Allemaal dank voor het vele commentaar. Ik heb er zeker een boel aan voor een volgende shoot. Er zijn steeds zoveel nieuwe dingen waar je weer over na moeten denken en rekening mee moet houden. Maar zo kan je langzaam aan steeds beter worden

.
Kleurbalans ben ik met je eens, contrast misschien ook wel. Zodra ik wat meer tijd heb zal ik ze allemaal even door Photoshop heentrekken inplaats van even snel door Picasa. Scherpt ben ik niet met je eens. In mijn mening wil je juist bij model en portret fotografie heel voorzichtig zijn met de scherpte. Juiste het ietwat softe wat deze foto's hebben maken ze mooier. Dat scherpe is absoluut niet flatterend voor het model.
Garyu schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 00:50:
Leuke foto's. Wel jammer dat ze midden op de dag gemaakt zijn bij erg fel licht. Daardoor worden de pupillen erg klein, wat leidt tot minder sprekende foto's dan grotere pupillen.
Verder zijn het aardige platen, waarbij je in ieder geval al duidelijk vooruitgang kan zien.
Ik vind 5 eigenlijk de mooiste foto. Hier kijkt de foto gewoon lekker weg.
Nog even wat commentaar per foto:
1, hier staat de horizon vrijwel precies in het midden en doorsnijdt ook nog eens het model precies tussen rok en top, wat de foto wat minder maakt. Wel mooie kleuren. Alleen de pose is me niet helemaal duidelijk

2, net niet helemaal lekker gecropt? Ik zou wat meer van haar overgelaten hebben.
3, wat ik al zei over die pupillen, dat heeft hier echt het minst charmante effect. Ik neem aan dat je lichtelijk ingeflitst hebt, dit maakt de foto wat onnatuurlijk. Omnibounce had dit misschien kunnen verhinderen?
4, Ook een erg fijne foto. Wel jammer dat de toren net niet scherp is. Hier had ik gekozen voor of een grotere DOF om ook deze er nog scherp op te krijgen. Ook hier is het inflitsen iets te hard gegaan geloof ik.
5, lekker. Oogjes misschien net een fractie te ver dicht, maar lekkere plaat.
6, grappig, maar de achtergrond stoort enorm. De belichting is wel in orde.
7, er mist een stukje onderlip, de kadering is iets té strak, waardoor deze foto niet zo prettig kijkt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Tja, een ander moment dan midden op de dag was erg lastig te realiseren. Ze komt niet vanuit de buurt, dus je zit met reistijd, en 's avonds had ik wat anders te doen. Eigenlijk zou ik eens iemand in de buurt moeten zien te vinden die wel wil poseren. Dan is het wat makkelijker om dat tussen 8 en 10 te doen met mooi strijklicht. En dus hopelijk ook wat grotere pupillen.
1. De pose zou ik zo ook niet meer weten, ik heb grotendeels gewoon maar wat gedaan. Vandaar dat ik dus ook vaker dit soort shoots wil doen

.
2. Ok, meer haar voor een volgende keer.
3. Ik had een
Lumiquest Ultrasoft, maar dat is zo'n onding dat ik die eigenlijk de hele shoot niet heb gebruikt. Een gewone omnibounce was prettiger geweest.
4. Ik zelf had liever een kleine DOF gehad zodat die toren helemaal niet meer scherp was geweest, maar misschien had ik gewoon wat moeten experimenteren. Zowiezo kon ik niet sneller dan 1/160 schieten door de oudere flitser die ik heb kunnen lenen. Ik weet wel dat ik nu lekker ga sparen voor een goeie flitser als aanvulling op Konica Minolta 5D (hopelijk een 5600 of equivalent.)
5. Juist door die ietwat gesloten ogen heeft het een uitstraling alsof ze daar zit te genieten. Dat vond ik zelf wel mooi

