nieuwe E6300 computer

Pagina: 1
Acties:

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 21:30
hey,

Ik ben nu een beetje aan het sparen voor een nieuwe computer. Ik heb mijn budget samengesteld op rond de €500 voor CPU, mobo, gpu en geheugen.

Ik zal mijn computer vooral gebruiken voor gewoon internet gebruik; websites bezoeken, chatten, muziek luisteren. Ook FTP'en, VNC, etc. Ik wil er ook graag de nieuwste games een beetje normaal willen spelen. Ik speel nu alle games op een athlon 2600+, 512 mb geheugen met als videokaart een GeForce 5200fx, op een lage resolutie (meestal rond de 800x600) met de settings op low-medium. Dus zoals je je kan voorstellen is een spel op 1024*768 met medium-high al een hele verademing voor me.

Ik heb van verschillende mensen gehoord dat deze pc op zich niet erg slecht is, maar toch ga ik liever upgraden. Mijn mobo heeft namelijk geen PCI-E slot, geen SATA en weinig upgrade mogelijkheden qua processor. Tevens wil ik deze pc aan mijn moeder geven, en de pc die mijn moeder nu gebruikt als server gebruiken.

TypeNaamPrijs
GeheugenOCZ Memory EL Gold Dual Channel 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5 €101,59
HDDSeagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300€ 95 *
KastR202li Zwart€ 43.99
MoederbordMSI p965 NEO (Not Yet Released)€125,-
ProcessorIntel Core 2 Duo E6300 (S775, 1,86GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed)€ 186,-
VideokaartAsus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT€171,-
VoedingCoolerMaster 430W RS-430-PCAR / RS-430-PCAP€ n/a
TOTAAL:€537 **

* =Apart budget, de €500 is alleen voor de videokaart, mobo, cpu en geheugen. HDD word door mijn moeder aangeboden en kast betaal ik apart.
** = Excl verzendkosten, inc BTW volgens mij

Ik wil alles graag kopen bij SallandAutomatisering.nl, aangezien je dan maar 1 keer verzend kosten betaald ipv 4 keer en omdat ik veel tweakers op het forum heb gezien die via salland betalen. Daarom zijn de prijzen aangegeven bovenin niet de laagste, maar de prijzen aangegeven als bij salland.

Ik heb nog een paar vragen:

* Geheugen; Ik heb niet zo heel erg veel kennis van geheugen. Ik heb dit geheugen volgens mij gestolen van een ander topic dat ook over de Core 2 Duo gaat. Ik neem aan dat het opzich goed is, maar jammer genoeg verkoopt Salland hem niet. Ik heb net even gekeken, en op salland is de enigste die ik in de prijsklasse kan vinden de OCZ Memory EL Gold 512 MB, PC6400, 800 MHz, 5 (20746). Is dat een goede vervanging? Jammer genoeg weet ik niet hoe ik een direct-link naar het product kan maken.

* Processor; denk je dat ik er goed aan doe om deze processor te kopen? Ik heb een paar benchmarks gelezen en ikzelf vind dat hij er goed uit ziet. Voordat ik de E6300 wou had ik de pentium D805 op het oog (om die dan te overklokken naar ~3.2 ghz). Volgens mij komt die dan in de buurt van ongeveer de pentium D930. In benchmarks verslaat de E6300 echter zelfs de Pentium D950 op verschillende vlakken. Hij kost alleen wel wat extra's.
Is deze trouwens ook over te klokken, en aan te raden? Ik heb jammer genoeg namelijk niet het budget om extra (water-)koeling te kopen, dus alles zal op de stock-koeling moeten draaien.

* Videokaart; Aangeraden door een vriend van mij, het was toen (ong 1.5 maand geleden ?) de beste kaart die ik voor mijn budget kon kopen. Ik neem aan dat dat nog steeds zo is? Op die kaart kan ik dus de spellen van nu volgens mij wel aardig spelen.

* Moederbord; Onbekend; budget zo'n 100-120 euro.. Misschien de http://www.gigabyte.com.t...314&ModelName=GA-965P-DS3 wanneer hij released is, als hij maar ong 120 euro kost..

* Voeding; Ik neem aan dat de voeding (ruim) voldoende is? Ik heb hem al gekocht dus hij moet goed zijn..

* Kast; Ik heb eigenlijk nog helemaal niet voor een kast gekeken. Mijn toetsenbord, muis en geluidsset is zwart, mijn monitor en de kast die ik nu heb is wit. Ik ga dus denk ik maar voor een zwarte kast. Ik had eerst een hele mooie recom kast uitgekozen, maar dat prijskaartje gaat jammer genoeg iets boven mijn budget. Ik denk erover om maar een gewone (saaie?) kast te kopen, maar als er suggesties zijn welkom. Mijn budget vor de kast is iets van 30-50, zonder voeding met fans. Is dat voldoende of moet ik hem misschien toch ietsjes ophogen?

* HDD; n/a

Ik weet dat ik eigenlijk nog veels te vroeg ben met dit topic, maar ik ben nu al een paar weken aan het sparen, en nu het nog minder dan 2 weken is voordat hij gereleased is, begint de spanning bij mij toch wel even te stijgen. Dit is de eerste keer dat ik een eigen computer koop, en al helemaal dat ik een computer bezit die niet meteen low-end is.

Nu maar hopen dat er mensen gek genoeg zijn om deze hele ts door te lezen :)

[ Voor 26% gewijzigd door ChessSpider op 18-07-2006 18:24 . Reden: tabel geupdate ]

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-02 19:25

Mach

[END]Avengers

Ziet er volgens mij wel prima uit. Wat betreft het geheugen denk ik dat je ook met iets goedkopers ook goed uit bent. Neem anders het conroe moederbordtopic in PBG eens goed door. Staat een hele uitleg over geheugen.

Belangrijkste van de kast is de goede airflow. Zelf heb ik de Sonata II en die bevalt perfect. De voeding daarvan is ook goed genoeg, dus die hoef je dan niet apart aan te schaffen.

Wellicht nog het overwegen waard om de boxed cooler te vervangen door de Artic Freezer 7 of een Zalman, al is de Zalman wel wat duur.

