Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onderhandelen over contract bij "de groten" voor starters?

Pagina: 1
Acties:
  • 392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 19:12

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
Zojuist had ik een discussie met een studiegenoot over de onderhandeling bij een contract. Hij vertelde namelijk dat het altijd mogelijk is te onderhandelen, ook wat betreft de grote bedrijven als Logica, Atos, Accenture, Centric enz. Hij heeft het zelf nog niet geprobeerd, maar is er heilig van overtuigd dat hij van de 2000 euro die Atos standaard biedt, 2300 van kan maken. Hij denkt namelijk dat een bedrijf bij een sollicitatiegesprek een bepaald beeld krijgt over de kwaliteiten van de sollicitant waarna ze eventueel bereidt zijn meer te betalen.

Ik daarentegen heb het idee dat je als starter een jongetje bent met een diploma die blij moet zijn dat je een baan krijgt aangeboden. Volgens mij is er niet eens ruimte om te onderhandelen over het contract dat je aangeboden krijgt. Het is gewoon 3 jaar je mond houden en keihard werken. Zonder meer moet je je mond open trekken als een project te ver gaat, maar volgens mij komt het daar toch wel redelijk op neer. Uiteraard kan je onderhandelen, maar dan ga ik uit van minimaal 5 jaar werkervaring.

Zijn er mensen die ervaring hebben in het onderhandelen als zijnde starter? Heb je als starter iets te willen? Is mijn beeld goed, of ben ik te bescheiden met wat ik tot nu toe heb bereikt?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:57

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb het geprobeerd als starter bij een grote ICT dienstverlener, maar ik kreeg er niets bij. Ze werken daar gewoon met vaste startsalarissen, en voor jou 3 anderen heb ik het idee...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 17:52
Als je vergelijkbaar bent dan anderen met eenzelfde salaris is het natuurlijk een kansloze situatie. Je moet er dus voor zorgen dat je meer te bieden hebt, dan kan je ook meer vragen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik werk bij LogicaCMG en doe ook recruitment gesprekken, en ik kan je vertellen dat het geboden salaris in de meeste gevallen een een-malig bod is. Voordat er een aanbod gedaan wordt vinden er 3 gesprekken plaats, waarna op basis van die gesprekken een salaris vastgesteld wordt. Zeker als starter heb je nog weinig te bieden. Mocht later blijken dat je een natuurtalent bent, dan is er altijd ruimte voor een aanpassing, in de vorm van een bonus, of een echte salarisverhoging bij het volgend jaar.
Ik geef je studiegenoot dus weinig kans om er 300 euro "bij te lullen".

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Royz schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 17:18:
Zijn er mensen die ervaring hebben in het onderhandelen als zijnde starter? Heb je als starter iets te willen? Is mijn beeld goed, of ben ik te bescheiden met wat ik tot nu toe heb bereikt?
Als 'gewone' starter heb je niets te onderhandelen; heb je echter een beter CV dan de 'normale' starter kan je absoluut onderhandelen. Ook uit ervaring; of je te bescheiden bent kunnen wij natuurlijk erg moeilijk beoordelen ;)

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
HGM schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 18:48:
[...]
Als 'gewone' starter heb je niets te onderhandelen; heb je echter een beter CV dan de 'normale' starter kan je absoluut onderhandelen. Ook uit ervaring; of je te bescheiden bent kunnen wij natuurlijk erg moeilijk beoordelen ;)
Ik zal het anders formuleren; onderschat ik mijn positie als starter ;). Maar tot nu toe komt het aardig overeen wat de voorgangers hebben verteld eigenlijk :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 19:56
Als groentje (0 jaar ervaring stages even niet mee geteld want dat heeft iedereen moeten doen), die net zijn/haar HBO diploma heeft ingelijst en boven het bed heeft gehangen, maakt je bij die grote partijen geen kans. Die hebben voor alle starters/Young Professionals standaard salarissen.

Waarom zouden ze jouw klasgenoot 300 euro meer geven dan jouw? Er moet wel een reden voor zijn om meer te krijgen.

Ik ben vorig jaar oktober bij Getronics PinkRoccade begonnen en kreeg ook een startsalaris. Maar na dat ik mijn Microsoft cerificeringen had afgerond kreeg ik er wel leuk bedrag bij, na een halfjaar werken. En dat terwijl ik maar/nog een jaarcontract heb.

Je moet, zeker als starter, niet zozeer focussen op het salaris wat je gaat verdienen de eerste maanden. Je kunt eigenlijk alleen nog maar omhoog, ook op korte termijn.

