Toon posts:

gecombineerde netwerken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentelijk een MacBook aangeschaft en ben hier zeer tevreden mee echter ik heb wat vragen mbt mijn netwerk.
Ik heb hier thuis een netwerk waar een aantal pc's aanhangen (ook van huisgenoten) en een aatal laptops draadloos mee verbonden zijn. Het hele draadloze verhaal werkt prima en de verschillende pc's en laptops zien elkaar zonder probleem.
Nou wil ik graag over dit netwerk mappen delen tussen mijn pc en mijn macbook en ik weet niet hoe ik dit het handigst kan doen.

Na een hoop gekloot heb ik het voor elkaar dat ik vanaf mijn pc volledige toegang krijg tot mijn macbook (zijn hier nog security issues?) alleen andersom wil het nog niet echt.

1- is het mogelijk om hele drives op mijn pc toegankelijk te maken voor mijn macbook en om dit zo te doen dat deze automatisch worden herkend bij opstarten?
2- hoe kan ik zorgen dat deze drives niet voor iedereen op het netwerk toegankelijk zijn?

alvast bedankt.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je hebt nog geen reacties gekregen omdat dit echt basis-vragen zijn die redelijk makkelijk met een beetje searchen zijn op te lossen.

1. Ja -> zoek hier in het apple sub-forum, dit is meerdere malen langsgekomen
2. user account aanmaken met veilig wachtwoord en die rechten geven op de map/drive

Ik zou in een dergelijke omgeving de veiligheid van mac en pc even goed doorlichten.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Goed ik ben in een goeie bui dus ik zal je nog wat verder op weg sturen, de rest mag je searchen:

1) de overige machines zijn Windowsmachines en/of kunnen met SMB overweg -> zet in System Prefs - Sharing even een vinkje voor Windows Sharing. Je homedir wordt gedeeld en is alleen benaderbaar als JOUW username+pass gebruikt wordt.
2) je kunt in de Finder prima shares op andere machines benaderen, beetje een RTFM vraagje.
3) als je meer wil delen dan enkel je userdir, kun je aan de gang met /etc/smb.conf of met een app als SharePoints.
4) voor wat betreft security bij het delen van mappen onder Windows zit je hier in dit hok toch een beetje verkeerd hoor. Maar een hint: In Windows Explorer -> Extra - Mapopties - vinkje weg voor 'Eenvoudig delen...'

Met een beetje zoeken moet je er nu toch wel komen hoor...

[ Voor 17% gewijzigd door Whieee op 16-07-2006 12:01 ]

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de communicatie van mijn PC naar mijn Mac voor elkaar. De HD wordt in XP herkend als netwerkschijf en is volledig benaderbaar. De andere kant op wil het echter nog niet helemaal lukken. Ik kan drives mounten en alle files bekijken. Het probleem is echter dat ik deze drives wil afschermen voor andere mensen op dit netwerk en dus de 'everyone' bij de usernames heb weggehaald.

Heeft iemand een idee hoe ik een geschikte user aanmaak? Ik heb al een account gemaakt op mijn PC met dezelfde naam en pw als mijn account op mijn Mac maar dit lijkt niet te werken.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Komop zeg, dit is erg makkelijk allemaal. Als je een share van je pc wil mounten dan moet je even met appeltje-k werken. Dan moet je smb:\\pcnaamofipadres\ op geven. dan krijg je de keuze welke share je wilt openen en dan wordt er vanzelf om authenticatie gevraagd. Vervolgens moet je dat 1x invoeren, als het goed is onthoudt hij je uname/pass.

Waarschijnlijk probeer jij het door naar de machine te browsen. Nadat je credentials zijn opgeslagen zou dat ook moeten werken. en hoeft het niet met appeltje-k

Verwijderd

Topicstarter
Het mounten zelf werkt ook allemaal prima, het probleem is dat ik de drives niet voor iedereen in de werkgroep beschikbaar wil maken. Ik heb dus de 'everyone' user weggehaald en probeer mijn mac account naam en pasword te koppelen aan een aangemaakte XP user. Hier wil echter iets niet helemaal lukken om een of andere reden.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik denk dat je zoiets beter in het Windhoos forum vraagt. Je probleem ligt duidelijk bij de Windows machine (behalve dan als je zit te mistypen in je Mac). Kun je Windows <-> Windows communiceren en de rechten goed krijgen?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 23:29:
Het mounten zelf werkt ook allemaal prima, het probleem is dat ik de drives niet voor iedereen in de werkgroep beschikbaar wil maken. Ik heb dus de 'everyone' user weggehaald en probeer mijn mac account naam en pasword te koppelen aan een aangemaakte XP user. Hier wil echter iets niet helemaal lukken om een of andere reden.
Dit kan wel gewoon. Wanneer je in Windows bij je gedeelde map opgeeft dat je een wachtwoord nodig hebt dan moet het lukken. Wanneer je de share benaderd vanuit je Mac dan vraagt OS X om een gebruikersnaam/wachtwoord en dit zijn de accountgegevens van je Windows account.
Ik ga hierbij er vanuit dat je de benodigde rechten hebt toegekend aan je Windows account. Wanneer je niet wil dan iemand bij je Windows share kan komen dan moet je onder Windows regelen.
Pagina: 1