DUGG

Verwijderd

Schijnbaar ga je niet overclocken, dus kan je net zo goed PC5400 geheugen nemen. Echter schijnt dat C2D wel wat sneller geheugen lusten. Zelfs met PC4300 kan je nog uit de voeten, het is maar net welk budget je eraan stelt.
* =Apart budget, de €500 is alleen voor de videokaart, mobo, cpu en geheugen. HDD word door mijn moeder aangeboden en kast betaal ik apart.
Verkoopt je moeder haar oude hDD dan, of zie ik het verkeerd? :X Als dat zo is kan je beter zelf een nieuwe HDD kopen, heb je waarschijnlijk ook ineens een stuk grotere en door het aantal gig door de prijs te delen krijg je een Gb/E vergelijking, het hoogste getal is het efficientste. Zo ben ik gekomen op de Seagate Baracuda 7200.10 (16Mb) met 320Gb, welke 3,4 Gb/Euro heeft, en de 7200.10 een van de nieuwe schijven is, maar dat ter zijde.

Over de CPU: De E6300 is eigelijk geen echte Conroe, maar een Allendale. Niet dat het erg veel uit zal maken, een E6300 kan nog steeds concurreren met de FX-62, welke maar een klein beetje beter is.

De 7600GT is idd nog steeds de beste qua prijs/prestatie verhouding en een prima mid-range videokaart.

Verder een mooi systeem waar je zeker nog wel een paar jaar mee vooruit kunt, eventueel met een upgrade van de graka, welke over een paar jaar het snelste de bottleneck zal gaan vormen.

• ChessSpider
nee, mijn moeder heeft aangeboden de harde schijf te betalen, gelukkig. Budget daarvoor is rond de €100 en ik heb hem in het tabelletje gepropt. 300Gb is ruim voldoende voor mij, hoop ik.

Ik weet neit echt of ik echt ga overklokken, als het bij de E6300 net zoals bij de pentium D805 heel erg simpel de waardes aanpassen in BIOS is, dan waarschijnlijk wel. Maar als je moet gaan werken met waterkoeling of speciale dingen gaan kopen, dan ben ik blij met de stock snelheid :)

En over geheugen budget, mijn totaal is 500 natuurlijk, en ik kan er wel ietsjes over heen gaan maar ik zit er natuurlijk liever onder. Ik neem aan dat PC5400 slomer is dan PC6400? Is dat dan een groot verschil of valt het wel mee?
Ipv 1x 1gb neem ik liever 2x 512 mb, is deze dan een goede keuze?

Verwijderd

Als je de PD 805 wilde overklokken, hoe wou je dat dan doen met stock koeling?
pricewatch: Zalman CNPS7700-AlCu (Socket 478/754/775/939/940)=
Die Zalman is al veel beter. Als je gaat overklokken moet je bijna altijd een betere koeler erop zetten. Die stock koeling is alleen bedoeld om de boel een beetje koel de houden als je normaal met je proc omgaat. Als je die Zalman neemt, is het ook nog beter voor het geluid.

• ChessSpider
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 13:15:
Als je de PD 805 wilde overklokken, hoe wou je dat dan doen met stock koeling?
pricewatch: Zalman CNPS7700-AlCu (Socket 478/754/775/939/940)=
Die Zalman is al veel beter. Als je gaat overklokken moet je bijna altijd een betere koeler erop zetten. Die stock koeling is alleen bedoeld om de boel een beetje koel de houden als je normaal met je proc omgaat. Als je die Zalman neemt, is het ook nog beter voor het geluid.
Ik heb op meerdere sites gelezen dat je tot ~3.4ghz makkelijk met stock koeler kan. Volgens mij tot 3.4 ghz kan makkelijk, tot 4.0 moet je Vcore veranderen en vanaf 4.0 moet je betere koeling aanschaffen. (nieuws: Aangepaste Pentium D 805: 4,1GHz voor 120 euro).
Maar laten we het maar niet over de d805 hebben, want die heb ik eigenlijk volledig uit mijn hoofd gezet. Het is de E6300 waar ik nu voor warm loop,

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Overclocken kan je vergeten op dat moederbord. Dat moederbord loopt op zich al overclocked op 1066MHz FSB, officieel ondersteunt hij maar 800MHz. Die extra 266MHz is alleen 'gegarandeerd' door Asrock, maar ik kan je beloven dat overclocken er niet meer in zit (ja 20MHz misschien, maar geen 100).

Als je wil overclocken zul je toch bijna 150 euro moeten uitgeven voor een mobo (voorlopig, zullen nog wel goedkopere 'echte' core 2 mobo's uitkomen).

Als je niet gaat overclocken en vermits je op een klein budget werkt, kan je nog wel 20 euro besparen op het geheugen en pc5400 nemen, ik denk dat het voor de 6300 minder uitmaakt dan voor de snellere modellen (logisch lijkt me, maar nog geen benchmarks van de 6300 gezien eigenlijk).

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
geheugen tip: http://www.azerty.nl/prod...2-pc5400-667-mhz-1-x.html

Dat asrock boardje heeft toch 667mhz sockets, dus dan is 667mhz geheugen in princiepe voldoende. En goedkoper.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

In jouw topicstart zie ik een 'AsRock ConRoeXFire-eSATA2+'.
Om precies te zijn bestaat deze niet. Je bedoelt waarschijnlijk de ASRock ConRoeXFire-eSATA2 óf de ASRock 775XFire-eSATA2+ waar je het later over hebt in de (uitgebreide :o) topicstart :)
Belangrijke sidenote: Ik zie op de productpagina van het ASRock 775XFire-eSATA2+ dat het bord 'slechts' een 133MHz (QDR533) en 200MHz (QDR800) FSB ondersteunt. De Intel Core 2 Duo E6300 'Allendale' vereist een 266MHz (QDR1066) FSB. Tevens staat er een logo bij met 'Conroe E4xxx'.
Bij andere borden (mét 266MHz (QDR1066) support) staat er 'Conroe E4xxx en Conroe E6xxx'. Het ASRock 775XFire-eSATA2+ moederbord voldoet dus niet omdat het niet overweg kan met de snellere FSB.
'E4200' is een 'Allendale' en geen 'Conroe' :z

