[100M] Audio signaal draadloos versturen

Pagina: 1
Acties:
  • 963 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:31

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik moet binnenkort een audio-signaal over een redelijk lange afstand (100m) versturen, het gaat hier om muziek.

Dit moet daarna door een PC worden opgevangen en via shoutcast worden uitgezonden.

Dat is allemaal prima te doen met een illegale FM zender, daarom wil ik daar niet aan gaan.

Nu heb ik een paar opties:

- Wifi (PC dus bij de bron)
- Lange kabel
- Marmitek zender/ontvanger
- FM zender

WiFi
Heb ik geprobeerd, signaal wordt op die afstand te zwak en niet stabiel genoeg meer.

Lange kabel
Is een mogelijkheid, maar dan is er weer extra apparatuur nodig om het signaal correct te houden. Daarnaast ben ik bang dat de kabel kapot gelopen wordt.

Marmitek
Ook geprobeerd, maar ik vind de kwaliteit niet zo geweldig er van, zijn echt huis tuin en keuken, niet mijn ding.

FM Zender
Lijkt de beste optie en werkt prima, maar het is illegaal :(

Nu vroeg ik me af, is er een band in Nederland vrij beschikbaar waarop je een kwalitatief hoog (even naar mp3 "vertaald", 96 ~ 128kbit) audio-signaal kan versturen met een redelijk vermogen? Ik gok dat 1Watt genoeg is voor 100 meter?

Zo ja, welke band is dat en waar kan ik die apparatuur vinden?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
100m Wifi kan best, maar dan moet je wel de goede antenne (richt antenne) gebruiken, dat is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing. FM-Zender kan ook best, alleen dan moet je de carrier frequentie vervangen van de radio-band naar amateurband..
Voor beschikbare banden zie: www.agentschap-telecom.nl (maar je moet dan wel je zend-vergunning hebben gehaald)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Wifi moet zeker lukken koop 2 richt antennetjes en je bent klaar

Bijv:

http://www.mobilecowboys.nl/wifi/1390

http://home.deds.nl/~pe2er/biquad/index.htm

Een Pll Fm zender kan ook en dan heb je aan 10Mw genoeg voor 100 meter (afhankelijk van de antennes) maar dan moet je ook weer een stereocoder hebben (of een Pc met een geluidskaart die 192 kHz kan zodat het software matig kan ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
djexplo schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 23:15:
100m Wifi kan best, maar dan moet je wel de goede antenne (richt antenne) gebruiken, dat is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing. FM-Zender kan ook best, alleen dan moet je de carrier frequentie vervangen van de radio-band naar amateurband..
Voor beschikbare banden zie: www.agentschap-telecom.nl (maar je moet dan wel je zend-vergunning hebben gehaald)
Voor WiFi heb je ook boosters te koop, zelf solderen kan wel, maar de tijd heb ik helaas niet.

de amateurband, dat is 15mhz zag ik, dan is je kwaliteit toch echt verrot of zie ik dat verkeerd?

Mijn voorkeur heeft toch nog steeds het audio-signaal draadloos versturen en het daarna via een ontvanger opvangen die het de line-in van de PC instuurt die het daarna via een DSL verbinding het internet op stuurt.

[ Voor 15% gewijzigd door Snow_King op 13-07-2006 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-06 15:19
Snow_King schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 23:01:
Lange kabel
Is een mogelijkheid, maar dan is er weer extra apparatuur nodig om het signaal correct te houden. Daarnaast ben ik bang dat de kabel kapot gelopen wordt.
:)
Ik denk dan aan glasvezel, optie?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Met de eerder genoemde DSL-verbinding de hele stream uploaden naar de andere pc die hem vervolgens verderstreamt?

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
simpel PCtje / laptopje aan "input" zijde, en die via een UTPtje naar de andere kant sturen? Als je een P3 notebookje hebt oid kun je het aan die kant meteen al encoden naar de gewenste bitrate. En anders encode je 't gewoon op 320kbit en re-code je het 100m verderop in de gewenste eind-codecs.

Ook al encode je het dubbel, als je hoge bitrate gebruikt merk je er niets van. (En al zeerzeker niet als je een FM zender als alternatief zou nemen (maar goed, ivm zendrechten gaat dat niet)

Kabel kapotlopen? nee hoor. Gewoon hoog spannen ofzo, en als ie toch ergens in loopgebied moet liggen: een tuinslang eromheen. Zoiezo zul je t moeten vastzetten anders gaan er toch mensen over struikelen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 13-07-2006 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

DJSmiley schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 23:42:
Kabel kapotlopen? nee hoor. Gewoon hoog spannen ofzo, en als ie toch ergens in loopgebied moet liggen: een tuinslang eromheen.
Mja zo zou ik het ook aanpakken ;) wat is het nut om een 150 meter tuinslang door te knippen? :+
Maar je stuurt hem via een pc (die al aanstaat dan) door naar een andere pc (die dan ook aanstaat) om vervolgens die pc vrij te houden ofzo? :?

