Toon posts:

Vastlopers met AMD2200+ en ouwe voeding... reden?

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem: ECS l7s7a2 mobo, AMD athlon XP 1700+, generic amd koeler, 2x 256MB elixir PC2100 2.5 DDR, 235W voeding, club3d radeon 9000, SMC wlan kaartje,kaartlezertje intern,Win Xp pro nl sp2

1. Ik had altijd redelijk vaak last van vastlopers en de CPU temp was ook vaak veel te hoog (85 graden), dus ik nam aan dat t daar aan lag. Dus ik bestelde een nieuwe processor op ebay en kocht een nieuwe koeler (athlon 2200+ en een arctic copper nogwat 3). Nu is de CPU temp 46-49 graden maar deHD temp 52 gr. Alleen…. Hij blijft vastlopen! Misschien nog wel vaker dan voorheen. Nou vraag ik me af of dat niet toch aan de voeding kan liggen. Hij loopt soms vast tijdens t opstarten, maar meestal juist als er een tijdje niets gedaan wordt en er n internetsite open staat oid. In de bios staat alles op standaard (133mhz cpu, 133mhz ddr, normal timing, timing 2.5). Als ie vastloopt bevriest windows maar gaat de dvd lade nog wel open enzo. Nu heb ik 1 vd 2 DDR reepjes eruit gehaald en loopt ie al n half uur traag maar wel zonder vastlopers. Dus ik neig steeds meer naar te slappe voeding, of passen de symptomen daar niet bij?
2. Ik heb dus een nieuwe CPU en koeler besteld, en daar zat ook nog een moederbord bij: Abit NF7-S. Lijkt dus een hele verbetering maar helaas… toen ik m ingebouwd had, alles aangesloten enz, wilde ie niet booten. Het rode en groene ledje op t mobo gingen branden en de HD ging 1 sec draaien maar toen niks meer. Ook geen piepjes oid, maar helaas ook geen effect op t beeldscherm. De powerknop werkte wel dus na 5 sec inhouden ging ie uit, en als ik m weer aanzette weer hetzelfde euvel Ik heb dus geen enkel idee of het mobo het doet, en zo ja: wat er mis is. En: is het een verbetering tov mijn ouwe l7s7a2 moederbordje? Ik wil zowiezo weten of het mobo werkt indien ik m zou willen verkopen, heb er zo’n hekel aan als iets dat ik zelf koop verrot blijkt te zijn…

2 problemen dus, en ik hoop dat iemand een idee heeft wat te doen want ik vind kloten aan pc’s best leuk maar het kost ook heel veel tijd (en irritatie) als je niet echt vooruit komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
goed. nieuwe behuizing + voeding gekocht, volgens mij helaas wel met n Qtek 350W voeding erin. geen vastlopers meer met mn athlon 2200+ en mn 'ouwe' ECS L7S7A2 en temp is goed (49 gr).
Vcore1 = 1.65V
Vcore2 = 2.50V
+3.3 = 3.34V
+5= 4.81V
+12 = 12.42V

Op zich prima dus, problem solved.

Maar... ik heb eerst geprobeerd dat andere mobo in te bouwen en aan de praat te krijgen (Abit NF7-s), maar die blijft dezelfde kuren vertonen: groene + rode ledje op mobo gaan even aan en de fans beginnen te draaien, dan gaat de groene weer uit en stoppen de fans. Dan gaat t groene ledje knipperen. Heb geen idee hoe het komt, maar zonder 'extra' zooi aangesloten (alleen DDR, radeon 9000 en n amd 1700+ ) zou ie toch in ieder geval moeten booten?
Ik weet dus niet of dit nog steeds aan de voeding ligt, of het mobo gewoon stuk is, of dat ik een of ander jumpertje om zou moeten zetten.

wie t weet mag t zeggen, ik word er een beetje moe van

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Wellicht is die NF7 gewoon dood.. Even de manual van die plank opgooglen en kijken wat de lampjes betekenen kan ook helpen B)

En nu ga ik slapen want ik moet vroeg werken :O

[ Voor 21% gewijzigd door geez op 15-07-2006 00:19 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:53

Standeman

Prutser 1e klasse

Het is ook nog mogelijk dat je nieuwe mobo net iets meer stroom trekt dan het oude en je voeding het niet aankan (net op de grens zeg maar)..

