Raid: Nieuw moederbord of controller?

Pagina: 1
Acties:

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zit met een keuze probleem. Vanwege de situatie en omdat het mogelijk is wil ik een Raid5 opstelling maken. Ik heb om diverse redenen gekozen voor 4 * 2.5" SATA 80GB HDD. Stroom verbruik, stilte en ruimte waren doorslaggevend. Ik hoop door deze keuze ook geen nieuwe voeding te moeten kopen of een tweede er bij te plaatsen. Het idee was eerst om 8 stuks in Raid6 te zetten, maar bij nader inzien was de data die op de Raid array gezet moest worden ook weer niet zo belangrijk om de kosten die aan Raid6 verbonden zijn te rechtvaardigen. Nu hoef ik ook geen hele dure controller te kopen door voor Raid5 te kiezen met 4 schijven.

De situatie is nu als volgt:

Tagan 480W voeding
AMD X2 4200+ @ 2500MHz 1.4V
4 * 512MB DDR geheugen
Club3D 7900GT 550/1700
1 * WD Raptor 74GB SATA
2 * Maxtor 200GB HDD PATA
1 * Maxtor 200GB HDD SATA
1 * Maxtor 500GB HDD SATA
Hauppauge PVR-150 TV kaart
DVD brander
6 * USB apparaten die zijn aangesloten

Het moederbord heeft geen extra onboard Raid controller zoals sommige luxere borden dat wel hebben. In de huidige situatie heb ik ook maar 1 SATA poort over. De oplossingen die ik nu heb zijn het volgende:

1) een nieuw moederbord met extra Raid controller. Dit zal dan een Silicon Image 3114R controller zijn
2) een PCI-e Raid controller met 4 poorten
3) een PCI Raid controller met 4 poorten

De laatste optie valt voor mij af, omdat die de PCI bus belast wat niet ten goede komt voor de algehele systeem prestaties. De PCI oplossingen van Promise kosten ongeveer 120 euro.

Dan blijft optie 1 en 2 over. Een nieuw moederbord heb je al voor ongeveer 120 euro. Ik neem dan bijvoorbeeld de Asus A8N-SLI Premium met een Sil3114R controller. Mijn DFI kan ik dan verkopen en uiteindelijk is het een kleine investering.

Een PCI-e contoller begint bij 140 euro. De volgende kaarten heb ik gevonden:

- HighPoint RocketRAID 2300 met een PCI-e x1 aansluiting 140 euro
- HighPoint RocketRAID 2310 met een PCI-e x4 aansluiting 170 euro
- HighPoint RocketRAID 2320 met een PCI-e x4 aansluiting 270 euro (8-poort)
- Promise SuperTrak EX8350 met een PCI-e x4 aansluiting 360 euro (8-poort)
- Tekram ACR-1210 met een PCI-e x8 aansluiting 340 euro
- Tekram ACR-1220 met een PCI-e x8 aansluiting 475 euro (8-poort)

De Tekram controllers staan er ipv de duurdere Areca's die allebei identiek zijn aan elkaar.

Mijn DFI NF4 Ultra-D heeft een PCI-e x4 slot en PCI-e x8 is ook mogelijk in het tweede PCI-e x16 slot. Natuurlijk heb ik het liefst een Takram of Areca controller, maar door het gebruik van laptop hardeschijfjes is absolute snelheid niet relevant en heb ik ze er bij gezet voor de volledigheid.

Zelf heb ik geen ervaring met de Sil3114R controller, maar het werkt niet altijd even vlekkeloos als ik zo het forum door zoek, maar echte problemen ben ik ook niet tegen gekomen. Dat mijn data beschikbaar blijft is het belangrijkste en de lage kosten is mooi meegenomen.

De punten die ik zelf kan verzinnen om voor een echte Raid controller te gaan zijn met name de extra betrouwbaarheid en extra features zoals online uitbreiden van de array en andere handige opties die bij de Sil3114R niet mogelijk zijn. Heeft iemand hier voor een soortgelijke situatie gezeten? En welke keuze is er toen gemaakt? Het meenemen van de array naar een andere computer zie ik niet echt als een probleem. De array is maar 3 * 80GB groot en dat is met 1 250GB hardeschijf te backuppen. Dan kan bij het eventuele overzetten in de toekomst gewoon een nieuwe array aangemaakt worden.

Ik heb net trouwens al 1 schijf aangesloten op mijn laatste SATA poort terwijl de PC aanstond en dat ging zoals verwacht goed. Na de nodige handelingen even HD tune gedraait en het volgende kwam er uit:

Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/9027/hdtunebenchmarksamsunghm080jis.th.png

Ik neig nu naar een nieuwe moederbord vanwege de kosten. De keuze voor de Asus A8N-SLI Premium moet ik ook nog goed overwegen. Ik heb 4 DDR latjes en dat schijnt niet altijd even vlekkeloos te werken op een ASUS. Een DFI LanParty UT NF4 SLI-DR Expert is een mooier bord, maar is wel veel duurder. Wel blijf ik met de PCI bus zitten waar de controller op zit, maar dat is dan een nadeel van een goedkope oplossing.

De keuze om een externe controller te kopen hangt voor een groot deel af van de betrouwbaarheid van de Sil3114R controller. Ik hoor graag ervaringen.

[ Voor 3% gewijzigd door kiddyl op 14-07-2006 23:49 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
Ik zit dus met hetzelfde probleem, en wilde hiervoor ook een topic openen.

Als je nagaat dat de kosten van een raid controller of meerder raid controllers netzoveel kunnen zijn als de kosten van een nieuw moederbord.

Ga ik het liefste voor het moederbord, de poorten zitten namelijk onboard, wat de snelheid t.o.v. pci-e en pci ten goede komt.

Echter moet het wel mogelijk zijn om meerdere raid arrays te maken anders heb ik er nog niets aan.

Daarom was ik mij aan het orienteren op een moederbord met minsten 6 sataII poorten en bij voorkeur 8

Zodat men 2 x een raid 5 volume aangemaakt kan worden bijv. en dan nog steeds 2 poorten vrijhouden voor normaal gebruik.

Ik zou voor de optie nieuw moederbord gaan, zelf had ik ook al een topic gemaakt: [RAID] 2 dezelfde raid controllers, gaat dat werken? met de vraag of 2 dezelfde sata raid controllers gingen werken, maar ook daar lijkt het me beter dat er gezocht wordt naar een onboard oplossing in plaats van losse controllers

discogs