Accespoint voor PC en MacBook

Pagina: 1
Acties:

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:55
Kan ik een accespoint gebruiken om draadloos te internetten met mn PC en MacBook?

Mijn situatie is als volgt:

- @Home internet
- Motorola Modem
- PC (windows XP)
- MacBook (Mac OS X 10.4.7)
- Conceptronic Accespoint 54APM

Van de Motorola (@Home) modem loopt een UTP kabel rechtstreeks naar mijn Accespoint. Mn PC vind met zn ingebouwde Wifi de accespoint en kan verbinding maken met internet. De MacBook vindt het accespoint ook en heeft vol bereik. Echter kan deze geen verbinding maken met het internet. Ik krijg (als ik DHCP gebruik) op de MacBook steeds een 169.XXX.XXX ip-adres.

Wat doe ik fout?

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

blijkbaar heeft je MAC geen verbinding, aangezien je een APIPA adres krijgt (range van 169.254.x.x). Dit adres wordt toebedeelt aan een NIC als hij geen IP kan krijgen (van de DHCP).... een adres dus om toch eventueel een netwerkje op te bouwen met andere die ook geen IP krijgen. Daar ligt dus je probleem.

Ik denk dat je ergens iets goed in moet stellen op je Wifi en laptop... zet eerst alles van encryptie en beveiliging uit (ook de firewall van de MAC, als die er een heeft). Als je dan de over een weer kunt pingen, en je MAC een adres heeft in dezelfde range als je PC (en opgegeven door je router), kun je stap voor stap de beveiliging cq rest weer aanzetten.

euh...ja

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-04 07:37

SpamLame

niks

Dat modem is dat zo'n multi pc ding (routers dus eigenlijk)?
Wat ik altijd van kabel begrepen heb is dat de meeste modems voor single pc zijn,
waarbij (bij @home) de hostname en MAC adres van de Computer matchen moeten.

Als dat nu je windows computer is, dan werkt je mac gewoon niet omdat je macadres en hostname niet overeenkomen (en dus geen ipadres krijgt).

De hamvraag is dus, is je Modem een router of niet?

Is het alleen een modem dan moet je een router (als dan niet met WIFI) na het modem plaatsen.
Is het een router dan moet je de config aanpassen zie hierboven ^^

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SpamLame schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 10:15:
Dat modem is dat zo'n multi pc ding (routers dus eigenlijk)?
Wat ik altijd van kabel begrepen heb is dat de meeste modems voor single pc zijn,
waarbij (bij @home) de hostname en MAC adres van de Computer matchen moeten.

Als dat nu je windows computer is, dan werkt je mac gewoon niet omdat je macadres en hostname niet overeenkomen (en dus geen ipadres krijgt).

De hamvraag is dus, is je Modem een router of niet?

Is het alleen een modem dan moet je een router (als dan niet met WIFI) na het modem plaatsen.
Is het een router dan moet je de config aanpassen zie hierboven ^^
@home heeft geen multiPC modems.
Mac adres hoeft niet te matchen bij @Home btw, maar wel de hostname. (bijv CCxxxxxx-x of CPxxxxxx-x)

Om met 2 machines tegelijk te surfen bij @Home moet je dus een wireless router kopen als je draadloos wil.
Een accesspoint is niet afdoende.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Flatwhite
McKaamos schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 10:18:
[...]

@home heeft geen multiPC modems.
Mac adres hoeft niet te matchen bij @Home btw, maar wel de hostname. (bijv CCxxxxxx-x of CPxxxxxx-x)

Om met 2 machines tegelijk te surfen bij @Home moet je dus een wireless router kopen als je draadloos wil.
Een accesspoint is niet afdoende
.
Dankjewel dan weet ik dus meteen dat ik niet moet doorgaan met "prutsen"en nog gewoon een routertje tussen de modem en Accesspoint moet hangen. Dus de opstelling wordt dan alsvolgt:

Motorolamodem ---> Router ---> Accesspoint ----> Wifi PC en Wifi MacBook

Is dit de juiste opstelling of heb ik perse een wireless router nodig...?

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

volgenmij ben je er al als je op het accesspoint de instelling van @home opgeeft als device naam... dus dat cp-nummer niet op de PC instellen, maar op je accespoint (die heeft toch een ingebouwde router functionaliteit). (wel ff je PC naam wijzigen).
Als hij geen ingebouwde router-functienaliteit heeft, zou ik een nieuwe router kopen mét wifi.... dan is dat accesspoint overbodig namelijk.

