Toon posts:

Pc te warm --> Reboot of hangt in game; athlon 2000+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Mijn vorige probleem was dat ik een error kreeg BSOD met IRQ not or less equal...
Dat is inmiddels opgelost, lag waarschijnlijk aan de hoge temp van mainboard of processor.

Maar nu heb ik een nieuwe koeler en draait het systeem met open kast heel stabiel!

Bij een open kast:
mb= 41 graden
cpu= 51 graden.

Op deze manier heb ik geen enkele error maar als ik de kast dicht draai gaan de graden omhoog en hangt het systeem vast; of ik krijg een reboot en in counterstrike hangt alles. Nu is mijn vraag waar ik kan instellen wanneer je pc reboot. Ik weet dat hij nu vastloopt als de cpu 63 graden is; moederbord iets van 47 volgens mij...... Dit is ook niet echt heel hoog maar genoeg om mijn pc te laten hangen :(. In de bios kan ik nergens aangeven wanneer hij moet rebooten of uitvallen vanwege de temp. Enig idee waar dit wel kan? Mainbord is een ASROCK K7VT4A Pro. cpu is een Athlon 2000+ (1.667 hz) ehmm verder gewoon ddr ram. Koeler draait trouwens een 4500 rpm.

Kent iemand dit moederbord die misschien weet waar je temp instellinge ofzo kan instellen ? _/-\o_
P.S Is het normaald dat je systeem hangt bij 65 graden (ik las in posts al van niet maar misschien si er een simpele verklaring voor)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2006 00:55 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Volgens mij leest het type bord wat jij hebt niet de cpu temp. maar de socket temperatuur.
In dat geval kan je bij de uitgelezen waarde iets van 10c optellen om de werkelijke core temperatuur te krijgen.
Dan kom je in de 75c terecht. Dat is wel de grens waarbij socket A cpu's instabiel worden / uitvallen.
Bij mij zelf is een uitgelezen temperatuur van 64c een moment waarop hij gaat wankelen.
Gelukkig ligt die lat dusdanig hoog dat ik dat echt niet haal. ;)

De doorfik grens zit bij +/-90-95c, dus je hebt nog wat speling, maar ik heb zelf nog geen cpu uit die serie gezien die bij 80c of hoger onverstoorbaar door kan werken.

Regel eens een betere heatsink/fan combo, en doe wat aan je airflow, gezien je redelijk hoge mobo temperatuur.
Een rustig fannetje als intake en outtake zal al wonderen verrichten, met temperatuurdalingen van gerust 15-20c.

Succes :)

[ Voor 11% gewijzigd door Banshee op 14-07-2006 01:03 ]

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Grote kans dat de cpu temp diode in de socket zit, ipv in de CPU. Die meting zal altijd lager uitvallen dan de daadwerkelijke die temperatuur. Zelfde geval met mijn Palomino xp2000+ op K7S5a. De cpu kan dus idd wel te warm worden.

Aangezien het systeem wel stabiel draait met de kast open en crashed met dicht, lijkt me dat je het probleem gevonden hebt, niet? :)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaa; oke, dan ga ik daar maar eens extra mee aan de gang... Ik vroeg me gewoon af of het zeg maar normaal was dat ie hangt bij die temp :) Dank

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb uit ervaring nog een tip: zorg dat de airflow rond je videokaart goed is, want je schrijft dat het juist bij gamen gebeurt. Ik heb een PC onder handen gehad waar het temperatuuralarm van de CPU afging bij het gamen. Na het nodige puzzelwerk kwam ik erachter dat juist de videokaart (Radeon 9800 PRO ofzo) de boel flink heet stond te stoken.