[XP] RAID1-hack na reinstall

Pagina: 1
Acties:

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:39
Sinds enige tijd heb ik met behulp van de RAID-hack zoals beschreven op de site van BalusC een gemirrorde schijf draaien onder Windows XP Professional (SP2). Ik boot niet van deze schij(f)(ven), er staa(t)(n) alleen een hoeveelheid bestanden op die ik niet graag verlies en zodoende deze 'backup' gebruik.

Mijn Windows install is inmiddels echter dermate vervuild dat ik graag een reinstall zou willen doen. Ik heb de FAQ's doorgelezen en weet ook dat het geen probleem is de schijven los van elkaar af te lezen, maar nergens zie ik in harde bewoordingen staan hoe ik het aan moet pakken om na de reinstall de huidige mirror weer terug te krijgen.

Uiteraard voer ik eerst weer de hack uit, maar hoe zorg ik dan dat beide schijven weer in een mirror komen? En moet ik ze dan niet eerst formatteren? En zal Windows ze al herkennen vóórdat de hack is uitgevoerd (waarschijnlijk wel) en geeft dat geen problemen ná het uitvoeren van de hack?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:06
Voor een mirror hoef je volgens mij die hack niet eens uit te voeren, dat kan standaard al.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• .Frank
Van BalusC's site:
quote: BalusC
Maar het tooltje heeft meer mogelijkheden, het kan ook RAID volumes aanmaken en dan wel RAID0 (Striping), RAID1 (Mirroring) en RAID5 (Striping met pariteit). Enkel zijn de laatste twee vormen van RAID voorbehouden aan de Server versies van de genoemde besturingssystemen.
Het kan dus niet onder Windows XP Profesionnal (zonder de hack dan).

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• .Frank
Verder niemand suggesties? Na een re-install moet ik namelijk toch die schijven verwijderen (anders kan ik niet opnieuw de Wizard Nieuw Volume draaien en een RAID creëren) en zal dat niet tot dataverlies leiden?

• Koudijs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Eigenlijk is het heel simpel (aangezien je niet van de mirror opstart).

Aangezien XP standaard een mirror niet ondersteunt, zou ik wel ff de mirror-schijven loskoppelen.
Als je XP opnieuw op je boot schijf installeerd, meteen er achteraan die raid-hack installeren (of registrykey importeren).
Als je daarna je schijven aansluit, zullen ze bij schijfbeheer als "Foreign" weer worden gegeven (sorry als de tekst in het nederlands is, maar ik weet alleen de engelse benaming).
Je kunt dan met rechts op de schijven klikken en kiezen voor "Import foreign disks".
Hij moet dan zelf de mirror weer maken.
Zo niet, eerst 1 schijf aansluiten, importeren, mirror verbreken, controlleren of je data GOED op die schijf te lezen is, 2de schijf aansluiten en zelf de mirror weer maken.

/off topic
Even voor de duidelijkheid: De optie Mirror is standaard greyed out in XP.
Deze optie is alleen te gebruiken als je vanaf je werkstation verbinding maakt met een 2000/2003 server, zodat je vanaf je werkstation op afstand wel je RAID kunt configureren.

[ Voor 16% gewijzigd door Koudijs op 15-07-2006 21:08 ]

• .Frank
Dank! Ik zal morgen eens aan de slag gaan. In het ergste geval kan ik inderdaad de mirror gewoon opnieuw maken, stom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb... |:(

Pagina: 1