ICH7R Raid + Highpoint 2320 boot niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:01
Het lijkt erop dat mijn moederbord (Asus P5WDG2-WS) niet goed wil functioneren met 2 RAID controllers. Onboard zit de Intel ICH7R Matrix RAID controller. Hierop heb ik twee Raptors aangesloten die in RAID0 moeten functioneren. Daarnaast heb ik ook een Highpoint 2320 controller waarop ik 8 SATA schijven in RAID5 heb gezet.

Nu is het zo dat als beide controller aanstaan het systeem niet goed boot. Hij komt door de POST maar als die het boot-device wil pakken blijft die steken. Ik zie dan linksbovenaan een cursor knipperen en daar blijft het bij. Zelfs de BIOS kan ik dan niet meer bereiken (moet de BIOS resetten om deze dan weer in te stellen).

Na wat getest en probeer ben ik erachter gekomen dat ik in bepaalde configuraties wél kan booten:
• Als ik de ICH7R uitzet en de Highpoint erin zit werkt alles goed.
• Met de ICH7R aan (RAID functionaliteit én BOOTROM uit) en de HighPoint uitgeschakeld werkt het ook.

Als ik echter de BOOTROM aanzet (om zo vanaf m'n RAID0 array te booten) gaat het mis, dan blijft het systeem steken. Op deze manier kan ik dus niet booten vanaf m'n RAID0 array, wat wel de bedoeling is. Iemand tips wat ik zou kunnen proberen?

Uiteraard de nieuwste BIOS en ook met andere BIOS versie geprobeerd.

• Milenco
Anyone? Ik ben zelf nog even bezig geweest (zonder resultaat). Ik ga het nu proberen door een extra HDD in te bouwen (heb nog een 4GB schijfje liggen) zodat ik daar van kan booten. Dan kan ik de BOOTROM van de Intel chip uitzetten die 4GB laten booten, die dan de MBR heeft. Die kan dan doorverwijzen naar de Intel RAID0 array. Moet alleen nog kijken hoe ik dat ga aansturen qua drivers (die schijf zal die array waarschijnlijk niet gelijk kunnen aansprekn).

Ik hou jullie op de hoogte!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Klopt, is een bekend probleem en de enigste oplossing is GEEN twee raid controllers te gebruiken op die borden. Ik heb hetzelfde met m'n Asus P5WD2 non-premium en een Promise EX8350 controller.

Wat ik kan is de promise gebruiken en de ICH7R in IDE modus. Daarnaast kan ik wel de ICH7R in raid modus zetten als ik geen schijf eraan hang (een sata dvd brander gaat wel). Maar zodra ik dus een schijf hang aan de ICH7R in raid modus krijg ik ook die knipperende cursor.

Zowel Asus als Promise doen er niks aan en verwijzen naar compatibility lijstjes...

Ik hoop dan ook bij m'n volgende moederbord (Asus P5B deluxe) dat ze het hebben aangepast. M.a.w. er zit iets fout in de biossen waardoor je niet kunt doorstarten. Je kunt Asus of Highpoint inschakelen, misschien dat jij verder komt maar ik denk dat je ook nul terug krijgt.

Mocht je een oplossing krijgen zet hem dan hier, dank u.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Milenco
Booten vanaf een andere HDD werkt helaas ook niet. De MBR krijg ik er wel op maar de aansturing van de RAID0 HDD werkt niet. Het lijkt erop dat die geen drivers ofzo heeft. Ik krijg dan in ieder geval een mooie melding dat "Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem."

Het lijkt er inderdaad op dat ik mailtjes mag gaan sturen naar Asus en Highpoint, en desnoods drivers mag gaan hacken om het werkend te krijgen. To be continued in ieder geval!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik heb iets soortgelijks op mijn a8n sli deluxe
ik had de si3114 controller, een nforce4 controller en nog een 29160 scsi kaart
3 biossen was te veel voor dat ding dus 1 van de 3 uit en ik kon wel booten..
heb je nog een andere onboard controller die mss uit kan?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:57
Welk besturingssysteem draai je? ALs je Linux (oid) draait, kun je de Raptors lekker in IDE-modus zetten en Linux er een RAID0 van laten maken. De Highpoint stuur je dan normaal aan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Milenco
Het gaat om Windows. Eventueel zou ik inderdaad software RAID0 kunnen draaien (desnoods booten vanaf een andere schijf), maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil gewoon de kant en klare oplossing gebruiken die de ICH7R controller me aanbiedt.

Ik zal nog eens kijken of er een andere BIOS ding aanstaat, maar kan me zo niets bedenken. LAN Boot staat in ieder geval uit, evenals m'n Marvell SATA controller. Uit m'n hoofd kan ik zo niets bedenken wat nog meer uitschakelbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Milenco op 18-07-2006 19:18 ]

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Momenteel heb ik ook 2 SATA controllers in mijn systeem en dit gaat ook niet goed. Een Promise voor de raid 0 config van de 2 raptors en een extra sata kaartje ivm mijn plextor sata burner.

Oplossing:
De sata burner loskoppelen voordat ik de pc aanzet en hem aansluiten zodra windows is opgestart. Totdat ik mijn nieuwe systeem binnenkrijg een prima oplossing, aangezien ik de burner toch zelden gebruik.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Pagina: 1