Toon posts:

langzame USB terwijl 'ie toch snel moet zijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen? Heb een vraagje over m'n USB-poorten en snap er helemaal niets van:

Als er in de bios staat USB 2.0 enabled, dan kan ik er toch vanuit gaan dat ik USB 2 heb en geen USB 1?

Zodra ik m'n nieuwe externe harde schijf (USB 2) in een USB-poort stop, krijg ik de melding "USB apparaat voor massa-opslag is een snel USB-apparaat. Dit apparaat werkt met een lagere snelheid als deze op een trage poort wordt aangesloten".

"Aanbeveling: Het volgende apparaat werkt met een lagere snelheid: USB-apparaat voor massa-opslag. Voor de volledige snelheid dient u een snelle USB-hostcontroller op deze computer aan te sluiten."

Volgens m'n bios heb ik dus wel USB 2, toch? Waarom werkt het dan niet zoals het hoort?

Heeft iemand suggesties?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Over welk moederbord gaat het? Over welk OS hebben we het? Heb je de juiste drivers geïnstalleerd?

Het is namelijk nu een beetje gokken. Dat je in het BIOS USB2 ziet staan zegt niet zoveel, Full Speed USB2 is ook maar gewoon 12mbit/sec. En Windows XP ondersteunt pas vanaf SP1 (?) out-of-the-box USB2. Soms moeten er alsnog chipsetdrivers geïnstalleerd worden, als je dat dus niet hebt gedaan heb je alsnog poorten op USB1 snelheid.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Installeer je USB drivers eens opnieuw. Heb overigens dit geintje ook eens meegemaakt met iemand die geen SP1 op z'n XP had. De drivers vereiste SP1, maarja, na SP1 deed zijn XP het niet meer >:)
M.a.w. is je systeem bijgewerkt wat betreft updates?
AtleX schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 12:13:
[..]
Full Speed USB2 is ook maar gewoon 12mbit/sec.
[..]
USB 1 11mbit/s
USB 2 480mbit/s Hi-Speed USB 2 wel eens waar

Verschil merk je wel degelijk ;)
offtopic:
Edit: * RaZ word oud. Ik begin steeds maar achter te lopen merk ik wel 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door RaZ op 15-07-2006 12:20 ]

Ey!! Macarena \o/

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Full Speed USB2 is 12mbit/sec, Hi-Speed USB2 is 480mbit/sec. ;)
edit:
bron

[ Voor 39% gewijzigd door AtleX op 15-07-2006 12:17 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Daarbij kan het ook nog zo zijn dat de onboard USB poorten (die achterop bij de I/O shield zitten) gewoon USB1 zijn, terwijl de uitbreidingspoorten op het mainboard USB2 zijn.
Daar had een van mijn MSI bordjes in het verleden ook last van, voor de condensatoren begonnen te lekken (kan je dus geen typenummer meer geven, bordje ligt op de vuilstort inmiddels).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie snelle reacties, super!

Misschien een stomme vraag hoor, maar hoe kan ik zien wat voor moederbord ik heb (dacht ook een MSI maar weet het niet zeker)? Dacht dat het wel ergens te vinden zou zijn bij hardware -> apparaatbeheer, maar kan daar zo snel niets vinden.

Verder draai ik op XP Professional, SP1.

Zodra ik weet hoe ik erachter kan komen wat voor mobo ik heb gelijk even voor de drivers kijken. Kan ik die gewoon van de site van het merk van m'n mobo afhalen?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 12:26:
Bedankt voor al jullie snelle reacties, super!

Misschien een stomme vraag hoor, maar hoe kan ik zien wat voor moederbord ik heb (dacht ook een MSI maar weet het niet zeker)? Dacht dat het wel ergens te vinden zou zijn bij hardware -> apparaatbeheer, maar kan daar zo snel niets vinden.
Kast open maken, op het moederbord kijken.
Verder draai ik op XP Professional, SP1.
SP2 is al tijdje uit he
Zodra ik weet hoe ik erachter kan komen wat voor mobo ik heb gelijk even voor de drivers kijken. Kan ik die gewoon van de site van het merk van m'n mobo afhalen?
Yup, en als je daar toch bent, kijk gelijk even of er een BIOS update te krijgen is. Als de drivers alleen het probleem niet oplossen, zou dit een 2de optie kunnen zijn.

