Toon posts:

K6-II

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Yo,

Ik heb hier een oud k6-II (Chomper core) bakkie staan die op (5,5x75mhz=) 413,5 mhz loopt. Nu zou ik deze graag 450 mhz of mss zelfs 500 mhz zien doen >:) . Maar bij (4,5x100mhz=) 450 mhz boot hij al niet meer.
Waar kan dit aan liggen? Trekt de CPU het gewoon niet meer of is hij verkeerd overgeclockt?

Beschikbare Multiplier:
3x
3,5x
4x
4,5x
5x
5,5x

Beschikbare FSB's:
60 mhz
66,8 mhz
75 mhz
83,3 mhz
95,2 mhz
100 mhz

Of ligt het aan de voeding? 150 watt Enhance.

Randapparatuur:

Cd-lezer 50x
Floppy drive
Modem 56k
Sitecom NIC
HD 40GB

Verder is het geen gewone ATX voeding maar staat er SFX op. Is dit gewoon mini ATX of is dit toch anders?

Alvast bedankt _/-\o_ ,

Jeffrey

EDIT: Sorry ik heb de verkeerde titel, kan dit aub "K6-II Overclocken" worden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 14:42 . Reden: Titel aanpassen? ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat de CPU meer voltage wil om goed te kunnen draaien. Als je em harder laat lopen heeft ie ook meer voltage nodig.

Kijk ook even of het geheugen wel de 100MHz FSB aan kan.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 15-07-2006 14:43 ]

Verwijderd

Misschien kleine vcore verhoging?

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 00:25
erg veel zul je er waarschijnlijk niet uit kunnen halen maar die vcore zal in ieder geval omhoog moeten.
herinner me eigen k6-2 450 nog die pas op 2,8volt 500 wou draaien(deze had al iets hogere vcore van dan de rest van de k6-2 serie, 2.4 ipv 2.2, voor de standaard kloksnelheid) maar hij zit waarschijnlijk al redelijk op z'n limiet

Verwijderd

Topicstarter
Mmm ok kga nu ff probere de vcore iets te verhogen. Het geheugen kan de overclock makkelijk aan, het is namelijk te snel voor het mobo.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 14:50:
Mmm ok kga nu ff probere de vcore iets te verhogen. Het geheugen kan de overclock makkelijk aan, het is namelijk te snel voor het mobo.
Teveel voor het moederbord of voor de processor? ;)
Bedenk wel dat hetgeen wat je in kunt stellen niet hetgeen is waar het systeem goed mee zal draaien. Ofwel, de 3,5V die je waarschijnlijk in kunt stellen kun je beter niet gebruiken bij die AMD K6-2. Persoonlijk vind ik 2,8V al meer dan zat :)

Overigens vermeldt je niet veel specificaties. Wat voor AMD K6-2 heb je daar liggen?
Gemiddeld genomen waren de AMD K6-2 processoren zo'n 50MHz over te clocken.

Eigen ervaring met een AMD K6-2/400: Deze liep met 2,1V (0,1V lager dan stock) makkelijk op 450MHz. Om het systeem op 500MHz te laten booten had ik 3,5V en subzero koeling nodig. Dit heeft de processor overigens een 15 seconden vol gehouden. Vervolgens crashde het systeem en heeft de processor nooit meer z'n dienst kunnen bewijzen.

Verder is dit slechts een kwestie van proberen en nadenken welke instellingen je instelt :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de Vcore even verhoogd tot 2,3v (4,5x100mhz = 450mhz@2,3v dus) ipv de standaard 2,2v. Gevolg: Pc werd helemaal gek, hij kwam nog door het BIOS gedeelte van de boot, maar daarna zei hij dat config.sis niet meer klopte en dat command.com niet meer bestond. Toen geprobeerd te boot met (4,5x100mhz)=450mhz@2,2v. Gevolg: helemaal geen boot meer. Toen maar weer terug gezet op (4x100mhz)= 400mhz@2,2v. Werkte weer perfect, ik zit er nu weer op te typen :) .

Wat betreft het geheugen, dat is te snel voor het geheugen en de cpu, deze kunnen namelijk allebei 100 mhz fsb aan en het geheugen 133.

