Toon posts:

[Systeemvraag] om een aantal jaar mee vooruit te kunnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na een jaar of 6 toch maar eens besloten mijn oude vertrouwde Athlon te gaan vervangen. Aangezien ik sinds die tijd de nieuwe hardware ook maar beperkt bijhou besloot ik hier maar eens wat advies te vragen.

Wat moet het doen?
Naast spellen ben ik van plan de pc vooral te gebruiken voor ontwikkelen. De spellen die ik van plan ben te draaien zijn niet al te zwaar, maar ik wil eigenlijk wel weer een jaar of 4 vooruit kunnen, daarom ook een dual core cpu. De spellen die ik van plan ben iig te gaan spelen:
  • Lock On: Flaming Cliffs en Black Shark (P4 2GHz; 1GB RAM; video card with 256 MB)
  • Half-Life 2 en mods (2.4 GHz; 512MB RAM)
Wat had ik zelf in gedachte?
  • Processor: Pentium D930 (€190,-)
  • Videokaart: ATI XT1600 (€160,-)
  • Geluid: -
  • Geheugen: 2GB DDR-2 (€180,-)
  • Moederbord: GigaByte 8I945PG-RH ?? (€95,-)
  • Harde schijf: 200/250GB SATA (€80,-)
  • Case: Coolermaster Centurion (€65,-)
  • Voeding: Coolermaster 380w (€40,-)
Totaal: €810,- (Dit is ook ongeveer mijn budget, iets meer of minder maakt me niet uit als de pc daardoor langer mee kan)

Onderbouwing
  • Processor: Goedkoop, dual core en 64-bit wil ik zowieso om op de toekmst voorbereid te zijn.
  • Videokaart: De spellen die ik zeker ga spelen vereisen allebei al minimaal 256MB geheugen. Ik wil niet te veel geld uitgeven aan de videokaart aangezien ik de ervaring heb dat dit het snelste de bottleneck wordt. Dan kan ik dus dit als enige onderdeel vervangen.
  • Geluid: Heb ik nog van vorige pc.
  • Geheugen: Ik heb nu 512MB, en vaker meer dan 1GB totaal in gebruik (met wisselbestand). Het lijkt me dan niet meer dan logisch om voor 2GB te kiezen.
  • Moederbord: Hier heb ik gewoon een gepakt die compatible is.
  • Harde schijf: Boeit eigenlijk ook weinig, gewoon een goedkope per gig gekozen.
  • Case: Boeit eigenlijk weinig, gewoon goedkope case eigenlijk.
  • Voeding: Boeit ook weinig, zolang het maar voldoende is om stabiel te draaien.
Vragen
  1. Zou het lonen om als alternatief een Athlon X2 3800+ te kiezen? Deze is wel meteen een stuk duurder.
  2. Is het nodig om Windows XP 64-bit aan te schaffen? Ik heb nog een retail licentie hier thuis van de gewone XP.
  3. Omdat ik vrij weinig verstand heb van moederborden en de chipsets me op alle sites om de oren vliegen zou ik ook graag nog wat opmerkingen horen over mijn moederbordkeuze.
  4. Ik hoor allerlei geruchten over dat StarForce, de kopieerbeveiliging die op Lock On: Flaming Cliffs zit, problemen zou hebben met 64-bits systemen. Klopt dit of is dit gewoon een broodje-aap verhaal?
  5. Mochten jullie verder nog opmerkingen of tips hebben hoor ik die natuurlijk ook graag.

Verwijderd

1. http://www23.tomshardware.com/cpu.html Je kan beter tot Core 2 Duo (Conroe) wachten
2. Het is niet verplicht. Je kan het doen om wat meer geheugen te addresseren. Nu kan je max 3,2 GB
3. Je kan beter tot Core 2 Duo wachten en een ondersteunend mobo nemen, Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel III
4. Als hij een probleem zou hebben, dan is het denk ik alleen met 64 bits Windows XP, en niet met hardware.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 14:52 ]

• martijn00
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-01 15:22
ik zou inplaats van de ATI XT1600 voor de nvidia geforce 6800 gaan (maakt niet zoveel uit welke: XT of bijv. de ultra) is even duur maar beter

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 21:30
idd, de E6300 is beter en (nu) een goedkoper dan de D930.
Check anders mijn thread even, jij hebt meer geld te besteden maar misschien kan je er wel wat uit halen qua mobo en misschien videokaart (GF 7600GT á 170€).

Windows Xp 32 bit werkt als het goed is gewoon ook op de 64 bit processoren.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is best een aardig PC maar 4 jaar vooruit kunnen zal niet gaan werken met spellen. Als je nu het beste van het beste koopt kan je er nog niet eens 4 jaar mee vooruit.

Kwa game PC's is een PC binnen 2 jaar toch wel zo ver verouderd dat je er niet meer alle spellen mee kan spelen. Ook met de opkomst van DX10 zal een PC snel niet alles meer kunnen draaien.

Verder vind ik het best een aardig PC alleen zou ik net zoals hier boven aangegeven word voor een andere videokaart gaan. Volgens mij is een X800XT oid toch net wat sneller en goedkoper. Dat een kaart nieuwer is betekend niet altijd dat ie beter is.

Als je nog even wil wachten met de PC kopen is een Core 2 Duo zeker een betere optie.

Verwijderd

Topicstarter
Ach, m'n thunderbird 1400 gaat nu ook al jaren mee, dus ik ben wel wat gewend van lang met een pc doen. De videokaarten die jullie genoemd hebben zal ik zeker in overweging nemen.

Overigens, aangezien het iedereen beter lijkt om te wachten op de Core 2 Duo, over wat voor termijn praten we dan? Is deze binnen enkele weken beschikbaar? Want ik wil toch wel nog binnen de zomervakantie de pc kopen.

• PilatuS
  • Niet online
Officieel is de Core 2 Duo vanaf de 27ste te koop van deze maand, 2 weekjes dus. Zelf heb ik ook een nieuw systeem besteld met een Core 2 Duo E6600.

De Core 2 Duo geeft erg veel waar voor je geld. Of er op de 27ste gelijk genoeg beschikbaar zijn voor iedereen dat betwijfel ik. Het kan best eens 2 weken of 1 maand langer duren voordat je er 1 in huis hebt. Maar dan nog het is het wachten zeker waard !

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 15-07-2006 16:46 ]

Verwijderd

Mischien dat je deze voeding kunt kiezen:
Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_4150_G.jpg
Raptoxx RT-550WV1.3, 550 Watt, Retail

Deze is 33 euro bij azerty, ik denk dat hij wel het systeem goed kan laten draaien, als ut niet zo is.. hoor ik het wel :P

• PilatuS
  • Niet online
33 euro voor een 550Watt voeding vind ik te goedkoop, het doet mij een beetje denken aan Q-tec.
Ik ken het merk Raptoxx verder niet hoor dus misschien is het wel goed spul, ik weet alleen wel dat ik voor een 500Watt Enermax bijna 100 euro neer heb gelegd.

Die Coolermaster 380Watt uit de TS is prima voor het systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 15-07-2006 16:56 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
@ Dammit:
Starforce wil inderdaad nog al eens problemen geven met X64 software.
Mijn Splinter Cell: Chaos Theory wilde ook niet op x64, en heeft er uiteindelijk zelfs voor gezorgd dat ik dus nu 2 Windows XP Licenties op mijn PC heb zitten, zowel een XP Home 32-bit als een Pro X64.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 21:30
De E6300 gebruikt ook maar iets van 65 watt.. excl cpu kom ik via http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp uit op ong 167W, dus 350 moet ruim voldoende zijn.
Pagina: 1