wat ajax ideetjes

Pagina: 1
Acties:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Zomaar wat ideetjes wat me opviel tijdens het tweakeren vandaag...

Aangezien jullie voor de search al ajax gebruiken, vroeg ik me af of dit ook niet in plaats van de refreshes kunnen gebeuren; bijv. stuur via ajax het laatst zichtbare nieuwsid op de pagina naar de server en deze stuurt enkel nieuwe content terug. Het is wat werk, maar scheelt wel een hoop dataverkeer.

Daarnaast zat ik te denken of de polls ook niet ajaxified kunnen worden. Dit lijkt me de meest logische stap. Stuur de stemwaarde naar de server en update de div met enkel de poll resultaten. Ook dit scheelt aanzienlijk in dataverkeer.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

gvdh81 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 08:47:
Aangezien jullie voor de search al ajax gebruiken, vroeg ik me af of dit ook niet in plaats van de refreshes kunnen gebeuren; bijv. stuur via ajax het laatst zichtbare nieuwsid op de pagina naar de server en deze stuurt enkel nieuwe content terug. Het is wat werk, maar scheelt wel een hoop dataverkeer.
Dat is wel iets complexer dan dat, de updatetrackers links en meuktrackers rechts van de nieuwslijst moeten dan ook misschien ververst worden, de reviews en .plans onderaan de pagina eventueel. De reactie-counters bij de wel al getoonde nieuwsitems en nog wel meer.
Uiteindelijk haal je dan vrijwel even veel op als wanneer je gewoon een refresh zou dien, waarbij je dan ook nog meer logica nodig had om het goed te krijgen.
De winst t.o.v. de gewone frontpage die nu al gegzipped wordt zal niet al te groot zijn denk ik zo.
Daarnaast zat ik te denken of de polls ook niet ajaxified kunnen worden. Dit lijkt me de meest logische stap. Stuur de stemwaarde naar de server en update de div met enkel de poll resultaten. Ook dit scheelt aanzienlijk in dataverkeer.
Die is makkelijker, maar zorgt er natuurlijk voor dat de gebruiker niet meer uitgenodigd wordt nog te reageren, want die reacties zal ie niet zien.

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Die is makkelijker, maar zorgt er natuurlijk voor dat de gebruiker niet meer uitgenodigd wordt nog te reageren, want die reacties zal ie niet zien.
Hoezo niet, ik bedoel de poll aan de linkerkant op de frontpage he.. Als ik nu namelijk stem (op kleitabletten natuurlijk hehe) krijg ik ook enkel een refresh met de resultaten. Daaronder kan dan een linkje komen (net zoals nu) met het aantal stemmers en de reacties waar je op kan klikken.

En je hebt gelijk dat de refresh veel data op moet vragen, maar dit zou je (door bijvoorbeeld van jQuery gebruik te maken, wat maar 10kb is) zo kunnen maken dat hij enkel bijv. xml parsed. Nu is het zo dat een complete refresh de hele pagina natuurlijk opnieuw inlaad, inclusief alle javascript en images. Hierdoor heb je ook het "probleem" dat een gebruiker bijv. nog door de threads zit te lezen en ineens te maken krijgt met een page refresh. Misschien zou je op de achtergrond een check kunnen doen, zo van "Er is nieuws, wil je dit nu zien?" of zoiets.. Hierdoor word het wel allemaal een stukje gebruiksvriendelijker.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

gvdh81 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 13:09:
Als ik nu namelijk stem (op kleitabletten natuurlijk hehe) krijg ik ook enkel een refresh met de resultaten.
Owja, je gaat niet standaard naar de resultaatpagina.
Nu is het zo dat een complete refresh de hele pagina natuurlijk opnieuw inlaad, inclusief alle javascript en images.
Die mag de browser toch echt uit zijn cache halen indien gewenst hoor. Hoewel het in het geval van FireFox geloof ik wel een lange rij 'If-Modified-Since'-requests oplevert.
Hierdoor heb je ook het "probleem" dat een gebruiker bijv. nog door de threads zit te lezen en ineens te maken krijgt met een page refresh. Misschien zou je op de achtergrond een check kunnen doen, zo van "Er is nieuws, wil je dit nu zien?" of zoiets.. Hierdoor word het wel allemaal een stukje gebruiksvriendelijker.
Euh, wij refreshen de nieuws-pagina's niet, alleen de index? Dus dat lijkt me minder relevant, lijkt me niet dat iemand meer dan 5 mins over de index-lezen doen :P