De cpu is trouwens een k6-2 400 met chomper core en het moederbord een PCpartner MVP4S7, zie dit vorige topic van mij.

Iemand nog ideën?

@Thandor:

Over die crashende k6-2 400:
LOL

Ik zie dat je er verstand van hebt, je weet precies de Vcore standen die je kan gebruiken. Hou jij ook zo van die ouwe bakkies? Overclocken met jumpertjes, wat deden we vroeger toch lastig ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 16:11 . Reden: Call me mr. Typo ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Ik heb net de Vcore even verhoogd tot 2,3v (4,5x100mhz = 450mhz@2,3v dus) ipv de standaard 2,2v. Gevolg: Pc werd helemaal gek, hij kwam nog door het BIOS gedeelte van de boot, maar daarna zei hij dat config.sis niet meer klopte en dat command.com niet meer bestond.
Dat duidt dus op een onstabiele PC. Het meest logische is dat de processor geen 450MHz kan draaien met 2,3V. Immers kun je 400MHz wel prima draaien met een 100MHz FSB.
(m.a.w., de FSB zal het probleem niet zijn. Die is overigens ook niet overclocked ;))

In dit geval moet je dus meer stabiliteit zien te krijgen. Meestal geschied dit door middel van het verhogen van de vCore. Deze zet je simpelweg met kleine stapjes hoger totdat het systeem stabiel wordt. Let daarbij wel op dat je de koeling van het apparaat in de gaten houdt en niet een té hoge vCore instelt. Zoals ik al aangaf kan 3,5V fataal zijn ;)

Overigens, als de processor met 2,3V al geen 450MHz haalt verwacht ik niet dat je zo snel de 500MHz zult halen. Nu is dit van te voren moeilijk te bepalen maar menig AMD K6-2 clockte niet zo goed over. Mijn ervaring is dat het boven de 500MHz sowieso al moeilijker wordt.
Wat betreft het geheugen, dat is te snel voor het geheugen en de cpu, deze kunnen namelijk allebei 100 mhz fsb aan en het geheugen 133.
Te snel?
Het 133MHz SDR-SDRAM kun je prima onderclocken naar 100MHz SDR-SDRAM. Het geheugen levert hier dus geen problemen op :Y)

De AMD K6-2/400 (en hoger) met een CXT core kunnen ook draaien met een multiplier van 6x. Dit doe je door simpelweg 2x in te stellen. De processor remapped dit dan naar 6x.
De reden waarom dit gedaan is, is simpel: Op deze manier kunnen de 400MHz modellen op 400MHz draaien in oudere moederborden die niet met een 100MHz FSB overweg kunnen. Immers is 66x6 = 400MHz :)

Het overclocken m.b.v. jumpers is niet verkeerd mits deze jumpers eenvoudig benaderbaar zijn. Immers hoef je nu geen BIOS te resetten na het invoeren van een verkeerde waarde. Simpelweg het jumpertje weer verzetten en de boel draait weer :z

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
@Thandor:

Maar hoe stel jij een multiplier van 2x in? Met de jumpers is dit onmogelijk. Eigenlijk heb ik het niet nodig, want mijn mobo kan wel 100 mhz aan. 100.2 mhz zelfs (8> .

Inderdaad met jumpertjes overclocken is niks mis, maar op dit mobo zitten ze precies naast elkaar en kun je er dus niet goed bij. Dus eventuele OC software die werkt op de k6-2 400 en dit mobo zou wel gunstig zijn :) .

Verder werkt het geheugen gewoon perfect hoor, maar hoe wil jij meer stabiliteit bereiken? De koeling is goed, maar de voeding weet ik zo 1-2-3 niet.

Die 500mhz heb ik trouwens al opgegeven, maar ik hoop wel een klein beetje op het feit dat die k6 god daar boven mij 450mhz wel toestaat O-). Het enige fsb probleem is dat als de fsb omlaag gaat, het geheugen mee gaat. Dit zou dus kunnen betekenen dat de pc op 450 mhz langzamer is dan bij 400mhz ;( .

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 17:12 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heeft weinig met PMG te maken. Je bent hier aan het overklokken :) Kijk eens rond in de FAQ's van Tweaking & Cooling Algemeen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.