[UTP Cat5] - Veiligheid en voorschriften?*

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Over niet al te lange tijd kan ik mijn nieuwe huis gaan verbouwen & inrichten. Helaas door de ligging van de kamers zitten er nogal een paar haken en ogen aan de aanleg van mijn netwerk. Het komt erop neer dat er een metertje of 100 a 150 meter aan UTP gelegd moet gaan worden zonder dat het er storend uitziet.

Wat doet een gemiddelde Tweaker dan? Inderdaad; frees huren, muurtjes uithollen en meer van dat soort grapjes. Helaas hebben de bouwmarkten en de gemiddelde computerzaak niet zoveel kaas gegeten van deze materie dus vraag ik het maar op het oude, vertrouwde GoT.

Zijn er voorschriften, bijvoorbeeld met elektra/gas, waar ik rekening mee moet houden als ik UTP wil verwerken in beton, baksteen of hout? Moet er ergens nog een aarding plaatsvinden in het netwerk gezien het aantal meters? Kan ik gewoon CAT5 gebruiken of zijn er speciale CAT-varianten die afwijken van CAT5 qua omhulsel, specificatie etc?

Aangezien ik principieel iets heb tegen WLAN is dat dus geen suggestie en ook geen discussiepunt!

Indien dit topic in Overige Hardware thuishoort, mijn excuses...

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 13-07-2006 21:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:45
Het beste kan je je UTP in een pvc leiding (die gele electriciteitsbuis) leggen, UTP (FTP of STP net zo goed) is naar mijn mening nooit sterk genoeg om direct in het ruwe beton te leggen. Verder is een veel gebruikt uitgangspunt bij het gebruik van UTP/STP/FTP dat deze niet meer dan één meter naast electriciteitsdraden loopt ivm storingen ed.

mischien nog ff makkelijk:
UTP: Unshielded Twisted Pair
kabel zonder verdere bescherming
FTP: Foiled Twisted Pair
Hier zit er plastic folie als mantel om de aders heen (en daar buiten nog de gewone mantel)
STP: Shielded Twisted Pair
Hier zit er nog eens een stalen mantel (folie van metaal) om de aders heen.

Maar in huis situaties voldoed UTP cat5(e) goed genoeg.

[ Voor 38% gewijzigd door Invisible_man op 13-07-2006 21:41 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

Opbouw met kabelgoten is een andere mogelijkheid, ik vind vooral de upgradebaarheid interessant. Je kan achteraf altijd de deksel van je kabelgoot opentrekken om kabels te vervangen.

230V en lagere spanningen (bv netwerkkabels) houd je gescheiden, bv een kabelgoot met tussenschotten. CAT5 netwerkkabels mogen niet langer dan 100m worden als je 100Base-TX of 1000Base-T gebruikt.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Het is inderdaad de bedoeling om "normaal" 100Mbps neer te gaan leggen. Omdat ik maar een paar kabels naar de huiskamer en de slaapkamer hoef te trekken, is een PVC-buis wel een slim plan; bij defect kan er dan een nieuwe kabel doorheen worden gehaald; kabelgoten liggen mij teveel in het zicht ook omdat er op de grond roodbruin laminaat ligt en weinig kans dat de Praxis kabelgoten in die kleur verkoopt. :P

Ik zal in ieder geval op werk eens informeren naar STP; hopelijk ligt de prijs per meter niet achterlijk veel hoger dan van gewoon UTP.

• Invisible_man
Ik zal in ieder geval op werk eens informeren naar STP; hopelijk ligt de prijs per meter niet achterlijk veel hoger dan van gewoon UTP.
UTP heb je voor z'n 40 cent per meter omdat dit type overal en nergens wordt toegepast in de wereld. STP wordt vaak alleen in industriele omgevingen ed. gebruikt waar sprake is van EMI-storing en zal een stuk duurder zijn. Ik heb zelf thuis ook de nodige meters UTP liggen, voor thuisgebruik meer dan voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 13-07-2006 21:53 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De Praxis kabelgoten zijn wit, maar met kunsstofprimer en verf kan je ze zelf in alle gewenste kleuren verven. Ik ga vandaag of morgen met die dingen aan de gang, met de plintuitvoering.
Ik heb wel een voordeel dat ik mijn kamer in wit-grijs uitvoer (met een beuken-kersen laminaatvloer)

