Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CUE-Files maken

Pagina: 1
Acties:
  • 4.321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Makavelibrox2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-04-2021
Beste,

Ik beschik over een CUE-File met daarin de volgende info:
code:
1
2
3
4
  TRACK 01 AUDIO
    INDEX 01 00:00:00
  TRACK 02 AUDIO
    INDEX 01 06:25:63

Ook beschik ik in een andere file over:
code:
1
2
             01 Artiest - Titel
             02 Artiest - Titel

Dit betreft uiteraard niet 2 track's maar 30.

Ik wil de CUE-File op een zodanige manier maken, dat ik hem kan gebruiken om een MP3-File te splitsen in losse nummers, wat neekromt op een dergelijke lay-out van de CUE-File:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  TRACK 01 AUDIO
    TITLE "Titel"
    PERFORMER "Artiest"
  TRACK 02 AUDIO
    TITLE "Titel"
    PERFORMER "Artiest"

Mijn vraag:
Hoe kan ik mijn gegevens uit deze 2 bestanden samenvoegen tot de beoogde lay-out van de CUE-File?

(P.S. Als ik dit met de hand doe ben ik ongeveer 10 minuutjes bezig, maar ik wil dit graag automatiseren en tot op de bodem uitzoeken :Y) )

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik daar doorgaans Exact Audio Copy (EAC) voor. EAC heeft namelijk een grafische cue sheet editor. Helaas ondersteunt die editor vooralsnog enkel maar wav-bestanden en niet mp3. Geen probleem: decodeer de mp3 naar wav (maar hou de mp3 wel bij natuurlijk!). De wav is slechts een tijdelijk bestand waarmee we de cue sheet gaan maken. Daarna mag ie weer weg.

• Open EAC, kies van het "Tools" menu "Process WAV..." en open de wav file die je track aanduidingen wil geven. Na eventjes geduld wordt de wav in de EAC wave editor geladen.
• Van het "CUE Sheet" menu kies je "Create CUE Sheet". Zet nu de cursor op de plaats waar de tweede track begint (track 1 begint toch op 0). Gebruik de zoom en play functies om de locatie nauwkeurig in te stellen.
• Ben je tevreden kies dan "CD Sector Adjustment" uit het "Edit" menu en daarna "CUE Sheet" -> "Insert" -> "Track Start".
• Herhaal dit voor alle tracks.

Ben je klaar dan neem je "Save CUE Sheet" uit het "CUE Sheet" menu. Verlaat nu de EAC wave editor. Al wat je nu nog rest is het aanpassen van de bestandsnaam in de cue sheet van *.wav naar *.mp3 (bewerken in Notepad ofzo) wat je doorgaans op regel 3 in de cue sheet vindt. Sommige programma's vereisen ook dat op diezelfde regel WAVE naar MP3 wordt gezet, maar dat is eerder zeldzaam.

Je hebt nu een cue sheet die bij het mp3-bestand hoort.

• Makavelibrox2
Ik heb alle stappen doorlopen en er is inderdaad een leuke CUE-sheet uitgerold:
code:
1
2
3
4
5
6
  TRACK 01 AUDIO
  TRACK 02 AUDIO
  TRACK 03 AUDIO
    INDEX 01 08:22:37

Helaas zijn er nog steeds geen titels te zien, wat erin resulteerd, dat dit CUE-sheet een vrijwel exacte kopie is van degene die ik al in bezit had :Y)
Makavelibrox2 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 22:18:
Beste,

Ik beschik over een CUE-File met daarin de volgende info:
code:
1
2
3
4
  TRACK 01 AUDIO
  TRACK 02 AUDIO

Ook beschik ik in een andere file over:
code:
1
2
             01 Artiest - Titel
             02 Artiest - Titel

Dit betreft uiteraard niet 2 track's maar 30.
Maar evengoed zeer hartelijk dank :)

Ik ben dus op zoek naar een trucje om de titels er in één keer in de CUE-sheet te slijpen, zonder dat handmatig te copy-pasten.

