Niet kunnen pingen naar de Windows 2003 server.

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vampy719
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 15:37
Beste mensen, ik heb een vaag probleem.

Op ons werk hebben we een servertje staan met Windows2003 sp1. Deze is gekoppeld aan het bestaande netwerk met alle juiste staties ingevulde ip’s,subnetmasks, dns, gateway’s.

Nu is het de bedoeling dat er een aantal werkstations op de share van de server moeten komen. Nu heeft me collega dat proberen in te regelen maar het is hem dus nooit gelukt.

Zijn probleem was dat die wel kon pingen vanaf de server naar de werkstations maar niet anders om. Dus ik dacht firewall of iets in die geest.

Ik onder Windows 2003 sp1 de firewall config scherm proberen te openen, krijg ik de volgende melding:

Could nog start the windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS) service on local Computer Error 1058: The service cannot be started, euther because it is disabked of because it had no enabled devices associated with it.

Dus op dit moment kon ik nog steeds niet pingen naar de server en de share was niet benaderbaar.

Nu zag ik dat de volgende services op de server aanstond: routing and remote acces services
Deze staat standerd uit, en ik had de bovenstaande services ook helemaal niet nodig dacht ik zo.

Maar na het stoppen van de routing and remote acces services was de server op eens benaderbaar door de clients, zowel pingend als gewoon de share kunnen benaderen.

Ik dacht mooi opgelost, maar na een reboot van de Windows 2003 server kwam ik tot de ontdekking dat de server gewoon weer niet benaderbaar was.

Ik heb toen de routing and remote acces services weer aangezet, de server nog steeds niet benaderbaar. Toen de routing and remote acces services weer uitgezet en gewoon weer werken he. De server was weer zichtbaar voor de clients.

Nou ik weet het niet meer, om nou steeds de routing and remote acces services te moeten stoppen na een reboot lijkt me ook geen optie.

Kan iemand mij helpen, als die überhaupt iets van dit verhaal snapt. Ik in iedere geval niet meer 8)7

Al vast bedankt voor de moeite.

Everything thats has a beginning has an end

Verwijderd

heb je ISA geinstalleerd?

Verwijderd

Heb je de TCP fix al geinstalleerd. Ik kan me van m'n vorige baan herinneren dat er op Win 2003 SP1 een flinke bug zit in de TCP stack, daar is dus een update voor.

Kweet niet meer hoe die fix heet, heb in m'n nieuwe baan nl. niks meer met Microsoft te maken (waar ik heel blij mee ben trouwens).

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

NT >> WSS :)

• Vampy719
Uhmmm zou die TCP fix kunnen helpen ? Ik moet dan maar even bij microsoft gaan struinen.

ISA heb ik niet geinstaleerd, is dat voor mij van toepassing dan (ISA= Internet Security and Acceleration Server)

NT >> WSS :?

Verwijderd

Vampy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:03:
Uhmmm zou die TCP fix kunnen helpen ? Ik moet dan maar even bij microsoft gaan struinen.
Heb het even nagevraagd bij een ex-collega:

WindowsServer2003-KB898060-v2-x86-enu.exe

• Vampy719
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:39:
[...]

Heb het even nagevraagd bij een ex-collega:

WindowsServer2003-KB898060-v2-x86-enu.exe
Thnx man, ga het gelijk even zoeken en doorvoeren.
Hou je op de hoogte of het eventueel de oplossing zal zijn.

Verwijderd

Misschien dom gedacht van me.. maar is het een nieuwe install?

Houdt 2K3 de boel niet op slot voor verbindingen van buitenaf als je nog niet netjes je Windows-update hebt geregeld enzo?

Daar zou ie dan volgens mij een popup van moeten geven bij boot...

• Vampy719
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:50:
Misschien dom gedacht van me.. maar is het een nieuwe install?

Houdt 2K3 de boel niet op slot voor verbindingen van buitenaf als je nog niet netjes je Windows-update hebt geregeld enzo?

