Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vakantie werk via uitzendbureau, onduidelijkheid

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds drie weken voer ik voor een "hoogstpersoonlijk" uitzendbureau werkzaamheden uit in het motto, Vakantiewerk.

Sinds twee weken werk ik bij een laboratorium, aangezien dit volledig aansluit bij mijn opleiding, en ik een diploma KMLO in bezit had, werdt ik met gemak aangenomen.

Nu echter, in mijn tweede week kreeg ik mijn loonstaatje van mijn eerste week, een schamele 199,09 Euro.
Ik werd volgens mijn contract 37,5 uur, tevens werk ik in ploegen dus krijg vanuit het bedrijf 11% toeslag hierop ( door de weeks, nacht en weekend is 50-200%)

Volgens mijn beide ouders is dit bedrag te laag, zij spreken vanuit eigen ervaring, immers na 20 jaar een horeca bedrijf te hebben gehad waar veel uitzendkrachten werkte, weten ze wel wat een 20-jarige verdient. Volgens mijn beide ouders klopt het bedrag van 199,09 niet, en moet dit zeker 10-15% hoger zijn.

Ik heb zelf onderzoek gedaan naar mijn loon, aangezien ik ook werk bij een "grote supermarkt die let op de kleintjes" had ik de beschikking over actuele loonstaatjes, hierin staat dat ik bij de "AH" 6.91 Euro verdien per uur. Na het berekenen van mijn loon via diverse sites ( oa berekenhet.nl, studieinfo.net, workpowerfnv etc) kwam ik op andere lonen terecht. Echter uitsluitsel kan ik niet vinden. Ik ben gaan rekenen en kom voor mijn eerste week uit op een loon van 5.31 ( 5.305.....)

Mijn vraag aan jullie, en aan eventuele mensen die in de huidige situatie zitten/zaten is wat mijn recht en echte minimum loon is. Volgens diverse websites kom ik op dit uit:
Per gewerkt uur = 4.79 + 19 % = € 5.70
Per gewerkte dag = 35.93 + 19 % = € 42.75
Per gewerkte week = 179.63+ 19 % = € 213.76
Per gewerkte maand = 1006.04+ 19 % = € 1197.15
Waarbij de 8% staat voor vakantie toeslag, hierbij dient echter nog eens 11% te worden bijgeteld. dus kom ik uit op 19% extra. Ook ben ik uitgegaan van 28 dagen ( 7*4)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:11
Wat zegt het uitzendburo er zelf van ?
Wel zo makkelijk om daar ff te informeren of het geheel allemaal klopt.

We kunnen hier hoog of laag springen dat het niet klopt, maar zij betalen je :)

[ Voor 78% gewijzigd door Hoyden op 14-07-2006 20:30 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Vergis je je niet met bruto en netto bedragen?
Als de leeftijd in je profiel klopt ben je dus 20 jaar oud.

[ Voor 59% gewijzigd door Henk007 op 14-07-2006 20:33 ]

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Misschien moet je bij het bedrijf eens navragen of de lonen altijd op tijd worden uitgekeerd. Waar ik werk loopt het namelijk altijd 2 weken achter de datum die op mn loonstrookje staat aan. Dus het kan zijn dat je bijvoorbeeld maar van 1 week loon gekregen hebt ipv 2.

• Hoyden
KappuhH schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 20:31:
Misschien moet je bij het bedrijf eens navragen of de lonen altijd op tijd worden uitgekeerd. Waar ik werk loopt het namelijk altijd 2 weken achter de datum die op mn loonstrookje staat aan. Dus het kan zijn dat je bijvoorbeeld maar van 1 week loon gekregen hebt ipv 2.
Het loon is ook van 1 week, en de TS is 20 jaar

[ Voor 4% gewijzigd door Hoyden op 14-07-2006 20:33 ]

• rblommers
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
Heb je bij het afsluiten van je contract danwel het overeenkomen van het werk niets afgesproken over de hoogte van je uurloon?