Over het geheugen: Daar kan ik niet veel aan toevoegen. Met trager geheugen dat de Intel Core 2 Duo E6300 ook prima uit de voeten :)
Als je wilt overclocken is sneller geheugen vaak wel aantrekkelijker (vergeet overigens niet dat het geheugen óók overclockbaar is ;)) maar uiteindelijk is overclocken en ASRock meestal niet zo'n goede combo.
Veel duurdere moederborden bieden vaak de mogelijkheid om de vCore (voltage v.d. processor) te verhogen en hebben doorgaans betere voltageregulatoren en/of condensatoren. Voor normaal gebruik maken dergelijke zaken niet zoveel uit, voor zwaar overclocken wel :)

Niettemin zijn er wel ASRock borden waarmee men kan overclocken maar uiteindelijk zijn de overclock mogelijkheden minder dan bij een duurder bord. Maar, ASRock is wel weer aantrekkelijker geprijsd :)

Over de hardeschijf. Bepaalde Maxtor schijven werken inderdaad niet goed met nForce4 chipsets.
Dit gaat voor jouw dus niet op. Wil je meer over dat onderwerp lezen zie het volgende topic:
Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

Echter zou ik (waar ik in de reply van Nisk ook het e.e.a. over zie) eerder voor een 320GB Seagate hardeschijf gaan. Mijn voorkeur ligt bij Seagate. Deze schijf heeft bv. 5 jaar garantie en de Maxtor 'slechts' 3 jaar garantie.
Over het algemeen hebben de Seagate schijven ook een lager uitvalspercentage. Dit wil overigens niet zeggen dat alle Maxtor schijven per definitie slecht zijn ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 15-07-2006 05:58 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ChessSpider
Thandor schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 03:05:
In jouw topicstart zie ik een 'AsRock ConRoeXFire-eSATA2+'.
Om precies te zijn bestaat deze niet. Je bedoelt waarschijnlijk de ASRock ConRoeXFire-eSATA2 óf de ASRock 775XFire-eSATA2+ waar je het later over hebt in de (uitgebreide :o) topicstart :)
Belangrijke sidenote: Ik zie op de productpagina van het ASRock 775XFire-eSATA2+ dat het bord 'slechts' een 133MHz (QDR533) en 200MHz (QDR800) FSB ondersteunt. De Intel Core 2 Duo E6300 'Allendale' vereist een 266MHz (QDR1066) FSB. Tevens staat er een logo bij met 'Conroe E4xxx'.
Bij andere borden (mét 266MHz (QDR1066) support) staat er 'Conroe E4xxx en Conroe E6xxx'. Het ASRock 775XFire-eSATA2+ moederbord voldoet dus niet omdat het niet overweg kan met de snellere FSB.
'E4200' is een 'Allendale' en geen 'Conroe' :z
Verwarrend! Maar het komt er dus op neer dat ik de SATA2 moet nemen. Stomme vraag, maar hoe kom jij aan de link naar ASRock ConRoeXFire-eSATA2 ? Ik kan hem niet vinden in het Conroe moederborden forum.. Maarja, het is vroeg ;).
pricewatch zegt dat hij 78 euro is, klinkt goed. Ik zal mijn TS maar even aanpassen, bedankt :)
Over het geheugen: Daar kan ik niet veel aan toevoegen. Met trager geheugen dat de Intel Core 2 Duo E6300 ook prima uit de voeten :)
Als je wilt overclocken is sneller geheugen vaak wel aantrekkelijker (vergeet overigens niet dat het geheugen óók overclockbaar is ;)) maar uiteindelijk is overclocken en ASRock meestal niet zo'n goede combo.
Veel duurdere moederborden bieden vaak de mogelijkheid om de vCore (voltage v.d. processor) te verhogen en hebben doorgaans betere voltageregulatoren en/of condensatoren. Voor normaal gebruik maken dergelijke zaken niet zoveel uit, voor zwaar overclocken wel :)

Niettemin zijn er wel ASRock borden waarmee men kan overclocken maar uiteindelijk zijn de overclock mogelijkheden minder dan bij een duurder bord. Maar, ASRock is wel weer aantrekkelijker geprijsd :)
Tsjah, dat overclocken.. Ik denk dat ik hem nu wel snel genoeg vind. Zwaar overclocken zal ik nog even niet doen, met waterkoeling en vcore aanpassen en weetik't.
Over de hardeschijf. Bepaalde Maxtor schijven werken inderdaad niet goed met nForce4 chipsets.
Dit gaat voor jouw dus niet op. Wil je meer over dat onderwerp lezen zie het volgende topic:
Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

Echter zou ik (waar ik in de reply van Nisk ook het e.e.a. over zie) eerder voor een 320GB Seagate hardeschijf gaan. Mijn voorkeur ligt bij Seagate. Deze schijf heeft bv. 5 jaar garantie en de Maxtor 'slechts' 3 jaar garantie.
Over het algemeen hebben de Seagate schijven ook een lager uitvalspercentage. Dit wil overigens niet zeggen dat alle Maxtor schijven per definitie slecht zijn ;)
Ik zal even kijken ;). Ik moet eerlijk zeggen dat ik totnutoe alleen maar Maxtor hdd's heb gehad en er zijn dus ook 4 gecrashed..

Maarja, ik ga even de TS aanpassen, updaten..

En de TS is idd mss een beetje aan de lange kant ;)

-------
Ik heb de TS aangepast; maar het geheugen nog niet. Ik ben wel overtuigd dat pc5400 geheugen genoeg voor mij is, maar het liefst bestel ik alles in 1 keer bij salland dan dat ik aparte onderdelen bij aparte winkels ga ebstellen.
Ik heb even gekeken op salland, maar ik ben verward door wat er staat;

1) G.Skill DDR2 Dual Channel 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 5
en
2) G.Skill DDR2 Single Channel 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 4
en
3) G.Skill DDR2 Single Channel 512 MB, PC5400, 675 MHz, 4

Betekend dat dat de eerste 2 dingetjes van 512mb zijn, of dat dat geheugen dual channel ondersteund of wat..?

