Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop backlight inverter.

Pagina: 1
Acties:

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb een oude Toshiba 4310 gekregen, helaas bleek het scherm kapot te zijn. Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat de inverter van het backlight kapot is. Want het is heel donker, alleen als je heel goed kijkt kun je zien dat hij nog beeld geeft...

Nu kan ik wel een nieuw invertertje kopen, maar dat is 25 euro 8)7 , dus ik dacht; Tweakers doen het zelf!

Dus nu is mijn vraag:
Kan ik zelf zo'n inverter vervangen?

Specs:
Toshiba 4310 Laptop
Inverter partnumber: UA0392P06 (Link naar ebay)

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i16.ebayimg.com/01/i/04/eb/d7/99_1_b.JPG

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Ik heb zelf een tijdje terug de inverter van een oude toshiba "de stoeptegel" 220cs gerepareerd.

Als het goed is zit er net achter de voedingsstekker een zwart blokje met ik d8 in de silksceen een F. Dit is waarschijnlijk een smd zekering die gesneuveld is. Meet die is door. Als die kapot is heb je zo weer een werkende laptop ;)

Signature unavailable

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Misschien zou het bordje uit een standaard CCFL al wat kunnen doen, maar omdat ik regelmatig zo'n vraag hoor vraag ik me af of iets met LEDs misschien mogelijk is.

Die kunnen direct aan de stroomvoorziening, verbruiken minder, en zijn ook redelijk fel :)
Vervelende is dat ze geen rechte lichtbron zijn zoals een CCFL en dus niet egaal het scherm belichten.

Er is iig heel wat mogelijk :)

Probeer de inverter anders bij het testen even los te leggen (aansluiten op labvoeding misschien?), zorg iig wel dat je de buis er al aanhangt. Als de inverter de fout in gaat zou de buis wel kunnen klappen, maar als je de inverter aanzet zonder belasting zal hij zeer waarschijnlijk doorbranden.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb hem doorgemeten toen hij aanstond, er kwam dus 0.0V op de CCFL's, oftewel, er kwam geen stroom uit ;)
Ik krijg de laptop niet helemaal open, hij blijft bij het PCI(nogwat) ding haken, waardoor ik hem niet open krijg, zit daar misschien een truukje achter?

[ Voor 38% gewijzigd door FiXeR.nl op 14-07-2006 11:56 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
FiXeR.nl schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:55:
[...]

Ik heb hem doorgemeten toen hij aanstond, er kwam dus 0.0V op de CCFL's, oftewel, er kwam geen stroom uit ;)

[...]

Ik krijg de laptop niet helemaal open, hij blijft bij het PCI(nogwat) ding haken, waardoor ik hem niet open krijg, zit daar misschien een truukje achter?
De uitgang staat hoogspanning op dus das niet echt goed voor je meter.

Mogelijke defecten:

1. Zekering op PCB is defect. Zoals al aangegeven hierboven kun je m meestal herkennen aan F of F1. Zekering doormeten dus.

Controleer eerst of je wel voeding op je invertor hebt. Aan 1 zijde van de zekering (die naar de kabel/connector gaat) moet je 15-19V hebben.

Als je daar al geen spanning hebt dan kan het een zekering op moederbord zijn, of ernstiger.

Als je daar wel spanning hebt, EN de zekering goed is, heb je ook nog kans dat het spoeltje zelf defect is. Ook wel te vervangen maar dan moet je dus net een identieke hebben liggen.

[ Voor 46% gewijzigd door DJSmiley op 16-07-2006 15:11 ]

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-11 19:33

Diamon

The Weird One

Zelf heb ik al een aantal inverters van laptops gefixt.
Zekeringen die er uit lagen (een laptop is ook geen kachel voor in bed:S), spoeltjes waarvan er 1 draad niet meer vast zat. En kan zo nog wel effe door gaan.
Kans is mij in ziens vrij groot dat alleen de zekering er uit ligt.

And The Only One

Pagina: 1