Ey!! Macarena \o/

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
AtleX schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 12:16:
Full Speed USB2 is 12mbit/sec, Hi-Speed USB2 is 480mbit/sec. ;)
edit:
bron
Voor zover ik wist is dit de juiste volgorde:
USB 1.0 Low Speed:1,5 Mbps
USB 1.1 Full Speed: 12 Mbps
USB 2.0 (High speed): 480 Mbps

Echter (zo vermeld Wikipedia) een USB 2.0 appraat hoeft niet per definitie op High Speed te werken.
Maar mijn punt is dat Full Speed niet typisch bij USB 2.0 hoort, maar eigenlijk al bij USB 1.1 hoorde.

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 12:33:
[...]

Kast open maken, op het moederbord kijken.

Is dat de enige manier? Hij staat namelijk helemaal ingebouwd en 't is altijd een groot drama met al die snoeren enzo. Kun je het ook in de bios zien?

[...]

SP2 is al tijdje uit he

Weet ik :) 't Is er nog niet van gekomen om het erop te zetten, ga dat bij m'n volgende format doen.

[...]

Yup, en als je daar toch bent, kijk gelijk even of er een BIOS update te krijgen is. Als de drivers alleen het probleem niet oplossen, zou dit een 2de optie kunnen zijn.
Ga ik zeker doen, thanks voor je hulp!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
Probeer ook eens wat andere usb poortjes, sommige mobo's hebben maar een paar usb 2.0 poorten. Mocht je het nog niet geprobeerd hebben, kan het dus nut hebben om even een paar andere usb poortjes te proberen.
Heb je verder wel de nieuwste/goede chipset drivertjes geinstalleerd? (te vinden op je moederbord fabrikant website, moet je dus wel precies weten welk moederbord je hebt)
Dit laatste is natuurlijk ook zeer belangrijk lijkt me....

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 14:43
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 12:26:

Kan ik die gewoon van de site van het merk van m'n mobo afhalen?
Gewoon even case openen en fysiek het merk en model van moederbord aflezen is ws nog het eenvoudigste, de laatste 5-6 jaar zijn er nog maar heel weinig fabrikanten die dit niet op het bord zelf zetten. Anders kan je altijd nog een hardware-info tooltje zoals SiSoft Sandra gebruiken. Heb je anders geen aankoopfactuur of andere documentatie gekregen? Daar ben je normaal toch ook wijzer mee.

Alle fatsoenlijke fabrikanten hebben de laatste versies van drivers, tools, etc idd op hun respectievelijke sites staan, zo bijvoorbeeld ook MSI: http://www.msi.com.tw/pro...d/spt_dld_list.php?kind=1

Verwijderd

Topicstarter
Heb alle USB-poortjes al geprobeerd, helaas zijn ze allemaal even traag.

Documentatie heb ik wel bij m'n computer gekregen maar dat ligt ergens tussen de puinhopen op zolder en dat gaat uren duren voordat ik dat gevonden heb. Wordt dan toch openschroeven ben ik bang, laat dat vanavond wel door iemand anders doen ;)

Iedereen hartstikke bedankt voor z'n hulp, voor de rest moet het wel gaan lukken denk ik. Zodra ik weet welk mobo ik heb zal ik de nieuwste drivers van de mobo-site afhalen en erop zetten. Mocht dat niet werken dan ga ik proberen om de bios up te daten, en mocht het dan nog niet lukken dan kom ik hier weer terug :)

Verwijderd

Topicstarter
Hier ben ik weer (grrrr...), helaas is het niet gelukt.

Ik ben er inmiddels wel achter welk mobo ik heb (via het tooltje Everest achter gekomen), toen op de site van MSI bij mijn type mobo de specificaties bekeken en yes, er zit USB 2.0 op. Er is nog hoop dacht ik en ging vol goede moed verder.

