Fuji FinePix S9000 / S9500 of Sony Cybershot H5 ?

Pagina: 1
Acties:

• Brammerman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-01 07:40
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe camera, maar blijf steken op de keuze tussen de Fuji S9500 en de Sony H5.

De volgende zaken spelen mee in mijn keuze van een camera:
  • Veel handmatige controle: ik begin net met het ontdekken van deze kant van de fotografie, maar wil daar verder in ontwikkelen.
  • Goede zoom: Bij mijn oude compactcamera (analoog, 3x zoom) mis ik vooral
    de mogelijkheid tot zoomen. Vaak krijg ik niet op de foto wat ik zou
    willen. En is er naar toe lopen niet mogelijk.
  • Goede viewfinder: Ik vind LCD schermpjes mooi, maar een viewfinder geeft
    ook bij veel zonlicht nog een beeld. Daarbij vindt ik het fijner en
    stabieler fotograferen.
Wat mij aanspreekt aan de s9500 is het volgende:
  • Deze begint bij een 28mm equivalent. Terwijl de meeste andere camera's pas bij 35mm beginnen. Ervaring met 28mm heb ik echter niet, het lijkt me echter praktisch.
  • Mechanische zoom.
  • Grotere gevoeligheid bij situaties met weinig licht.
  • Duidelijke bediening / indeling knopjes.
Wat ik mij echter afvraag is of ik deze camera wel mee zal nemen. Erg klein is deze namelijk niet.

De Cybershot camera's zijn zeker interessant, maar bieden veel mogelijkheden via het menu aan, deze zijn dus sneller beschikbaar op de s9500. De camera is wel iets compacter dan de s9500. Maar geeft deze camera werkelijk de mogelijkheid om in fotografie te groeien?

Heeft iemand nuttige tips met betrekking tot deze camera's?

Groet,
Bram..

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb de 9500's kleine broertje, de S5600. Niet helemaal te vergelijken natuurlijk, maar een van de redenen dat ik de 5600 had genomen was de hoeveelheid die ik handmatig kan instellen. Zover ik weet verschilt de 9500/5600 puur qua lens/megapixel en handmatige focus/zoom, waar de 5600 dat hoofdzakelijk nog menu/knopje gestuurd gaat, de rest zou identiek aan elkaar zijn.

De viewfinder op de 5600 is btw niet 'analoog', maar ook een digitaal klein 'schermpje' in het toestel, die dus ook doorzoemt als je digitaal gaat zoemen. Weet ik niet zeker of dit ook zo is bij de 9500. Wel het voornemen genomen mocht ik weer gaan upgraden, ik zeker de 9500 zal nemen.

idd.. vette typefout, 5600 ipv 5900 :)

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 14-07-2006 19:11 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

denk dat je de S5600 bedoeld? Van de S5900 heb ik nog nooit gehoord.

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 19:26

pvr

http://www.letsgodigital..../1006-1219-1229-1004.html

Je kan ook voor een Canon Powershot S3 IS gaan.

Deze camera staat als highly recommended aangeschreven:

http://www.dpreview.com/reviews/canons3is/page14.asp

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Verwijderd

Het beste advies is (zoals bijna altijd): uitproberen.
Zelf ben ik de eigenaar van een S9500 en van de door jouw genoemde voordelen kan ik er drie bevestigen.

-28 mm groothoek is een stuk wijder dan de 36 mm van de Sony. Hiervoor heb ik een Konica Minolta Z20 gebruikt, die ook bij 36 mm begon, 28 mm is een 'verademing'.

-De mechanische zoom is erg handig, preciezer te regelen dan met de Z20 en het zorgt ervoor dat de camera prettig vasthoudt. Wat betreft de zoom ben ik anti-knopjes geworden.

-De grotere gevoeligheid kan ik niet vergelijken met de gevoeligheid van de Sony, maar op de S9500 kan op ISO 200 geschoten worden zonder hinderlijke ruis. F2.8 bij groothoek is geweldig, F4.9 bij tele is natuurlijk wat minder lichtsterk. Het diafragma van de S9500 is instelbaar tot F11, waar de H5 bij F8 ophoudt. Voor foto's met langere sluitertijd maakt de H5 eerder overbelichte foto's.

-Duidelijke bediening / knopjes; ben ik het eigenlijk niet zo mee eens. Als KM gebruiker heb ik moeten wennen aan het Fuji menu en design, maar bij veel gebruik went dit natuurlijk. Desondanks vindt ik dat de knopjes nogal rondgestrooid zijn op het toestel.

Een echt advies kan ik je niet geven, maar om het moeilijker te maken: kijk ook eens naar de Panasonic FZ30 of Samsung Pro815. Succes!

• Brammerman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-01 07:40
Afgelopen middag de S9500 gekocht.

De reden:
- 28mm groothoek (en mechanische zoom)
- minder ruis op hoge ISO waarden
- algemeen lekkerder gevoel bij deze camera (erg belangrijk)

De eerste plaatjes zijn erg goed. Kleur, contrast blah blah etcetara zien er goed uit. Wel -1/3 EV ingesteld. En per ongeluk allemaal op ISO 200.
Mits, best wel grote MITS eigenlijk, niet in de auto mode geschoten. Want dan issut resultaat best wel beetje vaag.

Groet,
Brammerman.

Verwijderd

Brammerman schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 00:25:
Afgelopen middag de S9500 gekocht.

De reden:
- 28mm groothoek (en mechanische zoom)
- minder ruis op hoge ISO waarden
- algemeen lekkerder gevoel bij deze camera (erg belangrijk)

De eerste plaatjes zijn erg goed. Kleur, contrast blah blah etcetara zien er goed uit. Wel -1/3 EV ingesteld. En per ongeluk allemaal op ISO 200.
Mits, best wel grote MITS eigenlijk, niet in de auto mode geschoten. Want dan issut resultaat best wel beetje vaag.

Groet,
Brammerman.
Gefeliciteerd met je aankoop. De Auto-stand gebruiken op zo'n uitgebreide camera is ook zonde, dan laat je veel van de mogelijkheden onbenut.
Achterin de handleiding (pag. 139) staat een verhaaltje over het lage contrast, kleurverzadiging en aanscherping in de auto-stand. Dan is het resultaat optimaal geschikt voor nabewerking (aldus Fuji).
Daaronder staan enkele instellingen om de foto's direct 'printklaar' te krijgen:
-Contrast -> Hard.
-Eventueel kleurverzadiging verhogen.
-Voor krachtigier effect: stand 'P' i.p.v 'Auto'; contrast -> Hard; color -> High; sharpness -> Hard.
-Andere methode: 'F'-knop -> 'Chrome' (+ evt. sharpness -> Hard)

www.fujifilm.nl/voorbeeldfoto

ISO 200 is niet altijd nodig, maar levert geen enorme hoeveelheid ruis op hoor.
Pagina: 1