Core Duo T2300(/E) in AOpen Mini PC

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Na veel zoeken ben ik erachter gekomen dat er maar drie moederborden/barebones aan mijn eisen voldoen en dat zijn de Mac Mini en de nieuwste AOpen Mini PC MP945-VXR als barebone en het Albatron KI51PV-754 moederbord. Aangezien laatstgenoemde pas aan het eind van het jaar op de markt komt en een Mac OS voor mij geen optie is, kom ik bij de AOpen Mini PC uit.

Met ondersteuning voor Core Solo en Duo processors, dankzij de Intel 945GM chipset, kwam ik simpelweg bij de Core Duo T2300 uit. Snel zat voor een dergelijke PC. Nu stuit ik echter op het volgende: AOpen vermeld op haar specificatiepagina dat het ondersteuning biedt aan de Socket M 479 processors (Core Duo / Solo). Als ik dan vervolgens de Pricewatch bekijk, zie ik op één na alleen maar Socket 478 processors. Als ik twijfel gebruik ik altijd het naslagwerk van BalusC, die vermeld dat Socket 479 'soldered on mainboard' implementatie is. Bij Socket 478 staat dat niet en logisch gezien betekent het dus dat het om losse processors gaat.

Hoewel ik de logica ervan in zie, dankzij BalusC naslagwerk, vind ik het toch vreemd dat AOpen melding maakt van een Socket 479 processorvoet en in de pricewatch alleen het hoogste model als dergelijk staat aangeduid. Kan ik er van uitgaan dat AOpen 'Socket 478' bedoeld en ik dus zonder problemen bij een van de webwinkels een Intel Core Duo T2300 kan bestellen (op Socket 478) die in de AOpen Mini PC gaat passen?

En als laatste vraag ik me af of ik voor de Core Duo T2300 of T2300E moet kiezen? Het enige verschil wat ik kan vinden is VT wat de virtualisatie is, toch? Dus waarom zou ik daarvoor moeten kiezen? Biedt dat mij voordelen nu of in de toekomst of heeft het alleen met Intel's ViiV certificering te maken?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:57
Waarvoor geen Mac Mini? Met Apple's Bootcamp software kan je op de Intel Mac's gewoon Windows draaien.

Zelf vind ik die AOpen namaak Mac Mini's toch bij lange na niet zo mooi afgewerkt als de echt Mac Mini's.

Verwijderd

De T2300(E) is toch echt een S479 CPU, de pinbezetting aan de onderzijde is namelijk net iets anders. Ik heb op dit moment een T2300 op een Asus : http://www.asus.com/produ...odel=1092&l1=3&l2=54&l3=0. Asus noemt het trouwens Intel mobile on desktop.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 13:42 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41
Die E betekend de zuinige versie. Geen enkele reden om die niet te nemen (gebruikt minder stroom).

Die socket 478 Core Duo's uit de pricewatch kunnen allemaal gewoon in socket 479 mobo's.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JP12 schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:34:
Waarvoor geen Mac Mini? Met Apple's Bootcamp software kan je op de Intel Mac's gewoon Windows draaien.

Zelf vind ik die AOpen namaak Mac Mini's toch bij lange na niet zo mooi afgewerkt als de echt Mac Mini's.
Tja... waarom geen Mac Mini? Omdat ik dus Windows XP (of Vista) wil draaien en ik wist niet dat het op een eenvoudige manier kan. Even gegoogled op Bootcamp en het ziet er veelbelovend uit, gewoon een Mac OS X / Windows XP dual boot. :P

De Mac Mini is zeker wat strakker vormgegeven, maar het design van de AOpen Mini PC met de nieuwe aluminium/antraciet look vind ik ook goed genoeg:
Afbeeldingslocatie: http://www.unobtainable.info/wp-content/uploads/aopen_minipc_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.unobtainable.info/wp-content/uploads/aopen_minipc_2.jpg

Als ik de AOpen naast de Mac zet, met zoveel mogelijk dezelfde specs, dan kom ik op het volgende uit:
AOpen Mini PC
Barebone (+ DVD±RW) = € 421,50
Intel Core Duo T2300 1.66 GHz = € 229
512 MB DDR2-667 sodimm = ± € 50
80GB 2.5" SATA harddisk heb ik al liggen

Mac Mini Core Duo
Core Duo T2300 1.66GHz
512 MB DDR2-667
80GB SATA harddisk
DVD±RW
W-LAN en BT

Als ik dan even de harddisk meereken, want daar heb ik al eerder voor betaald uiteraard, dan kom ik op € 780 voor de AOpen en € 799 voor de Mac. Maar ja, koop ik de Mac dan betaal ik voor een harddisk die ik niet nodig heb, wat me dus € 80 meer kost. Daarnaast wil ik 1GB geheugen. Het verschil tussen 512MB DDR2-667sodimm en 1GB is volgens de pricewatch € 20-30. Bij Appeltje moet ik € 100 bijbetalen. Dus met de Mac Mini kom ik 80+70=150 euro duurder uit. En dat verschil is mij toch ook wel wat waard.

@ p500mmx: nu weet ik dat ik met een gerust hart een T2300(E) kan kopen om in een AOpen Mini PC te gebruiken. Werkt die Asus / T2300 combi een beetje lekker?

@ Breepee: Volgens de website van BalusC (zie startpost) zit er geen verschil in. Allebei 13.1~31.0 Watt. Wel zie ik dus dat er bij de E alleen "EIST" staat en de non-E vermeld "VT/EIST". Zie ook Intel's eigen documentatie. Ik weet alleen nog niet wat VT doet, dus daar zal ik nog wel even naar googlen.
Ik ben in ieder geval blij dat ook jij kan bevestigen dat de s478 processors uit de pricewatch gaan passen. Thanks

Verwijderd

Ja, de combinatie T2300 met het Asus bordje draait prima. De met het moederbord meegeleverde koeler is erg stil en de T2300 prestaties zijn erg goed.
Pagina: 1