• satcp
  • Niet online
Sorry, ik had je vraag maar half gelezen vrees ik...

Als het om een bestaande cd gaat die niet al te onbekend is, zou je freedb kunnen inschakelen: Mount de mp3+cue met software als Daemon Tools. In EAC selecteer je de virtual drive. EAC gaat nu in de online freedb database kijken of ie de cd kan vinden. Zoja, dan worden de artiestnamen, tracktitels albumnaam,... opgehaald. Het enige wat je nu moet doen is EAC een nieuwe cue sheet laten aanmaken. Je doet dat via het "Actions" menu waar je "Create CUE Sheet" -> "Single WAV File" kiest. Na even geduld krijg je een cue sheet die bij de cd hoort. Je moet dan enkel nog de FILE regel (regel 3) aanpassen om weer naar de mp3 te kijken.

• Makavelibrox2
Om de ID-Tags van mijn mp3's te editten gebruik ik Tagscanner
Dit programma bevat ook de functie om albuminformatie op te halen, uit freedb.
Helaas is dit album minder bekend en waren er geen resultaten te vinden :Y)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:14
Een super simpel PHP/andere taal scriptje lost dit waarschijnlijk 10x sneller op maar dan moet je wel een basiskennis programmeren hebben.

• Makavelibrox2
Die heb ik (helaas) niet :+

Veel verder dan HTML kom ik niet

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met EAC moet je eerst de cd informatie uit CDDB halen. Of je kunt het na het splitsen doen met Tag&Rename.

• Makavelibrox2
IN de CDDB staat de CD niet, watn deze is niet bekend.

En Tag&Rename komt op hetzelfde neer als in de CUE-File handmatig de artiest en titel invoeren, en dat wil ik voorkomen :Y)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Makavelibrox2 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 10:25:
IN de CDDB staat de CD niet, watn deze is niet bekend.

En Tag&Rename komt op hetzelfde neer als in de CUE-File handmatig de artiest en titel invoeren, en dat wil ik voorkomen :Y)
Als hij niet in CDDB bekend is, zit er weinig anders op dan zelf de namen in te vullen.

• satcp
  • Niet online
Zulk een programma bestaat niet, maar toch kun je met EAC dicht in de buurt komen... EAC kan namelijk de cd-informatie overnemen van het clipboard, maar dan moet de informatie wel volgens bepaalde eisen geformateerd zijn. Anders werkt het niet. Voor een cd met enkele artiest moet je tekstbestand er uit zien als volgt:
code:
1
2
3
4
5
Titel van track 1
Titel van track 2
Titel van track 3
Titel van track 4
...
Vrij eenvoudig dus. De artiest en naam van de cd zul je wel nog even met de hand moeten invullen in EAC, maar dat zijn ocharme 2 veldjes. Dat zal wel lukken zeker?

Voor een compilatie- of various artists cd is de structuur als volgt:
code:
1
2
3
4
5
Naam van artiest 1 / Titel van track 1
Naam van artiest 2 / Titel van track 2
Naam van artiest 3 / Titel van track 3
Naam van artiest 4 / Titel van track 4
...
De artiest moet voor de titel staan en het afscheidingsteken moet een slash zijn (spatie-slash-spatie). Met een tekstverwerker als Notepad kun je spatie-streep-spatie makkelijk omzetten naar spatie-slash-spatie middels de Find & Replace functie. In principe kun je spatie-streep-spatie laten staan, maar dan moet je straks wel in EAC "Database" -> "Transform Actual CD Information" -> "Transform '-' To '/'" toepassen. In datzelfde menu vind je trouwens ook een optie om artiest en titel van plaats te wisselen mocht dat verkeerd zijn.

In uw voorbeeldje staat er wel nog een tracknummer vooraan. Dat moet je eerst wegdoen. Je kan dit lijn per lijn doen met Notepad, of je kan een betere plain text editor gebruiken zoals UltraEdit waarmee je kolommen kunt selecteren.

