Hoe bewerk jij?

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Het lijkt me een goed idee om onze (tot nu toe geheime ;)) bewerkingsmethodes met elkaar te delen. Dus; welke opties gebruik jij vaak om je foto nog mooier te maken. Natuurlijk vraag ik dit ook omdat ik er zelf nog niet zo bedreven in ben, maar alles is te leren. Ik zal zelf van start gaan.
Dit zijn eigenlijk de enige 4 handelingen die ik echt gebruik. En zelfs hiervan weet ik niet echt precies waar ze voor dienen, ik maak het altijd maar gewoon zo mooi mogelijk ;).

Levels; (Photoshop)
Image > Ajustments > Levels

Brightness/Contrast; (Photoshop)
Image > Ajustments > Brightness/Contrast

Hue/Saturation; (Photoshop)
Image > Ajustments > Hue/Saturation

Color balance; (Photoshop)
Image > Ajustments > Color balance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gooi er zelf altijd naast bovenstaand lijstje nog wat USM (Filter, Sharpen, Unsharpen Mask) en soms wat sharpen (Filter, Sharpen, Sharpen) er overheen.
Afhankelijk van de hoeveelheid ruis nog wat reduce noise (Filter, Noise, Reduce Noice).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 12:00

RA7

Al die aanpassingen wel in aanpassings-lagen (damn, PS in NL slaat nergens op, (gewoon adjustment layers maken)).

Verscherpen in je channels kan ook een heel goede uitwerking hebben.
En je wit-balans goed instellen is ook een goede optie, je wit op 96% en je zwart op 5.
Kan je mooi wit prikken, als er een zweem in je foto zit.
Anders worden de donkere partijen te donker en de lichte te licht.
En vooral letten op je histogram, zodat je kleuren wel heel blijven.

[ Voor 47% gewijzigd door RA7 op 14-07-2006 21:17 ]

We are all accidents waiting to happen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Misschien is het handig, zoals Derice over de noise reduction al doet, erbij te zeggen wanneer of waarom je het gebruikt. Zo zou iemand miss mijn lijstje ook even kunnen uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik gebruik volgens mij erg veel aan opties, maar dat hangt ook weer van het soort foto af.
usm om te verscherpen.
smartsharpen om te verscherpen.
highpass om te verscherpen.
variations om de kleurwaas bij sommige foto's wat weg te hale.
brightness/contrast meestal om wat te verlichten en wat extra contrast toe te voegen.
shadow/highlight om donkere gedeeltes op te lichten meestal icm met de brightness/contrast
hue/saturation voor extra boost aan kleuren, of juist niet.

Verder gebruik ik ook veel levels, curves, clonetool, en de healing brush (voor vlekjes op de sensor),de crop functie (en dan meestal wel eerst front image aangeklikt), dodge and burn tool, gradienttool (bij layermasks) en natuurlijk de optie layermasks.

Verder zit het geheim bij mijn bewerkingen dat ik heel veel dingen op een nieuwe laag aanmaak.
Daar me bewerking op toepas en vervolgens de delen die ik niet mooi vind er dan weer wegpoets.
Daardoor gebruik ik sommige opties wel 3x in de zelfde bewerking, maar steeds met een andere instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik werk sowieso altijd non-destructief, dus met veel verschillende Layers. Standaard altijd High-Pass-Sharpen om te verscherpen. Verder werk ik voornamelijk met Curves-Layers voorzien van verschillende Layer-Masks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar is er meer (goeie) info te vinden over dat layer editing?
Want voor zover ik kan zien is mijn foto maar 1 layer in photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan een newbie opmerking zijn, maar is het nou juist niet de kunst een foto te maken die door zo min mogelijk van dit soort filters "nodig" heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 01:34:
F1/Google maar eens op adjustment layers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Zijn er meer mensen die Gimp gebruiken ipv Photoshop?

