Omvang van VMware image verkleinen

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Ik neem aan dat er hier genoeg mensen rondzwerven met ervaring met VMware. Ik gebruik het zelf ook dagelijks voor mijn werk.
Nu heb ik onlangs een VMware image gemaakt dat gebaseerd is op een ander image. Ik heb er een tweede harddisk aan toegevoegd waardoor het totaal max. 8gb aan opslagcapaciteit heeft. Dat is ruim voldoende voor mijn doeleinden. Ik heb aangegeven dat de ruimte pas toegewezen moet worden als het nodig is zodat niet gelijk al die schijfruimte gesnoept wordt van mijn fysieke HD.

Ik heb het image vorige week toevallig uitgebreid met een software update van een van de programma's waarmee ik werk. Er is hooguit 50mb bijgekomen aan data. Toch is het image ineens ruim 1gb groter geworden! Het is nu al bijna 9gb!?

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik zie vier grote files in de map staan...twee van de harddisks en nog twee redo files (die ik niet zelf heb aangemaakt...restore points in Windows XP guest OS staat ook uit). Ik geloof niet dat hij het nog doet als ik die redo files weggooi (nog niet geprobeerd).

Weet iemand of er een manier is om de omvang te beperken? Het is niet erg dat het image niet meer op een DVD past, maar als het op deze manier elke maand na een update een Gb groter wordt, dan is dat wel een beetje teveel van het goede.
Ik heb al wat rond gezocht op de VMware fora, maar nog niks zinnigs kunnen vinden, vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringsdeskundigen hier.

• MinddiggerNL
Niemand een idee?

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

-Die redo points zijn vermoedelijk een instelling in virtual machine en kan je uitzetten/verwijderen
-Als je de vmware tools hebt geinstalleerd kan je als het goed is een defrag draaien in je guest OS met deze tools waarmee de image's kleiner zouden moeten worden.
-In de eigenschappen van je VM kan je onder de instellingen van de schijf een defrag optie starten. Hiermee zou de disk image kleiner moeten worden

[ Voor 24% gewijzigd door TG op 17-07-2006 20:28 ]

• MinddiggerNL
Ik ben erachter...hij had toch snapshots gemaakt terwijl ik dat niet wilde. Ik heb het snapshot weg gegooid en nu is het image aanzienlijk kleiner. Die redo bestanden zijn daarmee ook weg. Ik moet alleen nog even testen of er nu recente wijzigingen verwijdert zijn.