Toon posts:

Totaal geen beeld - wat is de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van school twee (identieke) oude pc's meegenomen. Bij de één is de socket een beetje vern**kt waardoor de koeler niet normaal meer vast te zetten is, dus ik ben nu eerst naar de andere gaan kijken die wel in goede staat verkeerd.

Op de processor staat celeron SL55R, dat bleek na even googlen een 800mhz variant te zijn. Het Mobo is een AOpen MX36 ( http://www.aopen.nl/Products/mb/MX36.htm ). Voor de rest zitten er een HDD, een CD-drive en een floppy-drive in. Voeding is standaard dus geeft genoeg power.

Als ik de computer opstart lijkt alles prima te gaan; hdd spint op, powerledje gaat branden en een groen ledje op het mobo brandt. De cd-speler kan open etc. Ik krijg alleen geen beeld - geen flikkering of wat dan ook, gewoon helemaal niks. Mijn eerste gedachte was dat het onboard video gedeelte kaduuk is. Ik heb er een werkend S3 pci kaartje ingestopt (beide PCI sloten geprobeerd), maar ook dat gaf geen beeld. Nog even voor de zekerheid heb ik m'n 6800LE(oc naar GT) er in gestopt om te kijken of het met het AGP slot wel werkte, maar ook geen succes. Wel piepte de pc als ik geen molex stekker in m'n 6800 deed, precies zoals het hoort dus.

Nou vraag ik me dus af: waarom krijg ik helemaal geen beeld? Waarschijnlijk ligt het niet aan de onboard video want met een pci/agp kaart lukt het ook niet. Maar waar ligt het dan aan? Ik ben gewend dat als een component, anders dan m'n video, het niet doet, ik toch tenminste iets op m'n beeld krijg.

Alle hulp is welkom! ;)

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:08

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Check:

1. Heb je ook de extra 4-pin voeding aangesloten? (zwart/geel en is verplicht)
2. Zit er geheugen in de pc, zie ik niks over in je post staan.
3. Koppel alles los behalve cpu, geheugen, vga, toetsenbord, en power en probeer het zo eens.
4. Probeer een andere voeding.
5. Check eventueel jumpers als het nog niet lukt.

Succes!

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Verwijderd

Topicstarter
Oet schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 21:25:
Check:

1. Heb je ook de extra 4-pin voeding aangesloten? (zwart/geel en is verplicht)
Zoals je hier kunt zien zit er geen 4-pins aansluiting op dit moederbord.
2. Zit er geheugen in de pc, zie ik niks over in je post staan.
Uiteraard, zo gek ben ik ook weer niet ;). Er zit een reepje geheugen in wat er in zat toen hij in dienst was op school. Of het reepje nog goed is weet ik echter niet.
3. Koppel alles los behalve cpu, geheugen, vga, toetsenbord, en power en probeer het zo eens.
Kan ik zo even proberen.
4. Probeer een andere voeding.
Aan de voeding lijkt het me niet te liggen, dit systeem is een keer compleet gekocht (volledig AOpen systeem) en heeft een bijpassende voeding. Hij is ook niet doorgebrand ofzo want behalve het beeld lijkt alles normaal te starten.
5. Check eventueel jumpers als het nog niet lukt.
Waar moet ik op letten bij de jumpers? Wat voor jumper kan er voor zorgen dat ik geen beeld krijg?

Weet iemand waaraan het kan liggen als je totaal geen beeld krijgt? (Behalve aan de videokaart / onboard video dan.)

• Oet

Oet

Oh sorry, toen ik 800mhz variant zag staan dacht ik aan de 800mhz FSB van de p4 varianten :) dus dacht dat het een P4 was, dus idd die extra powerconnector zal er niet op zitten.

Umm, je kunt even het geheugen uit de bank nemen en met een blaadje papier de contacten beetje opschuren om te kijken of er misschien slecht contact is wat je zo wel kan verhelpen.

Overigens zegt het niks dat het systeem zo compleet gekocht is met voeding, die kan net zo goed defect raken om de meest vreemde reden ook. Misschien toch geen slecht idee om toch even een andere voeding te proberen als je tijd hebt.

Ik zou niet zo snel naar de jumpers gaan kijken, tenzei iemand er aan heeft zitten rommelen zullen ze naar alle waarschijnlijkheid nog wel goed staan.