[ Voor 18% gewijzigd door MensionXL op 13-07-2006 23:53 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 19:01
euh, kan dit niet gewoon over internet? Voor 128 kilobit per seconde heb je geen snelle lijn nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
DJSmiley schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 23:42:
simpel PCtje / laptopje aan "input" zijde, en die via een UTPtje naar de andere kant sturen? Als je een P3 notebookje hebt oid kun je het aan die kant meteen al encoden naar de gewenste bitrate. En anders encode je 't gewoon op 320kbit en re-code je het 100m verderop in de gewenste eind-codecs.

Ook al encode je het dubbel, als je hoge bitrate gebruikt merk je er niets van. (En al zeerzeker niet als je een FM zender als alternatief zou nemen (maar goed, ivm zendrechten gaat dat niet)

Kabel kapotlopen? nee hoor. Gewoon hoog spannen ofzo, en als ie toch ergens in loopgebied moet liggen: een tuinslang eromheen. Zoiezo zul je t moeten vastzetten anders gaan er toch mensen over struikelen ;)
Laptops en PC's zijn er genoeg, dat is geen probleem.

WiFi zit me toch nog steeds tegen omdat er van alles gebeurd, er lopen daar mensen rond e.d. (ook tussen het signaal) en mijn ervaringen met WiFi zijn nou niet zo geweldig.

Opzich is de kabel dan nog wel de beste, zeker als je er inderdaad een tuinslang omheen doet, dan zit die kabel gewoon veilig en kan je hem flink opspannen.

Maar stel ik zet die kabel nog even uit mijn hoofd, welke alternatieven zijn er dan om alleen het audio-signaal, dus analoog te versturen?

Gewoon een zender waar twee tulpjes uit het mengpaneel in gaan en een ontvanger waar twee tulpjes uitkomen die de PC in gaan.

Er komt namelijk een podium op een marktplein te staan en de muziek daar van moet naar een kroeg worden getransporteert om via die DSL lijn het internet op te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Snow_King op 13-07-2006 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
Snow_King schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 23:56:
[...]
Gewoon een zender waar twee tulpjes uit het mengpaneel in gaan en een ontvanger waar twee tulpjes uitkomen die de PC in gaan.
Dat kan met een draadloze microfoon met zakzender, waarbij je dan niet een microfoon aansluit maar een kabel naar je mengtafel. Je hebt er wel twee nodig voor stereo, en 100m is wel erg ver..

Je kan ook een draadloze hoofdtelefoon kopen die gaan tot 100m en zijn maar een euro of 80, je knipt daar de speakers vanaf en soldeert er een jackplug aan en klaar voor gebruik (misschien wel 2 weerstandjes tussen plaatsen om te zorgen dat je niet te veel stroom uit de hoofdtelefoon trekt) ..

Zie b.v. http://www.hermeselectronics.nl/

Plaatse de zender + ontvanger wel hoog, want radiosignalen worden door mensen geabsorbeerd, en als ze elkaar kunnen zien werkt het een stuk beter.
de amateurband, dat is 15mhz zag ik, dan is je kwaliteit toch echt verrot of zie ik dat verkeerd?
Jij kan geluiden horen tussen de 37 en 20kHz, dat betekend dat je minstens op een frequentie van 40kHz moet uitzenden, 15MHz is 400x zo veel dus het zal best wel goed klinken (als je de bandbreedte het zelfde als bij radio neemt)...

[ Voor 63% gewijzigd door djexplo op 14-07-2006 14:52 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik ga eens even wat brainstormen.

Het audio-signaal analoog versturen heeft toch nog steeds mijn voorkeur boven WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Snow_King schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 14:54:
Bedankt allemaal, ik ga eens even wat brainstormen.

Het audio-signaal analoog versturen heeft toch nog steeds mijn voorkeur boven WiFi
Ik persoonlijk zou zeker voor wifi gaan. Gezien jouw omschrijving lijkt t me dat als je aan beide kanten de zut wat hoger plaatst het vrijwel direct zicht is.

Ik haal hier met een AP op het dak bij een vriend en een bridge hier op het dak (125m) bijna 1mb/sec continue. Draait al maanden stabiel en er staat nog eens een boom tussen. En dan nog zonder ext antenne's, gewoon met de standaard meuk.

Als je t analoog wilt doen: Misschien een draadloze microfoon gebruiken (al weet ik niet of die stereo zijn en of je ze ook kan gebruiken om line-signalen door te sturen) of een draadloze koptelefoon al-dan-niet met iets betere antennes (simpel zelfbouwding is al genoeg)

Die gebruiken bestaande frequenties, die dus ook legaal zijn. Maar in hoeverre dat minder storingsgevoelig is dan een wifi verbinding weet ik niet.
Pagina: 1