Volgens jurofoon.nl is het minimumjeugdloon van een 20 jarige:
per maand 782,65
per week 180,60
per dag 36,12

Wat ook nog zou kunnen (maar ik ken de precieze afspraken natuurlijk niet) is dat de 11% toeslag niet door het uitzendbureau maar door het bedrijf zelf betaald wordt, en het zou best kunnen dat die per maand of per 4 weken uitbetalen.

Verwijderd

200€ voor een week werken kan gewoon niet als 20jarige, zeker als je 37.5u in de week draait. Of het nu netto of brutto is (scheelt maar paar % als het studentenjob is). Dat zou betekenen dat je een hele maand moet werken voor 800€.... 5€/uur lijkt me zelfs ferm onder het wettelijk minimum

Ik ben zelf ook 20, en ik doe een vakantiejob in de metaalsector, heb nog géén opleiding en ik krijg daarvoor een mooie 530€ per week uitgekeerd, met 2 betaalde feestdagen dan nog waarop ik thuis mocht blijven. Uitkijken naar ander werk...

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Van berekenhet.nl voor een 20-jarige:
bruto,netto
Minimum maandloon voor 38 uur/week € 790,05 € 710,00
Minimum weekloon voor 38 uur/week € 182,30 € 164,00
Minimum uurloon ³ € 4,80 € 4,32

1. Exclusief 8% vakantietoeslag.
2. De netto bedragen zijn, anders dan de bruto bedragen, niet wettelijk bepaald en kunnen per bedrijfstak of bedrijf verschillen. De bedragen zijn dus slechts een indicatie.
Zie ook de bruto naar nettoloon berekening voor het netto maandloon.
De kosten voor de zorgverzekering zijn niet meegenomen in de berekening.
3. Het minimum uurloon is niet wettelijk bepaald, maar wordt afgeleid van het maand/weekloon en is afhankelijk van het aantal uren dat er normaal (CAO etc.) binnen het bedrijf gewerkt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 14-07-2006 20:42 ]

• Hoyden
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 20:34:
200€ voor een week werken kan gewoon niet als 20jarige, zeker als je 37.5u in de week draait. Of het nu netto of brutto is (scheelt maar paar % als het studentenjob is). Dat zou betekenen dat je een hele maand moet werken voor 800€.... 5€/uur lijkt me zelfs ferm onder het wettelijk minimum

Ik ben zelf ook 20, en ik doe een vakantiejob in de metaalsector, heb nog géén opleiding en ik krijg daarvoor een mooie 530€ per week uitgekeerd, met 2 betaalde feestdagen dan nog waarop ik thuis mocht blijven. Uitkijken naar ander werk...
Die 530€ per week vind ik dan wel erg uitzonderlijk hoor :)

• KappuhH
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 20:34:

Waarschijnlijk is dat geen vergelijking omdat jij gewoon extreem veel verdient. Als je 40 uur per week werkt is dat 13,25 en dat is dus absoluut niet gemiddeld voor een 20jarige.

edit:
SandeR :Y)

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 06:25

The_Scarabial

MTB for life!

toen ik 20 was verdiende ik met een werkweek van 40 uur bij mijn vakantiewerk iets van 240 euro, dus dat bedrag van jou lijkt me wel een beetje laag, maar aangezien het minimum loon nog minder is kan je er denk ik weinig aan doen

Verwijderd

Topicstarter
Wat zegt het uitzendburo er zelf van ?
Wel zo makkelijk om daar ff te informeren of het geheel allemaal klopt.

We kunnen hier hoog of laag springen dat het niet klopt, maar zij betalen je :)
Het uizend bureau is nu onbereikbaar, aangezien ik om 17:00 klaar was, en zij om 17:00 sluiten. Ik moet wachten op maandag, maar ik wil voorbereid heen gaan.
Volgens jurofoon.nl is het minimumjeugdloon van een 20 jarige:
per maand 782,65
per week 180,60
per dag 36,12

Wat ook nog zou kunnen (maar ik ken de precieze afspraken natuurlijk niet) is dat de 11% toeslag niet door het uitzendbureau maar door het bedrijf zelf betaald wordt, en het zou best kunnen dat die per maand of per 4 weken uitbetalen.
Alles gaat via randstad, zij hebben minimumlonen en hierbij was weinig over af te spreken. Het was zo:
"Dit mag je krijgen, en dit krijg je"
Als je profiel klopt woon/leef je in gent, belgie dus, (slimme opmerking van mij :+ ) is de regelgeving daar niet anders?