Officieel horen energie en data gescheiden te zijn, in de praktijk is dat inderdaad aparte leidingen.
En UTP is goed genoeg voor huis-tuin en keukengebruik, zo lang je maar geen teslacoil of zware elektromoteren gebruikt is er niets aan de hand. In kantooromgevingen wordt ook meestal UTP gebruikt, en dat is goed.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• gerbie71
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:22
Doe jezelf een groot plezier en leg Cat 5e neer ipv. Cat 5.
Dit kan gigabit-snelheid aan.
Heb je nu niet nodig, maar je gaat het maar nooit weten. Kost niet veel tot erg weinig extra.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:48
Veiligheidsvoorschrift: Niet door de huidige kabels frezen, dat geeft vonken ;)

• Invisible_man
Doe jezelf een groot plezier en leg Cat 5e neer ipv. Cat 5.
De meeste UTP-kabel die je tegenwoordig kan kopen (rol van 100m ofzo) is al Cat5e.

Verwijderd

Een buis is zeker aan te raden, houd wel rekening mee dat je de draden er intrekt voordat alles gestort is idm, omdat je misschien later er niet meer goed door kan komen door te krappe of teveel bochten in je buigwerk.

Wat je dan zou kunnen doen is aan de uiteindes van je bestaande buis een stuk flex buis er tijdelijk aanmaken (en overlengte in die buis laten). Dan als alles klaar is kan je dat er zo weer af halen en is je kabel niet beschadigd.

Als je gewoon 100 mbit wil draaien is 5e prima. Echter de lengte van 150 meter vind ik wat minder worden, omdat je dan veel overspraak kan krijgen, en je moet de aansluitingen dan nog goed afwerken met speciaal afwerk gereedschap op je wandcontactdozen om zo zo min mogelijk verlies te hebben.

Succes :)

• Invisible_man
Wat mischien ook een bruikbare tip is, zet op elke verdieping (waar je pc wilt hebben danwel) een UTP-switch neer, dit scheelt in het aantal kabels dat verticaal door je huis moet lopen welke vaak de meeste problemen oplevert bij het leggen. Dit is niet het optimaalst voor de snelheid, vooral bij gebruik van meer dan twee pc's tegelijkertijd, maar dit is in huis situaties vaak geen probleem (vooral voor het verdelen van het internet niet).

• gerbie71
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:22
De meeste UTP-kabel die je tegenwoordig kan kopen (rol van 100m ofzo) is al Cat5e.
Klopt....je hebt gelijk.
Maar hij zal maar ergens een ouwe rol van een buurman ofzo kunnen kopen.
Een gewaarschuwd mens.....

[ Voor 20% gewijzigd door gerbie71 op 13-07-2006 22:25 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Een doos Cat5e hoeft niet meer dan €45.- per 305 meter te kosten.

En die tip van switches centraal op je verdiepingen is geen onverstandige. Maar ik weet de layout van je woning niet.

Abort, Retry, Quake ???

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Invisible_man schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 22:22:
Wat mischien ook een bruikbare tip is, zet op elke verdieping (waar je pc wilt hebben danwel) een UTP-switch neer, dit scheelt in het aantal kabels dat verticaal door je huis moet lopen welke vaak de meeste problemen oplevert bij het leggen. Dit is niet het optimaalst voor de snelheid, vooral bij gebruik van meer dan twee pc's tegelijkertijd, maar dit is in huis situaties vaak geen probleem (vooral voor het verdelen van het internet niet).
Verticale en horizontale bekabeling wordt in kantoorflatgebouwen gebruikt, maar voor thuisgebruik heb ik liever dat alle netwerkkabels samen bij de switch aankomen. Dan heb je enkel de backplane van je switch en geen gedoe met bottlenecks in je 'backbone'.

• Invisible_man
rapture schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 22:28:
[...]
Verticale en horizontale bekabeling wordt in kantoorflatgebouwen gebruikt, maar voor thuisgebruik heb ik liever dat alle netwerkkabels samen bij de switch aankomen. Dan heb je enkel de backplane van je switch en geen gedoe met bottlenecks in je 'backbone'.
Natuurlijk is dat het meest ideaal, maar voor maar een gering aantal pc's (2 á 3 bijvoorbeeld) merk je vrij weinig prestatie verlies in je netwerk. Als deze besparing in kabels wel veel gemak bij het leggen hiervan met zich mee brengt (maar één gat door een gewapend betonnen plafond ipv drie bijvoorbeeld) is het zeker een interresante oplossing imho.