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 17:20

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Zoals hier al eerder gezegd denk ook ik dat je klasgenoot er makkelijk 300 euro per maand bij lult bij 1 van de grote jongens. Werk zelf ook bij een van de grote en het is juist in dit soort bedrijven dat ze een heel carriere-pad al uitgestippeld hebben voor je (2 jaar dit level, promotie maken, weer 2 jaar, etc etc). Ze kunnen niet zomaar voor iedere starter met een leuk CV en een grote mond zomaar hier van af wijken.
De carrierepaden zijn over het algemeen wel zo ingericht dat wanneer je echt duidelijk boven je niveau aan het werk bent, het mogelijk is om eerder de volgende stap te maken.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Verwijderd

Bij gorte bedrijven zijn de "lagere functies" (en daar vallen bijna alle startersfuncties onder) vaak in het loonsysteem verwerkt. Take it or leave it.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
Dit zijn een aantal zeer waardevolle reacties :). De rede dat hij denkt dat hij er 300 euro bij lult, is omdat hij denkt dat zijn CV en capaciteiten een stuk hoger liggen dan die van de rest. Of dit waar is laat ik in het midden, maar ik denk dat hij het alsnog niet voor elkaar krijgt, door de hierboven genoemde redenen. Het is idd een kwestie van "take it or leave it"...

Ben benieuwd waar hij belandt ;)

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
Dat is wel wat overdreven denk ik. Als je met goede argumenten komt en ze je graag willen hebben is er best wat mogelijk. Zo heb ik de standaard reiskostenvergoeding in kunnen ruilen voor een leaseauto, wat in mijn situatie iedere maand veel geld (minstens 250 euro) scheelt. Belangrijkste is dat je duidelijk kunt maken waarom je (vindt dat je) meer waard bent. Persoonlijk zou ik altijd wel proberen om wat te onderhandelen, mits met beleid en goede argumenten. Nee heb je en ja kun je krijgen.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Royz schreef op zondag 16 juli 2006 @ 14:34:
Of dit waar is laat ik in het midden, maar ik denk dat hij het alsnog niet voor elkaar krijgt, door de hierboven genoemde redenen. Het is idd een kwestie van "take it or leave it"...

Tja, ik ben het met deze conclusie niet eens, zolang je maar daadwerkelijk kunt onderbouwen en daarmee duidelijk is waarom je 'anders' bent dan de 'normale' starter dan zijn er daadwerkelijk meer mogelijkheden.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Feit is wel dat als je het nooit probeert je sowieso standaard met de meuk meegroeit of blijft stilstaan. Als hij op mij een indruk zou maken van veel geblaat maar net haar op de piemel... dan geef ik um weinig kans. Maar wanneer je goed onderbouwd een verhaaltje op tafel gooit kan het nooit kwaad in mijn optiek.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit zijn een aantal zeer waardevolle reacties :). De rede dat hij denkt dat hij er 300 euro bij lult, is omdat hij denkt dat zijn CV en capaciteiten een stuk hoger liggen dan die van de rest.
Zo'n 80% denkt dat ze tot de beste 20% van de klas behoren. Bovendien is het niet realistisch te veronderstellen dat iemand je capaciteiten kan beoordelen na wat sollicitatierondes, eventuele assessments ten spijt. De manier waarop capaciteiten zich uiten, is door groei binnen het bedrijf. Snellere loonsverhogingen, sneller meer verantwoordelijkheden. En dan zit je in een groot bedrijf meestal met ellebogenpolitiek en de verplichting een managerskant op te gaan.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk ook dat de grote jongens op de verschillende relevante opleidingen zelf wel recruteren onder de top x%. Die mensen hoeven niet te solliciteren maar worden gevraagd. Toevallig net van dichtbij meegemaakt voor accountancy mensen. De docent was ook partner in een grote accountancyfirma. De beste studenten kregen bij hun diploma direct een aanbod.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• MartijnvdSluis
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 17:08
Als starter is het moeilijk te onderhandelen. Het is op dit moment wel zo dat alle grote jongens actief aan het recruiten zijn en je dat kan uitbuiten. Ik denk dan ook dat op bepaalde werkvlakken het zelfs als starter moet lukken er een paar honderd bij te lullen.

[ Voor 9% gewijzigd door SmartDoDo op 17-07-2006 19:00 ]

• Sabelhout
  • Laatst online: 19-11 19:25
Ik stap zelf per 1 september over van Exact Software naar LogicaCMG. Bij Exact ben ik begonnen met het salaris wat iedereen krijgt die er net in die functie begint. Bij LCMG hebben ze gekeken wat een oud-Exacter die ook net was overgestapt van en naar dezelfde functie heeft gekregen, en mij hetzelfde aanbod gedaan.

