[SATA1] Bij installatie XP meerdere keuzes bij F6

Pagina: 1
Acties:

• Mieze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 12:16
Na lang zoeken in FAQ en andere topics heb ik helaas toch niks kunnen vinden over mijn vragen.

Bij de installatie van XP krijg ik een keuze welke sata driver ik wil gebruiken. De enige driver die ik kan downloaden vanaf mijn moederbord site is een sata raid driver. Moet het helaas uit mijn hoofd doen maar dacht dat dit de keuzes zijn: Intel ICH5R ICH6R ICH7R. Mijn moederbord heeft trouwens een Integrated Serial-ATA interface with RAID 0 function. Nu wil ik gewoon één SATA1 harddisk aansluiten, welke moet ik dan kiezen?

Nu had ik nog een andere vraag, hoe wordt een sata disk aangegeven bij de computer management tool? Nu komt mijn disk namelijk als Ultra DMA Mode 5 te voorschijn bij de Primaire IDE channel. Nu weet ik dat dit komt omdat mijn bios nog op IDE staat maar krijg je bij succesvolle installatie misschien zoiets als Primaire SATA channel? Dan weet ik namelijk zeker dat de installatie gelukt is :o

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
eerste deel: welke driver je nodig hebt, hangt af van het mobo dat jehebt. Die heeft of een ich5r of een ich6r of een ich7r, dat vind je vast in de handleiding :)

deel 2: ja

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een S-ATA disk staat gewoon bij diskmanagement aangegeven als local disk.
Wat bedoel je met "bios staat nog op IDE"? Je kunt zowel S-ATA als ATA disks tegelijk gebruiken.

En kijk gewoon welke driver je hebt voor jouw mobo (de ICH5R, 6R of 7R), je kunt ze in principe ook wel allemaal installeren, maar dat is wat overdrven natuurlijk. En je een single disk prima gebruiken op een raid controller (dan kun je deze instellen als JBOD, ATA of een array op 1 schijf aanmaken).

• Mieze
Dank je voor alle informatie tot zover, denk dat ik al genoeg weet om alles op te lossen.

In mijn bios staat de SATA1 nu nog ingesteld dat deze automatisch naar IDE1 wordt geschakeld, zelfde voor SATA2-IDE2, deze kan ik ook vast op SATA zetten wat ik zometeen voor de nieuwe installatie ga doen. Ik weet eigenlijk niet wat voor optie dit precies is, maar hierdoor draait mijn sata disk op IDE1 iig.

De enige informatie die ik kan vinden over mijn moederbord die over ICH gaat is over de chipset, namelijk South Bridge : Intel® ICH5R, is dit de SATA controller?

Edit: Negeer laatste vraag maar, even google gebruikt en toen wist ik het al. Hierbij zijn al mijn probleempjes opgelost. Nogmaals erg bedankt en mocht het topic nog bestaan dan laat ik wel weten of het gelukt is :+

[ Voor 17% gewijzigd door Mieze op 13-07-2006 22:38 ]

• Mieze
Hee het werkt nu stukken sneller dan voorheen, de herinstallatie was de moeite waard.

Ik heb nu wel een heel vreemd probleem, als ik de pc normaal opstart krijg ik de melding "NTLDR ontbreekt". Als ik de pc opstart met windows cd-rom erin (maar niet de setup starten) dan start Windows XP gewoon netjes op. Ik ga zometeen eerst nog op zoek naar een oplossing hiervoor maar mocht iemand het weten dan graag. Denk zelf dat het iets is met de boot.ini maar weet nog niet precies wat :D

[ Voor 3% gewijzigd door Mieze op 14-07-2006 17:51 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Dan spint of je schijf je traag op, waardoor hij nog niet beschikbaar is op het moment dat je pc ervan wilt booten, of je hebt de verkeerde boot-volgorde in je BIOS ingesteld waardoor hij van een eventuele 2de harde schijf probeerd te booten.

• Mieze
Jaaaaa het is opgelost _/-\o_ Gelukkig spint mijn schijf wel op tijd op en was het de stomme usb hd die ik tijdelijk gebruikt heb als back-up om mijn normale hd opnieuw in te delen met partities.
Pagina: 1