Restaurant idee verzilveren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.277 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:38

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Deze week kreeg ik een briljant idee voor een restaurant-concept. Kort onderzoek wees uit dat dit er nog niet is, en ik denk zeker wel dat het een gat in de markt is. Echter, ik ben ICT'er, geen ervaren restaurant uitbater. En als ik op tv Oorlog in de keuken of de Smaakpolitie zie, weet ik ook niet of ik er verstandig aan doe zelf een restaurant op te zetten zonder ervaring. Toch wil ik iets met het idee doen. Kan ik het idee deponeren en/of verkopen? Zo ja, iemand enig idee hoe?

Om duidelijke redenen noem ik het idee nog even niet ;)

(Het is geen koken-met-wijn-restaurant)

[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 13-07-2006 21:48 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 19:07

Technicality

Vliegt rechtsom...

Aan mijn ouders geven, die willen dat vast wel

Toelichting: ze hebben een hotel/restaurant

edit: Ok even serieus:

-personeel is het duurst
-locatie is belangerijk (centrum/bos/snelweg)
-je schrikt je de pleuris van brandveiligheid en hygiene regels :P

[ Voor 48% gewijzigd door Technicality op 13-07-2006 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 14:34

FlyEragon

Alien Monkeys

Lijkt me sterk dat je alleen een idee kan verkopen. Immers de koper wil het wel ff 'zien'. Eenmaal je het idee hebt uitgelegd, zegt ie "nee laat maar" en gaat z'n eigen gangetje met jou idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je moet bereid zijn heel hard te werken, goed personeel vinden, op alle feestdagen willen werken, in het hoogseizoen kan je er niet voor kiezen om even weg te gaan.

Zeker als je geen horecaervaring hebt zou ik heel veel horeca-gerelateerde cursussen volgen, dan hoef je de fouten niet in de praktijk te maken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Erkandude schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 21:59:
Lijkt me sterk dat je alleen een idee kan verkopen. Immers de koper wil het wel ff 'zien'. Eenmaal je het idee hebt uitgelegd, zegt ie "nee laat maar" en gaat z'n eigen gangetje met jou idee.
Vandaar dat ik me afvroeg in hoeverre je slechts een concept kan beschermen/deponeren/patenteren.
Technicality schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 21:57:
Aan mijn ouders geven, die willen dat vast wel

Toelichting: ze hebben een hotel/restaurant

edit: Ok even serieus:

-personeel is het duurst
-locatie is belangerijk (centrum/bos/snelweg)
-je schrikt je de pleuris van brandveiligheid en hygiene regels :P
Je zal het niet serieus bedoeld hebben, maar misschien is dat wel wat ik moet doen; het idee tot uitvoer laten brengen door derden, en zelf als investeerder/eigenaar op de achtergrond blijven.

Wonen je ouders in Rotterdam? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het uiteindelijk niks word moet je natuurlijk wel melden wat nu het idee was.

Ook als het wel iets wordt natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 19:07

Technicality

Vliegt rechtsom...

:p nee, helaas (vind het zelf ook vrij kut dat mijn ouders besloten hebben in the middle of nowhere te gaan wonen).

Maar ik denk dat het inderdaad beter is als je met ervaren horeca-lui om de tafel gaat zitten. Het lijkt me namelijk wel behoorlijk lastig in je eentje (zeker als het concept aanslaat, je haalt niet even een blik goede medewerkers open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

SeatRider schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 22:11:
[...]

Vandaar dat ik me afvroeg in hoeverre je slechts een concept kan beschermen/deponeren/patenteren.
je kunt je 'concept' deponeren bij de Belastingdienst, daarbij krijg je een gewaarwerkt met copie teruggestuurd dat het document op datum X bij hun is langsgekomen. Wanneer je met partijen gaat praten op datum Y kan je achteraf altijd aantonen dat jij op datum X het concept al bedacht had en dus door jou bedacht is.

Dit kost je maar 3 euro, dus als je iets met je idee wilt is dit altijd een goede stap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Kan een notaris zoiets ook niet verzilveren?

