Toon posts:

[SSL] mod_ssl installeren op bestaande LAMP server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met google heb ik een aantal tutorials gevonden voor het installeren van mod_ssl, maar daarin wordt ervan uit gegaan dat apache en PHP ook nog moeten worden geïnstalleerd. In mijn geval gaat het om een LAMP server waar al tientallen websites op draaien. Bepaalde websites op die server moeten gebruik gaan maken van het https protocol.

Heeft iemand een tutorial of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik ben een redelijke linux n00b en daarom ga ik het eerst proberen met een test server via een SSH verbinding (putty). Het zou namelijk erg vervelend zijn als er iets fout gaat waardoor alle websites down zijn.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

En waarom kun je niets met die howto's? De stappen die je moet doorlopen om mod_ssl werkend te krijgen op een schone server zullen echt niet verschillen met de stappen die je moet ondernemen op jouw server. ;)

Verder: configuratieproblemen hebben niets met programmeren te maken. Zoals je in Waar hoort mijn topic? had kunnen lezen hoort je topic in Non-Windows Operating Systems. :)

PRG>>NOS

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Euhm, ik wil de volgende tutorial gaan gebruiken:

http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=Apache-Installatie

Stap 1 is het compileren van OpenSSL en stap 2 het compileren van ModSSL. Onderaan stap 2 staat: "Het maken (make) en installeren (make install) van mod_ssl is niet nodig, aangezien apache dit doet." En daarna begint stap 3; het compileren van Apache.

Dus ik kan gewoon stap 1 + 2 uitvoeren, maar hoe zit het dan met 'make' en 'make install' bij stap 2? Apache hoef ik toch niet meer te compileren, of moet ik dit opnieuw doen?

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Draai je apache 1 of apache2?? Bij apache1 (heb ik geen ervaring mee) moet je de module zelf compileren/installeren, bij apache2 zit ie er al in en moet je em aanzetten met "a2enmod ssl".

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
jealma schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 20:17:
Draai je apache 1 of apache2?? Bij apache1 (heb ik geen ervaring mee) moet je de module zelf compileren/installeren, bij apache2 zit ie er al in en moet je em aanzetten met "a2enmod ssl".
Ik draai apache2. Het downloaden van de modules was dus eigenlijk overbodig?

Verwijderd

Als je Debian draait is het commando apt-get install lib-apache2-php5 voldoende :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 12:25 ]

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 20:31:
[...]

Ik draai apache2. Het downloaden van de modules was dus eigenlijk overbodig?
volgens mij wel. in de directory /etc/apache2 staan twee mappen; mods-available en mods-enabled.
Kijk maar eens of er in de map mods-available iets met ssl staat (mod-ssl). Zoja, dan kun je zelf een symbolic link maken naar mods-enabled of a2enmod ssl gebruiken om dat voor je te doen.

C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB

Verwijderd

Topicstarter
jealma schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 20:48:
[...]

volgens mij wel. in de directory /etc/apache2 staan twee mappen; mods-available en mods-enabled.
Kijk maar eens of er in de map mods-available iets met ssl staat (mod-ssl). Zoja, dan kun je zelf een symbolic link maken naar mods-enabled of a2enmod ssl gebruiken om dat voor je te doen.
De map /etc/apache2 heb ik niet kunnen vinden. :/

In de map /etc/httpd/conf/ staan een aantal mappen die met SSL certificaten te maken hebben (ssl.crt, ssl.key, etc).

Kan dit kloppen?

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 21:12:
[...]

De map /etc/apache2 heb ik niet kunnen vinden. :/

In de map /etc/httpd/conf/ staan een aantal mappen die met SSL certificaten te maken hebben (ssl.crt, ssl.key, etc).

Kan dit kloppen?
hmz, welke linuxdistro heb je draaien dan?
ennuh, je kunt de volgende zoekacties eens proberen om die mappen te vinden: (zonder haakjes)
"find / -name "httpd.conf"
"find / -name apache2.conf"

Als het goed is geeft het systeem dan de directory's waar die bestanden staan. In die directory moeten ook de mappen mods-available en mods-enabled staan.
Je kunt ook rechtstreeks een zoekactie naar die map doen:
"find / -name mods-available"

Verwijderd

Topicstarter
jealma schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 21:33:
[...]

hmz, welke linuxdistro heb je draaien dan?
ennuh, je kunt de volgende zoekacties eens proberen om die mappen te vinden: (zonder haakjes)
"find / -name "httpd.conf"
"find / -name apache2.conf"

Als het goed is geeft het systeem dan de directory's waar die bestanden staan. In die directory moeten ook de mappen mods-available en mods-enabled staan.
Je kunt ook rechtstreeks een zoekactie naar die map doen:
"find / -name mods-available"
Alleen httpd.conf vindt hij. Ik werk via putty op de server en zou eigenlijk niet weten welke linuxdistro erop draait. Kun je dat gemakkelijk checken?

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
hmz, als je geen apache2.conf hebt is er iets fout denk ik. apache2.conf moet aanwezig zijn, want daar staan alle configuratieopties in die je bij apache2 hebt. Heb je de server niet zelf geinstalleert dan?
Als je aanlogt zie je een MOTD oftewel message of the day. Als die ongewijzigd is sinds de installatie, staat daar meestal de naam van de distributie in.

Dat kan zijn: slackware, debian, ubuntu, suse, mandrake, fedora core, e.d.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:36
Jealma: de apache configuratie op debian systemen wijkt nogal erg af van de apache configuratie op normale systemen of zelfgecompileerde installaties. Debian heeft apache2 dusdanig aangepast dat het perfect naast apache 1.x te gebruiken is. Verder hebben ze allerlei handige scripts bijgeleverd, die je bij een andere distro niet zult aantreffen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even gecheckt door een monitor aan te sluiten op de server. Het volgende OS is geïnstalleerd:

CentOS release 4.3 (Final)

Is er bij dit OS veel verschil t.o.v. bijv. Debian m.b.t. de installatie van ModSSL?
Pagina: 1