Ik gebruik in Gimp:
- Levels
- Curves
- USM
- Hue/Saturation
- Brightness/Contrast

Niet altijd, maar als het nodig is dus.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
Adobe Photoshop CS2:

- Openen :p
- Auto-levels, ontevreden: auto-contrast, ontevreden: levels handmatig via van alles
- Shadow/Highlight
- save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Layers maak je zelf bij.
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 01:36:
Kan een newbie opmerking zijn, maar is het nou juist niet de kunst een foto te maken die door zo min mogelijk van dit soort filters "nodig" heeft?
Het is natuurlijk de kunst om er voor te zorgen dat je 'basis' opname zo goed mogelijk is; qua licht en compositie.
Echter, om je foto helemaal af te maken, moet je 'm wel nabewerken. Het is niet zo dat dit iets nieuws is sedert het bestaan v/d digitale fotografie. Ik werk zelf nog veel analoog (z/w), en ook daar doe je in de doka nabewerking. Het is niet zo dat je bij analoge fotografie gewoon een print maakt van je negatief. Als je het goed wilt doen, moet je daar ook eerst zoeken naar de ideale 'instellingen' en belichtingstijden die de beste print opleveren. Daarna ga je ook kijken of het contrast wel goed zit, zoniet dan ga je wat verharden (magenta insteken) of verzachten (yellow).
Lichte partijen kan je doordrukken (extra licht geven) en te donkere partijen kan je tegenhouden.

In Photoshop doe je dus eigenlijk hetzelfde: levels aanpassen, contrast, evt wat vignettering aanbrengen in de hoeken. (Dit doe ik vooral bij portretten).

Kortom, nabewerking is eigenlijk een must, maar in de digitale wereld kan je daar nog veel verder in gaan (soms te ver); bv puisten wegwerken, etc.... (Echter, dat kan je bij analoog ook -retoucheren- maar dat kost veel tijd).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Idd layers maak je zelf. Je kan op de bestaande layer (voor de mensen die geen layers zien in photoshop ff op F7 drukken) op rechtermuisknop drukken en dan duplicate doen.

Nieuwe layers kan je ook gewoon aanmaken door naar layer->new te gaan, en als je een bepaalde curves oid bewerking op een nieuwe layer wilt uitvoeren kan je gaan naar layer->new adjustment layer->curves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 15:13

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Sinds ik Camera RAW wat beter ken, doe ik hier de witbalans, kleurinstellingen en de curves (generiek d.m.v. exposure, shadows, brightness en contrast; evt. in detail met aparte curve points).

Hoef ik in principe in PS2 alleen nog maar sharpening te doen, wat ik doen met een layer en meestal gewoon smart sharpen op alleen de luminance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Toch maar even een vraag waar ik niet helemaal uitkom.

Ik heb:

D50 van nikon, schiet in NEF formaat.
Photoshop CS 2, v.9

Heb de plugin gedownload en geinstalleerd. Ik kan nu NEF openen. Sla ik die op als psd (photoshop formaat) dan gaat het prima. Sla ik op als RAW, dan gaat het mis. Het opslaan geeft geen foutmelding, maar wanneer ik het dan weer open krijg ik mijn foto volledig verne*kt te zien. Lijnen en stukken weggeknipt etc.

Mijn vraag is eigenlijk: als ik opsla in psd van ps zelf, verlies ik dan nabewerk mogelijkheden of is dit formaat vergelijkbaar met RAW?....Opzich wil ik dan best in psd opslaan als het niks uitmaakt, zo lang er maar geen rare compressies e.d. overheen gedaan worden bij psd.

Iemand die deze "bug" bekent voor komt en is er iemand met een antwoord op mijn vraag over psd van photoshop?

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 24-07-2006 23:10 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op maandag 24 juli 2006 @ 23:09:
Sla ik op als RAW, dan gaat het mis.
Hoe sla jij in RAW op ? Dat kan niet, iig niet het cameraformaat. Gewoon psd opslaan, dan behoud je alles. Dat had je ook zelf kunnen testen. Als je topkwaliteit wilt behouden, vooral niet in .jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:01
Ik weet niet hoe het met het nikon-formaat in z'n werk gaat, maar met de Canon CRW's gaat het in PS CS2 kinderlijk eenvoudig. Je drukt op "Done" nadat je je foto hebt aangepast, en hij slaat een .xmp file op met de instellingen, zodat wanneer je je foto opnieuw opent de instellingen bewaard zijn gebleven. Natuurlijk wil je ook een JPG'tje. Eventueel kan je je raw-informatie met gewijzigde instellingen in één file opslaan als DNG (Digital NeGative)

