Website, downloaden zonder 'doel opslaan als'

Pagina: 1
Acties:

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
ik heb een website voor wat muziek en videobestanden die ik zelf maak.
Als ik die muziek er op zet, en je klikt er via de website op, dan gaat hij hem streamen.
pas als je rechtermuisklik doel opslaan als doet, download hij hem..

Is er een mogelijkheid om hem meteen te laten downloaden zodat je niet rechtermuisklik opslaan als hoeft te doen?

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
afhankelijk van wat voor bestand het is gaat ie m streamen met de op die computer geintegreerde browser-mediaplayer. Je kan je bestandjes in een .zip inpakken, dan worden ze vrijwel altijd gedownload, of er gewoon bijzetten dat je m moet downloaden met "save as"

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
Mja, je kan een php-script maken wat de file inleest en de content-disposition-type verandert (in "attachment" dacht ik) en vervolgens deze linken.. maar dat zal wel teveel van het goede zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperioN op 14-07-2006 23:11 ]

Verwijderd

In het algemeen hangt dit van de browser af. Ik heb de mijne altijd zo ingesteld dat hij niks automatisch opent. Met andere woorden: bij mij streamt het alleen als iemand zijn webpagina expliciet zo ontwerpt.

Zoals de voorgaande poster opmerkt zou je mensen om de tuin kunnen leiden door een ander mime-type te gebruiken dat de 'gemiddelde' computer/browser niet herkent om te streamen. Bijvoorbeeld iets als 'application/octet-stream' zal in het algemeen nooit automatisch opgestart/geopend worden.

Als de browser niet goed naar het mime-type kijkt, of je dat niet zelf kunt aanpassen dan is het (zoals ook gemeld) inderdaad een optie om het gewoon in een ZIP of iets vergelijkbaars te stoppen. Dan kan het overigens nog steeds dat de browser hem automatisch opent (in bijvoorbeeld winzip) zodat de 'niet-tweaker' geen idee heeft waar de zipfile terecht is gekomen (in een of andere temp-directory).

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 17:58
HyperioN. schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 23:10:
Mja, je kan een php-script maken wat de file inleest en de content-disposition-type verandert (in "attachment" dacht ik) en vervolgens deze linken.. maar dat zal wel teveel van het goede zijn.
Dit is idd de beste oplossing. Zo in html is dat niet mogelijk.

http://nl3.php.net/manual/en/function.header.php

http://hawvie.deviantart.com/