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-03 11:46

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Bij het vervangen danwel bijtrekken van extra kabels in een elektrabuis moet je er wel op letten dat het erg kan gaan "stroppen", het beste kun je dan in 1 keer alle kabels er uit halen en daarna terugplaatsen, dit kost wat extra werk maar is makkelijker dan 1 kabel naast de bestaande proberen te trekken want dat gaat gegarandeerd vast lopen. Verder heb je 2 diktes 3/4 en 4/5, ook handig om te weten. STP lijkt me zowieso geen fijne, die zijn moeilijk te buigen en gaan dus ook lastiger door een buisje heen, ook heb je stugge en soepele UTP kabels, kijk hier even naar als je het aanschaft. Natuurlijk is de tip om cat5e of cat6 te kopen zodat je straks eenvoudig kunt upgraden naar gigabit.
Wandcontactdozen zijn ook erg prettig zodat je niet last krijgt van kabelbreuken op de plaats waar de kabel net 10cm uit de muur of juist in de muur nog.

Dat was het wel zo'n beetje uit het tip-potje :) Succes ermee.

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Nog een tip (die mij net te binnen schiet, ik heb jaren geleden installatietechniek gedaan):
trek eerst een normale draad (schakeldraad, zwarte, dat zijn de dunste, en als je er ooit een loos laat zitten kan je je niet vergissen) door de buis, en knoop daar dan pas de netwerkkabel aan.
Daar kan je hard genoeg aan trekken, en in tegenstelling tot de trekveer (die je wel gebruikt om de zwarte in de buis te krijgen) hoef je daar niet bang te zijn dat hij kapot gaat (knik, breken)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Invisible_man
De truuk bij een trekveer (dan liefst wel één van staal, niet z'n platic gamma ding) is dat je er niet aan gaat rukken, maar alleen maar een trekkracht op bouwd. Aan de andere kant van de buis moet dan wel iemand staan die die (UTP)kabel er in geleid (zowiezo makkelijk, anders raakt het snel in de knoop). Heb op deze manier al genoeg UTP getrokken.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Aanvullende truuk :
Een vochtig vaatdoekje met wat afwasmiddel om de draden de buis in te geleiden. Als het niet wil met meerdere kabels in een keer doorgevoerd te krijgen.

Abort, Retry, Quake ???

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:48
Kunnen we niet een keer wat handigers verzinnen dan die PVC buisjes, die dingen zijn altijd net te klein, hebben altijd een bochtje teveel :(

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
UTP is niet afgeschermd, STP is overkill, FTP zou dan wel handig zijn :)
Als je je kabels naast een powerkabel legt in de muur zou je een beetje storing kunnen krijgen, en FTP is dan mooi (simpel doch effectief) afgeschermd.

Let idd ook op de toekomst, als je bv de ruimte ervoor hebt in de muur zou je kunnen overwegen om een extra kabel erbij te leggen, die kun je dan ooit gebruiken voor telefonie of een extra netwerkaansluiting :)

En over dat WLAN: Eensch. :)
Wireless is wel leuk voor de simpele mens, maar als je de moeite neemt om gewoon kabels te trekken zal dat veel stabieler en sneller zijn.
Ook is het mooier weggewerkt, en heb je wellicht wat meerwaarde aan je huis toegevoegd (noem je dat zo?) omdat de volgende bewoners dan de bestaande kabels kunnen gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door DarthPlastic op 13-07-2006 23:32 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tijdens wireless-studies om een 'grootse netwerk' aan te leggen, ben ik snel tegen het '3-kanalen-probleem' gestoten. In praktijk kan je tot 4 kanalen gaan. Ik zie al een appartementsblok/flatgebouw waar iedereen wireless wilt gaan... http://www.extremetech.com/article2/0,1697,708876,00.asp

Security en snelheid is ook niet ideaal, het is eerder 'spielerij'.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 13-07-2006 23:46 ]

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Zo dan, wat een enorm aantal tips hoe/wat aan te leggen, mogelijke reparaties en dergelijke. Helemaal top!