Over mijn bewerkingen? Daar kan ik een half boekdeel over schrijven, laat ik daar maar niet aan beginnen

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

PS heeft ook een eigen RAW formaat, althans zo staat het er. Omdat ik mijn foto's maximaal wil bewaren, neem ik geen genoegen met alleen een jpg. Ik wist niet of alles bewaard zou blijven bij psd, maar zeker met xmp bestandje moet het dus goedkomen lees ik nu van jullie. Excuses dat ik dit hier post, had het vast kunnen vinden via google, maar ik concentreerde me op de rariteit dat ik mijn foto niet op kan slaan als PS RAW formaat, wat de oorsprong was van mijn post.

Kortom, opslaan in psd en de xmp opslaan is voldoende om al mijn gegevens van de foto te bewaren.
Bedankt voor de hulp.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

De Adobe versie van RAW heet DNG, het is dus niet PSD. Je kan via Camera RAW je NEF bestanden omzetten naar DNG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 08:47
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 00:01:
[...]

Hoe sla jij in RAW op ? Dat kan niet, iig niet het cameraformaat. Gewoon psd opslaan, dan behoud je alles. Dat had je ook zelf kunnen testen. Als je topkwaliteit wilt behouden, vooral niet in .jpg
Heb het even geprobeerd en je behoudt in een psd niet _alles_. Als je de belichting in ACR, of welke RAW-tool dan ook, goed zet en de foto dan verder in Photoshop gaat bewerken, mis je inderdaad weinig beeldinformatie. Wil je in Photoshop echter nog lomp met de belichting gaan werken, dan is dit in een 8bit psd-bestand zeker niet aan te raden. Een 16bit psd-bestand trekt veel meer, maar ook daar verdwijnt uiteindelijk detail (hoe minimaal het ook is): voorbeeldje

Ook lijkt de exposure tool van ACR een veel mooier resultaat op te leveren rond overbelichte gebieden dan de exposure adjustment van Photoshop zelf (niet in het voorbeeldje). PS produceert van die rare halo's in primaire kleuren, terwijl hier bij ACR totaal geen sprake van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

naar ik begrijp is het verstandiger levels, curves etc. zoveel mogelijk in ACR te doen, mits je RAW schiet natuurlijk. Het boek Real World RAW is erg interessant wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn workflow is niet zo heel spannend:

Allereerst gaan kaartjes naar mn laptop. Dat gaat op de volgende manier:

1) Map aanmaken op laptop in de vorm YYYYMMDD $event $keywords

oftewel, na Dance Valley had ik op mn H-schijf de map 20060714 Dance Valley Festival Spaarnwoude NL en zn broertje met een +1 in de datum.

2) Map hierin met card $cardnummer (op DV schiet ik bijv 4 kaarten van een gig vol per dag (niet waar, maar als voorbeeld) en heb ik dus card1, card2, card3 en card4 hierin).

3) Kaartje kopieren naar map :)

sidenote: ik schiet in RAW+JPEG. Dat betekent dat ik nu een mapje heb met raw's en jpegs.

4) mapje raws en mapje jpegs aanmaken. In beide mappen een mapje tags aanmaken.

5) raws en jpegs naar het mapje waar ze in horen moven (ik heb voor stap 4 en 5 een batchfiletje gemaakt)

6) middels breezebrowser door de jpegs bladeren, en taggen waar nodig. Indien ik een foto tegenkom die het nét niet is, doe ik die even los openen in photoshop vanuit de raw-map, en die nabewerken naar de 'standards' die ik voor mezelf stel. Gewoon saven als jpeg in de raw-map\tags\.

7) met het overzicht in breezebrowser open een 'select all tags' onder edit vandaan toveren, en die naar het tags-mapje slepen.

8) de eventuele jpegs in de raw-map\tags\ naar de jpeg-tags kopieeren.

9) een mapje voor elke klant/afnemer aanmaken.

10) middels een photoshop batch voor elke klant/afnemer een mapje vullen met de vereisde resolutie/formaat/bewerking/logootje/etc.

