Toon posts:

[XP] installatie en drive overlay software

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, na mijn bericht van gister ben ik er inmiddels achter gekomen dat
het installatieproces voor xp vanaf de cd - en waarschijlijk ook vanaf flops- telkens vastloopt - als de installatie al een heel eind is gevorderd krijg ik telkens de melding dat de harde schijf onherstelbaar beschadigd is -omdat volgens de MS support site de machine waarschijnlijkt werkt met zgn drive overlay software. Het maakt daarbij niet uit of ik win98 probeer te upgraden of dat ik een schone xp installatie uitvoer. Ik heb al uitgebreid gegoogled, en ook gemaild naar IBM, maar zonder resultaat.
Weet iemand misschien of dit op te lossen is? Misschien door een bios update oid?

Peter

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Checken welke drive overlay gebruikt wordt, eventuel de hele schijf leeggooien met een goede tool zodat de overlay software weg is?

Heb je de overlay software nodig omdat je een BIOS harddisk grootte limiet hebt?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Ik vrees dat je antwoord bij mij onterecht wat kennis veronderstelt :/ ...
Ik hoop dat je de volgende vragen nog kunt beantwoorden:

- hoe kan ik nakijken of, en welke overlay gebruikt wordt?
- welke tool kan ik gebruiken om de harddisk goed leeg te maken? -
ik heb al gewoon formatteren geprobeerd, maar dat is blijkbaar onvoldoende.
- ik neem aan dat die disk overlay er niet voor niets op zit - volgens de ms site werd dit vooral bij oudere
schijven gebruikt- hij zit dus op de schijf zelf, en niet in het bios. Zou het dan mpogelijk zijn om hem
eraf te gooien en eventueel een andere bios te gebruiken?

Peter

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dan zul je moeten uitvinden of je moederbord / BIOS versie / harddisk controller jouw schijf ondersteunt (qua capaciteit in GB vooral)

Bijv heb je een oud Pentium II draaien met een 160GB schijf dan kan het wel eens zijn dat er geen BIOS versie voor zo'n bord is wat die hele schijf kan gebruiken :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 14:56:
Hallo, na mijn bericht van gister ben ik er inmiddels achter gekomen dat
het installatieproces voor xp vanaf de cd - en waarschijlijk ook vanaf flops- telkens vastloopt - als de installatie al een heel eind is gevorderd krijg ik telkens de melding dat de harde schijf onherstelbaar beschadigd is -omdat volgens de MS support site de machine waarschijnlijkt werkt met zgn drive overlay software. Het maakt daarbij niet uit of ik win98 probeer te upgraden of dat ik een schone xp installatie uitvoer. Ik heb al uitgebreid gegoogled, en ook gemaild naar IBM, maar zonder resultaat.
Weet iemand misschien of dit op te lossen is? Misschien door een bios update oid?

Peter
Peter,

Wat voor systeem is het? Ik lees een IBM maar welk type is het?
Welk merk harddisk en type?

Wim-Bart

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Win Bart,

Het is een IBM Aptiva, model 2158-225 s/n AB-AR8XP,
harddiskmerk en type ga ik nu ff uitzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd met Everest uit te zoeken welke harde schijf erop zit:

generic IDE disk type02

is er nog een andere manier om er achter te komen?

Ik heb de kast open gehad, maar daar staat ook niets :?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 11:33:
Ik heb geprobeerd met Everest uit te zoeken welke harde schijf erop zit:

generic IDE disk type02

is er nog een andere manier om er achter te komen?

Ik heb de kast open gehad, maar daar staat ook niets :?
euh de kast opendoen, op zoek gaan naar de harde schijf, daarop staat altijd een merk en een type :)

is het nog de originele (en hoe groot is ze?)
edit: ik heb je pc even opgezocht: een K6 400 oid? Das wel krap om XP op te draaien :)

[ Voor 14% gewijzigd door the_stickie op 15-07-2006 11:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is de originele.
Moest em ff uitbouwen. Er staat:

Maxtor 8.4 GB
model 90845D4
HDA 04A
PCBA 03A
Unique 11A
Code GAS54112

• 2bb
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-12-2022

2bb

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:25:
Het is een IBM Aptiva, model 2158-225 s/n AB-AR8XP,
harddiskmerk en type ga ik nu ff uitzoeken.
Da's al een "iets" oudere pc geloof ik...
Je hoeft van IBM niet zo veel meer te verwachten, ze hebben de PCs en Laptop divisie verkocht aan Lenovo.
Lenovo onderhoud tegenwoordig ook de support paginas.BIOS update is een crime en sterk afhankelijk van de modelnumer (laatste 3 positie [=225] of daar wat voor te vinden is.)
Heb je al geprobeerd je partities te verwijderen en vervolgens op een niet gepartinioneerde HDD te installeren?
Uit mijn hoofd zeg ik dat W2Kpro wel wil lopen op die machine maar als je XP wlt runnen kun je beter de XP-Light versie nemen. Die had ik al draaiend op een 300Mhz/64MB Toshiba laptop.
En soepeler dan W2Kp

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Denk dat TS er na een jaar inmiddels wel uit is gekomen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.