Anyway, je concept verkopen zal moeilijk zijn. Zeker als het geschreven is door iemand die geen ervaring heeft in de horeca. Je zou het idee kunnen voorleggen aan een ondernemer met meerdere horecazaken (en dus ervaring en geld). Ik denk alleen dat je er weinig geld voor zult zien, diegene moet ook behoorlijk wat risico nemen en kosten maken als ie je plan ten uitvoer brengt... het blijft een gok.

Vraag is dus wat je ermee opschiet. Zelf uitvoeren is lastig als je niet thuis bent in de horeca (gok kun je natuurlijk altijd nemen!) en je plan verkopen zal ook lastig zijn.
Je zou het kunnen vastleggen en vervolgens wat gaan netwerken. Connecties opdoen en hopen dat je via-via iemand treft die ermee aan de slag wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:17

Bezulba

Formerly known as Eendje

je kan patent aanvragen op ideeen toch? kost wat, maar dan heb je ook wat

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36
Lees dit eens: http://www.higherlevel.nl...ion=display;threadid=7001 om te weten te komen dat je een idee niet kunt patenteren. In dat forum vind je nog meer info hierover, een aanradertje!

Wat zijn je plannen, wil je er ook echt iets mee gaan doen zelf of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Horeca is een sector waar vaak "nieuwe" concepten worden uitgeprobeerd. Je zou je concept onder eigen naam tijdelijk kunnen uitproberen bij een bestaand restaurant als dat al mogelijk is, weet niet of je concept in een restaurant kan misschien bedoel je wel eten op 3000 meter hoogte..? Als het werkt weet je dat eerder dan andere en hieromheen zou je een sterk merk kunnen vormen en vandaaruit een franchise concept waarbij je je merknaam en bedrijfsstyling verhuurt aan collega ondernemers. Of zo'n concept / idee is vast te leggen weet ik niet maar dit kan je overleggen met experts op het gebied van ideebescherming. Het merk wat je opbouwt is in elk geval wel beschermt als je dit deponeert. Echter goede concepten en trends worden snel opgepakt door ervaren concurrenten. Je zou het concept kunnen delen met horecaondernemers of ideeenmakelaars onder beding van geheimhouding en non-concurrentie.

PS jammer dat je deze wedstrijd gemist hebt http://www.kvk.nl/nieuws/nieuwsitem.asp?nieuwsID=7333

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2006 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

HGM schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 23:06:
[...]
je kunt je 'concept' deponeren bij de Belastingdienst, daarbij krijg je een gewaarwerkt met copie teruggestuurd dat het document op datum X bij hun is langsgekomen. Wanneer je met partijen gaat praten op datum Y kan je achteraf altijd aantonen dat jij op datum X het concept al bedacht had en dus door jou bedacht is.

Dit kost je maar 3 euro, dus als je iets met je idee wilt is dit altijd een goede stap...
Hier wil ik weleens de bron van zien. Wat zou de belastingdienst met een document moeten waarin je bijvoorbeeld het idee vermeldt om in een grote loods een zweefmolen te bouwen met aan de stoeltjes een tafel waaraan je kunt eten?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Daar moet de belastingdienst helemaal niets mee. Het enige dat de belastingdienst doet is op verzoek een document voor jou dateren. Zo kan je altijd aantonen dat het idee op dat moment al bestond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ja, zover was mijn begrijpertje ook wel gekomen natuurlijk. :)

