Toon posts:

[Canon] Toch automatisch iso onder de M stand?

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allemaal,

Ik heb al een tijdje een 350d en heb er veel plezier van. Nu zat ik net echter ff erop los te schieten in de tuin en was in de M(anual) stand aan het spelen.

Je kan dus bijvoorbeeld diafragma op 14 zetten en sluitertijd op bijv. 200. De camera geeft dan knipperend -2 onderbelichting aan. Nu kan je zelf de iso wat opschroeven voor een snellere reactie.

Op dat moment kwam mijn vader de tuin in en vertelde dat zijn eigen Nikon D70 dan zelf de ISO waarde omhoog zet (automatisch). Nu ben ik deze optie in mijn EOS305d niet tegen gekomen.

Weet iemand mss of hij dit toch kan? Of moet ik toch de drie variabelen tegen elkaar afwegen en instellen? Gegroet :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Bij de D70 kan je dit ook uit zetten. (staat bij mijn D50 in ieder geval in het menu). Geeft het boekje van je 350D hier geen uitsluitsel over?

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Canon biedt die optie niet.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:01

Dido

heforshe

Lijkt me eerlijk gezegd niets eens handig; ik zet dat ding niet op M om vervolgens alsnog op automatische foefjes te rekenen.

Wat betekent mijn avatar?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dido schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 21:09:
Lijkt me eerlijk gezegd niets eens handig; ik zet dat ding niet op M om vervolgens alsnog op automatische foefjes te rekenen.
Eensch is.

Overigens de mogelijkheid is er niet. Als je dat wilt kun je het beste de automatische stand gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 20:37:
Weet iemand mss of hij dit toch kan? Of moet ik toch de drie variabelen tegen elkaar afwegen en instellen? Gegroet :)
:D
Ik denk dat je dat zelfs niet zou moeten willen: de M stand is toch juist ZELF kiezen hoeveel iso, diafragma en tijd instellen? dat had je in het filmtijdperk ook, eerst de film dan tijd en diafragma instellen voor een goede plaat...

ik zou er in ieder geval niet heel blij van worden, denk je een bepaalde sfeer te creeeren en dan blijkt de camera voor mij vooruitgedacht heeft.. maar gelukkig is dat gevoel wel een persoonlijke smaak, dus als dat voor jou toch handig is feel free to feel like that })

ik heb de manual er nog even op doorgelezen en inderdaad de canon kan het zo te zien NIET....

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:49:
:D
Ik denk dat je dat zelfs niet zou moeten willen: de M stand is toch juist ZELF kiezen hoeveel iso, diafragma en tijd instellen? dat had je in het filmtijdperk ook, eerst de film dan tijd en diafragma instellen voor een goede plaat...
Of je moet eerst je diafragma instellen voor de gewenste scherpte diepte en er vervolgens achter komen dat de sluiter tijd veel te lang wordt (voor een normale belichting). Maar dan gebruik je je M stand als eigenlijk aperture priority. Wat je dan ook kan doen is op aperture priority schieten en als dat nodig is de belichting compenseren (is vaak van te voren te zien: bij veel donker moet je vaak over belichten en bij veel licht moet je meestal onderbelichten) en iso verhogen/verlagen (bij lange /korte sluitertijd).
ik zou er in ieder geval niet heel blij van worden, denk je een bepaalde sfeer te creeeren en dan blijkt de camera voor mij vooruitgedacht heeft.. maar gelukkig is dat gevoel wel een persoonlijke smaak, dus als dat voor jou toch handig is feel free to feel like that })

ik heb de manual er nog even op doorgelezen en inderdaad de canon kan het zo te zien NIET....
Op m'n Minolta 5D zit de optie Auto Iso ook maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Ik schiet bijna altijd op aperture priority en dan kies ik de iso als eerste aan dan hand van de hoeveelheid licht die er terplekke is (soms pas ik de iso tijdens het schieten aan).

[ Voor 37% gewijzigd door martijn_tje op 14-07-2006 16:07 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo schiet ik ook, maar ik wil de ISO wel zelf kiezen. Misschien komt dat met een EOS D30 wat nauwer aangezien die vanaf ISO 400 behoorlijk wat ruis begint te produceren, maar voor je het weet zet hij je cam in ISO 3200 terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn geweest.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Hmzz.. ja, mijn cam heeft ook auto-iso (D50) maar die gebruik ik echt never, om de doodsimpele reden dat mijn cam gewoon niet kan begrijpen wanneer ik welke iso wil.
Pagina: 1