar doet, hij begint ook steeds beter te rijden) en wat vertroetel. Na hem in de was gezet te hebben is het uiterlijk al een stuk beter. Echter terwijl ik bezig was met het vervangen van de ruitenvloeistof pomp, kwam ik er achter dat het lijkt of het borrelt in het expansie vat van de koelvloeistof. Het kan echter ook zijn dat er gewoon koelvloeistof uit het bovenste slangetje drupt.

Hoe kan ik controleren wat de oorzaak is van dat borrelen? En hoe kan ik checken of het dus de koppakking is, die gaar is.

Verder is volgens mij de stuurbekrachtiginsolie (scrable :?) Ver op. Waarmee moet ik dat bij vullen? Uiteraard met stuurbekrachtingsolie, maar waar moet dat aan voldoen? Kan ik dat mengen met wat er in zit? Ik hoor namelijk tijdens het sturen naar rechts een zoemend geluid, zou de olie de oorzaak kunnen zijn of moet ik meer in de richting van lagers denken?

.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

je kan een lekker koppaking vaak wel herkennen aan een schoon stukje rond je koppaking waar het vuil een beetje weg is omdat er aldoor wat langs sijpelt

tgeluidje is denkik iets anders dan de vloeistof, zit er nog genoeg in dan?

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Nee het leek er op van niet. Maar er stonden een heleboel streepjes op dat stokje. Dus ik heb net even het boekje gelezen, over hoe je het niveau kan controleren. Echter heb ik daar nog geen tijd voor gehad. Dus dat ga ik zo doen.

De auto rookt trouwens niet.

.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Stuurbekrachtigingsolie = automatenolie. (Dexron II bijv.).

Lekkende pakking 'controleren'; Een aansteker onder de oliepeilstok houden, als de olie begint te knetteren zit er vocht (ws. koelvloeistof) in. (Beetje een redneck-methode).
Anderzijds je koelvloeistof checken; drijft er olie op als de motor koud is ?
En een zwetende kop wil niet altijd zeggen dat je koppakking lek is. Hij is 't wel, maar de olie en koelvloeistof mengen dan niet per definitie met elkaar. Peugeotjes bijv. hebben daar wel veel 'last' van, heb er zelf 2 jaar probleemloos mee rondgejakkerd. (3 flessen per jaar erbij ongeveer.)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Maar kan ik een lekke koppakking ook meten door compressie meting? Een vriend van mij heeft zo ding, maar hoe werkt dat precies? Moet je hem dan gewoon in de plaats van een bougie draaien en starten?

.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ja.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Maar dan loopt ie dus op 3 pitten. Ik dacht dat dat schadelijk kon zijn voor de motor? Of zit ik weer uit mn nek te zwetsen?

.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nee

De inspuiting uitgeschakeld en het gaspedaal volledig ingedrukt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
AkroBatik schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 17:04:
Maar dan loopt ie dus op 3 pitten. Ik dacht dat dat schadelijk kon zijn voor de motor? Of zit ik weer uit mn nek te zwetsen?
Als de inspuiting uitgeschakeld is dan krijgt de motor geen benzine. Heb je al een werkende verbrandingsmotor op enkel lucht gezien? Zo ja, pas op. Er kon wel eens een prijs op je kop staan :P

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Nee dat heb ik nooit gezien. Maar ik moet dus de inspuiting uitschakelen? En hoe doe ik dat? Of denk je van als je dat niet weet, niet aan beginnen?

.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:03
ook nog een simpele check:

draai je oliedop ervan af, hangt en witte zooi aan (beetje maionaise achtig) dan is de kans ook groot dat er koelvloeistof bij je olie zit

Verwijderd

Skuzz schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 18:38:
ook nog een simpele check:

draai je oliedop ervan af, hangt en witte zooi aan (beetje maionaise achtig) dan is de kans ook groot dat er koelvloeistof bij je olie zit
of niet
omdat mayonaise ook veroorzaakt word door veel korte ritten waarbij de motor niet goed op temperatuur komt er het vocht met de olie kan gaan mengen
beste methode blijft imo toch om met een CO/CO2 koppakking tester te kijken of hij stuk is
deze is gevuld met een vloeistof welke verkleurd als deze in aanraking komt met teveel CO of CO2

Bij vullen stuurbekrachtiging: of op de pomp zit dop+peilstok
Of je hebt bij de accu boven de V-bak een buis zitten waaar je moet bij vullen
te laag peil kan idd een oorzaak zijn van zoemen
Zoemend geluid is bij volledige uitslag van het stuur normaal
weet niet wanneer hij dat doet?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 18:53 ]

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Bij een flauw bocht naar rechts begint ie te zoemen.

