Toon posts:

[XP] Teveel BSOD's en herstarten van Windows*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zus heeft een pc die sinds een maand continue herstart. Zij heeft zelf niet veel verstand van pc's en ik iets meer denk ik maar ik kom er nu ook niet meer uit.

We hebben de volgende BSOD's, ze heeft er meer gehad maar niet alles opgeschreven.

0x000000D1 driver irql not less or equal
0x0000008E
0x0000008E win32k.sys

Ook regelmatig stopt de pc ermee zonder foutmelding, hij start dan opnieuw op maar ze komt dan niet meer in windows, voor die tijd loopt ie weer vast en start weer op etc etc etc.

Als eerst heb ik in de Bios dat opnieuw opstarten uitgezet, evenals in het configuratiescherm. Het helpt niet veel. Hij start niet meer opnieuw op maar geeft een zwart scherm en doet niets meer.

Vanmorgen bleef hij zo lang aan dat ik systeemherstel kon doen. Het leek erop dat dat werkte. Ik heb het systeem teruggebracht naar het punt voordat ze haar bluetooth van de telefoon installeerde. Daar gaf hij nl. aan dat het certificaat van de driver niet ok was. Daarna heeft ze nog een nieuwe videokaart geinstalleerd (Geforce4 van Nvidia). Ik dacht zelf dat 1 van die twee de fout moest zijn omdat rond die tijd de problemen begonnen en de eerste foutmelding die ik googlede gaf aan dat het met een driver (verkeerd stuurprogramma) te maken had. (De videokaart komt uit een echte gamerpc met flink geheugen etc) Het leek er ook op dat alles goed ging. Mijn zus was zeer verbaasd dat haar pc het zo lang bleef doen. Totdat haar beeld niet goed stond, ik wilde de instellingen voor de monitor aanpassen en toen kreeg ik de laatste BSOD (0x0000008E win32k.sys BF80C88A base at BF800000 datestamp 43446A58). Daarna was het erger. Iedere keer bij het opstarten kreeg ik het F8 scherm, of ik de pc in veilige modus wilde opstarten omdat gewoon opstarten niet meer mogelijk was)

Ik heb me de afgelopen weken suf gezocht op internet en overal staan online memtesten die je moet doen of logboeken uitpluizen. Probleem is dus dat haar pc niet zo lang blijft aanstaan. Omdat de eerste melding over IRQL ging heb ik dat nog in haar bios gezocht en daar vond ik dit:
irq 3 com2 disabled
irq 4 com1 enabled
irq 5 lpt2 enabled
irq 6 floppy enabled
irq 7 lpt1 enabled
irq 8 rtc alarm disabled
irq 9 irq2 redir disabled
irq 12 ps/2 mouse enabled
irq 13 coprocessor enabled
irq 14 harddisk enabled.

IRQ Event activity detect:
USB resume from S3 disabled
VGA off
lpt&com lpt/com
hdd&fdd on
pci master off
power on pci disabled
modem ring resume disabled
rtc alarm resume disabled

Verder kon ik niets vinden want haar pc viel weer uit.

Ik bedacht dat ik misschien xp maar opnieuw moest installeren maar ook dat werkte niet. Liep tijdens setup ook regelmatig vast. Pc blijft over het algemeen niet langer dan 3 minuten aanstaan. Na de laatste melding heb ik wel bios video shadow disabled (werd aangeraden in de bsod).

Verder na veel googlen kwam ik tot de conclusie dat het altijd terugkomt op ramgeheugen of drivers. Wat ik toen ook tegenkwam was dat het wellicht een virus kon zijn. Met name:
Backdoor.Haxdoor.D (symantec)
BKDR_HAXDOOR.BC (trend micro)
HAXDOOR.AW (pandalabs)
Backdoor.Win32.Haxdoor.al (F-secure)
Nou ja, hoe ze het virus ook noemen, zoiets kan het zijn. Het schijnt dat dat virus in je register gaat klooien. Om dat op te lossen was ik op deze pagina: http://support.microsoft.com/kb/903251/nl . Is het verstandig om in haar register te editen????
Morgen neemt ze haar pc mee hiernaartoe. Dan kan ik op internet zoeken terwijl ik met haar pc bezig ben. Ik hoop dat jullie nog ideetjes hebben.

Ze heeft een pentium 4 met XP pro. Ze heeft maar 1 reepje geheugen (misschien te weinig in combinatie met videokaart?)

Als ik nog iets vergeten ben te vermelden hoor ik het wel. Ik hoop echt dat iemand enig idee heeft hoe ik dat ding wat langer kan laten draaien zodat ik bijv. memtest86 kan uitvoeren.
Alvast bedankt voor reacties.
Groetjes

Verwijderd

Topicstarter
Nog vergeten:
Ze heeft een jaar geleden een nieuwe voeding erin laten zetten en in de bios kloppen temperaturen etc met wat ik op internet kon vinden (waaronder in dit forum).

Groetjes

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-03 13:25
Bios op default zetten, normaal werkt dan alle hardware goed(indien niet defect).
Snelheid pc is nu wat langzamer, deze kun je later sneller zetten indien alles goed werkt.
Je kan wel nog alles in de bios nalopen of alles goed staat, indien je weet wat je doet.

Pc helemaal wissen, dit doen met recovery console(herstel console), dus alle schijven verwijderen en mbrfix(of fixmbr) doen zodat er geen virus meer op de pc staat.

dan windows opnieuw installeren en pc beter beveiligen.

Blauwe scherm of rebooten kan virus zijn of slechte driver van software.

• Huneker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-01 21:16
Als je bij het opnieuw installeren van windows ook problemen hebt, lijkt het me geen virus of driver probleem. Lijkt toch echt op rot geheugen. Je moet dat dan niet online testen maar een opstart CD of diskette maken (bestanden + how to zijn hier te vinden).

De pc dus op de CD of diskette opstarten en dan memtest laten draaien en kijken of er fouten gevonden worden. Wel minimaal een half uur aan laten staan, vind je dan nog niets bij voorkeur een paar uur.

-Edit-

Je kan natuurlijk ook deze cd downloaden (is ook bootable). Hier zitten tal van programma's op waarmee je al je hardware kan controleren.

[ Voor 17% gewijzigd door Huneker op 14-07-2006 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan jullie tips helaas nog niet uitproberen maar ik ga het zo snel mogelijk proberen. Bedankt voor jullie reacties.
Groetjes

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien je met geen woord rept over je hardware specs neem ik aan dat deze topic in WOS had moeten staan...

Move PMG -> WOS

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1