Bron?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Guardian Angel schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 00:23:
[...]
... het idee vermeldt om in een grote loods een zweefmolen te bouwen met aan de stoeltjes een tafel waaraan je kunt eten?
Kut, hoe wist jij dat nou?!?!?!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 00:23:
Horeca is een sector waar vaak "nieuwe" concepten worden uitgeprobeerd. Je zou je concept onder eigen naam tijdelijk kunnen uitproberen bij een bestaand restaurant als dat al mogelijk is, weet niet of je concept in een restaurant kan misschien bedoel je wel eten op 3000 meter hoogte..?
Het concept kan denk ik wel pilot draaien in een bestaand restaurant Als daar ruimte is voor een zweefmolen :), hoewel ik het liever zou zien in een dedicated restaurant natuurlijk.
Als het werkt weet je dat eerder dan andere en hieromheen zou je een sterk merk kunnen vormen en vandaaruit een franchise concept waarbij je je merknaam en bedrijfsstyling verhuurt aan collega ondernemers.
Dat is uiteindelijk wel wat ik in gedachten had, eerst moet het concept van de grond komen natuurlijk.
Je zou het concept kunnen delen met horecaondernemers of ideeenmakelaars onder beding van geheimhouding en non-concurrentie.
Ik denk inderdaad dat ik wat moet gaan netwerken, ik ken via via wel wat horeca ondernemers. Misschien is er iemand bij die interesse toont en het samen met mij wil doorontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Zou inderdaad gaan netwerken met horeca ondernemers (en vooral de personen met meerdere zaken). Kijken of je idee bij een select aantal interesse opkan wekken. Maar voor uitvoer, inversteer je alleen je idee en de horeca ondernemer het geld en ervaring. Of wil je zelf ook een substantieel bedrag investeren in de opzet?
Als je zelfs niets wilt investeren lijkt me dat je slechts een kleine vergoeding kan krijgen dat je idee leuk was en aanslaat, maar er verder niets van terug ziet als er 20 zaken in NL geopend worden. Als je zelf natuurlijk mee investeerd (1/4 - 1/3 van de kosten voor je eigen rekening neemt) dan zou je natuurlijk ook 25% - 35% of ander percentage kunnen krijgen (van winst of verlies natuurlijk, ligt er aaan of je succesvol zal zijn).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Guardian Angel schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 08:04:
Ja, zover was mijn begrijpertje ook wel gekomen natuurlijk. :)

Bron?
Ik kan het adres van de registratiekamer voor je opzoeken; zal ook vast wel op belastingdienst.nl staan.

Ik heb zelf al meerdere keren gedaan, het kost 3 euro per A4-tje. En als je een pakket met nietje erdoor doet aanbieden is het 1 A4-tje ;)

En zoals aangegeven kijkt de belastingdienst helemaal niet naar de inhoud, maar ze registreren het simpelweg; hiermee sta je achteraf als er onenigheid is natuurlijk een stuk sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

eendje schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 23:56:
je kan patent aanvragen op ideeen toch? kost wat, maar dan heb je ook wat
Maar niet op dit soort dingen, een octrooi kun je alleen maar verkrijgen op uitvindingen. Dit zal in de eerste plaats geen uitvinding zijn en daarnaast is ook nog vereist dat het een technisch karakter heeft.

TS zou eens langs kunnen gaan bij een notaris voor iets van een depot, maar je idee beschermen gaat niet goed werken. Dit probleem doet zich ook voor bij mensen die een goed idee hebben voor een tv-programma, een tv-format is eigenlijk ook niet te verkopen. Maar als je een depot hebt gedaan en je gaat onderhandelen en ze zeggen nee en gaan het uiteindelijk toch uitvoeren dan zijn er misschien wel mogelijkheden via een onrechtmatige daad claim, waarbij je dat depot als bewijs kunt gebruiken. Maar het blijft problematisch al was het maar omdat de schade moeilijk te bepalen is.

Wat je ook kunt doen is, als je echt denkt dat het een goed idee is, om hier goed juridisch advies over in te winnen hoe je toch nog maximale bescherming kunt krijgen (ook al zal dat dus moeilijk zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.uitvinders.nl/voorlichting/bescherming.htm
ideeën zijn vrij

Ideeën die ten grondslag liggen aan tv-programma’s zijn geheel vrij. Deze kunnen niet door het auteursrecht worden beschermd. Bescherming van ideeën zou de vrijheid van meningsuiting en de ‘free flow of ideas’ beperken. Bovendien is één van de vereisten voor het ontstaan van auteursrecht dat het werk zintuiglijk waarneembaar moet zijn.

Echter, indien een idee een bepaalde vorm krijgt en voldoende uitgewerkt wordt, is een auteursrechtelijke aanspraak eventueel wél mogelijk.