[ Voor 15% gewijzigd door ChessSpider op 15-07-2006 09:09 . Reden: update ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

De link naar ASRock ConRoeXFire-eSATA2 is niet zo moeilijk te vinden.
Simpelweg een kijkje op de ASRock site ;)

Het moederbord staat overigens wel vermeldt in Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel III maar de link naar de productpagina klopt niet. Dat kan nogal verwarring opleveren gezien de benamingen van de moederborden en de soms beperkte Intel Core 2 Duo support (enkel de E4xxx). Goed opletten dus :)
1) G.Skill DDR2 Dual Channel 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 5
en
2) G.Skill DDR2 Single Channel 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 4
en
3) G.Skill DDR2 Single Channel 512 MB, PC5400, 675 MHz, 4

Betekend dat dat de eerste 2 dingetjes van 512mb zijn, of dat dat geheugen dual channel ondersteund of wat..?
De DIMM's zijn zelf niet 'dual-channel' o.i.d.
Dat wel of niet dual-channel wordt uiteindelijk door de geheugencontroller geregeld die in jouw geval in de northbridge op het moederbord te vinden is.

Bij bovenstaande vermeldingen bedoelen ze simpelweg dat een 1024MB 'dual-channel kit' bestaat uit 2 modules zodat het in dual-channel kan draaien. Immers heb je voor dual-channel twee DIMM's nodig. Een 1024MB kit is dus 2x512MB.
De 1024MB Single Channel is dus slechts één DIMM. Als je er 2 van koopt (samen 2GB) kun je het ook prima in dual-channel draaien.

[ Voor 48% gewijzigd door Thandor op 15-07-2006 09:15 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ChessSpider
okay bedankt!
Ik zit nu te twijfelen tussen
G.Skill DDR2 Dual Channel 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 4 (CAS Latency : 4-4-4-12(PC5400)) á €103.64
en
G.Skill DDR2 Dual Channel 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 5 (CAS Latency : 5-5-5-15 (PC5400)) á €79.09

is die lagere CAS latency die ruim 20 euro verschil waard?

Ik kom nu uit op dit:

G.Skill DDR2 Dual Channel 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 5
Asrock Moederbord ConRoeXFire-eSATA2
Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed
Asus VGA GeForce EN7600GT/2DHT 256 MB
--
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB

Nog suggesties iemand?

Ik heb nu alleen nog een kast nodig.. Als de boxed cooler niet bevalt van de E6300 kan ik altijd nog die arctic freezer nemen..

• Dnc1n
Ik had een geheugen suggestie gegeven :p en ja dat is beter als pc5400 met cas5.

[ Voor 9% gewijzigd door Dnc1n op 15-07-2006 11:24 ]

Verwijderd

Misschien een tip voor een moedebord dat een goede overklokker blijkt te zijn:
Gigabyte GA-965P-DS3

Voor het geheugen:
Niet overklokken: PC4300 in dual channel trekt theoretisch de volle bandbreedte van de FSB vol. Al de rest zou dus overkill zijn. Omdat de FSB veel efficienter werkt dan het geheugen, is sneller geheugen toch winstmakend dus PC5400 (is nauwelijks duurder).
Wel overklokken: PC6400, hiermee kan je je FSB van 266 naar 400 overklokken (dit is een 50% overklok) en het geheugen toch synchroon laten lopen (1:1). Als je een veel lichtere oc van plan bent, kan je ook nog altijd voor PC5400 kiezen (25% overklok met 1:1).
Als je PC6400 neemt kan je tot 50% overklokken, indien dit niet haalbaar is, kan je nog altijd een divider instellen waardoor het geheugen toch op 800MHz kan draaien, of je kan je timings gaan verstrakken.

Algmeen over timings: gezien je budget en je doeleinden is het zeker niet de moeite om extra geld uit te geven aan ietsjes strakkere timings. In je geldbeugel voel je dat, maar tijdens het gamen niet. Ik zou dus gewoon de keuze maken tussen PC5300 en PC6400 (in beide gevallen niet kiezen voor strakke timings), afhankelijk van wat je zou willen bereiken van overklok. Allenszins laten de eerste tests al zien dat de E6300 een zeer goede overklokker is. Door de lage cache en lage multiplier kan de FSB zonder problemen een heel pak hoger ingesteld worden. 50% overklok moet zeker mogelijk zijn (heb al geval van 80% gezien).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 11:28 ]

• ChessSpider
Dnc1n schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 11:22:
Ik had een geheugen suggestie gegeven :p en ja dat is beter als pc5400 met cas5.
jah weet ik, maar die van jou was weer bij azerty.. hmm, hij is wel goedkoper dan die pc5400 met cas4 latency bij salland. Najah, ik kijk nog wel even..

en disco, heb jij misschien die links van E6300 overklokkers ergens liggen? Als de E6300 inderdaad zo makkelijk te overklokken als jij zegt, doe ik dat natuurlijk het liefst, zolang de totaal prijs maar niet (ver) boven de 550 uitkomt..

Ik denk dat ik even buiten rustig ga zitten, ik voel me niet erg goed op het moment.. Ik denk dat die verse zalm niet zo heel erg vers was..

[ Voor 11% gewijzigd door ChessSpider op 15-07-2006 11:36 ]

Verwijderd

ChessSpider schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 11:35:
en disco, heb jij misschien die links van E6300 overklokkers ergens liggen? Als de E6300 inderdaad zo makkelijk te overklokken als jij zegt, doe ik dat natuurlijk het liefst, zolang de totaal prijs maar niet (ver) boven de 550 uitkomt..
E6300 en de Gigabyte DS3
http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=106685
Ik zie niet direct welk geheugen gebruikt is en welke koeling, je moet maar eens op het gemak bekijken ;)

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

wow, dat is op 3.4GHz, want eigenlijk heeft ie een multiplier van 7, die 6 is alleen omdat ie aant idlen is. maar een fsb van 483 is wel heel hoog, ik vraag me af hoelang ie dat kan doen en hoe stable ie dan is.

als je het ietsje veiliger wil spelen qua overclocken, dan kan je ook de e6400 nemen, om diezelfde snelheid te halen hoeft je fsb dan maar op 425MHz. En zelfs dat lijkt me al heel hoog voor langere tijd op te draaien zonder extra koeling.

maja, dan heb je wel niet zo'n heftige overclock. :D

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Dnc1n schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 22:48:
geheugen tip: http://www.azerty.nl/prod...2-pc5400-667-mhz-1-x.html

Dat asrock boardje heeft toch 667mhz sockets, dus dan is 667mhz geheugen in princiepe voldoende. En goedkoper.
heb je ervaring met dit merk? want ik wil hier 2 gb van gaan kopen.. :9

• ChessSpider
Ik zal zeker in het begin niet gaan overklokken, maar de mogelijkheid hebben tot is natuurlijk nooit erg..
Die moederbord geschatte prijs is zo rond de 120€, ik denk dat ik dat wel kan ophoesten.
Het enigste waar ik nu nog mee zit is het geheugen dan; ik ben er nog niet over uit of ik die bij azerty moet nemen of die van salland..