USB driver kon ik niet downloaden (liep alleen tot WinME), volgens MSI moest ik die via Windows update bij Microsoft vandaan peuteren. Gelijk m'n hele Windows maar geupdate, een hoop gevonden maar geen USB-driver. Los zoeken op USB-driver had ook geen resultaat.

Vervolgens over gegaan tot Plan B, MSI Liveupdate opgehaald in geinstalleerd en die eens laten kijken wat 'ie vond. Bios was helemaal up to date, vond wel een aantal andere driver-updates (die ik maar gelijk geinstalleerd heb), maar niets over het USB-gebeuren.

Bleef nog hoop houden en heb m'n computer nog maar eens opnieuw opgestart, daarna m'n externe harddisk in alle USB-poortjes gestopt maar helaas... Krijg nog steeds die melding van dat langzame USB-gebeuren.

Heeft er iemand nog suggesties?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Koop een los kaartje met USB2-poorten voor 15 euro. Dat werkt ook.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 00:15
Zou je het type moederbord kunnen zeggen :)

Bij mij moest je om 2 USB2.0 poorten te hebben een plaatje achteraan schroeven op je case en die kabel verbinden met het moederbord. De andere poorten zijn USB1.1.
Misschien moet je eens kijken in de handleiding van je moederbord, het zou kunnen dat dit USB2.0 plaatje nog niet in je pc zit.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
_Silencer schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 16:11:
Zou je het type moederbord kunnen zeggen :)

Bij mij moest je om 2 USB2.0 poorten te hebben een plaatje achteraan schroeven op je case en die kabel verbinden met het moederbord. De andere poorten zijn USB1.1.
Misschien moet je eens kijken in de handleiding van je moederbord, het zou kunnen dat dit USB2.0 plaatje nog niet in je pc zit.
Klinkt alsof wij hetzelfde bordje hebben gehad dan... :P

@Sabje26:
Als je bij apparaatbeheer kijkt, staan er dan uitroeptekens of vraagtekens tussen in de lijst? En dan met name voor awt de USB Controllers betreft?
Als USB2.0 goed geïnstalleerd is, zou je onder USB-Controllers een Enhanced PCI naar USB Hostcontroller (in ieder geval iets met Enhanced) moeten kunnen zien.
Als daar alleen maar standaard USB Hoofdhubs staan, is USB2 niet goed geïnstalleerd.
Officieel werkt USB2.0 ook pas goed vanaf Windows XP SP2, en Windows 2000 SP4 geloof ik.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:42
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 12:53:
Heb alle USB-poortjes al geprobeerd, helaas zijn ze allemaal even traag.

Documentatie heb ik wel bij m'n computer gekregen maar dat ligt ergens tussen de puinhopen op zolder en dat gaat uren duren voordat ik dat gevonden heb. Wordt dan toch openschroeven ben ik bang, laat dat vanavond wel door iemand anders doen ;)

Iedereen hartstikke bedankt voor z'n hulp, voor de rest moet het wel gaan lukken denk ik. Zodra ik weet welk mobo ik heb zal ik de nieuwste drivers van de mobo-site afhalen en erop zetten. Mocht dat niet werken dan ga ik proberen om de bios up te daten, en mocht het dan nog niet lukken dan kom ik hier weer terug :)
Voor USB 2.0 zul je geen nieuwere XP drivers gaan vinden dan die van Microsoft afkomen. Kijk even wat je onder apparaatbeheer hebt staan aan USB controllers. Eventueel alle controllers even verwijderen en de pc opnieuw opstarten, dan worden de drivers opnieuw geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
YES, YES, YES, HET WERKT!!!!!!!!

BredeP, denk dat wij toch niet hetzelfde bordje hebben, want die van mij doet het nu. Dankzij jouw tip over die vraag- of uitroeptekens bij apparaatbeheer is het opgelost. Er stond er inderdaad een die geel was en waarvan er geen stuurprogramma was geinstalleerd, heb die er gelijk overheen gehaald en nu werkt het.

Ik ben hartstikke blij dat het nu wel naar behoren werkt, allemaal hartstikke bedankt voor jullie hulp!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pagina: 1