Echter gok ik dat het mobo dood is...

(Dus een nieuw mobo of probeer eens een goede voeding!.... QTek zuigt... vind ik..)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
ECS L7S7A(2) is niet echt een superbord. Zit een geplakt koelblokje op, de chipset die eronder zit wordt zonder dit blokje beter gekoeld dan met (hey, bekend van de K7S5A :P).
Dan de chipset: een SiS746(non-FX), die officieel tot 133MHz FSB kan. Vervolgens het niet stabiel kunnen draaien van 3 geheugenslots. Dan de processortemperatuur waar je bang van wordt: heb jij een athlon XP 1700+ ooit zien draaien op 130 graden celcius? Volgens dit moederbord wel.

Persoonlijk denk ik dat er niets mis was met je processor en dat de voeding gewoon uitgeleefd was. Als je dat ding opentrekt zal je waarschijnlijk ook elco's tegenkomen die niet al te fris meer zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er ook vanuit gegaan dat er niks met de processor mis was, maar wilde toch wel n upgrade, vandaar de 2200+. Met nieuwe koeler is de temp <50 gr. prima dus.

dat abit mobo doet bijna niks met de ouwe EN nieuwe voeding. Kan aan de nieuwe qtek voeding liggen maar ik gok eigenlijk ook dat dat abit mobo overleden is (bij aankoop via ebay dus al). Maar... hoe kom ik daar achter? Ik heb geen zin om nog meer geld uit te gaan geven als mn huidige systeem t prima doet.
Zou beter zijn als alles ook echt sneller zou lopen op n nieuw mobo maar ja, dan moet ik meer investeren en dan nog weet ik niet of dit mobo niet alsnog kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
helaas... mn systeem(2200+ l7s7a2 en 2x elixir 256 2.5 ddr) blijft regelmatig vastlopen. ik vermoed dat t aan t mobo ligt, maar ja... kan ook voeding zijn,
En ik heb wel ns gehoord dat t mobo n te hete north bridge kan krijgen, door slechte koeling... maar wat doe je eraan?

is t misschien wel voordeliger om n nieuw mobo te kopen? of alleen een NB koelertje? of kan ik mn abit nf7s toch nog fixen?
Modbreak:Graag de edit-knop gebruiken als je binnen 24u iets wilt toevoegen aan je post ipv opnieuw te posten en je topic zo te schoppen :o

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 16-07-2006 12:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik lees nergens dat je gekeken hebt naar de condensatoren op dat bord. Wie weet staan er een paar bol of pruttelen ze zelfs. Dat zou oorzaak kunnen zijn. Verder geef je zelf al aan dat je nieuwe PSU ook al vrij waardeloos is (Q-Tec "350"W - kan continu niet eens 250W leveren) - haal nou eens gewoon een goede voeding. Een 2e hands AOpen 300W zou meer dan genoeg zijn en hoeft geen zak te kosten :z

Verdere tips:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er niet specifiek naar gezocht maar heb wel t hele bord (de l7s7a2) bekeken en niks vreemds gezien.
De bootproblemen van de nf7-s kunnen dus OF door de voeding komen, OF door het mobo zelf OF door de voeding.
De vastlopers van de l7s7a2 worden veroorzaakt door OF oververhitte CPU OF oververhitte chipset OF gaar mobo.

Wat kan ik t beste met die heatsink doen? koelpasta eronder? of helemaal eraf slopen?

Temp1 49
Temp2 45
temp3 -55 (???)
HD0 46

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij blijft af en toe vastlopen. meestal in idle periode, maar soms ook tijdens pc gebruik. Ik heb t gehad en wil dus n nieuw mobo kopen.

Volgende vraag dus: welk mobo voor mn AMD 2200+?
Met vga onboard? of mn radeon 9000 houden? En n nieuwe of toch 2e hands?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Reset de bios van die Abit eens. Misschien staat 'ie nog ingesteld op een FSB van 166 of meer MHz en boot die daarom niet.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg...

1) ik heb gisteren niet voor niets gemodbreaked dat je niet binnen 24u moet schoppen :/
2) "welk mobo moet ik kopen" kun je echt zelf uitzoeken

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.