Over de ploegen toeslag, zou dit dus apart kunnen worden verrekend? Omdat niet het bedrijf mijn baas is, maar randstad

Verwijderd

Het minimumloon per week o.b.v. een 40-urige werkweek bedraagt voor een 20-jarige € 180,60.

Jij werkt 37,5 uur dus je krijgt bruto exclusief toeslagen: 37,5/40 * € 180,60 = € 169,31.

Als je daarover ook nog eens de toeslag en het vakantiegeld rekent komt je uit op: 19% * € 169.31 = € 201,48 (bruto).

Daar gaan nog wat kleine inhoudingen vanaf dus een netto weekloon van € 199,09 klopt waarschijnlijk wel als je alleen tijdens kantooruren werkt.

• rblommers
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
Alles gaat via randstad, zij hebben minimumlonen en hierbij was weinig over af te spreken. Het was zo:
"Dit mag je krijgen, en dit krijg je"
Duidelijk, maar dan is toch vooraf een bedrag (danwel per uur, danwel per week) genoemd lijkt me? Of wellicht staat er iets genoemd in de overeenkomst die je met Randstad hebt gesloten?

Verwijderd

Topicstarter
rblommers schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 21:02:
[...]

Duidelijk, maar dan is toch vooraf een bedrag (danwel per uur, danwel per week) genoemd lijkt me? Of wellicht staat er iets genoemd in de overeenkomst die je met Randstad hebt gesloten?
Met randstad is afgesproken dat ik werk voor het minimum jeugd loon, aangezien ik nog steeds studerend ben. De functie die ik heb sluit aan bij mijn huidige opleiding, maar niet bij mijn afgeronde opleiding. Tevens is dit vakantie werk, dus had ik geen recht om tegen het salaris wat ik volgens mij normale functie dien te verdienen

• bangkirai
  • Laatst online: 18-11 15:32
Jij hebt het over toeslagen, maar betaald bedrijf wel toeslagen aan uitzendbureau en betaald die ze wel door?

Verwijderd

Topicstarter
bangkirai schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 23:40:
Jij hebt het over toeslagen, maar betaald bedrijf wel toeslagen aan uitzendbureau en betaald die ze wel door?
zijn ze verplicht, ik werk in ploegen, en volgens mijn contract heb ik recht op 11% toeslag...hierbij kokmt 8% vakantie toeslag

• KappuhH
  • Niet online
Ik denk dat je even bij het bedrijf moet informeren of die je die toeslag rechtstreeks van het bedrijf krijgt. Als dat het geval is zal het waarschijnlijk 1x per 4 weken uitgekeerd worden. Als je het via het uitzendbureau krijgt is het tijd om daar even aan de bel te trekken.

Verwijderd

ik heb het even opgezocht, en het zit hem inderdaad in de regelgeving die bij ons toch wel héél wat leuker is (voor de jobstudent dan).

Ik moet als jobstudent blijkbaar even veel loon krijgen als een gewone werknemer, met dan het verschil dat die gewone werknemer belastingen betaald (zal in België rap 30% zijn), terwijl ik enkel een "solidariteitsbijdrage" van 2.5% heb af te dragen. Ik verdien dus een heel pak meer dan een "echte werknemer" van dat bedrijf (uiteraard met dezelfde functie) in dezelfde periode verdiend. (Ook moeten overuren betaald worden + zon&feestdagen dubbel.)

Qua minimumloon zit bij ons een 20jarige op 1160€, dus 290€ per week.

(bron: http://vdab.be/campus/loon.shtml)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 11:06:
ik heb het even opgezocht, en het zit hem inderdaad in de regelgeving die bij ons toch wel héél wat leuker is (voor de jobstudent dan).

Ik moet als jobstudent blijkbaar even veel loon krijgen als een gewone werknemer, met dan het verschil dat die gewone werknemer belastingen betaald (zal in België rap 30% zijn), terwijl ik enkel een "solidariteitsbijdrage" van 2.5% heb af te dragen. Ik verdien dus een heel pak meer dan een "echte werknemer" van dat bedrijf (uiteraard met dezelfde functie) in dezelfde periode verdiend. (Ook moeten overuren betaald worden + zon&feestdagen dubbel.)