Even over switching; het is een enkelvloerse woning dus de bedoeling is dat de switch zo dicht mogelijk bij mijn breedband-aansluiting komt te staan. Daar moet ik nog wel wat op verzinnen want die aansluitingen zitten eigenlijk nu al niet zo lekker omdat het TV-meubel daar gepland is maar ja. Vanaf daar moet er 2x 10m richting de slaapkamer, 2x 2 meter naar de Xbox'en en 3 tot 5 keer 10m naar mijn werkkamer. En misschien ook nog de keuken/bar maar dat moet ik nog even bedenken.

In ieder geval begrijp ik dat Cat5e "de standaard" zou moeten zijn en ondanks dat veel mensen zeggen dat UTP voldoet voor thuisgebruik, ga ik toch een poging wagen in de kostenraming met STP aangezien ik gedeeltelijk ook thuis werk (en dus remote naar onze servers en de klanten) met allerlei secure VPN's en liever geen mogelijke storing wil hebben.

Tot zover allemaal bedankt; het is nu kindertjesbedtijd. :O (en morgen op werk onze leverancier maar eens bellen voor wat offertes).

• Equator
  • Laatst online: 07-04 14:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Kleine titlefix (Zenx DP) :)

In vele huizen liggen al loze leidingen. Bij nieuwbouw kan je vaak extra loze leidingen laten leggen.

* Equator heeft op die manier een UTP kabel naar elke kamer liggen.

Ik zou iig altijd de kabels in een buis leggen. Dan kan je die ooit nog een keer vervangen.
Enkele andere dingen:
• Er kunnen ongeveer 3 utp kabels in een 5/8 buis en 4 in een 3/4
• Met zeepsop of talkpoeder (niet allebei) krijg je de kabels er makkelijker in
• Je kan best een kabel naast een 240volt kabel leggen. MIts jij er geen 30 of meer ampére's door heen trekt heb jij daar geen last van
• Geef geen geld uit aan duur ftp of stp. Utp doet het prima, tenzij je een grote zware zendinstallatie hebt staan :p

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 heeft 3/4 gebruikt overigens.
Bochtenstukken kan je natuurlijk ook in 450 stukken of met flexpijp doen, dan heb je ook geen overdreven hoeken (alhoewel dat met 3/4" al een stuk makkelijker trekken is).

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 14-07-2006 08:20 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-04 15:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Als je toch nog moet beginnen, trek er gelijk twee doorheen zodat je kabels extra hebt. Er komen toch altijd PCs bij, of als er eentje stuk gaat heb je gelijk backup.

En nog een algemene kabeltrek/leg tip: gebruik niet van dat flexibele ribbel pijp. Als je netjes standaard bochtjes gebruikt, of beter zelf buigt dan heb je minder kans op problemen...

[ Voor 37% gewijzigd door superduper op 14-07-2006 08:48 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je toch maar voor 100mb gaat voorlopig kan je over 1 8aderige kabel 2 verbindingen maken scheelt weer heel erg veel kabel. Je hebt zelfs systemen waar je door een andere insert een andere verbinding krijgt. Je krijgt dan wel een hele nette netwerk omgeving.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Equator schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 08:08:
Kleine titlefix (Zenx DP) :)

In vele huizen liggen al loze leidingen. Bij nieuwbouw kan je vaak extra loze leidingen laten leggen.

* Equator heeft op die manier een UTP kabel naar elke kamer liggen.

Ik zou iig altijd de kabels in een buis leggen. Dan kan je die ooit nog een keer vervangen.
Enkele andere dingen:
• Er kunnen ongeveer 3 utp kabels in een 5/8 buis en 4 in een 3/4
• Met zeepsop of talkpoeder (niet allebei) krijg je de kabels er makkelijker in
• Je kan best een kabel naast een 240volt kabel leggen. MIts jij er geen 30 of meer ampére's door heen trekt heb jij daar geen last van
• Geef geen geld uit aan duur ftp of stp. Utp doet het prima, tenzij je een grote zware zendinstallatie hebt staan :p
Thanks to the use of vacuum tubes, the MiG-25P's original Smerch-A (Tornado, NATO reporting name 'Foxfire') radar had enormous power of about 500 kilowatts, rendering enemy ECM largely useless. Pilots were forbidden to engage the radar on the ground, and legend held that it was powerful enough to kill rabbits near runways.
Zolang je geen 500 KiloWatt radarinstallatie hebt waarmee je konijntjes kan roosteren hebt, dan is het geen probleem. Als elektromagnetisme een probleem is, dan grijpt men ineens naar glasvezels.

Dus UTP CAT5e trekken.
Pagina: 1