Een format is het concept of de formule van bijvoorbeeld een televisieprogramma. In een format worden de vaste, steeds terugkerende elementen van een televisieprogramma beschreven, het is het raamwerk van een televisieprogramma. In een show als Lingo zijn er elke dag nieuwe gasten, nieuwe woorden, andere gesprekken, maar het format blijft hetzelfde; dit geldt ook voor talkshows, dramaserie’s, nieuwsshows, serials, soaps, etc.

bescherming

Auteursrechtelijke bescherming van formats wordt gerealiseerd indien het format origineel en voldoende uitgewerkt is. Ook al tonen bijvoorbeeld gameshowformats een gebrek aan originaliteit, toch kennen ook zij een auteursrechtelijke bescherming door de wijze waarop bekende elementen ervan zijn uitgewerkt, samengebracht en gecombineerd met nieuwe elementen (bv. slagzinnen; decors; spelonderdelen, logo’s, etc.).

Een bepaald aantal veranderingen in een format doet een nieuw werk ontstaan. Dit maakt dat het auteursrecht niet altijd garantie kan bieden voor juridische bescherming van een format. Uiteraard is er wel een grijs gebied: er zijn veranderingen in het format aangebracht, maar is er nu wel of niet sprake van inbreuk?

Indien de auteursrechtelijke bescherming twijfelachtig is, of ontbreekt, dan bestaan er andere juridische mogelijkheden om toch nog gelijk te krijgen, de zogenaamde oneerlijke mededinging of onrechtmatige daad. Het voert te ver deze onderwerpen in dit kader te bespreken.

rechthebbende

De rechthebbende is de maker van een format. Indien deze in dienst van een bedrijf (producent, omroep) is, dan is de laatste rechthebbende en zelfs ‘maker’ van het format. Indien er meerdere personen bij het vervaardigen van het format betrokken zijn, is degene onder wiens leiding het format gemaakt wordt rechthebbende. Ontbreekt de leidinggevende persoon, dan is er sprake van co-auteurschap.

registratie

Het auteursrecht ontstaat op het moment van creatie. Toch kan het handig zijn uw werk officieel te laten registreren. Dit komt altijd van pas indien uw werk wordt nagebootst en u in een eventuele procedure wilt aantonen wanneer uw werk ontstaan is. Door uw werk te laten “stempelen” bij de plaatselijke Belastingdienst / Ondernemingen verkrijgt u een bewijs van de datum waarop u uw werk heeft aangeboden bij die dienst. Let op, door deze registratie ontstaat het auteursrecht niet, maar u verkrijgt op eenvoudige en goedkope wijze een sterk bewijsstuk van de geboortedatum van uw werk. De Merkplaats kan deze registratie voor u verzorgen en uw werk in archief houden.

merkenrecht

Omdat het auteursrecht lang niet altijd een garantie biedt voor juridische bescherming van uw format, raden wij u aan een pakkende naam voor uw format te bedenken. Een goede naam is voor een format zeer belangrijk en waardevol. Om bescherming (in de Benelux) in te kunnen roepen op grond van uw merkrecht, is het van groot belang de naam in te schrijven in het Benelux Merkenregister.

Het merkrecht dat door inschrijving verkregen wordt, is een aanvulling op het auteursrecht. In het verleden heeft de Merkplaats dan ook een aantal (inmiddels bekende) namen voor tv-formats gedeponeerd: o.a. Lingo, De Stoel, 2 Meter Sessies, De uitdaging, Dehunt, De Wegenwacht, Finals, Dell’arte, Het Rode Mannetje, etc.
In tegenstelling tot wat men in eerste instantie zou verwachten is het wel degelijk mogelijk het recept van een voedingsmiddel zoals een soepje of een drankje te beschermen door middel van een octrooi.
Neem maar eens een kijkje in de IPC (international patent classification) [ link ].
Hieronder een gedeelte.
PS hoop wel ooit te weten wat het idee was, je ziet bescherming is lastig misschien kan je de primeur gunnen aan een restaurant en daarna het concept bekend te maken wat je uitvent op een website waar je deelnemende restaurants laat opnemen tegen betaling. Mensen die het concept iets vinden kijken op jou site voor een geschikt restaurant. Dan sluit het aan bij jou kennis (ict) en beperk je het werk voor jezelf. Beschermen blijkt toch lastig.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2006 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:19

Eijkb

Zo.