.
6. Belichting was dus inflitsen met een Minolta Program 5200i. Werkt op de 5D alleen volledig handmatig, en ondersteund dan geen HSS, dus niet sneller dan 1/160 wanneer ik AS uitzet. Dus diafragma wordt dan geknepen met dit licht, vandaar dus de achtergrond.
7. Die lippen zijn inderdaad erg jammer ja. Maar dat had ik net na het maken van de foto dus niet door. Anders had ik hem opnieuw gemaakt.
Dank je wel, heb er zeker wel wat aan, maar een aantal dingen waren nu gewoon niet op een andere manier mogelijk.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 00:52:
Leuke shoot, fris en ongedwongen
Tip : Wat mij opvalt is dat veel (leerling)fotografen nooit eens een watermerk of iets dergelijks plaatsen in hun foto's, ter bescherming van misbruik maar ook, je weet nooit, voor verkoop. Wees zuinig op je materiaal en bescherm ook diegeen die je fotografeert. Steeds vaker duiken foto's op op verkeerde webstie's en dat kan wel eens pijnlijke gevolgen hebben voor degene die op de plaat staat. Achteraf heb je geen poot om op te staan en is het kwaad al geschied. Ga er voorzichtig mee om

Garyu schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 00:56:
[...]
Och, daar zou ik dus absoluut geen moeite voor doen. Bewijs dat jij de oorspronkelijke foto hebt gemaakt heb je altijd: highres / raw originelen doen het daarvoor prima. Tegenwoordig heb je schijnbaar zelfs software die kan laten zien dat die met jou specifieke camera gemaakt zijn.
Dat het op de verkeerde websites terecht kan komen, dat weet je zodra je ook maar -iets- op het web zet. Daar zal een watermerk je nooit en te nimmer bij helpen. De enige oplossing is om dan maar niets te plaatsen. Lijkt me ook geen goed idee.
Watermerk is iets waar ik zeker nog wel eens naar wil kijken. Maar ik zit er over te denken om ze onder een Creative Commons licentie te plaatsen. Dat de platen tot een resolutie van 1024 voor niet commercieel gebruik gewoon te gebruiken zijn. Maar goed, dat zijn dingen die ik dus nog moet uitzoeken. Zowiezo komt er nog een goeie website waar ik mijn foto's uit kan stallen.
cryforhelp schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 01:30:
Is deze shoot in de buurt van hilversum gedaan, nav de zendmast?
Maar dan wat opmerkingen van een leek.
3. Vind ik erg leuk, speels, een portretfoto waar ze zelf ook wat mee kan

. Je zou hier kunnen overwegen om even met wat photoshop chirurgie de pupillen iets groter te maken, ziet er inderdaad aantrekkelijker uit.
4. Prachtige foto, haar houding en het phallische object in de foto
kunnen allemaal dingen suggereren, maar dat laat je zo prachtig aan de twisted mind van de kijker over
6. Door de hoek van haar hoofd valt haar linkeroog nét weg wat een heel raar beeld geeft. Niet aantrekkelijk, als ze haar hoofd iets minder weg had gedraaid was een stuk leuker geweest.
Maar ik weet niks van fotografie, wel veel van mooie vrouwen

De shoot is gedaan naast Hilversum. Op de westerheide, en onder de KPN communicatie toren (aka, televisie toren zoals we die hier altijd al hebben genoemd). Onder de toren zit een zogeheten zanderij waar wat gezuiverd grondwater naar boven komt. Erg mooi gebied, een stuk vochtiger dan de rest van de zandheuvel daar in de buurt.
3. Photoshop is iets waar ik ze zeker nog wel doorheen ga halen, maar als je een tip hebt met welke tools ik die pupillen groter zou kunnen maken zou ik dat op prijs stellen. Mijn Photoshop kennis is niet zo uitgebreid

.
4. Hehe, denk wat je wil, zolang je het meeste maar voor je houdt.

6. Ok, ze had dus meer in de lens moeten kijken?
Over de schaduw die bij #5 over haar heenvalt, die werpt zij dus zelf omdat ze met haar rug naar de zon toezit. Is iets waar ik in volgende shoot dus meer rekening mee moet houden (harder flitsen!!

).
Foto 4 is ondertussen rechtgezet

.