Als het om een cd gaat met slechts één artiest, hoef je eigenlijk de artiest niet weg te halen uit het tekstbestand. Makkelijker is gewoon "Various Artists" aan te vinken in EAC zoals je ook doet bij een compilatie-cd. Voor de cue sheet komt dat op hetzelfde neer.

Nu we weten hoe het bestand geformatteerd dient te zijn, kunnen we eraan beginnen. Mount de mp3+cue weer met software als Daemon Tools. In EAC selecteer je de virtual drive. Selecteer de tekst in je tekstbestand en zet deze op het clipboard (kopiëren). Terug in EAC kies je van het menu "Database" -> "Get CD Information From" -> "Clipboard". EAC waarschuwt dat de huidige gegevens verloren gaan. Kies Ja. Nu zouden de track titels allen netjes ingevuld moeten zijn. Zitten er toch fouten in, dan heb je een fout in je tekststructuur. Vergeet niet om "Various Artists" aan te vinken indien nodig. Het enige wat je nu moet doen is EAC een nieuwe cue sheet laten aanmaken zoals ik eerder reeds heb beschreven.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:14
Hier een handig tooltje voor je waarmee je dit snel kunt doen: http://tentoday.com/cue-files.html

• Makavelibrox2
SatCP, bedankt voor alle goede uitleg, het was heel gedetaileerd en goed beschreven.
Maar toen zag ik de link van djluc, en heb die link eerst maar uitgeprobeerd.
Exact hetgeen wat ik bedoelde!
Automatisch Cue laten maken en de zooi gesplitst, werkte perfect!

Beiden hartelijk dank _/-\o_

Verwijderd

Ik heb net een mix gemaakt en heb daarvoor ook een image gemaakt (.cue) maar deze blijkt niet te werken in nero 7 :S
Ik krijg een foutmelding en daaronder staat (Lijn 19).
Normaal gesproken doet ie het altijd gewoon dus ik vind het vreemd...
Ik heb hier een link naar de cue, miss dat iemand ziet wat ik verkeerd heb gedaan?

http://members.home.nl/rjpwagtmans/rekelmix13.cue

• satcp
  • Niet online
Op lijn 19 vind je hetvolgende:
code:
1
INDEX 01 11:52:90
Tijdsaanduidingen in cue-sheets zijn in het formaat mm:ss:ff, waarbij mm en ss natuurlijk de minuten en seconden zijn. Het laatste deel, ff, zijn geen hondersten zoals op het eerste zicht zou lijken, maar frames. In één seconde zitten 75 frames. In uw cue-sheet staat er echter 90 wat een onmogelijke waarde is... Toegelaten waarden gaan van 0 tot en met 74.

Verwijderd

Bedankt! Probleem is opgelost, vaag dat ze niet gewoon honderdsten gebruiken maar ja het is gelukt ;)

Verwijderd

Ik heb een site gebruikt die automatisch cue sheets genereert, maar ik blijf iedere keer gezeur krijgen met m'n 3e line! De bestandsnaam is Axx - Miami's Finest 2010 maar Nero komt iedere keer met die verdomde Line 3 fout.. Ik word er gek van.. Iemand tips? Extensie erachter zetten bijvoorbeeld? Thanks!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wat staat er precies op die derde regel? De kans is overigens groot dat je een zogenaamde "Non-compliant" cue-sheet hebt. Deze kunnen doorgaans wel gebrand worden met EAC.

Verwijderd

PERFORMER "Axx"
TITLE "Miami's Finest 2010"
FILE "Axx - Miamis Finest 2010.mp3" MP3
TRACK 01 AUDIO
TITLE "Never (Original Mix)"
PERFORMER "Hippie Torales & Rosie Gaines"
INDEX 00 00:00:00

Dit is wat er nu staat.. Wat doe ik fout?
Pagina: 1