Ik denk zelf ook dat er als starter op de arbeidsmarkt geen ruimte om te onderhandelen over het salaris is.

.....

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Sabelhout schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 20:09:
Ik stap zelf per 1 september over van Exact Software naar LogicaCMG. Bij Exact ben ik begonnen met het salaris wat iedereen krijgt die er net in die functie begint. Bij LCMG hebben ze gekeken wat een oud-Exacter die ook net was overgestapt van en naar dezelfde functie heeft gekregen, en mij hetzelfde aanbod gedaan.

Ik denk zelf ook dat er als starter op de arbeidsmarkt geen ruimte om te onderhandelen over het salaris is.
Met hoeveel jaar ervaring stap je over naar LCMG? En voor welke functie ben je aangenomen, met wat welk salaris?

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
MartijnvdSluis schreef op maandag 17 juli 2006 @ 16:01:
Als starter is het moeilijk te onderhandelen. Het is op dit moment wel zo dat alle grote jongens actief aan het recruiten zijn en je dat kan uitbuiten. Ik denk dan ook dat op bepaalde werkvlakken het zelfs als starter moet lukken er een paar honderd bij te lullen.
Het aanbod is op het moment nog niet zo krap dat ze met extra geld gaan smijten tenzij je echt een beter CV hebt als de gemiddelde starter.

Verwijderd

Ik kan je uit betrouwbare bron vertellen dat het bij LogicaCMG niet mogelijk is om te onderhandelen over je startsalaris, sterker nog in de meeste gevallen is het bij LogicaCMG take-it-or-leave-it met een aanbod, of je nu starter bent of niet. Het is echter mogelijk dat een starter een hoger aanbod krijt dan de standaard 1850, indien ze echt iemand willen hebben en ze weten dat er een aantal andere bedrijven ook interesse hebben. Dit is echter zeldzaam.

Maar pas op al starter, er zijn bedrijven hoog inzetten met instapsalarissen en je vervolgens 3 jaar stil laten zitten. Als starter zou ik vooral kijken naar opleiding, mogelijkheden, opdrachten en collega's.

• sverzijl
  • Laatst online: 23:04
MartijnvdSluis schreef op maandag 17 juli 2006 @ 16:01:
Het is op dit moment wel zo dat alle grote jongens actief aan het recruiten zijn en je dat kan uitbuiten. Ik denk dan ook dat op bepaalde werkvlakken het zelfs als starter moet lukken er een paar honderd bij te lullen.
Het klopt dat de grote spelers op de ICT markt aan het recruiten zijn, maar ze zijn dan voornamelijk geinteresseerd in ervaren ICT-ers en niet zozeer in starters, die zijn er namelijk nog relatief voldoende. Alleen als je echt van goede huize komt zal je er dus als starter 'een paar honderd euro bij kunnen lullen'.

• Sabelhout
Donde schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:20:
[...]

Met hoeveel jaar ervaring stap je over naar LCMG? En voor welke functie ben je aangenomen, met wat welk salaris?
Ik stap over met 2,5 jaar werkervaring (waarvan 2 relevant), word SAP-consultant en begin op EUR 2450

[ Voor 5% gewijzigd door Sabelhout op 19-07-2006 19:24 ]

.....

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Sabelhout schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:23:
[...]

Ik stap over met 2,5 jaar werkervaring (waarvan 2 relevant), word SAP-consultant en begin op EUR 2450
Welke richting van SAP? Ik stap binnenkort ook over naar SAP(CRM), maar dan bij Accenture(als het goed is). Ik heb namelijk nog iets lopen bij LCMG.

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

• Sabelhout
Donde schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 23:14:
[...]

Welke richting van SAP? Ik stap binnenkort ook over naar SAP(CRM), maar dan bij Accenture(als het goed is). Ik heb namelijk nog iets lopen bij LCMG.
SAP FICO.

Ik heb ooit bij ATS gesolliciteerd, maar vond 't zo'n ballentent (no offence!) dat ik me daar zelf heb teruggetrokken uit de sollicitatieprocedure. Toen ik bij een latere werkgever ATS-consultants tegenkwam, wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt...

Bij LCMG voelde ik me veel meer thuis, veel opener cultuur. Nu hopen dat dat vanaf 1 september ook echt zo is :)

.....

Pagina: 1