Toon posts:

[Acces] Query maken mbv dropdownbox in form

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een formulier (Speleenheid) gemaakt met hierop een dropdownbox (Keuzelijst met invoervak0), waarin ik een element kan selecteren.
Daarnaast heb ik op dit formulier een opdrachtknop gemaakt waarmee ik een query kan starten.
Het geselecteerde element wil ik gebruiken als selectiecriterium voor de query.
Echter als deze query dan uitgevoerd wordt, blijft de parameterbox verschijnen, wat ik ook probeer.
Ik heb al op dit forum gezocht en op internet, maar de gevonden tutorials zijn niet heel erg duidelijk.
De code van de selectiequery:

SELECT Mailmerge.speleenheidnaam, Mailmerge.lidnr, Mailmerge.roepnaam, Mailmerge.tussenvoegsel, Mailmerge.achternaam, Mailmerge.straatnaam, Mailmerge.huisnr, Mailmerge.toevhuisnr, Mailmerge.postcode, Mailmerge.woonplaats, Mailmerge.telefoon, Mailmerge.geboortedatum, Functienaam.functienaam

FROM Functienaam INNER JOIN Mailmerge ON Functienaam.functienaam = Mailmerge.functienaam

WHERE (((Mailmerge.speleenheidnaam)=[forms]![Speleenheid].[Keuzelijst met invoervak0]))

ORDER BY Functienaam.leiding, Functienaam.functie;

Mijn vraag is nu:
1) Klopt bovenstaande code?
2) Zijn er nog bepaalde eisen die aan een formulier zijn gesteld voordat ik deze als input in een query kan gebruiken?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Op het eerste gezicht is de syntax correct. Je kunt nog discussieren of [Speleenheid]![Keuzelijst met invoervak0] niet mooier is, maar ook met de . operator moet het werken.

Je naamgeving rammelt wel enigzins. Sowieso is het aan te bevelen die lelijke standaardnamen voor besturingselementen te vervangen en dezelfde naam naam gebruiken voor zowel tabel als een veld in die tabel (functienaam.functienaam) hoort imho niet tot 'best practices'. Ook namen die identiek zijn aan gereserveerde termen zijn tricky. Veldnamen als 'naam' of 'aantal' worden niet altijd goed verwerkt. Heb je in jouw geval toevallig ook een verwijzing naar de word bibliotheek open dan kan er verwarring optreden tussen tabel mailmerge en het object mailmerge.

Kijk even goed naar de naam van de parameter die hij vraagt. Hoogstwaarschijnlijk heb je toch ergens een tikfout gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Lustucru op 15-07-2006 11:02 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad ergens een foute naam ingevuld 8)7 .
Ik heb het nu werkend gekregen.
Bedankt voor de tip.
Deze kan dicht.