Als ie het dan nog niet gaat doen wordt het lastiger, dan zou het best kunnen dat de cpu of het moederbord defect is, als één van de laatste middelen zou je kunnen proberen om even de cpu opnieuw in het socket te plaatsen om te kijken of daar niet misschien een slecht contact de oorzaak zou kunnen zijn.

Och, schiet me ineens te binnen, er is 1 jumper die je altijd mag proberen: De Clear CMOS jumper,
maar PAS OP, je moet het wel doen zoals het in de manual staat, sommige moederborden gaan defect als je de jumper omzet als er spanning op het moederbord staat dus lees eerst even de manual van het moederbord om te zien hoe het moet!

[ Voor 14% gewijzigd door Oet op 13-07-2006 22:02 ]

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature

Verwijderd

Topicstarter
Oké, bedankt voor je tips ;). De CPU had ik er al een keer opnieuw in geplaatst. Ik ga nu even proberen de CPU van de andere PC er in te stoppen, op goede hoop.
Ik kan nog proberen wat je zei over het geheugen, en de voeding kan inderdaan kapot zijn maar dan kan ik alles wel gaan vervangen op de gok. Tsja.. missschien moet dat uiteindelijk ook :P.

Edit: maakt het nog uit in welk slot het geheugen zit?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 22:11 ]

• Oet

Oet

[b][message=26130878,noline]
Edit: maakt het nog uit in welk slot het geheugen zit?
Doorgaans niet, maar het beste kun je het in slot met het laagste cijfer stoppen, vaak 0, soms 1.
Vergeet niet om een die clear cmos jumper te gebruiken, als er in de bios iets fout staat waardoor ie geen beeld geeft kan dit vaak de oplossing bieden.

[ Voor 28% gewijzigd door Oet op 13-07-2006 22:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
CPU verwisseld.. niks.
CMOS reset gedaan .. niks. (je hoeft toch alleen even die jumper te zetten en dan weer op normal zetten?)

Lijkt erop dat het mobo gewoon dood is. Zal dan bij die andere pc ook wel het geval zijn.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:39
Hebt je de condensatoren al gecheckt, dit is ook weer een berucht bordje.

Verwijderd

Topicstarter
Fuck, het zijn gewoon de condensatoren. De vloeistof is er uit geknald :( . Helaas.. lijkt me niet de moeite waard om proberen te fixen.

edit: Ah, ik had nog niet op refresh gedrukt, maar je zei het dus al. Wel jammer, was een leuke basis voor een mediacenter pctje geweest. Bedankt voor de hulp jongens! _/-\o_

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 23:20 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Tja, weer een heel bekend moederbord probleem.
Geen beeld, fan's die nog draaien..

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 14:03
om hier maar even op verder te breien/borduren(net wat je leuker vind ;)) ik heb hetzelfde probleem. Mijn mobo is onbekend, maar er zit een mx2 600 mhz op.

Ik krijg ook geen beeld, videokaart gewisseld met eentje waarvan ik zeker weet dat ie het doet, geen condensatoren lek, geen foute jumpers, geheugen gewisseld, dimms gewisseld, maar niks helpt..

monitor schijnt wel signaal door te krijgen, want als ik de stekker eruit haal krijg ik de melding dat ie geen signaal heeft. Als ik hem erin doe gewoon zwart beeld.

Ik heb het bios net gecleard, batterij er 30 seconden uit.. maar dat helpt ook niet..

Ik heb ook alles er al afghaald, dus alleen mobo,proc, geheugen, dimms en videokaart, maar dan gebeurt er ook niks..

Als iemand een oplossing heeft, graag..

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Eigenlijk moet je daar een eigen topic voor starten, deze was al afgehandeld. Maargoed haal ook je graka er eens uit, als het goed is gaat ie dan piepen dat ie geen graka kan vinden. Test dit ook met de andere onderdelen (cpu en ram dus). Piept ie niet, dan is je mobo dood.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• endness
dat is het niet.. hij piept bij elk onderdeel..

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Ik had zelf ooit met een Pentium 2 computer dat de monitor eerst aan gezet moest worden en daarna de computer. Anders gaf ie slecht beeld als ik me het goed herinner. Wie weet helpt t als je eerst je monitor aan zet en daarna de computer?

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• endness
nee, dat werkt ook niet.. ik denk toch echt dat het mobo dan dood is.. jammer maar helaas..

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Als je geen beeld hebt en je fans nog draaien dan is het 99 van de 100x een defect moederbord.
Pagina: 1