HGM schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:40:
[...]

Ik kan het adres van de registratiekamer voor je opzoeken; zal ook vast wel op belastingdienst.nl staan.

Ik heb zelf al meerdere keren gedaan, het kost 3 euro per A4-tje. En als je een pakket met nietje erdoor doet aanbieden is het 1 A4-tje ;)

En zoals aangegeven kijkt de belastingdienst helemaal niet naar de inhoud, maar ze registreren het simpelweg; hiermee sta je achteraf als er onenigheid is natuurlijk een stuk sterker.
En hoe vaak heb je jouw ideeën al ten gelde gemaakt? Het geheimzinnige gedoe vind ik altijd wat overdreven. TS geeft aan geen ervaring, know how te hebben e.d. voor het restaurantwezen. Nu zullen hier ook niet veel mensen zijn die dat wel hebben. En als ze het al hebben gaan ze echt niet hun eigen idee opzij gooien voor een opgegooid ballonnetje...

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Heb je vraag/probleem ook gesteld op www.higherlevel.nl, speciaal voor (klein)ondernemers en startende. Het is een goede forumsite waar veel mensen zoals jij komen met dergelijke vragen. Ik, als kleinondernemer zit met regelmaat op deze site, voor ideen e.d.

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Eijkb schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:31:
[...]

En hoe vaak heb je jouw ideeën al ten gelde gemaakt? Het geheimzinnige gedoe vind ik altijd wat overdreven. TS geeft aan geen ervaring, know how te hebben e.d. voor het restaurantwezen. Nu zullen hier ook niet veel mensen zijn die dat wel hebben. En als ze het al hebben gaan ze echt niet hun eigen idee opzij gooien voor een opgegooid ballonnetje...
2x; maar heb dan ook wel zelf de uitwerking van dat idee gerealiseerd (ontwikkeling webapplicatie). Maar door het daar te deponeren kon ik wel met geruster hard de onderhandelingen ingaan en er is toch niets geheimzinnigs aan, je beschermt alleen je belangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Volgens mij is de Horeca een sector waarin nogal wat bedrijven starten. Ook failliet gaan, anders zat op elke straathoek wel een eettent, maar er is dus genoeg te vinden over starten in de Horeca. 't Is bijvoorbeeld een heel stuk makkelijker dan pak'm beet een concurrent van de NS oprichten ;)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
Wat dingen die ik in mijn omgeving gezien heb.
  • Reken op HARD en VEEL werken en verwacht er vooral in het begin niet te veel voor terug te zien.
  • Investeer niet al je geld in de opening, het kan zomaar een half jaar / jaar duren voor het een beetje gaat lopen en je een beetje naamsbekendheid opbouwt. Die tijd moet je ook doorkomen.
  • Als het echt niet loopt en trek dan ook op tijd de stekker er uit voor je ECHT aan de grond zit.
Als ik jou was zou ik zoals eerder voorgesteld inderdaad proberen een partner te vinden in die hoek en zelf als investeerder / eigenaar op de achtergrond blijven. Zorg dan wel dat je een beetje in dat wereldje verdiept want je wil niet blind moeten varen op een zakenpartner.

[ Voor 24% gewijzigd door Charly op 21-07-2006 13:04 ]

• Cornelia50
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03-2024
Goedendag 1 ik heb naar mijn weten een nieuw restaurant concept, tot op heden niet in Nederland. 2 heb een nieuw idee rond meerdere restaurants. Daarbuiten heb ik meerdere concepten in bv verschillende andere versies . Weet niet waar ik terecht kan voor eventuele verkoop.

Groet,

E. ter Haar

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een franchise wordt pas iets dat verkoopbaar is als er al een paar succesvolle vestigingen van zijn. Je zal dus iets moeten doen om aan te tonen dat je idee werkt in de praktijk voordat je het kan verkopen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Cornelia50 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:03:
Weet niet waar ik terecht kan voor eventuele verkoop.
Modbreak:In ieder geval niet in andermans topic van 18 jaar geleden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.