Daar zou ie dan volgens mij een popup van moeten geven bij boot...
Is dat echt zo ? want de windows 2003 server heeft op dit moment nog geen enkele update gekregen. Zit namelijk ook nog helemaal geen verbinding naar buiten op.

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:01
Dat is toch alleen maar bij R2?

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit is sinds SP1, Windows 2003 R2 bevat inderdaad standaard SP1 dus die heeft het ook: http://www.microsoft.com/...servicepack/overview.mspx :)

• Vampy719
elevator schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 22:11:
Dit is sinds SP1, Windows 2003 R2 bevat inderdaad standaard SP1 dus die heeft het ook: http://www.microsoft.com/...servicepack/overview.mspx :)
Jullie bedoelen waarschijnelijk het volgende:

Post-Setup Security Updates (PSSU)—Servers are vulnerable in the time between initial installation and having the latest security updates applied. To counter this, Windows Server 2003 with Service Pack 1 uses Windows Firewall to block all inbound connections to the server after installation until Windows Update delivers the latest security updates to the new computer. After updating, Windows Firewall is turned off until it is configured for server roles. PSSU also guides users through immediate configuration of Automatic Updates.

Wat ik hier uit begrijp is dat de firewall alle verbindingen naar binnen blokt TIJDENS het door voeren (Installeren) van de updates, of lees ik het gewoon verkeerd :?

Post-Setup Security Updates (PSSU). Servers zijn kwetsbaar gedurende de tijd die verstrijkt tussen de installatie van het besturingssysteem en de installatie van de laatste beveiligingsupdates. Daarom blokkeert Windows Server 2003 Service Pack 1 na installatie alle binnenkomende connecties naar de server tot het moment dat Windows Update de laatste beveiligingsupdates op de nieuwe computer heeft geïnstalleerd.

Nu snap ik het nog niet, bedoelen ze nou dat alles inkomende verkeer geblokt wordt, tot er updates door worden gevoerd, of als er automatische update uitgevoerd word, alle verdere inkomende verkeer wordt geblokt 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Vampy719 op 17-07-2006 09:36 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nee, je krijgt na het installeren van een 2003 SP1 (en hoger) machine een soort van "Configure your server" wizard waarin je aangeboden wordt een aantal stappen te doorlopen (o.a. dus het updaten van je server) waarbij pas na het drukken op "Finish" de firewall rules gedropt worden :)

• Vampy719
Ahh kijk, Thnx voor het lichtje in de duisternis. _/-\o_

Maar het is en blijft verstandig om bij een nieuwe installatie windows te voorzien van alle nieuwe update.

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:05

xiD

12345

Sorry voor de schop, maar ik het het zelfde probleem. Ik het net een (virtuele) 2003 server Enterprise geinstalleerd. Na de installatie ben ik meteen updates gaan uitvoeren en moest rebooten.

Na de reboot heb ik het scherm van de PSSU niet meer gezien. Dus ook niet op finish kunnen drukken. Nu heb ik de vraag of het PSSU scherm nog naar voren te toveren is.

Als ik op Manage Server klik krijg ik gewoon het scherm van server roles te zien.

67890

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

xiD schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:32:
Sorry voor de schop, maar ik het het zelfde probleem. Ik het net een (virtuele) 2003 server Enterprise geinstalleerd. Na de installatie ben ik meteen updates gaan uitvoeren en moest rebooten.
Na de reboot heb ik het scherm van de PSSU niet meer gezien. Dus ook niet op finish kunnen drukken. Nu heb ik de vraag of het PSSU scherm nog naar voren te toveren is.
Controleer dan je Windows Firewall instellingen? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:05

xiD

12345

Had niet verwacht dat dat het enige was :+

Die stond inderdaad aan, dacht dat die service nooit aanstond in 2003 server. Heb de service nu uitgeschakeld en het werkt als een trein.

67890

Pagina: 1