.

• Chevy454
  • Niet online
AkroBatik schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 17:27:
Maar ik moet dus de inspuiting uitschakelen? En hoe doe ik dat?
Zekering eruit trekken? Is de zekering van het motormanagementsysteem.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Chevy454 schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 21:52:
Zekering eruit trekken? Is de zekering van het motormanagementsysteem.
Vergeet je ontsteking dan ook niet, als die apart zit.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 18:48:
[...]

of niet
omdat mayonaise ook veroorzaakt word door veel korte ritten waarbij de motor niet goed op temperatuur komt er het vocht met de olie kan gaan mengen
Juiste conclusie, zo wou ik ook een Peugeot 106 verkopen die relatief veel korte ritten maakte, een koper "die er verstand van had" vertelde me dat de mayonaise op het kleppendeksel wees op een kapotte koppakking.

Wat navraag wees uit dat het kwam door de korte ritjes en dat het vocht bij het koudste punt gaat zitten (kleppendeksel) in dit geval.

Elect a clown, expect a circus.

• Chevy454
  • Niet online
Clithopias schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 22:43:
Vergeet je ontsteking dan ook niet, als die apart zit.
Waarom je ontsteking eruit trekken? Geen benzine is geen brandstof dus geen kaboem. De motor op lucht is nog niet uitgevonden ;) En ontsteken mag hij best hoor.

Het is misschien wel veiliger voor jezelf om de ontsteking uit te trekken ja. Voel je toch geen spanning van 5kV door je lijf lopen als je geluk hebt. Kan namelijk ook 30 000V zijn :P

Verwijderd

AkroBatik schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 19:04:
Bij een flauw bocht naar rechts begint ie te zoemen.
Zou bijna gaan denken dat een van je wiellagers bijna gaar is...

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Jah ik denk dat, dat het ook is hij begint steeds meer herrie te maken.

Maar het gekke is, ik zie het nu niet meer borellen in het reservoir.

.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Wom

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Verwijderd

Wat een enge designs krijgen die auto's van de toekomst ook meee. Brrr rillingen lopen over mn rug.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Hoe controleer ik de koppakking van mijn auto

Er zijn wat betrouwbare en onbetrouwbare testen. Er zijn een aantal testen die jezelf kunt uitvoeren. Als je thuis een compressie meter hebt, heb je geluk maar in de garage hebben ze die ook :) .

Testen die je zelf kunt uitvoeren:
-Dopje van het koelwater tankje eraf halen, Zie je wat borrelen bij draaiende motor is het niet goed. Controlleer ook op bruine drap in het water, tankje of dop. Dat betekent olie in het koelsysteem.
-Trek de olie peilstok er eens uit, houd er een vuurtje onder gaat het knetteren dan is het niet goed. Ook even goed naar de kleur kijken, is het mayonaise achtig is het ook niet goed (water met olie = White Slugde).
-Kijk bij warme motor (bedrijfstemperatuur) of de auto rookt, rookt ie wit kan duiden of kleine lek van het koppakking. Als je koppakking eruit blaast dan heb je een hele witte rook walm achter de auto. Zet onmiddelijk dan de motor uit!! Want water tussen de lagerschalen werkt totaal niet. Het water gaat verdampen door de wrijving en hitte en geeft totaal geen smering.

Testen die ze bij de garage kunnen uitvoeren (of thuis voor de monteur die de spullen in huis heeft):
-Compressie test, Is deze bij 1 cylinder of 2 erg laag, dan is het mis.

Misschien zijn een paar tips al gepost, ik heb ze even bij elkaar geplakt die in mijn hoofd stonden.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Chevy454
  • Niet online
Intressant dat is het zeker maar wel erg veel haken en ogen aan. Zeker het scharnierpunt krijgt op zijn kloten en kan nooit maximaal de kracht overbrengen. Daarnaast moet de zuiger steviger zijn want die wilt rond de zuigerpen plooien. En hoe wil je een mooie motorloop krijgen als de zuigers voor lange tijd stilstaan?

[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 22-07-2006 01:25 ]

Pagina: 1