Het klopt dat het modem van @home, géén router is.... die moet er dus wel tussen zitten, maar dat heb je volgensmij met je wifi accesspoint.

[ Voor 16% gewijzigd door Rfce op 15-07-2006 11:42 ]

euh...ja

• Flatwhite
Rfce schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 11:40:
volgenmij ben je er al als je op het accesspoint de instelling van @home opgeeft als device naam... dus dat cp-nummer niet op de PC instellen, maar op je accespoint (die heeft toch een ingebouwde router functionaliteit). (wel ff je PC naam wijzigen).
Als hij geen ingebouwde router-functienaliteit heeft, zou ik een nieuwe router kopen mét wifi.... dan is dat accesspoint overbodig namelijk.

Het klopt dat het modem van @home, géén router is.... die moet er dus wel tussen zitten, maar dat heb je volgensmij met je wifi accesspoint.
Het is helaas ALLEEN een Accesspoint en dus GEEN Wireless Router (en Accesspoint). Er zit dus niks anders op om een router aan te schaffen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Flatwhite schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 11:18:
[...]

Dankjewel dan weet ik dus meteen dat ik niet moet doorgaan met "prutsen"en nog gewoon een routertje tussen de modem en Accesspoint moet hangen. Dus de opstelling wordt dan alsvolgt:

Motorolamodem ---> Router ---> Accesspoint ----> Wifi PC en Wifi MacBook

Is dit de juiste opstelling of heb ik perse een wireless router nodig...?
Je kan idd ook gewoon een router kopen en dan het accesspoint daar aan knopen.
Als je accesspoint een ingebouwde DHCP server heeft, moet je die even uitschakelen, want dat neemt de router dan over. (DHCP == automagisch IP adressen uitdelen)

• Flatwhite
Ik snap eigenlijk niet waarom alleen een accesspoint niet genoeg is. Een router is toch alleen om het "enkele" signaal te verdelen over "meerdere" signalen in een BEKABELD netwerk.

Een accesspoint daarentegen maakt van een bedraad internet verbinding een draadloze verbinding. Of moet deze draadloze verbinding eerst nog verdeeld worden (door een router) over meerder DRAADLOZE verbindingen....?

Verwijderd

Het gaat om het aantal computers dat je wilt gebruiken op je internet aansluiting. Als dat er meer dan één is heb je een router nodig. Of het bedraad of draadloos is doet er verder niet toe.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-04 11:55

BHQ

Je maakt een denkfout. Een AP is niets meer dan een bridge tussen een bedraad en draadloos netwerk.

Modem -> Router -> AP -> wireless apparaten
......................... -> PC's

• Flatwhite
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 14:26:
Het gaat om het aantal computers dat je wilt gebruiken op je internet aansluiting. Als dat er meer dan één is heb je een router nodig. Of het bedraad of draadloos is doet er verder niet toe.
Kijk dat antwoord zocht ik nou... Bedankt iedereen! _/-\o_

Wat mij betreft mag hier een slotje op! :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Flatwhite schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:58:
Ik snap eigenlijk niet waarom alleen een accesspoint niet genoeg is. Een router is toch alleen om het "enkele" signaal te verdelen over "meerdere" signalen in een BEKABELD netwerk.

Een accesspoint daarentegen maakt van een bedraad internet verbinding een draadloze verbinding. Of moet deze draadloze verbinding eerst nog verdeeld worden (door een router) over meerder DRAADLOZE verbindingen....?
Denkfoutje ;)

Een accesspoint is zoals gezegd een brug tussen draad en radiogolven.
Die doet verder niks met het signaal, behalve dattie het op radiogolven zet.

Een router daarentegen doet aan NAT. Dat staat voor Network Address Translation.
Hij beheert zijn eigen netwerkje en doet uit zijn eigen naam aanvragen voor informatie voor de computers in zijn netwerkje.
In feite verdoezeld de router dat er meerdere machines aanwezig zijn.

Als je puur signaal moet verdelen zou je al voldoende hebben aan een switch of hub, maar dat gaat niet omdat je op IP basis dan meerdere adressen moet hebben.

Pagina: 1