Toon posts:

Installatie DSL splitter met telefooncentrale

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben hier thuis een telefooncentrale waarop onlangs een nieuwe Belgacom telefoonlijn is komen te staan. Die lijn bestaat uit 2 fijne draadjes, een groene en een witte.

Na aanvraag van ADSL bij EDPnet krijg ik een splitter (dit type) om het telefoonsignaal en DSL signaal te splitten. Die heeft dus 4 pinnen in en 4 uit + uitgang voor DSL.
Binnen de splitter zijn die 4 pinnen aangesloten op alweer verschillende gekleurde draadjes.
Ik heb een schema gemaakt ter verduidelijking.

Iemand enig idee waar (op welke pinnen) de groene en witte draadjes van Belgacom moeten geconnecteerd worden en waar ze opnieuw naar de telefooncentrale vertrekken? Ik zou dit liefst zelf doen.

Ik heb een schema'tje gevonden maar ik weet niet of die kleuren wel overeenkomen, en ik vrees dat het me toch niet veel gaat vooruit helpen.

Verwijderd

Ik heb even naar het schema gekeken wat je gemaakt hebt. Ik weet niet hoe het in belgie zit maar in Nederland zou ik de twee draadjes aansluiten op de rode en groene draad in de splitter. De bruinen en grijze draad zijn voor het oude 4 draads telefoon systeem wat ze vroeger gebruikte. Ze zitten er denk ik nog in voor als je een telefooninstallatie hebt die nog 4 draadjes heeft.
Je telefoon komt dan aan de gele en zwarte draad.

Het maakt volgens mij niet uit of de groene draad uit de muur aan de groene of rode draad in de splitter maakt (geldt natuurlijk ook voor de witte die uit de muur komt).
Je kunt denk ik het beste een telefoon doos (telefoon stopcontact of hoe noem je die dingen) aan de muur maken waar de draadjes van Belgacom in aangesloten worden (zo dat je dus de verbindingen krijgt die ik eerder noemde). Daar de splitter insteken en in de splitter weer de stekker van je telefoon.

Zo zou ik het tenminste in Nederland doen. Ik denk niet dat het Belgische telecom systeem veel afwijkt van het Nederlandse dus ik denk dat het in Belgie ook zo werkt. Ik heb er alleen geen ervaring mee. De stekker van de telefoon is wel anders (5 i.p.v. 4 pinnen).

Suc6 ermee

Jochem

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2006 17:03 . Reden: Letter weggevallen bij copy & past ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 17:00:Daar de splitter insteken en in de splitter weer de stekker van je telefoon.

De stekker van de telefoon is wel anders (5 i.p.v. 4 pinnen).
De stekker van de telefoon heb ik niet, die moet naar de centrale. Maar je uitleg is wel duidelijk dus dat ga ik alleszins uitproberen.

Ook in Belgie zijn er 5 pinnen maar slechts 4 ervan zijn geleidend, de 5e is een plastieken (waarom weet ik niet).