Mobo A7V8X met 2 harde schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-03 23:14
Ik hoop dat ik hier goed zit. Mijn vraag gaat namelijk over mn mobo maar ook over mn HD's.
Ik ben net iets geks tegengekomen en ik weet niet wat het is. Ik heb een moederboard (Asus A7V8X) en sinds een tijdje heb ik daar een 2e harde schijf op aangesloten, een Maxtor Diamondmax 10 160Gb.
Ik had er al een Maxtor 80Gb in zitten. De 80Gb is mn c-schijf, de 160Gb heb ik opgesplitst in een d-schijf en een e-schijf.

Wat ik dus tegengekomen ben is dat ik even wat dingen wilde uittesten mbt Norton Ghost en dat ik de pc opstartte met een bootfloppy. Wat er gebeurde is dat de c-schijf en d-schijf omgewisseld waren. c: is d: geworden en andersom.

Mijn vraag is hoe ik dit goed kan zetten? Ik weet dat er op de mobo een RAID-controller zit. Heeft het misschien daarmee te maken? Of staat de d-schijf (1e partitie v/d 160Gb schijf) per ongeluk als bootable ingesteld?
Ik ben niet zo heel technisch ingesteld dus ik hoop dat iemand me kan helpen? Alvast bedankt!

Dat zeg ik!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:39
Zijn beide schijven p-ata of is de 160 Gb s-ata ? En welke versie van Ghost gebruik je, de dos versie of versie 9/10 ? Op zich kan het heel goed dat ze omgedraaid worden, dit is afhankelijk van hoe de bios ze initialiseert, en dat kan inderdaad heel anders zijn dan hoe je de stations-letters in Windows hebt. Denk dat er verder weinig aan te doen is.

• cdl
Het verschil tussen p-ata en s-ata weet ik dus niet en wat het inhoudt ook niet. In de BIOS staat het als volgt:

primary master - NEC DVD-RW
primary slave - AUTO
secondary master - AUTO
secondary slave - 6L160P0 (160Gb HD)

Heel gek staat mn DVD-RW als primary master?! Moet dit niet mn 80Gb schijf zijn? Als ik het wil veranderen staat die HD niet in de keuzelijst.

Dat zeg ik!

• Nielson
Dit is gewoon de volgorde zoals de bios de verschillende apparaten heeft gevonden en dit kun je alleen hardwarematig veranderen. Maar inderdaad, normaal gesproken wordt meestal de bootschijf als master aan de primary ide controller gehangen, hoewel het voor de functionaliteit niet echt uit maakt.

• cdl
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/226/226_l.jpg
Hier een afbeelding van de mobo. Ik heb dus HD's, 1 DVD-RW en een floppydrive die in feite moeten draaien. Kan ik beide HD's op de IDE controller aansluiten en dan ook nog plek hebben voor de DVD-RW? Dus gewoon de RAID controller niet gebruiken? (excuus voor de vraag, ik weet niet hoe ik alles op het plaatje kan vinden)

[ Voor 9% gewijzigd door cdl op 13-07-2006 23:08 ]

Dat zeg ik!

• Nielson
Dat kan, als het beiden p-ata schijven zijn. Dan zul je echter wel apparaten moeten gaan combineren op één kabel. Bijvoorbeeld de 80 en 160 GB als master en slave op de primary ide, en de dvd-rw als master op de secondary. Of bijvoorbeeld de 80 als master op de primary, de 160 als master op de secondary met de dvd-rw als slave ernaast. 't Is een beetje afhankelijk van je gebruik en voorkeur. Maar op zich zou ik het gewoon zo laten, elke apparaat z'n eigen ide channel is natuurlijk de mooiste situatie. Mocht je er toch mee in je maag zitten kun je natuurlijk beide schijven omwisselen, als het goed is wordt dan de volgorde in ghost ook omgedraaid.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

waarschijnlijk staan de jumpers niet goed, en heb je de verkeerde kabels in de verkeerde "sloten" geplaatst...

probeer de kabel met de harde schijven in het blauwe slot te zetten, en kijk de jumpers nog even na... de 80GB moet namelijk op Master ingesteld staan, en de 160GB op Slave...

druk in de bios met het scherm van de datum/tijd en hdd-instellingen maar eens op F3, dan probeert de computer de hdd's te vinden...

suc6 :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• cdl
Als ik het goed opgezocht heb zijn beide schijven p-ata. En als ik het goed begrijp kan ik ze dan samen op de primary ide zetten. Hier nog even wat specs van de HD's:

80Gb schijf: Maxtor Diamondmax plus 9 (6Y080L0) -> specs (PDF!)
160Gb schijf: Maxtor Diamondmax 10 (6L160P0) -> specs (PDF!)
Kan iemand misschien kijken of mijn modellen inderdaad p-ata zijn?

Dat zeg ik!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

cdl schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 23:50:
Als ik het goed opgezocht heb zijn beide schijven p-ata. En als ik het goed begrijp kan ik ze dan samen op de primary ide zetten. Hier nog even wat specs van de HD's:

80Gb schijf: Maxtor Diamondmax plus 9 (6Y080L0) -> specs (PDF!)
160Gb schijf: Maxtor Diamondmax 10 (6L160P0) -> specs (PDF!)
Kan iemand misschien kijken of mijn modellen inderdaad p-ata zijn?

Eh nee? :> Kijk zelf hoe een pata en een sata connector eruit zien dan :P
5 tellen werk, kom op :P

(edit) Het is handig om dan te kijken in je kast of het overeenkomt met een pata of sata connector :9
Nee! wij geven geen dingetje over hoe je je kastje open moet maken :+

[ Voor 30% gewijzigd door MensionXL op 14-07-2006 00:14 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• cdl
Ok, ik heb ff de kast opengemaakt. En beide HD's hebben dezelfde soort kabels. Volgens mij pata ;)
De 80Gb schijf is hiermee op de RAID controller aangesloten. De DVD-RW is op de primary ide aangesloten en de 160Gb schijf op de secondary ide.
Ik kan dan toch mn schijven aan 1 kabel hangen (als master en slave) op de primary ide?

Dat zeg ik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit soort vragen horen in Opslagmedia & I/O Controllers en ik mis helaas toch wel de essentiële inzet en basiskennis van jouw kant. Ik verzoek jou dan ook om de FAQ van dit subforum rustig te doornemen voor achtergrondinformatie en tips: OM FAQ / Beleid.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.