11) zippen en uploaden

hoop werk maar dan heb je ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Levels
Curves
Brightness/Contrast
Hue/Saturation
Color balance

En als het nodig is nog iets Sharpen en Shadow/Highlight ;)

Handig topic btw, bookmarked!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
- CF leeghalen naar "0298 06-07-2006 Onderwerp" mapje
- RAW's openen en taggen op thumbnailformaat (de beteren dus een +1 rating geven)
- De selectie openen in RAW-editor, indivueel nakijken op exposure, shadows etc.
- Export naar 16-bit tiff's
- Openen in PS, één voor één na(bewerken). Diverse actions om handelingen makkelijker te maken > toevoegen van Adjustment layers, verkleinen, verscherpen, opslaan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
HunterPro schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:59:
Mijn workflow is niet zo heel spannend:

Allereerst gaan kaartjes naar mn laptop. Dat gaat op de volgende manier:

1) Map aanmaken op laptop in de vorm YYYYMMDD $event $keywords

oftewel, na Dance Valley had ik op mn H-schijf de map 20060714 Dance Valley Festival Spaarnwoude NL en zn broertje met een +1 in de datum.

2) Map hierin met card $cardnummer (op DV schiet ik bijv 4 kaarten van een gig vol per dag (niet waar, maar als voorbeeld) en heb ik dus card1, card2, card3 en card4 hierin).

3) Kaartje kopieren naar map :)

sidenote: ik schiet in RAW+JPEG. Dat betekent dat ik nu een mapje heb met raw's en jpegs.

4) mapje raws en mapje jpegs aanmaken. In beide mappen een mapje tags aanmaken.

5) raws en jpegs naar het mapje waar ze in horen moven (ik heb voor stap 4 en 5 een batchfiletje gemaakt)

6) middels breezebrowser door de jpegs bladeren, en taggen waar nodig. Indien ik een foto tegenkom die het nét niet is, doe ik die even los openen in photoshop vanuit de raw-map, en die nabewerken naar de 'standards' die ik voor mezelf stel. Gewoon saven als jpeg in de raw-map\tags\.

7) met het overzicht in breezebrowser open een 'select all tags' onder edit vandaan toveren, en die naar het tags-mapje slepen.

8) de eventuele jpegs in de raw-map\tags\ naar de jpeg-tags kopieeren.

9) een mapje voor elke klant/afnemer aanmaken.

10) middels een photoshop batch voor elke klant/afnemer een mapje vullen met de vereisde resolutie/formaat/bewerking/logootje/etc.

11) zippen en uploaden

hoop werk maar dan heb je ook wat ;)
Klopt, ik heb ook zoiets.

-Mappen maken: "$event $datum ORI" en "$event $datum SEL"

ORI Komt het origineel in, waarin gewoon alle foto's staan inc de "mislukte"
SEL komen de geselecteerde foto's in, de rotte appels zijn eruit

-Mapje maken "$event $datum R" voor de resizede versies.

-Foto's bewerken en evt logootje erin en resizen naar kleiner formaat

-Alle 3 de mappen verhuizen naar H:/Foto/$jaar/$maand

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kheldar schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 13:40:
[...]
Heb het even geprobeerd en je behoudt in een psd niet _alles_. Als je de belichting in ACR, of welke RAW-tool dan ook, goed zet en de foto dan verder in Photoshop gaat bewerken, mis je inderdaad weinig beeldinformatie. Wil je in Photoshop echter nog lomp met de belichting gaan werken, dan is dit in een 8bit psd-bestand zeker niet aan te raden. Een 16bit psd-bestand trekt veel meer, maar ook daar verdwijnt uiteindelijk detail (hoe minimaal het ook is)
tja, ik zeg verder ook niet of je wel of niet in 8-bit moet werken/of werkt.

Ik werk vanuit Lightroom, corrigeer belichting en schaduwpartijen waar nodig, waarna ik verder ga in PS in 16-bit en sla deze op, ze blijven 16-bits (gemiddeld rond de 220MB het stuk).

Als je maximum latitude wilt hebben/behouden, dan zal je accuraat moeten exposen en vooral ook niet met levels werken maar met curves (als je de belichting niet in RAW hebt aangepast en dit in PS gaat zitten doen).
Pagina: 1