Voor de geinterreseerden; dit is de link naar de gigabyte mobo http://www.gigabyte.com.t...314&ModelName=GA-965P-DS3

en hier een leuk overclock artikeltje over de E6300; http://www.xbitlabs.com/a...splay/core2duo-e6300.html

maar 'kga weer ff verbranden

Verwijderd

TetsuoShima schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 12:14:
wow, dat is op 3.4GHz, want eigenlijk heeft ie een multiplier van 7, die 6 is alleen omdat ie aant idlen is. maar een fsb van 483 is wel heel hoog, ik vraag me af hoelang ie dat kan doen en hoe stable ie dan is.

als je het ietsje veiliger wil spelen qua overclocken, dan kan je ook de e6400 nemen, om diezelfde snelheid te halen hoeft je fsb dan maar op 425MHz. En zelfs dat lijkt me al heel hoog voor langere tijd op te draaien zonder extra koeling.

maja, dan heb je wel niet zo'n heftige overclock. :D
Dit zijn inderdaad al heel erg hoge overkloks natuurlijk, maar 50% lijkt me dan zeker mogelijk zonder zotte toeren uit te halen. Dat is dus een FSB van 400, en daarvoor gaat PC6400 net ideaal zijn als je het op 1:1 laat draaien.
Het ideale zou natuurlijk zijn als er een manie is om de E6300 te unlocken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 14:08 ]

• ChessSpider
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 14:07:
[...]

Dit zijn inderdaad al heel erg hoge overkloks natuurlijk, maar 50% lijkt me dan zeker mogelijk zonder zotte toeren uit te halen. Dat is dus een FSB van 400, en daarvoor gaat PC6400 net ideaal zijn als je het op 1:1 laat draaien.
Het ideale zou natuurlijk zijn als er een manie is om de E6300 te unlocken :P
Is het 'erg' als je pc6400 gebruikt op een standaard geklokte E6300, zo van dat ik altijd later kan overclocken mocht ik dat nodig vinden?

Verwijderd

ChessSpider schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 17:08:
[...]

Is het 'erg' als je pc6400 gebruikt op een standaard geklokte E6300, zo van dat ik altijd later kan overclocken mocht ik dat nodig vinden?
Nee, dan stel je je geheugen gewoon met een divider in dat het toch op DDR2-800 snelheid loopt. Dit gaat zelfs nog betere performance geven (normaal gezien toch) dan dat je het geheugen synchroon gewoon laat lopen (en dus onderklokt).

Echter zou ik enkel voor PC6400 gaan als je echt van plan bent te overklokken. Als je dit niet van plan bent, ga je beter voor het goedkopere 5400.

• ChessSpider
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 18:22:
[...]

Nee, dan stel je je geheugen gewoon met een divider in dat het toch op DDR2-800 snelheid loopt. Dit gaat zelfs nog betere performance geven (normaal gezien toch) dan dat je het geheugen synchroon gewoon laat lopen (en dus onderklokt).

Echter zou ik enkel voor PC6400 gaan als je echt van plan bent te overklokken. Als je dit niet van plan bent, ga je beter voor het goedkopere 5400.
"When we just started working on this material, we expected to overclock the youngest Intel Core 2 Duo model to phenomenal heights. And we had very good reasons to believe so. The thing is that there are a lot of overclocking reports on the web these days about successful overclocking of Core Microarchitecture based processors. And in most of those stories the users managed to nearly hit 4GHz frequency with none other but air cooling. If the youngest Core 2 Duo E6300 processor with 1.86GHz nominal frequency manages to hit this mark, we will be able to claim unprecedented result: doubling of the CPU speed."

"However, I don’t think you should be upset about the not very high frequency we achieved today. Core 2 Duo E6300 overclocked on ASUS P5W DH Deluxe by more than 50%, which is a very good result. At the same time we managed to surpass (though not tremendously) the nominal frequency of the top-of-the-line model in the family – the Core 2 extreme X6800. Keeping in mind relatively low influence of the cache memory size on the overall performance, we can state that for less than $200 you can get a CPU running close to a 1000-dollar model."

http://www.xbitlabs.com/a...lay/core2duo-e6300_8.html

Ik denk wel dat ik sooner or later ga proberen te overklokken ja.. :p

Enigste waar ik nogal van schrik zijn toch wel de prijzen. De OCZ Memory EL Gold Dual Channel 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5 is de enigste die rond mijn budget zit. Tenzij iemand een andere link weet (duncan..? :p)

• Dnc1n
ChessSpider schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 18:37:
[...]

"When we just started working on this material, we expected to overclock the youngest Intel Core 2 Duo model to phenomenal heights. And we had very good reasons to believe so. The thing is that there are a lot of overclocking reports on the web these days about successful overclocking of Core Microarchitecture based processors. And in most of those stories the users managed to nearly hit 4GHz frequency with none other but air cooling. If the youngest Core 2 Duo E6300 processor with 1.86GHz nominal frequency manages to hit this mark, we will be able to claim unprecedented result: doubling of the CPU speed."

