[Autoradio] Nieuwe JVC in Citroën Saxo verliest 'geheugen'

Pagina: 1
Acties:
  • 2.213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 15:36
Er lag hier nog een autoradio met cdspeler op de zolder, en aangezien er in onze tweede auto, een Citroën Saxootje nog een oude slechte radio zat heb ik besloten deze te vervangen.

Waar gaat het dus om?
Citroen Saxo
JVC KD-S676R

De vorige radio werkte dus normaal in de Saxo. Nu heb ik dus de JVC aangesloten en hij werkt perfect, maar telkens wanneer het contact volledig afgaat verliest de JVC zijn geheugen. De vorige radio had daar echter géén last van.

Dat wil dus waarschijnlijk zeggen dat er geen (kleine) spanning op de radio blijft staan.

Nu zal het dan waarschijnlijk zo zijn dat de aansluitingen van de voedingconnector niet kloppen...

Als ik de handleiding van de JVC en Saxo bestudeer zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/9400/connectoract4.th.jpg
Saxo instructieboekje:
A1: /
A2: /
A3: /
A4: (+) Accessoires
A5: /
A6: (+) Waaklampje
A7: (+) Permanent
A8: Massa

JVC handleiding:
A1: /
A2: Bruin > Naar het mobieletelefoonsysteem
A3: /
A4: Geel > Naar een onder spanning staande aansluitklem in het zekeringblok die is aangesloten op de accu van de auto (u passeert de ontstekingsschakelaar)
A5: Blauw > Naar de antenne (indien aanwezig)
A6: /
A7: Rood > Naar een aansluitklem in het zekeringblok
A8: Zwart > Naar metalen ondergrond of chassis van de auto

Let op: De kleur van de draden in de Saxo klopt absoluut niet, er is bv geen zwarte draad etc. Maar er is niets verandert aan de aansluitingen in de Saxo, dus ze zijn zoals ze hierboven staan!

Als ik iets moest kiezen, zou ik A6 (Waaklampje) naar A4 zetten, maar ik ben absoluut geen genie in elektronica, dus daarom zou ik graag wat hulp hebben. Many thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 13:51

Harrie

NederVlaming

Waarschijnlijk moet je gewoon de gele en de rode omdraaien. Een daarvan staat altijd +12V op en de andere alleen als het contact aan is. Ik had hetzelfde met mijn Pioneer radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41
je hebt in principe alleen de 12v constante en de Massa nodig.. Die A4 is voor het inschakelen van de radio als je hem op het contact zet..

A4 auto op A7 radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 16:02
Lijkt mij eerder dat je de A4 uit de JVC handleiding op de A7 moet zetten.
De omschrijving van de JVC A4 geeft duidelijk aan dat je daarmee de ontsteking (het contact dus) omzeilt, en er dus continue spanning op je radio blijft staan. Houdt dus wel in dat je je radio uit moet zetten, anders loopt je accu langzaam maar zeker leeg.
Weet je trouwens zeker dat je de hoofdaansluiting van de Saxo te pakken hebt, en er niet toevallig nog een verloopkabel tussen zit? Dan zouden je aansluitpunten inderdaad verkeerd kunnen zitten, en zou je bij een automaterialen handel wel een goede verloopplug kunnen krijgen van Saxo -> JVC.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
Oké bedankt voor de replies. Ik las net dat het een bekend probleem zou kunnen zijn?
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/22259229

Los van welke draden ik zou moeten omwisselen, hoe kan ik dat het beste doen? De draad uit het zwarte connectorblokje lospeuteren (zoals bij bv een Molex)... ?

Edit: misschien best een verloopplug zoeken ja :) Of even langs de garage gaan, maar die hadden het veel te druk deze weken, dus wil het zelf even fixen..

Ik heb trouwens de connector ontkoppeld als ik niet met de auto rijdt, misschien kan het toch geen kwaad, maar misschien wel.. heb geen zin in een lege accu :p

[ Voor 34% gewijzigd door smason op 15-07-2006 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 13:51

Harrie

NederVlaming

smason schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 12:27:
Oké bedankt voor de replies. Ik las net dat het een bekend probleem zou kunnen zijn?
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/22259229

Los van welke draden ik zou moeten omwisselen, hoe kan ik dat het beste doen? De draad uit het zwarte connectorblokje lospeuteren (zoals bij bv een Molex)... ?
Bij mijn pioneer radio zaten er halverwege de gele en de rode draad zelfs al connectoren zodat je die gemakkelijk los kon doen en omwisselen... Weet niet of dat bij jouw JVC ook het geval is.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.pma-mobile.com/html/bilder/ArtThumbs/thn_006.00020.jpg
iets als dit dus.....

edit2: Je ontkoppelt de hele connector? Dan kan er toch onmogelijk 12V op je radio blijven staan om het geheugen te bewaren????

[ Voor 18% gewijzigd door Harrie op 15-07-2006 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
Jamaar, ik heb natuurlijk al getest als ie gewoon aangekoppeld blijft hè :)

Een verloopstuk zat in ieder geval niet bij de radio. Mss toch best even langs Citroën garage gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door smason op 15-07-2006 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:07

SeatRider

Hips don't lie

In mijn ervaring is de kans dat je de connector sloopt of dat ie lam wordt aanwezig, dus wat ik altijd (ja, altijd ... :( ) doe is gewoon de rode draad en de gele losknippen en met een kroonsteentje de rode aan de gele en de gele aan de rode vastmaken. Aan de kant van de radio is makkelijker, geeft je meer speelruimte.

De oorzaak van dit probleem zit hem volgens mij bij Europese auto's en Japanse audio. Bij Japanse auto's zit de ISO stekker wel goed en zul je dus geen probleem hebben met je JVC radio. Wel weer met een Grundig of Philips denk ik :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41
BredeP schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 12:23:
Lijkt mij eerder dat je de A4 uit de JVC handleiding op de A7 moet zetten.
De omschrijving van de JVC A4 geeft duidelijk aan dat je daarmee de ontsteking (het contact dus) omzeilt, en er dus continue spanning op je radio blijft staan. Houdt dus wel in dat je je radio uit moet zetten, anders loopt je accu langzaam maar zeker leeg.
die constante is er voor om het geheugen te behouden. Je gebruikt het contact om de radio uit te zetten als het contact er af gaat zodat je de accu niet leegtrekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
Oké opgelost, thnx

A4 verwisseld met A7 in de Saxo.
Pagina: 1