Qua minimumloon zit bij ons een 20jarige op 1160€, dus 290€ per week.

(bron: http://vdab.be/campus/loon.shtml)
offtopic:
Jij hebt vast een kamer vrij, ik verhuis dan nu per direct naar belgie...km of 5 over de grens hier,

Dat is een behoorlijk groot verschil, ik krijg minimum loon, en dat is echt niks...Toeslagen behoor ik gewoon via randstad te krijgen...heb het even nagevraagd aan collega

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 23:51:
[...]
hierbij komt 8% vakantie toeslag
Klopt, maaar..
Vakantiegeld
Werknemers hebben - ongeacht de hoogte van het loon - recht op een minimumvakantiebijslag (vakantiegeld) van 8%. Onder bepaalde voorwaarden kan van dit percentage worden afgeweken. In ieder geval moet dit wettelijk of in een arbeidsovereenkomst geregeld zijn.

De werkgever moet het vakantiegeld in de maand juni uitbetalen. Hij kan hiervan alleen afwijken als dit in de wet of in een CAO geregeld is. Meestal wordt het vakantiegeld al in mei uitbetaald. Bij het einde van de arbeidsovereenkomst moet het vakantiegeld dat al is opgebouwd, ook uitbetaald worden.
Vakantietoeslag wordt idd meestal rond de vakantieperiode pas betaald. Dus in het ergste geval is dat nog 10 a 11 maandjes wachten.

Bron

In iedergeval moet je vakantiegeld worden betaald als je je laat uitschrijven bij het uitzendbureau, lijkt me.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Vakantiegeld voor een uitzendkracht één maal per jaar betalen is niet logisch; zeker gezien we ook te maken hebben met Flexwet en dergelijke. Als uitzendkracht heb je het recht om jouw opgespaarde vakantiesaldo op te nemen wanneer je wilt - zeker als het daadwerkelijk vakantiewerk betreft. Nu is het wel zo dat voordat je als uitzendkracht ergens gaat werken alles zwart op wit hebt.
Zo begon ik vroeger met de vraag 'wat is het salaris ?' en vervolgens 'is dit netto of bruto?'. Het probleem wil dat de meeste uitzendkrachten niet goed zijn in het bieden op salaris: simpelweg gezegd 'heb je een grote mond dan krijg je meer'. Dit komt ook omdat de uitzendbureau's geld willen verdienen aan hun 'uitgeleend' personeel. Vroeger - een baantje bij de overheid - zag ik dat er 2/3 meer werd betaald dan dat ik uiteindelijk "ving". Natuurlijk direct een stokje voor gestoken. Maar goed, da's zolang geleden... wellicht is er nu 15 jaar verder iets op uitzendgebied veranderd.

De beste vergelijking over je salaris is bij je collega's: hoeveel verdienen zij én WAAROM verdienen zij dat bedrag (er bestaan nl verschillende functieomschrijvingen).

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je een loonstrookje gekregen? Ik weet van vroeger dat je die bij Randstad nooit kreeg echt belachelijk. Je spaart in principe namelijk vakantiedagen en vakantiegeld op dit wordt meestal uitbetaald als het werk stopt of in mei. En je mag best duidelijk tegen het uitzendburo zijn zij werken voor jouw.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• iglesiasdelsol
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-10 11:25
Volgens diverse websites kom ik op dit uit:

quote:

Per gewerkt uur = 4.79 + 19 % = € 5.70
Per gewerkte dag = 35.93 + 19 % = € 42.75
Per gewerkte week = 179.63+ 19 % = € 213.76
Per gewerkte maand = 1006.04+ 19 % = € 1197.15
Als je vakantiegeld gewoon later wordt uitbetaald, zoals meestal het geval is, bijvoorbeeld bij beeindigen van je werkzaamheden, gaat het dus om:
179.63 + 11% en dat is 199,39. Dat scheelt dus niet met wat je daadwerkelijk gekregen hebt.
Pagina: 1