"However, I don’t think you should be upset about the not very high frequency we achieved today. Core 2 Duo E6300 overclocked on ASUS P5W DH Deluxe by more than 50%, which is a very good result. At the same time we managed to surpass (though not tremendously) the nominal frequency of the top-of-the-line model in the family – the Core 2 extreme X6800. Keeping in mind relatively low influence of the cache memory size on the overall performance, we can state that for less than $200 you can get a CPU running close to a 1000-dollar model."

http://www.xbitlabs.com/a...lay/core2duo-e6300_8.html

Ik denk wel dat ik sooner or later ga proberen te overklokken ja.. :p

Enigste waar ik nogal van schrik zijn toch wel de prijzen. De OCZ Memory EL Gold Dual Channel 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5 is de enigste die rond mijn budget zit. Tenzij iemand een andere link weet (duncan..? :p)
Ik denk dat Corsair verder komt als dat ram van OCZ,
Het topmodel van Corsair is namelijk het 6400 cl5 geheugen, maar ik heb op het core duo boarden topic, al resultaten met een pc5400 cl4 exemplaar gezien van pc6400 op cl4!
een teken dus dat dat Corsair geheugen wel tot iets in staat is.
Verwacht dus alleen maar meer van dat pc6400cl5 omdat ze dat ook in een Pro jasje verkopen met ledjes en echt voor de overklokkers bedoeld is, is ook datzelfde geheugen.
En dat OCZ cl4 en cl5 verkoopt zal ook wel niet voor nix zijn.

pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5 (Corsair, TWIN2X2048-6400)

prijs valt mee :p

[ Voor 3% gewijzigd door Dnc1n op 15-07-2006 19:22 ]

• ChessSpider
uhm...
in lekentaal zeg je dus dat ik beter corsair 5400 kan kopen, omdat het wsl net zo presteerd als OCZ pc6400 ? :p
Corsair TWIN2X 1024-5400C4 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 4 á 86,00
is beter dan
OCZ Memory EL Gold Dual Channel 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5 á 101,00
?
Voor als ik wil gaan overklokken met 50% ofzoiets, wat dus wel makkelijk moet kunnen..?

( ik heb dus niet 't geld om 2gb te kopen ofzoiet.. ik kom al zo'n 75 euri boven me budget uit nu :p )

[ Voor 29% gewijzigd door ChessSpider op 15-07-2006 19:46 ]

• Dnc1n
ChessSpider schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 19:43:
uhm...
in lekentaal zeg je dus dat ik beter corsair 5400 kan kopen, omdat het wsl net zo presteerd als OCZ pc6400 ? :p
is beter dan
?
Voor als ik wil gaan overklokken met 50% ofzoiets, wat dus wel makkelijk moet kunnen..?

( ik heb dus niet 't geld om 2gb te kopen ofzoiet.. ik kom al zo'n 75 euri boven me budget uit nu :p )
Ik zat ff in de 2gb reepjes en daar zijn de kitjes pc6400@cl5 van OCZ en Crucial even duur.

Ja ik denk dat je daar wel goed geheugen aan heb ja, alleen moet je dus wel de zelf een beetje timen :p het verschil is met "echt" pc6400 geheugen dat het bios standaard een pc6400 timing pakt en het netjes asynchroom laat lopen op die speed met de fsb.
Jammer dat pc6400 van corsair net weer een tientje duurder is met 2x512mb als OCZ.
Hmm moeilijke keuze dan hoor. Kan ik je niet echt een goed advies in geven, als het tussen ocz pc6400@cl5 en crucial pc6400@cl5 zou zijn, zou ik zeggen crucial.

Verwijderd

ChessSpider schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 19:43:
Deze kan je misschien overklokken naar DDR2-800
Deze loopt al gegarandeerd op DDR2-800. En daarbij zal die ook nog wel een beetje verder overklokken.

Als je dus 50% overklokt, en je laat je geheugen synchroon lopen, dan gaat het net op DDR2-800 snelheid lopen.

Allenszins kan je ook je systeem overklokken met trager geheugen als je een memdivider gebruikt. Dus met PC6400 kan je 50% overklokken met het geheugen synchroon (zonder dat het geheugen zelf overklokt loopt), met PC4300/5400 kan je niet synchroon overklokken (tenzij je geheugen de overklok ook aankan) zonder een memdivider te gebruiken. In feite zie ik er geen graten in om een memdivider te gebruiken, alleen gaat je cpu met lager geheugen ook ietsjes minder bandbreedte krijgen.

Kies allenszins een beetje in functie van je budget ook, je moet geen zotte toeren uithalen ook niet ;)

• ChessSpider
Okay, dan neem ik gewoon de OCZ memory.. Bedankt! Het enigste waar ik nu nog mee zit is het moederbord. Zoals je kan zien zit ik nu 37 euro boven mijn budget, en dat is met de mobo van 80 euro. De Gigabyte GA-965P-DS3 die mij hier werd aangeraden (en wat mij ook wel een aardig bordje leek) is nog niet gereleased en volgens het conroe mobo topic gaat hij rond de 120 euro kosten. Dat kan ik nog wel opbrengen..
Via google kwam ik er alleen achter dat hij bij azerty.nl al 150 euro kost. En dat is te ver boven mijn budget..

Verwijderd

Ik heb een lichtelijk vermoeden dat je met dat moederbord van ASRock het overklokken sowieso kunt vergeten. Dan heeft PC6400 ook geen meerwaarde meer.
Als je wil overklokken heb je om te beginnen al een moederbord nodig dat dit toelaat. Het geheugen kan je iets lager nemen omdat je daar toch een divider voor kan gebruiken.

Allenszins moet je sowieso een compromis maken met je budget, dus slaap er zeker nog een nachtje over. het duurt ook nog even voor de C2D uitkomt.

PS: dit is mijn mening (en voorspelling), kan uiteraard tegengesproken worden door anderen

• Dnc1n
ChessSpider schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 22:36:
Okay, dan neem ik gewoon de OCZ memory.. Bedankt! Het enigste waar ik nu nog mee zit is het moederbord. Zoals je kan zien zit ik nu 37 euro boven mijn budget, en dat is met de mobo van 80 euro. De Gigabyte GA-965P-DS3 die mij hier werd aangeraden (en wat mij ook wel een aardig bordje leek) is nog niet gereleased en volgens het conroe mobo topic gaat hij rond de 120 euro kosten. Dat kan ik nog wel opbrengen..
Via google kwam ik er alleen achter dat hij bij azerty.nl al 150 euro kost. En dat is te ver boven mijn budget..
Het board is nog zo nieuw dat de prijzen nog niet echt kloppen, in duitsland is hij in iedergeval al wat goedkoper in de prijslijst, 130 euro:
http://www.heise.de/preisvergleich/?fs=gigabyte+ds3&in=

Als het board een beetje leverbaar begint te worden zijn pas de echte prijzen te bepalen.

• ChessSpider
Dnc1n schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 23:22:
[...]

Het board is nog zo nieuw dat de prijzen nog niet echt kloppen, in duitsland is hij in iedergeval al wat goedkoper in de prijslijst, 130 euro:
http://www.heise.de/preisvergleich/?fs=gigabyte+ds3&in=

Als het board een beetje leverbaar begint te worden zijn pas de echte prijzen te bepalen.
Dat ziet er idd een stuk beter uit.. Ik weet dat het moederbord heel belangrijk is, maar het was de bedoeling dat dit een mid-end budget pc zou worden... De prijs schiet nu wel heel erg omhoog.. Ik vind 537 al een mooi bedrag eigenlijk.. 575€ is toch echt wel mijn hard limit; ik moet ook nog een kast kopen etc..

http://www.vr-zone.com/?i=3779&s=2 => tot 300mhz.. MAar die mobo heeft maar een 20pins connector, ik heb 24 pins *nodig*, omdat ik al een 24 pins voeding heb gekocht..

Over 7 dagen komen er volgens mij als het goed is een hele hoop mobo's uit.. Hopelijk dan ook de gigabyte voor 120 euro en anders is er misschien wel een andere.. Ik ben al heel erg blij dat ik iig alles heb ongeveer, bedankt :)

• Dnc1n
ChessSpider schreef op zondag 16 juli 2006 @ 08:12:
[...]

Dat ziet er idd een stuk beter uit.. Ik weet dat het moederbord heel belangrijk is, maar het was de bedoeling dat dit een mid-end budget pc zou worden... De prijs schiet nu wel heel erg omhoog.. Ik vind 537 al een mooi bedrag eigenlijk.. 575€ is toch echt wel mijn hard limit; ik moet ook nog een kast kopen etc..

http://www.vr-zone.com/?i=3779&s=2 => tot 300mhz.. MAar die mobo heeft maar een 20pins connector, ik heb 24 pins *nodig*, omdat ik al een 24 pins voeding heb gekocht..

Over 7 dagen komen er volgens mij als het goed is een hele hoop mobo's uit.. Hopelijk dan ook de gigabyte voor 120 euro en anders is er misschien wel een andere.. Ik ben al heel erg blij dat ik iig alles heb ongeveer, bedankt :)
MSI p965 NEO gaat misschien ook nog wel een heel intressant board worden, staat nu in de duitse prijslijsten voor 89 euro.
http://www.heise.de/preisvergleich/a207415.html

Dit board zou theoretisch veel beter moeten overklokken als de Asrock, is immers net als een Gigabyte DS3 een P965 chipset.

• ChessSpider
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=744 this one?

Het heeft volgens mij zo ongeveer alles wat ik nodig heb. Nog even w8ten op de eerste reviews alleen, in het engels of nederlands that is..
Maar bedankt voor de link, nu weet ik tenminste een beetje waar ik voor moet kijken ;)

Verwijderd

Die MSI is inderdaad iets gelijkaardig als de DS3, ben benieuwd hoe hij klokt.

• ChessSpider
On-Board IDE/SATA

• One Ultra DMA 66/100/133 IDE controllers integrated in JMicron® JMB361.
- Supports PIO, Bus Master operation modes.
- Supports Ultra DMA 66/100/133 mode..

Ik heb 2 Cd/dvd/rw gezeik.. Dat gaat toch via de IDE of niet? Kan ik die wel gewoon aansluiten? dit gaat over de MSI board maar het is eigenlijk meer een vraag in 't algemeen :)

Verwijderd

Juist, een zal op Master en de andere op Slave moeten, op dezelfde IDE kabel.

• ChessSpider
We zij nu een weekje verder, en ik vroeg me af of de MSI P965 Neo nog steeds de beste keuze is voor mij?
Bij salland staat nu de MSI P965 neo-f in de pre-order. Bij navraag kwam ik erachter dat de -F editie stond voor dat hij gigabit LAN ondersteund en dat de leverancier een lading van die moederborden verwacht op 10 augustus.

Omdat de E6300 over minder dan 4 dagen uitkomt, zou dat betekenen dat ik minimaal nog eens 2 weken moet wachten voordat ik het moederbord binnen heb. Mijn vraag is dus eigenlijk of er misschien een andere optie is om voor te gaan? Ik ga waarschijnlijk wel overclocken, dus ik heb PC6400 á 800mhz gekozen (FSB van 400 * 7 => 2.8ghz, toch? Ik heb een btje gelezen :9 ) en het overclocken moet dus wel ondersteund worden door het moederbord. Ik zal er verder geen echte rare fratsen mee uithalen.. Dus geadvanceeder dan dat hoeft het niet denk ik zo.. Maar ik ben een absolute noob qua overklokken.. Ik ga een vriend uitnodigen en dan gaan we samen de CPU opblazen ongeveer is het idee..

Als de P965 Neo echt de beste keuze voor mij is dan wil ik natuurlijk die 2 - 3 extra weken wel wachten, maar als het niet echt nodig is dan heb ik toch liever een moederbord die eerder verkrijgbaar is..

Oh ja, en ik zit ook een kleine €81.59 over mijn budget heen volgens mij (volgens salland), dus suggesties om de prijs een beetje omlaag te krijgen zonder al te veel verlies van performance is gewenst, maar als het moet kan ik het geld wel ergens vandaan halen.

edit; en nog een klein vraagje.. 1 zo'n ide kabel heeft dus 2 connectoren, 1 voor master en 1 voor slave? Dus ik kan maar maximaal 2 IDE apparaten aansluiten op mijn computer, maw als ik mijn CD-R en DVD-RW heb aangesloten is er dan geen enkele manier meer om bijvoorbeeld een IDE Hdd aan te sluiten, zonder natuurlijk de CD of DVD ding los te halen? Bestaan er eigenlijk wel cd/dvd R/RW gedoe met een SATA(2) connector?

[ Voor 13% gewijzigd door ChessSpider op 23-07-2006 21:26 ]

Verwijderd

ChessSpider schreef op zondag 23 juli 2006 @ 21:24:
We zij nu een weekje verder, en ik vroeg me af of de MSI P965 Neo nog steeds de beste keuze is voor mij?
Bij salland staat nu de MSI P965 neo-f in de pre-order. Bij navraag kwam ik erachter dat de -F editie stond voor dat hij gigabit LAN ondersteund en dat de leverancier een lading van die moederborden verwacht op 10 augustus.

Omdat de E6300 over minder dan 4 dagen uitkomt, zou dat betekenen dat ik minimaal nog eens 2 weken moet wachten voordat ik het moederbord binnen heb. Mijn vraag is dus eigenlijk of er misschien een andere optie is om voor te gaan? Ik ga waarschijnlijk wel overclocken, dus ik heb PC6400 á 800mhz gekozen (FSB van 400 * 7 => 2.8ghz, toch? Ik heb een btje gelezen :9 ) en het overclocken moet dus wel ondersteund worden door het moederbord. Ik zal er verder geen echte rare fratsen mee uithalen.. Dus geadvanceeder dan dat hoeft het niet denk ik zo.. Maar ik ben een absolute noob qua overklokken.. Ik ga een vriend uitnodigen en dan gaan we samen de CPU opblazen ongeveer is het idee..

Als de P965 Neo echt de beste keuze voor mij is dan wil ik natuurlijk die 2 - 3 extra weken wel wachten, maar als het niet echt nodig is dan heb ik toch liever een moederbord die eerder verkrijgbaar is..

Oh ja, en ik zit ook een kleine €81.59 over mijn budget heen volgens mij (volgens salland), dus suggesties om de prijs een beetje omlaag te krijgen zonder al te veel verlies van performance is gewenst, maar als het moet kan ik het geld wel ergens vandaan halen.

edit; en nog een klein vraagje.. 1 zo'n ide kabel heeft dus 2 connectoren, 1 voor master en 1 voor slave? Dus ik kan maar maximaal 2 IDE apparaten aansluiten op mijn computer, maw als ik mijn CD-R en DVD-RW heb aangesloten is er dan geen enkele manier meer om bijvoorbeeld een IDE Hdd aan te sluiten, zonder natuurlijk de CD of DVD ding los te halen? Bestaan er eigenlijk wel cd/dvd R/RW gedoe met een SATA(2) connector?
Er bestaan wel branders met een SATA connector alleen op dit moment nog heel erg weinig.
Voor je IDE HDD's kan je ook een controller aanschaffen ---->> klik hier 8)
Dan kan je dus nog je IDE HDD's gebruiken. ;)
Wat betreft je mobo in die prijs klasse heb je alleen maar AsRock zitten maar om de eerder genoemde redenen zal dat dus niet echt van toepassing zijn op jou.
Dus of je 'moet' jouw budget nog hoger maken en dan bijv. de Asus P5B nemen maar dat lijkt me ook niet echt de bedoeling en dan zou je dus misschien toch beter die 2 weekjes kunnen wachten op die MSI :)
Voor de rest denk ik dat jouw budget nogal beperkt is om nog meer te gaan besparen als je ziet wat jouw eisen zijn en de produkten die al gekozen zijn. :Y)

• ChessSpider
FSB Settings: 266MHz to 333MHz

RAM Frequency: DDR2-533, DDR2-667, DDR2-800

Memory Voltage Settings: 1.80V to 2.40V (in 0.05V steps)

PCIe Voltage Settings: 1.50V to 1.80V (in 0.05V steps), 1.80V to 2.20V (in 0.1V steps)

Multiplier Selection: Yes (unlocked CPUs only)

---------

Dit mobo support maar 333mhz FSB, terwijl ik voor mijn geheugen 400fsb nodig heb toch? Ik heb ergens gelezen dat je met een programmaatje het nog verder kan doen.. weet iemand daar iets van, of kan ik beter mijn PC6400 geheugen gaan downgraden (ik heb geen geld voor betere mobo)?

Als we nu te ver off-topic gaan maak ik hem wel opnieuw in het PMG forum anders..

edit: http://www.ocworkbench.co...conroexfire-esata2/g4.htm
blijkbaar kan zelfs die xfire nog 7mhz meer..

[ Voor 9% gewijzigd door ChessSpider op 25-07-2006 16:46 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
ChessSpider schreef op zondag 23 juli 2006 @ 21:24:
Op een moederbord zitten er naar mijn weten altijd 2 IDE connectors, zodat je dus 4 IDE apparaten kunt aansluiten.

http://specs.tweak.to/16567

• ChessSpider
Okay, bedankt. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik een betere moederbord moet nemen, omdat die 500mhz volgens mij toch wel een aardig verschil is (7*333 of 7*400). Nou zit ik te twijfelen tussen de Asus P5B, €150 en de GA-965P-DS3, officieel €120 maar bij meeste NL ook rond de €150.

De Asus P5B is al uit maar ik heb niks kunnen vinden over tot hoe hoog ik de FSB kan verhogen in BIOS op die mobo, terwijl de DS3 zich al bewezen heeft (http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=106685). Probleem is alleen dat de DS3 nog niet uit is en ik ook nog nergens een ETA heb gezien.

Qua functies van mobo hoef ik het niet echt te doen.. Ik heb geen interesse in Raid, heb maar 1 SATA2 hdd en een CD/DVD-RW gezeik.. Geen wireless nodig, etc etc.. Het gaat dus echt puur om de o/c capaciteiten van het moederbord.

Als jullie zeggen dat die 500mhz niet zo'n groot verschil is, kan ik ook pc5400 geheugen kopen in plaats van, en ben ik €20 euro goedkoper uit. Als je denkt dat die 500mhz (en meer misschien?) wel een groot verschil is, zeg dan aub. welke van de moederborden ik het beste kan kiezen?

Ook links leesvoer over de mobo's is erg gewild, zeker over de P5B heb ik (bijna) niks kunnen vinden.
Pagina: 1